2020-03-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Skulle du kunna vända på ditt påstående? Om SD fått hjälp så hade Lena levt idag?
Men det tar nog emot för dig att resonera så för det är Lenas eget fel att hon mördades.
Jag har inget tvivel om att SD hade kunnat behövt hjälp och att det ev hade kunnat rädda LW ( om han visar sig vara hennes mördare), men nu vet jag betydligt mindre om SD:s psyke än om LW:s. Denna diskrepans hänger förstås ihop med att det är LW som är dödad och därigenom har hennes psykiatri exponerats mer.

Du tycks också tillhöra den skara som har betydande brister i förmåga att ta in vad jag skriver. Du är därmed att beklaga.
Jag vill måna om kvinnor och försöka se vad LW:s öde skulle kunna lära oss. I den delen, att se vilka förebyggande åtgärder som skulle kunna hindra nästa mord, är jag i ett, numerärt sett, ytterst litet sällskap här i tråden.
Mod har ju dessutom påpekat att diskussioner rörande samhällets möjligheter att förebygga brott inte hör till topic.
Citera
2020-03-05, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Men du kan ge dig på att han kommer byta innan hovrätten.

Det avgörs nog av hur domen från TR lyder.
Citera
2020-03-05, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag har inget tvivel om att SD hade kunnat behövt hjälp och att det ev hade kunnat rädda LW ( om han visar sig vara hennes mördare), men nu vet jag betydligt mindre om SD:s psyke än om LW:s. Denna diskrepans hänger förstås ihop med att det är LW som är dödad och därigenom har hennes psykiatri exponerats mer.

Du tycks också tillhöra den skara som har betydande brister i förmåga att ta in vad jag skriver. Du är därmed att beklaga.
Jag vill måna om kvinnor och försöka se vad LW:s öde skulle kunna lära oss. I den delen, att se vilka förebyggande åtgärder som skulle kunna hindra nästa mord, är jag i ett, numerärt sett, ytterst litet sällskap här i tråden.
Mod har ju dessutom påpekat att diskussioner rörande samhällets möjligheter att förebygga brott inte hör till topic.
Helt fantastiskt vilken tilltro du har till din egen förmåga att diagnostisera en person du aldrig någonsin träffat, och att du förutsätter att människor är intresserade att "ta in vad du skriver". Jag blir sällan mållös men...

Öppna gärna en tråd i nåt delforum här om psyket kring SD och LW och lek psykdoktor där. Ditt mästrande mot tråddeltagarna här är obehagligt och är varken topic eller av intresse.
Citera
2020-03-05, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grubbelman
Finns inga somhelsta tvivel, SD är solklart den som bragt Lena om livet, ev går det inte att juridiskt komma i mål men somsagt INGA TVIVEL ANGÅENDE ATT DET ÄR SD

Att HD lämnade dörren öppen tyder på att hon inte tänkte gå långt eller vara borta mer än en kort stund. Att hon följde med bakom planket visar att det var någon hon kände; hon hade aldrig följt med någon annan dit mitt i natten. Att guldet var kvar talar också mot rån. Ingen har heller gått in och plundrat i huset. Mördaren ska därför sökas i hennes omgivning.

Polisens förhör med i princip alla i LWs och S&HDs bekantskapskrets får inte fram något som gör det rimligt att tro att någon där skulle haft ihjäl henne på detta brutala sätt mitt i natten. Modus tyder på starkt hat eller desperation.

Återstår två personer. Ingen av dem har alibi för tidpunkten. Bägge beter sig märkligt i förhör, var och en på sitt sätt.

