2020-03-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
Han hade väl visst berättat det? Det pratade ju han och LW om i en chatt.
Tack. Då vet jag. Och ber om ursäkt. Det är mycket att hålla reda på och framför allt så mycket intressanta inlägg i den här tråden.
Citera
2020-03-05, 19:02
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Fan vilken röra hos honom! Han borde rensa ut och sätta sig i en lägenhet. Å andra sidan höll han väl på och packade inför resan?

Nu har man verkligen lärt sig, att om man skulle få för sig att begå ett mord eller annat grovt brott, så börjar man med att storstäda hemma.

Jag får en känsla av att jag vill duscha i Klorin, när jag har sett dessa bilder.

Det konstiga är att han inte städat ordentligt efter det den första husrannsakan. Men som sagt var, hans tanke var ju: "När han blev avskriven i ärendet så skulle han hämnas på tråddeltagarna på Flashback och andra". Han var säker på att han skulle komma undan. Hoppas verkligen att inte gör det!

Och jag måste säga. För varje sida jag läser i denna FUP, så blir jag mer och mer imponerad över åklagarens och polisens jobb. Det finns numera knappt en sten, som de inte vänt på.
Citera
2020-03-05, 19:04
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Inte bekant med honom tidigare så jag har inte en susning om hans kvalifikationer om jag ska vara ärlig, det han skrivit som jag läst har ju endast berört det här fallet.

Den artikel jag citerade är väl till tonen mer en krönika som tillåter honom att komma med lite mer personliga intryck om hur han ser på fallet, det är ju en helt annan ton och takt i det han direktrapporterar från rättegången.

Där är han enligt mitt tycke alldeles för loj och snabb med att inte skriva vad han anser vara olämpligt med hänsyn till de drabbade familjemedlemmarna till BO, lite mer borde han kunna prestera.

Jag menar att vi som följt de stora drakarnas rapportering från andra rättegångar t.ex Möller-rättegången är ju vana med att allt i princip kan skrivas eftersom det sägs ju i domstolen.

Ja, vart är "de stora drakarna"? Jag fattar inte det totala ointresset för detta makabra mord?
Citera
2020-03-05, 19:17
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Ja, vart är "de stora drakarna"? Jag fattar inte det totala ointresset för detta makabra mord?

Finns inget att vinna för dem, läser man FUP så förstår man deras ointresse, det är en för smutsig och skitig historia för att kunna berättas helt enkelt.

Inte ens Kerstin Weigl nappade då förstår man att något är fundamentalt fel, det går inte att få till någon hjältinna i den här smörjan.
Citera
2020-03-05, 19:32
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Vad är det för nedvärderande med det?
Det var ju fakta.

Frågan är väl varför SD ville ha sex med
någon som såg ut som en pojke.

Och varför LW inte sa åt honom att dra
om hon inte uppskattade att höra
sanningen från honom.
Det gjorde hon ju med andra som var
ärliga mot henne.

Vilket är fakta, enligt dig?
Du ger intryck av att sitta på förstahandsinformation om LWs kropp.

Du är månne en försmådd älskarinna.....Det är ju ingen fakta förstås, men en personlig uppfattning.

Är du också inblandad i denna blodiga historia??
Citera
2020-03-05, 19:32
Medlem
T34Panzers avatar
Från rättssalen

” Avspärrningarna ska bestå tingsrätten fast ställer åklagarnas begäran.
Domaren säger som beslut att man ska tänka på att det gäller MORD det är många rättegångs dagar kvar och som åklagarna också säger kan man behöva det för en HR-förhandling. Det kan också komma in saker under resans gång och mer syn behövs göras.
Beslutet kan överklagas senast 26/3, lämnas in till tingsrätten för sen vidare til Svea Hovrätt. ”
Citera
2020-03-05, 19:33
Medlem
Smhfs avatar
Aktbilaga 147 förhör med SD 2018-05-29 s 162, ang hans sår/revor på hans ben. Går att läsa lite innan FL:arnas frågor om såren/revorna.

MT:=SD Och jag tyckte det var manligt och tufft med sommarben.

Så hans manlighet sitter benen.
Citera
2020-03-05, 19:33
Medlem
Om jag inte orkar läsa hela fup, vart i fupen finns dessa konversationer mellan sd och lw samt förhör med barnen?
Citera
2020-03-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Men dom har inte gjort det tillsammans! Ingenting annat än hatiska hjärnor påstår det. Det finns en tendens att många som varit neutrala faller för gruppens påverkan. Sorgligt!

Läser man många vittnesmål hittar man sådant som påverkats starkt av snacket efter mordet med före förhör. De psykologiserar och läser in sinnesstämningar på avstånd om MGM och hans kvinna. Sedan finns de de som är av sunda vätskor och svarar skaligt, ja, nej inget annat. Men dessa klämmer förhörsledarna åt med många detaljfrågor. Även sådant som inte har något mervärde, ren exercis. Svamlar vittnet på av sig självt och brer ut texten verkar det inte komma några följdfrågor.

Advokaterna kommer att slakta mycket av det material som finns i FUP och anse det irrelevant. Några vittnen kommer att klämmas åt hårt om deras "tyckanden". MGK kan ju inte fällas det står helt klart.

MGM vågar jag bara gissa att han kan klara sig på grund av att de avgörande bevisen inte finns. Så finns det en helt bunt alternativa gärningsmän, älskare och andra män som också uppvisar psykiska avvikelser. Kanske också lite diffust en moralism att vilja tillrättavisa henne för det hon gjort mot sin egen familj.

