Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-04, 19:07
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
En ensam gm kan inte ha gått iland med det här att vänta in OP med valet av plats för mordet. Även om det finns iakttagelser av övervakare över tid så finns efter så många år efterforskningar inget substantiellt som indikerar någon terrorgrupp eller utländska intressen heller. Alltså återstår en mindre inhemsk konspiration med 3-5 operatörer som kunnat agera utan för stor risk att bli stoppade och det är dessutom troligt att det är personer som kunnat veta Palmes planer och avsaknad av skydd då det är mycket som tyder på att det kraftsamlades just kring mordkvällen.
Är det det vapen jag tror stärker det också den hypotesen.
Jag tycker också att den här teorin verkar mest logisk, men jag skulle inte sträcka mig till att säga att det är det enda alternativet eftersom jag inte har belägg för det, och det har uppenbarligen inte du heller.
Citera
2020-03-04, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Prövar man de två hypoteserna med rekonstruktion kommer man att finna att det blir väldigt konstigt med två snabba skött där första fäller OP och andra går mot LP.

Det blir däremot flyt i förloppet om första skottet går av när GM är på väg att höja skottarmen varpå denne tar om snabbt och sätter det dödande skottet.

Konsekvensen av en sammantagen analys som visar att OP sköts med andra skottet blir enorm på grund av att då slutsatserna kring vapnet blir helt fel med anledning av kulorna där Sonny uteslutit kortpipiga vapen mindre än 4 tum. Det finns nämligen en avvikelse mellan kulorna som är liten men den enda tänkbara förklaringen som återstår är då sk både expansion som uppstår helt spontant och oförutsägbart.

Känner en vapenexpert som jag diskuterat mordet lite med; han säger att det är bullshit med vapen
mindre än 4 tum oavsett skottordningen. Jag själv total novis på området, men är det inte vittnen
som påstår pipan är lång..?
Citera
2020-03-04, 19:09
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Hur konkluderar man att denna övervakning skulle avslutas med ett mord på Palme!?
Kan inte gruppen genomfört en övervakning, med antingen bara avsikt just övervaka, eller ev
med den onda avsikten, men att för gruppen ngt oväntat skett med en ensam galning som kom
undan!? Suspekt med den olagliga övervakningen, därtill ett "oväntat" mord, som tagit gruppen
på sängen...?

Man kan inte konkludera någonting ur deras undersökning annat än att de inte kan utesluta att en sån övervakning kan ha ägt rum. De säger varken bu eller bä.
Citera
2020-03-04, 19:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Läste den här artikeln från feb 2018

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/palme-utredaren-skyldige-mordaren-kommer-avslojas/

KP säger alltså redan då nästan samma sak som han gör nu idag. Skillnaden är att han nu satt en deadline och är ännu "säkrare". I början av 2018 hade man fått svar från NFC angående diverse vapen.

https://www.expressen.se/nyheter/palmegruppen-har-fatt-svar-om-tva-revolvrar/

Jag får en känsla av att de 2018 hade hittat nåt riktigt graverande, men att man inte kunde knyta ihop en story. Nu kan dom förmodligen det.
Citera
2020-03-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
GK om SÄPO utredning om kartläggning/övervakning av Olof Palme tiden före MOP

Undersökning av säkerhetspolisen av huruvida Olof Palme hade varit föremål för fysisk övervakning
Den 11 mars 1986 fick kriminalkommissarie Berth Melen vid SÄPO i uppdrag att organisera en utredningsgrupp, som skulle undersöka och analysera om Olof Palme hade varit föremål för övervakning.

Utredningsgruppen redovisade resultatet den 24 april 1986. Under arbetet hade gruppen bearbetat cirka 1200 tips, varav cirka 400 studerats mer ingående. Gruppen hade även tagit del av förhör med Olof Palmes medarbetare, livvakter och Lisbeth Palme. I redovisning skilde man mellan kartläggning (en övervakningsform där objektets vanor och rutiner studeras från en eller flera dolda positioner under längre tid) och övervakning (fasen efter kartläggningen där efterföljande är den primära arbetsmetoden).

Gruppen redovisade följande slutsatser beträffande kartläggning:
Det har inte kunnat konstateras om Olof Palme har utsatts för kartläggning i Gamla Stan eller vid Rosenbad.
Olika tips har angett fastigheter i Gamla Stan som tillhåll för övervakare eller som observationslokaler. Tipsen har studerats och gruppen har inte kunnat avfärda de misstankar som tipsen givit upphov till.
Vad som talar mot att en observationslokal använts är att det finns relativt få fastigheter som är lämpliga härför och att sikten är starkt begränsad var man än skulle sitta.
Att kartlägga Olof Palmes rutiner vid promenaden till och från statsrådsberedningen torde inte ha utgjort en alltför omfattande arbetsinsats för någon intresserad. Det bedöms dock som mindre sannolikt att spaning mot Olof Palme, för att kartlägga tider och rutiner till och från statsrådsberedningen, har utförts från position på Västerlånggatan.

