2020-03-05, 22:49
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Per capita verkar Sverige ligga 2:a i Europa, efter Italien?

Schweiz då? De har mer fall och vi har väl större befolkningsmängd?

EDIT: Såg listan nu, Sverige på 14 plats alltså.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Mycket händer när man sysslar med annat. Igår skrev jag att Sverige, i värsta fall, skulle toppa 100 fall, så blev det nästan. Räkna med en fortsatt explosiv utveckling de närmaste 10 dagarna. Sedan kommer det, förhoppningsvis lugna ned sig något, vilket det gjorde för kina, efter en exponentiell ökning den första tiden. Men helt säker kan man förstås inte vara.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Du börjar igen att tala om dig själv när vi talar om att myndigheternas metoder och uttalanden är absurda, och om hur man bör minimera risken för spridningen.
Du kan tala om myndigheterna hur mycket du vill, men det enda du kan göra är att ta hand om dig själv och människorna runt omkring dig på alla sätt du mäktar med. Jag vet inte riktigt vad du tror du ser hos mig men vi avslutar denna diskussionen med ömsesidig respekt för varandras tillkortakommanden tycker jag.
Citera
2020-03-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Det han menar är att Anders Tegnell har nått toppen av sin karriär. Nu kommer den bara dala utför.
LOL... EXAKT!
Vi i Sverige har NOLL förtroende för den NOLLAN. Och JA jag pratar i behalf of majoriteten av Sveriges befolkning.

Jag fasar för kommande dödsfall i Sverige. Hoppas verkligen att det inte blir så många. Att vi på nåt sätt kommer lindrigt undan. Men i denna smittningstakt så tror jag inte det.
Citera
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triwe
En liten by på ca 1000 personer?
Inte konstigt då de äter lokalproducerad mat i näringsrika marker.

Gör om. Gör rätt!
Har du varit i Korea? Vet du vad dom är kända för att äta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Japp du har fel, du kan även till exempel dö av att organen lägger av. Vet inte om du föredrar det? Oavsett vad kan du nog räkna med att dina sista ögonblick kommer suga, oavsett vad det är som tar kål på dig. Men skit i det nu.

Viruset kan också passera blod-hjärnbarriären och ge hjärnskada. Får en att glömma bort att andas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Nej du har fått allt helt om bakfoten och jag orkar faktiskt inte förklara för dig.

Samtliga "konfirmerade fall av corona" världen över idag är testade mot gruppen corona. Inte specifikt Cov19.

Nej nu pratar du helt i den berömda nattmössan. Det finns en jävla massa coronavirus. Sådär en 10-20% av alla "vanliga förkylingar" är orsakade av olika coronavirus så uppenbarligen kan man inte testa för 2019-nCoV med ett test som ger utslag för alla Corona-virus.

Testerna man använder är noggrannt designade för genom att man använder PCR-teknik för att multiplicera RNA-sekvenser och sedan analysera specifika sekvenser man väljer ut just så att de identifierar 2019-nCoV men inte andra coronavirus.

Möjligen har du läst om tester som är positiva även vid SARS-CoV men det beror på att man med avsikt inkluderade vissa sekvenser för att ha en positiv kontroll av själva analysmetodiken eftersom fler labb faktiskt hade tillgång till sådana genom. Då kunde man kolla att den kemiska proceduren fungerade genom att köra den på SARS-RNA istället. Att kliniskt använda ett sådant test skulle inte vara något problem egentligen eftersom vi inte har någon pågående SARS-epidemi.

exempel:
Citat:
The intended cross-reactivity of all assays with viral RNA of SARS-CoV allows us to use the assays without having to rely on external sources of specific 2019-nCoV RNA
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6988269/
Det är jättebra att du läser och försöker förstå men sprid inte dina "slutsatser" här om du saknar baskunskaper för att förstå vad du läser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Det är en grej jag undrar?

Kan någon intelligent person komma med ett bra svar på följande:

Sydkorea har 6088 bekräftade fall, 40 dödsfall och 52 i serious/critical condition.

Medans italien har lägre antal bekräftat smittade men mycket högre antal döda 148 och bra många fler i serious/critical condition.

Vadfan beror det på?
Är den italienska corona strainen en mer aggressiv variant eller kan det finnas nån annan förklaring till detta?

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.telegraph.co.uk%2Fsc ience%2F2020%2F03%2F04%2Fcoronavirus-has-mutated-a ggressive-disease-say-scientists%2F

Dels tror jag strängen är mer elak och sen ska vi komma ihåg att Italien har en klar majoritet av äldre befolkning. Kanske särskilt många äldre just i norra Italien. Så jag tror att det är de två faktorerna tillsammans som bidrar till höga dödssiffran.

Äldre och ofta storrökande befolkning
Citera
2020-03-05, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Men varför tror du det? Man får såklart tro vad man vill, men har du något konkret som backar upp det?
Ja alltså... om man har studerat världseliten så kan man lära sig en del om hur dom jobbar och vad det är dom vill uppnå osv... sen så sätter man ihop pussel tills bilden är konkret!
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Schweiz då? De har mer fall och vi har väl större befolkningsmängd?

Förklaringen till Schweizs höga siffror är, förstås, att man har Italien som grannland.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag hoppas att de kommer med det så fort som möjligt. Tar hellre chanserna med biverkningarna än viruset känner jag spontant.

Det kommer inte att komma något vaccin i år. Däremot testas anti-viral mediciner för fullt. Remdisivir som var tänkt att bli ett läkemedel mot ebola verkar lovande. Man testar även HIV-mediciner.
Senast redigerad av MikeHanlon 2020-03-05 kl. 23:05.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Jag pratar fortfarande om "testkiten" som används i Sverige såväl som Italien och Iran och övriga världen.
Dessa testar enbart mot gruppen corona. Punkt.
Skrämselpropaganda är inte min grej, men är uppenbarligen din.

Kan inte du istället förklara för mig vad du menar med "testkit" så ska jag förklara var du går fel. Baserat på din text så verkar du inte veta hur ett test går till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in