2020-03-05, 15:42
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Försvaret får nog peta där de kan.

I många fall där personrån med bankkort förekommer är GM intresserad av att få rätt kod till kortet varför rånoffer oftast hålls fångna tills den är bekräftad.

Får inte riktigt ihop det scenariot här.

Dessutom är det extremt ovanligt att det inte har använt alls. Kanske inte är ett kreditkort? Framgår det, tro?

När jag blev rånad i Skåne, så användes kortet på internet för shopping direkt och bara någon dag senare i Turkiet.
Citera
2020-03-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det märkliga är att A*ron hörde att dörren låstes. Sen somnade han om. Hon måste alltså då låst upp igen och smugit ut, lämnat dörren på glänt och begett sig till möte med SD? Hon hade dessutom inte för vana att lämna barnen ensamma nattetid om jag läst rätt. Att mobilen är borta beror nog på att att hon 1) spelat in händelserna från det hon gick och/eller 2) att hon svarat på något meddelande från SD - exvis förslag på mötesplats.

Att HD skulle hamna i skottgluggen tror jag inte. Det kommer SD inte tillåta. De är partners in crime - HD vet vad som hänt. SD skyddar henne lika mycket som hon själv skyddar honom.

Edit: Jag tror hon låste dörren när hon gick ut. Jag tror också att SD var hemma i hennes bostad efter mordet. Om inte omgående efter mordet, så inom närmaste timmarna. Och jag tror att HAN lämnade dörren på glänt pga rädsla att väcka A*ron med låstningen. Tydligen hade den en melodi också när den låstes. A*ron visslade den melodin i ett förhör. Så troligen har SD varit inne och tassat.

Det finns en beskrivning Av låsets funktion i FUP. Jag har inte läst den men gissar att det spelar både när man låser och låser upp. Samma melodi? Någon som läst?

Sedan kan det ju vara så att han tog för givet att hon låste och därför i efterhand minns fel melodi. Hjärnan spökar lätt till det.

SD har ju själv pekat ut HD som tänkbar gärningsperson i ett tidigt förhör, vilket tyder på att du har fel. Eget skinn först eller gemensam plan. Det sista tror jag inte på. Sedan kan advokaterna strunta i vad SD vill. De har fullmakt och kan agera för sin klient som de vill. Om de vet att de kan få honom friad om de agerar på ett sätt som klienten motsätter sig så bör de antingen strunta i vad klienten säger eller avsäga sig uppdraget.
Citera
2020-03-05, 15:49
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Det märkliga är att A*ron hörde att dörren låstes. Sen somnade han om. Hon måste alltså då låst upp igen och smugit ut, lämnat dörren på glänt och begett sig till möte med SD? Hon hade dessutom inte för vana att lämna barnen ensamma nattetid om jag läst rätt. Att mobilen är borta beror nog på att att hon 1) spelat in händelserna från det hon gick och/eller 2) att hon svarat på något meddelande från SD - exvis förslag på mötesplats.

Att HD skulle hamna i skottgluggen tror jag inte. Det kommer SD inte tillåta. De är partners in crime - HD vet vad som hänt. SD skyddar henne lika mycket som hon själv skyddar honom.

Edit: Jag tror hon låste dörren när hon gick ut. Jag tror också att SD var hemma i hennes bostad efter mordet. Om inte omgående efter mordet, så inom närmaste timmarna. Och jag tror att HAN lämnade dörren på glänt pga rädsla att väcka A*ron med låstningen. Tydligen hade den en melodi också när den låstes. A*ron visslade den melodin i ett förhör. Så troligen har SD varit inne och tassat.

Tror du har helt rätt and dörren. Det var SD som lämnade den på glänt efter han varit inne efter mordet.
Citera
2020-03-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det finns en beskrivning Av låsets funktion i FUP. Jag har inte läst den men gissar att det spelar både när man låser och låser upp. Samma melodi? Någon som läst?

Sedan kan det ju vara så att han tog för givet att hon låste och därför i efterhand minns fel melodi. Hjärnan spökar lätt till det.

