2020-03-04, 00:11
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
En sak som jag ser INGEN pratar om, varken i media eller här, är just ORSAKEN till att norra italien drabbats hårdast.

Eller rättare sagt hur det kommer sig att mindre orter runtomkring Milano drabbats men inte så mycket själva Milano.

Få personer känner till de regionerna så mycket om de inte varit där ofta. En bekant till mig berättade för ca 1år sen att de mindre städer/byar i Lombardiet hade extremt hög andel prostituerade vid vägkanterna.

Alltså stannade bilarna och utbytte pengar mot sex på löpande band, och på plats. En hora kunde ha upp emot 20 kunder per kväll, oftast oskyddat.

Tänk er scenariot att en enda hora tar emot en coronasmittad kund?
Inkubationstiden är mellan 5-14 dagar. Hur många tror du hon hinner smitta innan hon själv börjar må dåligt och lägger in sig? Tänk på den du.

Att det inte pratas om i media över huvud taget är för mig ett mysterium.

Tiden får väl utvisa

Skulle inte förvåna mig det minsta.
Men få borde vi se samma utveckling i Patong i Phuket o den där marknaden i Bankok.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Har du förresten räknat med kvällens 6 nya fall? Dubblerats sedan igår alltså. Vet inte om de siffrorna påverkar din uträkning- för komplex för mig att se hur du räknat
[...]

Tack för utmärkt (men skrämmande) analys!!

"Uträkningen" är en dubblering var tredje dag, vilket inte stämmer med beräkningar på spridningshastighet jag har sett, där dubbling sker var 6:e dag. Utgå från enstaka dagar som utgångspunkt i en långtidsprognos är vidare knappast att rekommendera.

Om Sverige ändå skulle få en så snabb s a s "Wuhan-utveckling" som SuraStina skisserar, skulle det i och för sig inte förvåna med tanke på hur våra myndigheter uppmuntrar barn att gå i skolan, folk att inte undvika folksamlingar mm (till skillnad mot något vettigare västländer).
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Nyss. De skall åka denna veckan!
Det är helt sjukt.
Det låter helt sjukt. Som andra sa, kontakta lokalblaskan, mitt i Östermalm eller nåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
"... laboratory tests that isolated a strain of the virus from an Italian patient, which showed genetic differences compared with the original strain isolated in China"

Tyder ju på att den Italienska virus har muterat

Källa: https://www.theguardian.com/world/2020/feb/28/coronavirus-may-have-been-in-italy-for-weeks-before-it-was-detected

Inget konstigt. Det har förmodligen muterar flera ggr redan.
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Möjligen att det här viruset kommer att ha samma dödlighet som influensa nästa varv det tar runt världen efter det har smittat 80%. Första varvet kommer det mest troligt ha omkring 1% eller mer.

Ja, några hundratusen i Kina är en droppe i havet men fattar han inte att det beror på extrema åtgärder? Kan vi genomföra liknade åtgärder? Till vilken kostnad och hade det inte varit bättre att istället kraftfullt begränsa spridningen i landet från början.

Det finns cancer och en mängd dödliga sjukdommar och vi försöker begränsa döden från dessa med, även för gamla.

Jag tycker synd om honom. Han är trots allt bildad i ämnet och blir tvungen att stå i skamvrån senare. En annan har ju trots allt något att skylla på men lärt en del ändå dessa två månader.
Han har rätt i att det inte kommer ett vaccin i år och att sjukdomen är ganska lindrig för många, det enda han har rätt i.
Dock så kommer de ett vaccin mindre än 3 månader bort.
Citera
2020-03-04, 00:12
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Klockrent inlägg av Hanif!

https://www.facebook.com/hanif.bali/posts/10157157974545686

"Bara en influensa" behandlas där i.

Japp. Grymt bra och sammanfattar väl den frustration många känner. Jag gillar speciellt det han skriver om att man först bör överreagera för att sedan trappa ner, snarare än tvärt om. Precis så är det.
Resor till norra Italien är ett bra exempel. Nästan varje sund människa fattar att det är direkt olämpligt att folk åker dit just nu, men ändå vågar man inte komma med rekommendationer.