Beträffande övervakning ansåg gruppen att en övervakning av bostaden i Gamla stan inte kunde uteslutas. Gruppen fortsatte:
Beträffande tunnelbanefärden finns endast en observation som möjligen skulle kunna tyda på att en övervakning ägt rum under färden. Det är för övrigt inte direkt förvånande att observationer som kan tyda på en övervakning under färden saknas, även om en sådan ägt rum. Det är naturligt att den på en sådan plats och under sådana omständigheter inte skulle kunna noteras. En övervakning kan dessutom ha skett genom transport i en annan vagn än den makarna Palme färdades i.

Det som talar för att en övervakning kan ha ägt rum är:
att iakttagelser gjorda på geografiskt helt skilda håll uppvisar signalementsmässig samstämmighet på flera punkter att iakttagelser den 28 februari kan länkas mellan Gamla Stan – Grand – Tunnelgatan

Gruppen bedömer att det under perioden fram till den 27 februari inte kan uteslutas att det förekommit övervakning av Olof PALME.
Analysen talar för att Olof PALME varit övervakad på eftermiddagen den 27 februari samt från det att han lämnade bostaden på kvällen den 28 februari fram till det att han mördades kl 23.21.
Det har ur analysmaterialet utkristalliserats två personer som kan ha deltagit i en övervakning. Därutöver kan ytterligare en person skönjas. Således bör operationen ha genomförts av minst tre personer förutom mördaren.På grund av att det saknas väsentliga iakttagelser kring centrala moment kan det inte bedömas hur denna grupp har varit organiserad eller vilken grad av kompetens och erfarenhet den haft.

Undersökningen grundades på en värdering av de vittnesmål som vid tiden förelåg. Sedan dess har flera vittnesmål från denna tid omvärderats, se t.ex. om den s.k. Skuggan, under Publicering av de s.k. fantombilderna nedan.
Slutsatsen att förföljande skett från Gamla stan via Grand fram till Mordplatsen är intressant och det måste vara o
För allmänheten okända iakttagelser som ligger till grund. Frågan är om det är iakttagelser gjorda av polisspanare t ex.

Frågetecknen hopar sig när vi känner till att området borde vimla av knarkspanare i spaningar som avbröts strax före mordet. Var det bara tur att de gav sig av och öppnade dörren för GM?
Citera
2020-03-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Känner en vapenexpert som jag diskuterat mordet lite med; han säger att det är bullshit med vapen
mindre än 4 tum oavsett skottordningen. Jag själv total novis på området, men är det inte vittnen
som påstår pipan är lång..?
Jag kan säga så mycket att din expert nog är bullshit. Den som givit mig upogiften är en av världens främsta experter som utbildat dem på FBI som utbildar foresiker.

Jag ger inte mycket för svensk sk expertis här. 10 av 10 kunde inte skilja de två fenomen som kallas uppsvampning på svenska. Mushrooming och base expansion som är två helt olika saker.
Citera
2020-03-04, 19:24
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
En klar och koncis tankegång som jag håller med om.
Frågan blir då..OM det inte är SE som man är på gång att presentera,vem är det istället?
Vi vet ju att det knappast handlar om CP.
Vilken potentiell GM återstår utifrån känt material som den mest sannolike/minst osannolike?
Nu heter jag visserligen varken Klas eller Göran Bergendahl..:-)..men jag tror som sagt att det handlar om CA.

Detta är ju huvudproblemet. Många, de absolut flesta, suckar och skakar på huvudet åt SE. Och det är det lätt att göra, jag gör också det ibland. Men då kommer frågan - vem är det annars?

SE har brottsplatsanknytningen. SE har signalementet. SE har lokalkännedomen. SE har (nåja, lite) motiv. SE har (till viss del) vapenvana. SE har inget alibi.

Jag är, som sagt, tveksam till att han varit så smart att han kommit på en vattentät strategi under ynka 20 minuters mordflykt. Jag är tveksam till att han har attackpsyket. Men vilken mördare tickar i alla mördarboxar? Om någon hade gjort det hade mordet varit löst för 34 år sedan.

Det är lika bra att inse - den "perfekta mördaren" finns inte. Det vi har att spela med är bara otänkbara mördare. Det är de som återstår. Då får man ta den minst otänkbara. För mig är SE den person, utifrån vad jag vet.