Detta kommer försvaret att utnyttja och HD kommer då att hamna i skottgluggen. Sedan kan man ju själv ha bestämda synpunkter på vem av dem som är skyldig. Eller tro att de agerat i samförstånd. Men rätten dömer som den dömer och friar om den hittar ett halmstrå för den tilltalade. Någon annan åtalad finns inte och därmed blir detta ett cold case.
Citera
2020-03-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja i FUP

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/list/@@147:71240a8393f5f151b35e78781e68a271

Fan vilken röra hos honom! Han borde rensa ut och sätta sig i en lägenhet. Å andra sidan höll han väl på och packade inför resan?
Citera
2020-03-05, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Att HD lämnade dörren öppen tyder på att hon inte tänkte gå långt eller vara borta mer än en kort stund. Att hon följde med bakom planket visar att det var någon hon kände; hon hade aldrig följt med någon annan dit mitt i natten. Att guldet var kvar talar också mot rån. Ingen har heller gått in och plundrat i huset. Mördaren ska därför sökas i hennes omgivning.

Polisens förhör med i princip alla i LWs och S&HDs bekantskapskrets får inte fram något som gör det rimligt att tro att någon där skulle haft ihjäl henne på detta brutala sätt mitt i natten. Modus tyder på starkt hat eller desperation.

Återstår två personer. Ingen av dem har alibi för tidpunkten. Bägge beter sig märkligt i förhör, var och en på sitt sätt.

Detta kommer försvaret att utnyttja och HD kommer då att hamna i skottgluggen. Sedan kan man ju själv ha bestämda synpunkter på vem av dem som är skyldig. Eller tro att de agerat i samförstånd. Men rätten dömer som den dömer och friar om den hittar ett halmstrå för den tilltalade. Någon annan åtalad finns inte och därmed blir detta ett cold case.
Det märkliga är att A*ron hörde att dörren låstes. Sen somnade han om. Hon måste alltså då låst upp igen och smugit ut, lämnat dörren på glänt och begett sig till möte med SD? Hon hade dessutom inte för vana att lämna barnen ensamma nattetid om jag läst rätt. Att mobilen är borta beror nog på att att hon 1) spelat in händelserna från det hon gick och/eller 2) att hon svarat på något meddelande från SD - exvis förslag på mötesplats.

Att HD skulle hamna i skottgluggen tror jag inte. Det kommer SD inte tillåta. De är partners in crime - HD vet vad som hänt. SD skyddar henne lika mycket som hon själv skyddar honom.

Edit: Jag tror hon låste dörren när hon gick ut. Jag tror också att SD var hemma i hennes bostad efter mordet. Om inte omgående efter mordet, så inom närmaste timmarna. Och jag tror att HAN lämnade dörren på glänt pga rädsla att väcka A*ron med låstningen. Tydligen hade den en melodi också när den låstes. A*ron visslade den melodin i ett förhör. Så troligen har SD varit inne och tassat.
Senast redigerad av Picasso2 2020-03-05 kl. 15:27.
Citera
2020-03-05, 15:26
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Håller väl halvt med dig, beror lite på vad du lägger i ordet "fullfjädrad", men av de 20 grundkriterierna med en tregradig skala (0,1,2) så behövs 30 "poäng" för att uppnå gränsvärdet för psykopat så kan man, såklart, ligga på 0 avseende talför/ytlig charmig, men ändå hamna i psykopat-facket.

Om jag gör en halvt ambitiös bedömning genom Hares checklista för psykopati så hamnar SD i gränslandet, troligen precis under:

Talför/ytlig charmig 1
Förhöjd självuppfattning/grandios 2
Behov av spänning/blir lätt uttråkad 1
Patologiskt lögnaktig 2
Bedräglig/manipulativ 2
Saknar ånger och skuldkänslor 2
Flackt, ytligt känsloliv 2
Kall/bristande empatisk förmåga 2
Parasiterande livsstil 0
Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet 2
Promiskuöst och egoistiskt sexualliv 2
Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder) 1 (om incident avseende pinne i cykelhjul stämmer)
Saknar realistiska, långsiktiga mål; 0 (Svårt att avgöra - kanske ska bli etta med tanke på hjältedrömmarna?)
Impulsiv 1
Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef 2 (Förhöret med dottern)
Tar inte ansvar för sina handlingar 2
Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden 0 (svårt att avgöra: nekad av många kvinnor?)
Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder) 0 (saknar data)
Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, 0 (Ej haft möjlighet)
Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: 0 (eventuellt 1 eller 2 beroende på om han verkligen har misshandlat LW eller inte.