Med tanke på hur små marginaler vår sjukvård har kan jag inte förstå hur man kan våga chansa som de gör? Om det blir ett större utbrott kommer ingen att köpa några bortförklaringar. bara det borde räcka som anledning att faktiskt ta i lite extra istället.
Citera
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Vårdpersonal skall ha beviljats en SEMESTER NYLIGEN TILL NORRA ITALIEN från Region Östergötland.

DETTA MÅSTE GRÄVAS I OCH LYFTAS

Verkar ju helt sjukt. Något är MYCKET MYCKET MÄRKLIGT
Suck. Arbetsgivare beviljar eller avslår ledighet. Arbetsgivaren har absolut inget att göra med vad medarbetaren väljer att göra på sin egna tid. Tänk lite till så förstår du säkert.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det har helt säkert också dött MYCKET fler smittade i Kina (nog också i andra länder) än rapporterats.

Ja det vet ju inte jag. Har du varit där och räknat?

Jag tvivlar på att folk dött som flugor av Covid-19 i västländer utan att man diagnosticerat dem.
Citera
2020-03-04, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
En sak som jag ser INGEN pratar om, varken i media eller här, är just ORSAKEN till att norra italien drabbats hårdast.

Eller rättare sagt hur det kommer sig att mindre orter runtomkring Milano drabbats men inte så mycket själva Milano.

Få personer känner till de regionerna så mycket om de inte varit där ofta. En bekant till mig berättade för ca 1år sen att de mindre städer/byar i Lombardiet hade extremt hög andel prostituerade vid vägkanterna.

Alltså stannade bilarna och utbytte pengar mot sex på löpande band, och på plats. En hora kunde ha upp emot 20 kunder per kväll, oftast oskyddat.

Tänk er scenariot att en enda hora tar emot en coronasmittad kund?
Inkubationstiden är mellan 5-14 dagar. Hur många tror du hon hinner smitta innan hon själv börjar må dåligt och lägger in sig? Tänk på den du.

Att det inte pratas om i media över huvud taget är för mig ett mysterium.

Tiden får väl utvisa

Jag har rest i området - och det var så smutsig luft att jag bara ville därifrån. Se på en karta över luftföroreningar - så är det, det rödaste området i hela Europa. Så jag tänker det är lungorna som är illa åtgångna av att leva i den luften.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1

Kan det finnas ett mörkertal av smittade i Sverige?
– I nuläget säger jag nej. Smittskyddet är på hugget och ”fångar upp” folk som kommer från riskområden.

https://www.expressen.se/nyheter/virusforskaren-svarar-pa-fragor-om-coronaviruset/

Myndigheterna vill att du åker till jobbet.

Om 1-2-3 veckor vet vi. :-)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det låter helt sjukt. Som andra sa, kontakta lokalblaskan, mitt i Östermalm eller nåt.

Det är redan i både P4 och lokaltidningarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Ditt antagande om att många fall är orapporterade är enligt WHOs egna studier troligtvis felaktiga:

”Evidence from China is that only 1% of reported cases do not have symptoms, and most of those cases develop symptoms within 2 days.

Some countries are looking for cases of COVID-19 using surveillance systems for influenza and other respiratory diseases.

Countries such as China, Ghana, Singapore and elsewhere have found very few cases of COVID-19 among such samples – or no cases at all.”

WHO gick tidigt ut och sa att antalet fall tyvärr inte verkar vara särskilt underrapporterade.

WHO trodde i början som dig, men har gång på gång påpekat att det tyvärr inte är så.
Kina rapporterar 1 nytt fall idag, Kina har mixtrat med siffrorna bra länge nu, först gick dom snabbt ner från ett par tusen smittade per dag. helt plötsligt var dom nere på 500 , efter ytterligare ett par dagar var dom nere på 200 strecken, samtidigt som denna minskning sker avslöjas det att Kinas regering har skickat ut dokument där dom begär att drabbade provinser börjar underrapporterar, idag har dom tagit det ett steg längre utan att dom själva fattar att hela världen förstår nu vilka fake siffror dom drar ur hatten varje dag, världen och WHO borde dra ner byxorna på Kinas så alla kan skrattat åt deras fula håriga rumpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in