Ser fram emot att höra era alternativ till SE.
Citera
2020-03-04, 19:25
Medlem
Angående knarkspaningen tycker jag motiveringen att man avbröt för att det var så lugnt känns konstig,
knarklangare brukar väl inte kvälla vid 22 -tiden på fredagkvällar.
Sigge C var ju på Oxen efter kl 22 och körde senare bil.
Christer P var och handlade amfetamin på Oxen, det måste ju också varit ganska sent på kvällen.
Sedan har jag sett rykten i omlopp att man hade indikationer på någon sorts kriminell uppgörelse på kvällen/natten den 28 feb 1986,

Avbröt man knarkspaningen för något annat uppdrag?
Fanns det någon/några spanare som fortsatte med något eget initiativ för att man råkat se paret Palme på stan och märkte att han saknade livvakter?
Citera
2020-03-04, 19:33
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Detta är ju huvudproblemet. Många, de absolut flesta, suckar och skakar på huvudet åt SE. Och det är det lätt att göra, jag gör också det ibland. Men då kommer frågan - vem är det annars?

SE har brottsplatsanknytningen. SE har signalementet. SE har lokalkännedomen. SE har (nåja, lite) motiv. SE har (till viss del) vapenvana. SE har inget alibi.

Jag är, som sagt, tveksam till att han varit så smart att han kommit på en vattentät strategi under ynka 20 minuters mordflykt. Jag är tveksam till att han har attackpsyket. Men vilken mördare tickar i alla mördarboxar? Om någon hade gjort det hade mordet varit löst för 34 år sedan.

Det är lika bra att inse - den "perfekta mördaren" finns inte. Det vi har att spela med är bara otänkbara mördare. Det är de som återstår. Då får man ta den minst otänkbara. För mig är SE den person, utifrån vad jag vet.

Folk som pratar om SE har en tendens att glömma en viktig aktör på mordplatsen. Nämligen gärningsmannen. Han var där. Och han sköt Palme.

Kring och på mordplatsen fanns ett 25-tal vittnen. Enligt egen utsago anlände SE direkt efter mordet. Fakta talar för att det stämmer. Läs tråden. Vi har skrivit massor om detta.
Citera
2020-03-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus

Håller med, vi känner inte till den perfekta mördaren.

Dock, vissa verkar tolka KPs uttalande om att gå tillbaka till brottsplatsen som att mördaren måste vara någon sä är igenkänd på platsen. Jag tolkar det inte så.

Jag tycker inte att SE känns rätt (Han skulle behövt en hel del uppbackning, tänker jag), så jag tror på ett namn/person som inte för allmänheten är känd på brottsplatsen.

Har redogjort för min bild av händelseförloppet tidigare.
Citera
2020-03-04, 19:40
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Folk som pratar om SE har en tendens att glömma en viktig aktör på mordplatsen. Nämligen gärningsmannen. Han var där. Och han sköt Palme.

Kring och på mordplatsen fanns ett 25-tal vittnen. Enligt egen utsago anlände SE direkt efter mordet. Fakta talar för att det stämmer. Läs tråden. Vi har skrivit massor om detta.

Tack, jag har läst tråden. Och jag har läst vittnesförhören. Visa gärna det förhör, det första och ofärgade, som visar att SE var på mordplatsen precis efter skotten.

Jag säger inte att SE är mördaren, jag säger att av de vi har att spela med så är han den minst otänkbara. Det är ju inte så att vi har ett överflöd av människor som är tänkbara GM.
Senast redigerad av argusmaximus 2020-03-04 kl. 19:42.
Citera
2020-03-04, 19:41
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Angående knarkspaningen tycker jag motiveringen att man avbröt för att det var så lugnt känns konstig,
knarklangare brukar väl inte kvälla vid 22 -tiden på fredagkvällar.
Sigge C var ju på Oxen efter kl 22 och körde senare bil.
Christer P var och handlade amfetamin på Oxen, det måste ju också varit ganska sent på kvällen.
Sedan har jag sett rykten i omlopp att man hade indikationer på någon sorts kriminell uppgörelse på kvällen/natten den 28 feb 1986,

Avbröt man knarkspaningen för något annat uppdrag?
Fanns det någon/några spanare som fortsatte med något eget initiativ för att man råkat se paret Palme på stan och märkte att han saknade livvakter?
Spaningen kan ha avbrutits av någon orsak som efteråt visade sig vara lögn. Dvs någon eller några spanare kanske hittade på en anledning. Men vad gör övriga spanare/poliser om det efter mordet går upp för dem att deras kollegor Kasper och Jesper och Jonathan förmodligen sköt Palme? Man talar förmodligen till sina kollegors fördel. Det finns ju inga bevis och man vill inte reta upp statsministermördare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in