Citat:
Ursprungligen postat av
CharlieR
Hyresvärden från helvetet känner jag inte till, men fallet Bobby ledde till vållandedom, har för mig att det var för att man inte kunde styrka att gärningsmännen varit likgiltiga inför risken att Bobby skulle dö. Hyresvärden från helvetet känner jag inte till. Det andra målet du länkar har jag inte läst domen för, och det är en tingsrättsdom som är rätt ny så den kan ändras. Utifrån Aftonbladets text ser det ju heltokigt ut, men Aftonbladet förvränger ofta information om hur domarna ser ut. Rätt nyss var det ute en text i Aftonbladet om stackars Christer som dömts för grovt narkotikabrott utan att det fanns någon bevisning alls. Domen förtäljde en väldigt annorlunda berättelse.
Både grovt vållande till annans död och mord är allvarliga brott. Vi behöver ha hög bevisbörda för att ha ett rättssäkert system, och vill inte döma folk för mord om det inte är ställt bortom alla rimliga tvivel. Vållandebrottet ser till att man inte kommer undan ansvar även om det inte går att styrka ett åtal om mord.
Nej, brotten bakas inte in i varandra hur som helst. Vissa brott kan konsumeras av andra brott, som misshandel som konsumeras om man mördar någon genom att misshandla ihjäl dem - då är det bara mordet som man åtalas för. Jämför här med de fall du själv tagit upp - misshandel konsumeras inte av vållande för annans död. Ett brott konsumeras av ett annat huvudsakligen om det ena brottet är ett förstadie till det andra brottet, som brottet grooming som konsumeras av våldtäkt mot barn. Försöksbrott konsumeras alltid om handlingen slutförs, alltså blir du inte dömd till försök till mord och mord om du lyckats mörda någon, trots att du både försökt och mördat. Men om brotten inte är beroende av varandra på det sättet så konsumeras de inte, våldtäkt konsumeras inte av mord, exempelvis. Brott mot griftefriden konsumeras inte av vållandebrott - inga uppsåtsbrott kan konsumeras av ett vållandebrott.
Begår man flera brott så döms man generellt för flera brott, utöver i det fall då brotten konsumeras. Däremot kan det bli så att man, om man döms för ett mycket allvarligt brott och flera mindre allvarliga, får ett straff som helt och hållet avgörs av det allvarliga brottet då småbrotten inte nämnvärt påverkar straffvärdet.
Jag tror att de helt enkelt inte behöver ha brott mot griftefriden i rubriceringen för att vidta de åtgärder som behövs, så åklagaren avstår från det i nuläget. Det säger ingenting om själva brotten som har begåtts.
Hyresvärden från helvetet hade dödat ett spädbarn - minns ej om det blev vållande eller inte.
När han kom ut hade han hyresgäster som han trackasserade och plågade på de mest vedervärdiga sätt. Han tvingade killen i paret att misshandla sin tjej. Hon borrades i örat med en borrmaskin bla. Det hela slutade med att killen tvingades bränna upp henne levande om jag inte minns fel.
Han kallas även "torteraren från Aspa" och hans riktiga namn tänker jag inte maska. Kjell-Åke Johansson vill bli frikänd. Hoppas han aldrig blir det.