2020-03-01, 16:09
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Åklagaren har inte alls någon plikt att ta fram fördelar och/eller förmildrande omständigheter. Det är advokatens jobb. Åklagaren ska plocka fram bevisning att den häktade begått brottet.
Åklagaren har en skyldighet att ta fram allt, även det som talar till den misstänktes fördel (se citerad lagtext längst ned). Advokatens jobb handlar definitivt inte om att ta fram material till förundersökningen, det ska åklagaren göra. Om det sedan behöver kompletteras, så kan advokaten begära detta men utgångspunkten är att allt som är relevant redan ska finnas i förundersökningen.

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det här är allvarliga anklagelser som du borde ta upp med myndigheterna om du har belägg för dem. Ingen anledning att sprida skvaller i tråden.
Det pågår redan processer så det är inget skvaller, det är fakta och till och med allmänna handlingar. De är dessutom åberopade som bevisning i pågående rättsprocesser.

Citat:
OM åklagaren hittar något som visar att det finns klara förmildrande omständigheter så skall åklagaren delge detta till advokaten. Men åklagaren har inte någon skyldighet att aktivt söka efter sådant. Men denne får absolut inte mörka sådant, det är rent tjänstefel.

Åklagaren har dock även till uppgift att redovisa sådant som talar till den misstänktes fördel.
Om det kommer fram nya uppgifter under rättegången som förändrar ärendet, kan åklagaren behöva göra en ny bedömning i åtalsfrågan. I undantagsfall kan åtalet läggas ner under pågående rättegång.
Åklagaren har självklart en skyldighet att aktivt söka efter förmildrande omständigheter (se nedan citerade lagtext). Det har alltid varit ett krav för åklagarna men det blev lag så sent som 2016. Åklagaren är skyldig att delge all nödvändig information som talar för och emot häktning osv. En försvarare vet ju inte mer än vad den misstänkte gör, denne kan omöjligt försvara sin klient om åklagaren inte lyfter fram all relevant bevisning.

Citat:
23 kap. 4 § rättegångsbalken
En förundersökning ska bedrivas objektivt. Vid förundersökningen ska undersökningsledaren och den som biträder honom eller henne söka efter, ta till vara och beakta omständigheter och bevis som talar såväl till den misstänktes fördel som till hans eller hennes nackdel.

Förundersökningen ska bedrivas så att inte någon onödigt utsätts för misstanke eller orsakas kostnad eller olägenhet. Förundersökningen ska också bedrivas så skyndsamt som omständigheterna medger. Om det inte längre finns anledning att fullfölja förundersökningen, ska den läggas ned.

Även brottsbekämpande verksamhet före en förundersökning ska bedrivas objektivt.
Senast redigerad av 23-aringen 2020-03-01 kl. 16:29.
Citera
2020-03-01, 16:50
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
OM åklagaren hittar något som visar att det finns klara förmildrande omständigheter så skall åklagaren delge detta till advokaten. Men åklagaren har inte någon skyldighet att aktivt söka efter sådant. Men denne får absolut inte mörka sådant, det är rent tjänstefel.

Åklagaren har dock även till uppgift att redovisa sådant som talar till den misstänktes fördel.
Om det kommer fram nya uppgifter under rättegången som förändrar ärendet, kan åklagaren behöva göra en ny bedömning i åtalsfrågan. I undantagsfall kan åtalet läggas ner under pågående rättegång.
Men snälla du, kan du åtminstone låtsas försöka ta reda på fakta innan du påstår felaktigheter? Åklagaren är generellt förundersökningsledare, undantaget mindre allvarliga brott, och förundersökningen ska enligt lag utreda all relevant information. Vi har en rättsstat i Sverige där misstänkta inte får behandlas som vore de skyldiga, utan de har rätt till en opartisk utredning. Åklagare har självklart ingen rätt att avstå från att utreda sådan information som kan tala till den misstänktes fördel. Att försvarsadvokaten sedan har ett större ansvar att fokusera på sådana omständigheter fråntar inte åklagarens skyldighet att utreda och redovisa dem.
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Det pågår redan processer så det är inget skvaller, det är fakta och till och med allmänna handlingar. De är dessutom åberopade som bevisning i pågående rättsprocesser.
Intressant! Du får gärna hänvisa till vilka målnummer det gäller så att jag själv kan undersöka saken.
Citera
2020-03-02, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypadetta
Jajamen, någon har tagit alla de stora nallar som fanns på platsen, jag var där en fredag då var det en fin plats med mycket stora nallar och massvis med ljus och blommor sedan på söndagen samma helg var alla dessa borta och någon hade ställt till med en röra på platsen. De små nallarna var kvar så att de blåst iväg verkar konstigt.