SD har ju själv pekat ut HD som tänkbar gärningsperson i ett tidigt förhör, vilket tyder på att du har fel. Eget skinn först eller gemensam plan. Det sista tror jag inte på. Sedan kan advokaterna strunta i vad SD vill. De har fullmakt och kan agera för sin klient som de vill. Om de vet att de kan få honom friad om de agerar på ett sätt som klienten motsätter sig så bör de antingen strunta i vad klienten säger eller avsäga sig uppdraget.
Det har jag missat. Det var som fan. Så han är inte den lojale maken m a o. Då faller min teori att HD håller tyst med sitt vetande för att skydda honom. För vem vill skydda någon som pekar ut en som alternativ gärningsman?
Citera
2020-03-05, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Tror du har helt rätt and dörren. Det var SD som lämnade den på glänt efter han varit inne efter mordet.
Det skulle förklara fingeravtrycken på kodlåset.
Citera
2020-03-05, 15:53
Medlem
Citat:
Jag har inte någonsin påstått att han är "normal" i något P7:a Man har inte funnit någon allvarlig psykisk störning. Det är något HELT annat. Däremot såg jag någon annan som skrev att han var normal. Du får väldigt gärna leta rätt på det uttalandet från MIG. Om du påstår att någon skrivit ett uttalande så får du allt citera det. Det tillhör kutymen här.
Jag replikerade, med citat där du skrev att man vid P7an kommit fram till att SD var: "fullkomligt normal". (Kanske "fullständigt normal"). Du har alltså redan en gång fått citatet av mig.

Jag skrev då att det var inte deras uppgift att undersöka om SD var normal eller inte, utan bara försöka bedöma om han vid undersökningstillfället uppvisade tecken på APS eller ej.
Skrev också att SD mycket väl kan ha en allvarlig personlighetsstörning. Detta undersöktes inte. Ingick inte i utredningen/direktivet.
Citera
2020-03-05, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag replikerade, med citat där du skrev att man vid P7an kommit fram till att SD var: "fullkomligt normal". (Kanske "fullständigt normal"). Du har alltså redan en gång fått citatet av mig.

Jag skrev då att det var inte deras uppgift att undersöka om SD var normal eller inte, utan bara försöka bedöma om han vid undersökningstillfället uppvisade tecken på APS eller ej.
Skrev också att SD mycket väl kan ha en allvarlig personlighetsstörning. Detta undersöktes inte. Ingick inte i utredningen/direktivet.
Jag fortsätter, eftersom du uppenbarligen inte är helt läskunnig, att jag aldrig nämnt att människan skulle vara "fullständigt normal" eller normal på annat sätt.
Leta rätt på citatet. Jag lovar att både be om ursäkt, och pudla flera gånger om du lyckas hitta ett sånt citat gällande P7:an från mig. För då går det emot allt jag känner till om dessa undersökningar.

Och jag minns att du skrev det där, men det var inte riktat till mig. Leta upp DEN skribenten istället.
Citera
2020-03-05, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

Varsågod:

Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Måste instämma, när de utredde SDs psykiska status kom de fram till att killen är normal samtidigt som han uttrycker själv att han är tänd på den han hatar.

Reagerade direkt på att det låter sjukt. Men uppenbarligen finns det fler än mig som anser det skevt.

Svar från experten på allt:
Citat:
Ursprugnligen postat av Carinah78
Måste invända.
Vid P7-undersöknkngen kom man inte alls fram till att "killen är normal".
Det är nämligen inte syftet med en P7a. Då undersöks bara om det finns indikationer tydande på att den misstänkte skulle kunna lida av APS, dvs en strikt juridisk bedömning av hans mentala tillstånd.

SD kan lida av flera psykiska sjukdomar. Depression, tvångssyndrom o a.Han kan dessutom t ex mycket väl vara allvarligt personlighetsstörd. Det undersöktes inte där och då

Så antingen plockar du fram MITT citat eller så lämnar du dina dumheter och attacker mot mig, för saker jag överhuvudtaget inte sagt. Less på dig nu.
Citera
2020-03-05, 16:01
Medlem
Citat:
Det har jag missat. Det var som fan. Så han är inte den lojale maken m a o. Då faller min teori att HD håller tyst med sitt vetande för att skydda honom. För vem vill skydda någon som pekar ut en som alternativ gärningsman?

Dessutom har ju Jerry ringt polisen och tipsat om att de borde göra husrannsakan hos henne.