Hittar inget avgörande bevis bara en massa indicier men också väldigt mycket som är för svagt för att få kallas indicier och det borde inte få åberopas i rätten. Polisiärt uppklarat? Nej absolut inte då jag ser många olika personer vars alibi jag inte vet något om men det vore galet att inte ha kollat dessa personer också. Är det åklagarens avgörande misstag?

Som jag skrev nyss i tråden:

DNA har bara förekommit i rättsväsendet de senaste 15-20 åren ungefär. Innan dess dömdes ALLA mord HELT utan minsta DNA-bevis helt eller dit.

Det är väl SJÄLVKLART att det inte är så att ingen nånsin kan dömas för ett mord bara för att mördaren lyckas undvika att lämna spår på brottsplatsen och på offret. Det vore ju fullkomligt rättsvidrigt - då skulle man kunna mörda till höger och vänster och helt slippa bli lagförd sålänge man iklätt sig handskar och skyddsdräkt a'la Dexter och lämnar noll spår på offret/platsen.

Nej, fysiska bevis på brottsplats eller offer är bara en liten, liten byggsten i ett mordåtal - inte helt ovanligt att inget sådant finns att ha som bevisning. Det är all SAMLAD bevisning som avgör om en misstänkt döms eller ej - det är verkligen inte avhängt på "fysiska bevis".

Och vilka menar du ens skulle tillnärmelsevis kunna påtänkas som alternativa gärningsmän...? LW var en helt vanlig medelklassmamma, det finns liksom ingen annan överhuvudtaget än SD som mordhotat henne flera gånger under många år, det finns inte ens någon i hennes krets som har minsta prick i brottsregister eller på annat sätt kan vara en rimlig baneman här. (förutom att en perifer person i Geocatching-kretsen hade nån misshandelsdom för flera år sedan men han hade ingen nära relation med LW ALLS)
Citera
2020-03-05, 19:35
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newcastle3030
Om jag inte orkar läsa hela fup, vart i fupen finns dessa konversationer mellan sd och lw samt förhör med barnen?

Bra översikt.

(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)
Citera
2020-03-05, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Till alla som tvivlar på att fällande dom kan åstakommas utan att SD kan knytas direkt till brottsplatsen: DNA har bara förekommit i rättsväsendet de senaste 15-20 åren ungefär. Innan dess dömdes ALLA mord HELT utan minsta DNA-bevis helt eller dit.

Det är väl SJÄLVKLART att det inte är så att ingen nånsin kan dömas för ett mord bara för att mördaren lyckas undvika att lämna spår på brottsplatsen och på offret. Det vore ju fullkomligt rättsvidrigt - då skulle man kunna mörda till höger och vänster och helt slippa bli lagförd sålänge man iklätt sig handskar och skyddsdräkt a'la Dexter och lämnar noll spår på offret/platsen.

Nej, fysiska bevis på brottsplats eller offer är bara en liten, liten byggsten i ett mordåtal - inte helt ovanligt att inget sådant finns att ha som bevisning. Det är all SAMLAD bevisning som avgör om en misstänkt döms eller ej - det är verkligen inte avhängt på "fysiska bevis".

Du har, såklart, helt rätt och jag försöker också förstå varför så många har snöat in på platsen för hennes död:
i princip varje mord med distansvapen skulle då innebära att gärningspersonen blev frikänd.

Utan att gå in på detaljer: krutstänkt på klädsel är oerhört graverande om du inte har alibi för en tidpunkt vid mord med vapen. Nu talar vi om blodspår och DNA på platser där det inte borde förekomma: skor, tvättmaskin och på offrets ring.

Vi talar om olika mer eller mindre förtäckta dödshot.

Vi talar om anmälan om misshandel med inspelade ljud.

"Det bevisar ingenting" försöker vissa argumentera, utan att förstå (precis som Malin nämner) att det handlar om den samlade bevisningen samt övriga omständigheter. Kombination med motivbild, uteslutna andra gärningspersoner osv osv.

Vi talar inte om ett gängkriminellt offer omgärdad av dödsfiender. Vi talar om en kvinna som har haft ett antal mer eller mindre destruktiva kärleksrelationer där åklagaren har undersökt möjligheterna att dessa begått gärningen.

Kvar står SD. Eventuellt HD.

Därmed inte sagt att SD tvunget kommer att bli dömd, men det finns morddomar med betydligt sämre underlag än vad vi kan se här ...
Senast redigerad av PolisenOrebro 2020-03-05 kl. 19:43.
Citera
2020-03-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brin
MGM säger i förhör(Akt bil 147, sid 313) att han kommunicerar timmar varje dag med BO.
Men han verkar inte ha berättat att han ska åka till USA två veckor med sin fru. Varför? När hade han tänkt berätta? BO skulle ju fått reda på det/upptäckt det ganska snart efter avfärd. Det måste ju ha betytt VÄLDIGA problem för honom eftersom han inte berättar.
Var mord den bästa lösningen på det problemet?

Ja precis, i senare förhör framgår det att hans stora oro var att LW skulle berätta för frun om att de fortsatt ha en nära och sexuell relationn under senaste året då frun trott att de inte haft kontakt. Det hade satt hela USA-resan på spel, USA-resan som skulle rädda relationen mellan SD och frun och cementera deras framtid ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in