Citat:
Ursprungligen postat av
.-.-.-.
Nej, men alltså alla ni som har teorier om vattenspridaren, hur kan ni inte se att det inte går ihop? Varför skulle han plantera en vattenspridare han inte äger för att förklara varför han är i trädgården och sen försöka få grannarna, som vet att han inte äger nån vattenspridare, att placera honom i trädgården, där han uppenbarligen håller på med annat fuffens? Han har ju ingen aning om vad grannarna kommer påstå att dom sett honom göra där ute. Att han försöker behålla kontrollen är jag helt med på, men det här vattenspridartramset är heeelt ologiskt. Han säger f.ö. aldrig i förhör att han flyttat vattenspridaren "flera gånger", utan specificerar att han flyttat den EN gång. Ska han placera sig i trädgården flera gånger är en vattenspridare ett av dom sämsta sätten, eftersom hela poängen med en vattenspridare är att den sköter sig lite själv

Nu har jag inte läst SDs förhör med där han pratar om vattenspridaren själv (och inte allt som finns om detta i FUP)
Jag utgår från:
1. Att åklagaren har koll, och en punkt i stämningsansökan är just vattenspridaren; vittnet som ska berätta om att SD velat låna en sådan av henne 22 maj (sid 8).
Vattenslangen i beslagslistan (inget tillbehör nämns) sid 3.
2. Eftersom alibit är en viktig punkt, då åklagaren påstår att SD inte har alibi för tiden för mordet, försvaret påstår att detta inte gäller (bl a teknisk bevisning inte håller och något vittne) och SD påstår lite olika, men cyklat tre gånger (eller inte) och vattnat med spridare (?) är detta en intressant punkt att spekulera om.
3. Varför SD förmodligen ljuger om vattenspridaren, kan vara för att han sin vana trogen, drar till med lögner som faller honom in för stunden och som han tror att ingen kommer att kolla närmre? Och om de gör det, då kan han sin vana trogen anpassa berättelsen igen? Allt blandat med en del sanning, en del lögn. Då verkar det trovärdigare.
4. Jag tänker inte alls att man bara flyttar en vattenspridare en gång under vattning, tvärtom. För att täcka hela gräsmattan kanske han måste flytta den flera gånger. Detta ger honom ju möjlighet att förklara varför någon ser honom ute, kanske när han är på väg ut, in eller vid efterarbetet, även om han släkt ner utebelysningen.
Detta är en spekulation. Det behöver ju inte vara på det här sättet.
Men att SD inte skulle kunna ljuga om en otrolig onödig sak som lätt kan upptäckas, det tror jag inte på. Han ljuger och anpassar hela tiden.