Troligen över 24 på listan, men med all sannolikhet under 35. Hade varit riktigt, riktigt intressant att låta ett team psykologer göra en ambitiös utredning av SD.

När jag först läste trodde jag du ironiserade över LW psykiatriska problem.
Hoppas du inte misstycker jag använde din mall på den andra huvudrollsinnehavaren där den tveklöst är mer relevant ?

Talför/ytlig charmig (4) duperade alla att hon var troende
Förhöjd självuppfattning/grandios (5)omåttligt bekräftelsebehov på nätet
Behov av spänning/blir lätt uttråkad (4)(besatt och uppkopplad 24/7)
Patologiskt lögnaktig (0)(ingen självinsikt och därför helt öppen )
Bedräglig/manipulativ (3)pastorn knullade den hon vigt i flera år)
Saknar ånger och skuldkänslor (6)(Lever fullständigt ofelbart ) 2 (5)
Kall/bristande empatisk förmåga (6)(försökte krama HD efter avslöjandet)
Parasiterande livsstil (4)(jobbade 75% och levde långt över sina tillgångar)
Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet [b](5)[/B] (slog sina barn)
Promiskuöst och egoistiskt sexualliv (8) (oräkneligt antal män om vartannat )
Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder) (0) (om incident avseende pinne i cykelhjul stämmer)
Saknar realistiska, långsiktiga mål; [b] 4 (En 4,a då hon vägrade inse HD var SDs nr 1)
Impulsiv (5)(stack iväg från barn nattetid med männen)
Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef (7)(anmäld till polis och soc flera ggr)
Tar inte ansvar för sina handlingar (5) ( total avsaknad av konsekvenstänk)
Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden (7)(talrika män varav flera paralellknullats över tid
Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder) 0 (0) (saknar data)
Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, 0 (0) (Ej haft möjlighet)
Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande (5) (misshandel se polisens händelserapport.

Troligen över 74 på listan, men med all sannolikhet INTE under 35. Hade varit riktigt, riktigt intressant att låta ett team psykologer göra en ambitiös utredning av LW.

Det blir nästan löjligt att du inte reflekterar över att din utreding hade nått långt över 30 poäng om du gör den på Lena Wesström. Just saying

Du kanske hör till dom som preskiberat hennes problem för att det var pga, dom hon blev mördad?

Nerkokt: LW hade bevisligen psykiska problem. SD psykopati är sånt skvaller och förtal som torförts tråden igenom i avsikt att skyla över BOs problem att inte ta mordhoten mot sig och sina barn på allvar
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-05 kl. 15:32.
Citera
2020-03-05, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Helt fantastiskt vilken tilltro du har till din egen förmåga att diagnostisera en person du aldrig någonsin träffat, och att du förutsätter att människor är intresserade att "ta in vad du skriver". Jag blir sällan mållös men...

Öppna gärna en tråd i nåt delforum här om psyket kring SD och LW och lek psykdoktor där. Ditt mästrande mot tråddeltagarna här är obehagligt och är varken topic eller av intresse.
Förslag: Bry dig inte om min person.
Vore bättre om du replikerade på det jag skrev häromdagen gällande ditt (felaktiga!) påstående om att SD förklarats vara "fullständigt normal" när man gjorde P7an.

Du lämnar felaktig info i tråden, Picasso2!
När du blev korrigerad gällande P7an försvann du i tysthet. Tråkigt.
Citera
2020-03-05, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
När jag först läste trodde jag du ironiserade över LW psykiatriska problem.
Hoppas du inte misstycker jag använde din mall på den andra huvudrollsinnehavaren där den tveklöst är mer relevant ?

