Citat:
Ursprungligen postat av
Bassiehof
Vissa saker fungerar. Du löser många problem med en hög minimilön. Hörde att på vissa orter 3 av 4 som går till en foodbank har ett jobb. Det kan inte bero på nåt annat än att många inte har en inkomst som motsvarar deras förväntningar på en amerikansk levnadsstandard.
Sanders ska vara försiktig med att införa en idé han har använt i kampanjen, att arbetstagare kan köpa och äga 20% av ett företag, och att staten lånar till köp, för att ägare och arbetsgivare kan använda det som ett argument för att kräva lägre löneökningar. Just det är anledningen till att Sanders vill ha healthcare for all, så att fackföreningar kan fokusera på löner och trygghetssystem vid sjukdom, arbetsplatsolycka och arbetslöshet för att nämna några. Att tillåta kooperativ är då kanske en bättre lösning. Det finns och fungerar i Sverige och andra länder. Det gäller bara att komma på nåt annat än hippiekollektiv. Alla måste kunna leva på lönen.
Jag är inte emot socialpolitik, tvärtom. Jag tycker att staten i USA ska bekosta sjukvård, utbildning, barnomsorg. Jag tycker att man ska ha kollektivförhandlade löner i arbetarklassen, där det behövs.
Men jag tycker inte att staten ska äga eller bedriva
kommersiell verksamhet. Och i synnerhet inte att staten ska konfiskera kommersiella företag som
privatpersoner har byggt upp, utan ersättning eller motprestation. Jag tycker det är helt sjukt, ärligt talat.
Det är en sak om staten skulle
köpa exempelvis ett sjukhus från en privat aktör, med skattepengar, för att bedriva allmän sjukvård.
Det är en helt annan sak att staten
konfiskerar en andel av Bloomberg, för att staten ska tjäna pengar på att sälja tidningsannonser, och att staten ska ha rösträtt på bolagsstämman om verksamhetens inriktning, eller hur mycket kapital man ska dela ut eller återinvestera i verksamheten. Det är det här Sanders föreslår.
Citat:
Varken Sanders eller Joe Buydementia vann för att miljardärer skänkte pengar. Det är korruptionen i Washington med alla lobbyister med de feta utplånböckerna som är problemet, precis som jag och Warren tycker. Läs hennes webbsida. Det jag har mot Warren är att hon tror på kapitalism, som har orsakat income inequality och många andra samhällsproblem, som att jordens resurser överutnyttjas och mycket annat.
Det är inte kapitalismen som har skapat klyftor. Människan har
aldrig skapat ett fredligt och välfungerande samhälle, där inte också fattigdomen breder ut sig i de lägre skikten, och toppskiktet drar ifrån över tid. Klyftorna växer i alla samhällen i fredstid. Exakt samma sak hände i Sovjet och Ryssland.
Det enda som återställt klyftor historiskt är mobiliserande krig, pandemi, våldsam revolution och fullständig statskollaps. Men det är bara kortvarigt, sen börjar det om, och klyftorna börjar växa tillbaka.
Deppigt, ja, men det är vetenskaplig sanning.