Citat:
Ursprungligen postat av
Mystiques
Vem tig förskylning på allvar sist? Den gången jag fick lunginflammation för 5 år sen eller 3 år sen när den blev till öroninflammation och trumhinnan sprack. Kanske jag skulle ha ringt DN, SVT och BBC då?
Men ge dig nu. Har egentligen ingen lust att göra tankeverksamheten åt dig, men här har du lite information, så kanske det tänder en lampa i ditt hövve.
0,1% dödlighet har influensan. Corona 3,4% enligt WHO.
Än så länge har vi inga antivirala läkemedel eller vaccin mot COVID-19 så det går inte att hejda/bota det här viruset som många andra sjukdomar. Vilket du säkert redan har märkt om du läser vad som händer ute i världen.
Visst, det är nästan bara äldre och redan tidigare sjuka som dör. Så du och jag kommer säkert att klara oss fint. Men hur kommer det gå med mormor och morfar? Och kompisen som har hjärtfel?
Sen är problemet inte dödligheten i sig även om det är mycket tragiskt och inte bör accepteras enligt mig att några tusen dör i ett worst case scenario. Risken är att sjukvården och samhället inte kommer att klara av att hantera ett stort utbrott med många svårt sjuka. Du kan kanske själv tänka dig hur det skulle bli om vården kollapsar och andra patienter inte kan få intensivvård för att sjukhusen är överfulla med Coronasjuka? I t.ex. Norra Italien börjar vården redan gå på knäna.
Är det inte bättre att vi förbereder oss för ovanstående och gör allt vi kan för att stoppa spridningen, samt att myndigheter börjar varna folk så att de är beredda på vad som kan hända? Är inte folk på tårna vid ett större utbrott så får vi ju bara ännu mer spridning för att Svensson inte tar viruset seriöst eftersom de tror att detta är en liten flunsa som snart går över.
Visar sig åtgärderna vara för stora i efterhand så kan vi alla vara glada?
Förstår verkligen inte varför Tegnell tar detta så oseriöst och kommer med gissningar om att allt snart är över. Folk släpper ju garden totalt, och sen har vi massa Corona i röven om det vill sig illa.