Talför/ytlig charmig (4) duperade alla att hon var troende
Förhöjd självuppfattning/grandios (5)omåttligt bekräftelsebehov på nätet
Behov av spänning/blir lätt uttråkad (4)(besatt och uppkopplad 24/7)
Patologiskt lögnaktig (0)(ingen självinsikt och därför helt öppen )
Bedräglig/manipulativ (3)pastorn knullade den hon vigt i flera år)
Saknar ånger och skuldkänslor (6)(Lever fullständigt ofelbart ) 2 (5)
Kall/bristande empatisk förmåga (6)(försökte krama HD efter avslöjandet)
Parasiterande livsstil (4)(jobbade 75% och levde långt över sina tillgångar)
Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet [b](5)[/B] (slog sina barn)
Promiskuöst och egoistiskt sexualliv (8) (oräkneligt antal män om vartannat )
Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder) (0) (om incident avseende pinne i cykelhjul stämmer)
Saknar realistiska, långsiktiga mål; [b] 4 (En 4,a då hon vägrade inse HD var SDs nr 1)
Impulsiv (5)(stack iväg från barn nattetid med männen)
Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef (7)(anmäld till polis och soc flera ggr)
Tar inte ansvar för sina handlingar (5) ( total avsaknad av konsekvenstänk)
Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden (7)(talrika män varav flera paralellknullats över tid
Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder) 0 (0) (saknar data)
Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, 0 (0) (Ej haft möjlighet)
Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande (5) (misshandel se polisens händelserapport.

Troligen över 74 på listan, men med all sannolikhet INTE under 35. Hade varit riktigt, riktigt intressant att låta ett team psykologer göra en ambitiös utredning av LW.

Det blir nästan löjligt att du inte reflekterar över att din utreding hade nått långt över 30 poäng om du gör den på Lena Wesström. Just saying

Du kanske hör till dom som preskiberat hennes problem för att det var pga, dom hon blev mördad?
Gör om, gör rätt. Det finns bara 0,1,2 att välja på som poäng.
Citera
2020-03-05, 15:30
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Men alltså vad är din agenda? Skulle offrets ev sjukdomar va anledningen till att hon mördades?? Sen när är det offrets fel att någon tar dennes liv?? Det är väl endast mördarens fel som beslutar att mörda?? Den här tråden är mer skrämmande än någonsin. Vad har du med fler för verklighetsuppfattning....

Spekulation:

LW visste mycket väl om hur sjuk HD
tidigare hade varit.
Ändå stalkade hon envist SD och HD
och hotade dem i ett års tid.
Försökte hon driva HD till självmord?
Det kanske hade gått så långt att
valet stod mellan självmord för SD
och HD, för att de inte orkade längre,
och att döda LW. I så fall blir det en
sorts självförsvar.

Att då ursäkta LWs beteende med att
hon var psykiskt sjuk är en vänlighet
mot BO. Inte en anklagelse.
Om hon inte var psykiskt sjuk så var
hon bara en egoistisk, manipulativ
narcissist.
Vilket tycker du låter bäst?
Citera
2020-03-05, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Förslag: Bry dig inte om min person.
Vore bättre om du replikerade på det jag skrev häromdagen gällande ditt (felaktiga!) påstående om att SD förklarats vara "fullständigt normal" när man gjorde P7an.

Du lämnar felaktig info i tråden, Picasso2!
När du blev korrigerad gällande P7an försvann du i tysthet.Tråkigt.
Jag har inte någonsin påstått att han är "normal" i något P7:a. Man har inte funnit någon allvarlig psykisk störning. Det är något HELT annat. Däremot såg jag någon annan som skrev att han var normal. Du får väldigt gärna leta rätt på det uttalandet från MIG. Om du påstår att någon skrivit ett uttalande så får du allt citera det. Det tillhör kutymen här.
Senast redigerad av Picasso2 2020-03-05 kl. 15:40.
Citera
2020-03-05, 15:42
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Hoppas AB skickar någon nästa vecka, då ska tydligen SD höras, enligt NAs reporter idag.

Om det varit en manlig ”porrpastor”
så hade säkert riksmedia varit intresserade
men eftersom hon var kvinna så får ingen
fördöma henne utan det ska tystas ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här