Vem som gjort det vet jag inte men detta sprids iallafall på sociala medier. Tycker det är sjukt att någon har hjärta att göra något sådant.
Men fy!!!
Citera
2020-03-03, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Intressant! Du får gärna hänvisa till vilka målnummer det gäller så att jag själv kan undersöka saken.

Du har ju namnet. Vad ska du med målnummer till?
Citera
2020-03-03, 14:58
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Du har ju namnet. Vad ska du med målnummer till?
För att det är väldigt struligt att söka på mål med en åklagare utan att få upp väldigt mycket irrelevanta svar - de förekommer i många handlingar.

Påstår man att mål förekommer så ska man lägga fram målnummer, det är enkelt. Varför inte bara lägga fram dessa målnummer liksom?

Edit: Du har heller inte nämnt tillräckligt mycket information för att det ska gå att få fram dem genom att vända sig till domstol. Uppge någon av parterna, vilken domstol det gäller osv, så kan jag väl säkert hitta dem själv. Men utifrån enbart åklagarens namn får man verkligen inte fram någonting.
Citera
2020-03-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Men fy!!!

Vet inte om jag gjort rätt med länk och allt men om du kan se första bilden så visar den hur det såg ut när jag var där 14 feb och andra bilden hur det såg ut när jag var där den 16 feb och tredje länken visar hur det ser ut nu. http://imageshack.com/a/img924/3769/xDspCR.jpg
http://imageshack.com/a/img921/6271/f8Yevi.jpg
http://imageshack.com/a/img923/516/EYetF3.jpg

Hoppas länkarna funkar säg till annars så får jag försöka göra om allt.
Citera
2020-03-03, 23:57
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Vet inte om jag gjort rätt med länk och allt men om du kan se första bilden så visar den hur det såg ut när jag var där 14 feb och andra bilden hur det såg ut när jag var där den 16 feb och tredje länken visar hur det ser ut nu. http://imageshack.com/a/img924/3769/xDspCR.jpg

Länkarna funkar, tack! Jag gissar på gatustädning...
Citera
2020-03-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Länkarna funkar, tack! Jag gissar på gatustädning...

Ingen orsak!
Lite konstigt dock att lämna de små gosedjuren kvar om det är gatustädning.. och det är nog första gången jag hört att man tar undan saker som är placerat där i minne av någon(i detta fall en tre årig liten flicka) har själv en dotter i den åldern så det känns extra mycket i hjärtat när ett så litet barn går ett sådant öde till mötes.. Hur som helst är det fortfarande ruttet gjort att ens ta något från en sådan plats.. fy skäms
Senast redigerad av Nypadetta 2020-03-04 kl. 21:50.
Citera
2020-03-05, 17:52
Medlem
Citat:

Åh så hemskt! Mitt ljus står iaf kvar men nallarna har ju någon grejat med borde också räknas som en form av brott mot griftefriden att skända en minnesplats!
En nalle har mina ungar lämnat där. Blir så irriterad. Gatustädning är det ju inte.
Citera
2020-03-05, 18:59
Medlem
Merrybums avatar
På radion idag sa de att det inte var självmord. Att häktes personalen såg pappan vid kvällsmat och att han sedan påträffats död på morgonen. Vidare sa de att polisen inlett en utredning mot kriminalvården angående vad som kan ha hänt på natten när han dog. Den rättsmedicinska obduktionen pågick fortfarande.

De sa oxå att mamman satt fortsatt häktad och att som de tidigare sagt, fanns misstankar om att flickan drogats med sömnmedel.
Citera
2020-03-06, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
På radion idag sa de att det inte var självmord. Att häktes personalen såg pappan vid kvällsmat och att han sedan påträffats död på morgonen. Vidare sa de att polisen inlett en utredning mot kriminalvården angående vad som kan ha hänt på natten när han dog. Den rättsmedicinska obduktionen pågick fortfarande.

De sa oxå att mamman satt fortsatt häktad och att som de tidigare sagt, fanns misstankar om att flickan drogats med sömnmedel.
Jag vet att det misstänks att föräldrarna till Madeleine Mc Cann gav henne något för att hon skulle sova, det förekommer att föräldrar gör så. Det blir osökt att man tänker sig att missbrukare har färre spärrar och kanske lättare kommer på en sådan idé. Fördomar jag vet men ändå.
Citera
2020-03-06, 18:25
Medlem
Citat:
Ingen orsak!
Lite konstigt dock att lämna de små gosedjuren kvar om det är gatustädning.. och det är nog första gången jag hört att man tar undan saker som är placerat där i minne av någon(i detta fall en tre årig liten flicka) har själv en dotter i den åldern så det känns extra mycket i hjärtat när ett så litet barn går ett sådant öde till mötes.. Hur som helst är det fortfarande ruttet gjort att ens ta något från en sådan plats.. fy skäms

Kan ju vara så att det är anhöriga till offret som tagit grejerna för att de vill spara dem..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in