Edit: Det är ju bland annat det som gör HDs beteende så märkligt. Trots att de berättar för henne att han pekat ut henne och trots att de berättar åtskilligt om hur han bedragit henne på olika sätt så fortsätter hon att agera som om inget hänt.
Senast redigerad av Refraktor 2020-03-05 kl. 16:05.
Citera
2020-03-05, 16:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Nej, men alltså alla ni som har teorier om vattenspridaren, hur kan ni inte se att det inte går ihop? Varför skulle han plantera en vattenspridare han inte äger för att förklara varför han är i trädgården och sen försöka få grannarna, som vet att han inte äger nån vattenspridare, att placera honom i trädgården, där han uppenbarligen håller på med annat fuffens? Han har ju ingen aning om vad grannarna kommer påstå att dom sett honom göra där ute. Att han försöker behålla kontrollen är jag helt med på, men det här vattenspridartramset är heeelt ologiskt. Han säger f.ö. aldrig i förhör att han flyttat vattenspridaren "flera gånger", utan specificerar att han flyttat den EN gång. Ska han placera sig i trädgården flera gånger är en vattenspridare ett av dom sämsta sätten, eftersom hela poängen med en vattenspridare är att den sköter sig lite själv

Nu har jag inte läst SDs förhör med där han pratar om vattenspridaren själv (och inte allt som finns om detta i FUP)

Jag utgår från:

1. Att åklagaren har koll, och en punkt i stämningsansökan är just vattenspridaren; vittnet som ska berätta om att SD velat låna en sådan av henne 22 maj (sid 8).
Vattenslangen i beslagslistan (inget tillbehör nämns) sid 3.

2. Eftersom alibit är en viktig punkt, då åklagaren påstår att SD inte har alibi för tiden för mordet, försvaret påstår att detta inte gäller (bl a teknisk bevisning inte håller och något vittne) och SD påstår lite olika, men cyklat tre gånger (eller inte) och vattnat med spridare (?) är detta en intressant punkt att spekulera om.

3. Varför SD förmodligen ljuger om vattenspridaren, kan vara för att han sin vana trogen, drar till med lögner som faller honom in för stunden och som han tror att ingen kommer att kolla närmre? Och om de gör det, då kan han sin vana trogen anpassa berättelsen igen? Allt blandat med en del sanning, en del lögn. Då verkar det trovärdigare.

4. Jag tänker inte alls att man bara flyttar en vattenspridare en gång under vattning, tvärtom. För att täcka hela gräsmattan kanske han måste flytta den flera gånger. Detta ger honom ju möjlighet att förklara varför någon ser honom ute, kanske när han är på väg ut, in eller vid efterarbetet, även om han släkt ner utebelysningen.

Detta är en spekulation. Det behöver ju inte vara på det här sättet.
Men att SD inte skulle kunna ljuga om en otrolig onödig sak som lätt kan upptäckas, det tror jag inte på. Han ljuger och anpassar hela tiden.
Citera
2020-03-05, 16:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Är han journalist eller krönikör? Han är duktig på att skriva annars och jag har sett annat han skrivet om tidigare i flera år som varit bra.

Men jag, personligen, ser helst att journalister - om de verkligen är det - inte lägger så mycket personliga känslor i allt som numera oftast sker. Jag vill ha nyhetsrapportering. Konkret. Objektiv. Inget annat.

Sen har jag väldigt svårt för att förstå varför man ska kommentera SD´s klädsel hela tiden? Det är ju i nuläget inte relevant för rättegången. Låter som de skriver om Nobelfesten.

Att vi sen läst att HD (tror jag det var?) säger att inte SD tvättar så ofta, det är en helt annan sak. Just nu är han inte fri och kan förstöra fler spår.

Inte bekant med honom tidigare så jag har inte en susning om hans kvalifikationer om jag ska vara ärlig, det han skrivit som jag läst har ju endast berört det här fallet.

Den artikel jag citerade är väl till tonen mer en krönika som tillåter honom att komma med lite mer personliga intryck om hur han ser på fallet, det är ju en helt annan ton och takt i det han direktrapporterar från rättegången.

Där är han enligt mitt tycke alldeles för loj och snabb med att inte skriva vad han anser vara olämpligt med hänsyn till de drabbade familjemedlemmarna till BO, lite mer borde han kunna prestera.

Jag menar att vi som följt de stora drakarnas rapportering från andra rättegångar t.ex Möller-rättegången är ju vana med att allt i princip kan skrivas eftersom det sägs ju i domstolen.
Citera
2020-03-05, 16:10
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Dessutom har ju Jerry ringt polisen och tipsat om att de borde göra husrannsakan hos henne.

OM de hade gjort det tillsammans så hade
det bästa varit att HD erkänt och skyllt på
psykisk terror från LW. Visat hennes
stalking på sociala media. Då hade hon
blivit dömd till vård och varit ute om några
år.
Men SD tror att han är så smart så att han
ska lyckas lura alla.
Big mistake?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera