Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-04, 08:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Vad hade CA för civilstatus? Var han gift, något ex, hade han några barn?
Ogift och inga barn, "enstöring" enligt Hasse Aros podd.
Citera
2020-03-04, 09:10
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ogift och inga barn, "enstöring" enligt Hasse Aros podd.
Inga barn verkar vara trend bland misstänkta GM - CP, SE, CA. Och följer också GM-profilen.
Citera
2020-03-04, 09:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
The only issue I have - is one word in this description "Proamerikansk så det var nästan töntigt"

This would describe a close relation - "töntigt" - I'm thinking he was gay. I'm sure his ex-wife knows...

Close relation? Gay?

Because his daughter thought he was töntig?
Citera
2020-03-04, 10:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Första skottet -som träffar LP- är en miss, GM skjuter från sidan när de är i jämnhöjd.
Ingångshålet hamnar lågt eftersom hennes kappa är lite uppdragen på den sidan; helt naturligt eftersom hon går i armkrok med OP.
GM tar snabbt något kliv fram och skjuter sedan direkt mot OPs rygg.

Detta är vad många vittnen ser: först hör de en smäll, sedan vänder de sig om och ser Palme bli skjuten.

Skrev utförligt om detta igår kväll.

KP tror ju att första skottet träffade OP...
Citera
2020-03-04, 10:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Bra genomgång. Inte heller jag tror att den primära avsikten var att mörda LP. Det är att dra skottordningen alldeles för långt.

Skottet som snuddade hennes rygg var troligen ett vådaskott som gick av när GM lyfte revolvern för att skjuta OP. Det är min slutsats.

Däremot är det ju lite besynnerligt att skottet som snuddade LP:s rygg tycks ha varit riktat mot samma plats i ryggen som skottet mot OP, dvs mitt emellan skulderbladen. Så vitt jag förstått skilde det 5 mm vridning av revolverpipan mellan liv och död.

Vi gick igenom det där en tid sedan. Jag läste den tekniska rapporten ingående eftersom jag undrade över hur kulans ingångshål kunde vara lägre än utgångshålet. Det talade alltså för att GM sköt snett uppåt.

Nu visade det sig att det inte behövde vara så. Den aktuella ammunitionen är nämligen klart tyngre i basen än i toppen vilket gör att den tumlar och av det skälet faktiskt kan gå ut högre upp än den gick in i kappan.

Ett rakt riktat skott längs med hennes rygg kan, på grund av tumlandet, alltså träffa på ett ställe som ligger lägre än utgångshålet.

En annan faktor är själva kappan. En kula som träffar tjockare tyg bränner inte igenom tyget direkt utan "skjuter tyget framför sig" ett ögonblick innan tyget ger vika. Även detta påverkar kulbanan.

Man lär sig något nytt varje dag.

Det viktigaste faktorn är ju Lisbets position i skottillfället.
Citera
2020-03-04, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
KP tror ju att första skottet träffade OP...

Visst är det så.
Dessutom är skytten antingen van eller ovan.
En van skytt missar aldrig det första skottet.
En ovan skytt utrustad med jättepuffran missar definitivt med andraskottet.Vi snackar om metermissar här.

Helt orimligt således.
Citera
2020-03-04, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Men 34 år senare sitter vi och spekulerar om olika personer som gm , hur gm var klädd, vilken flyktväg han tog osv

Absolut,men infallsvinkeln slumpmässigt dåd utfört av ensam GM har knappast ändrats.
Citera
2020-03-04, 10:13
Medlem
Ni som har bra koll på tider och avstånd till mordplatsen.

När anser ni paret Palme bör ha passerat entren till Skandia?

Hur lång tid behöver man, om man går i normal gångtakt utan avbrott från Skandias entre för att nå mordplatsen?
Citera
2020-03-04, 10:14
Medlem
argusmaximuss avatar
Pratade om flyktväg i annan tråd.

Kortfattat:
- Givet att SE är gärningsman torde han ta närmaste, och minst befolkade, väg tillbaka till S44.
- Givet detta torde han ta Johannesgatan norrut.
- Och därefter antingen fortsätta på samma gata, eller snedda över kyrkogården och ta Döbelnsgatan norrut.
- Oavsett flyktväg tillbaka till S44 är Kammakargatan absolut mest logisk för att nå Sveavägen (gäller även om han fortsätter på DBG och tar Regeringsgatan norrut).

Hur många vittnen finns här? Att man kartlagt dessa gator tar jag för givet, men hur många officiella utsagor finns det?
Citera
2020-03-04, 10:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Visst är det så.
Dessutom är skytten antingen van eller ovan.
En van skytt missar aldrig det första skottet.
En ovan skytt utrustad med jättepuffran missar definitivt med andraskottet.Vi snackar om metermissar här.

Helt orimligt således.

Första skottet är ju i stort sett mot stillastående mål. Det andra skottet är mot rörligt mål.

Finns massor av faktorer som får en att missa med andraskottet. Min gissning är att det var tänkt bli två skott mot OP. Men när han föll så snabbt, så andra skottet mest gick av för det var bestämt på förhand. Då kanske det sköts mot den punkt där OP skulle varit om han inte fallit, och råkade träffa LP. Eller en snabb omsiktning
Citera
2020-03-04, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Istället för att anta vore det intressant om någon i tråden känner till någon konspiration som utförts på det här sättet.

En konspiration kan ju bestå av ett fåtal inblandade som av en tillfällighet får möjlighet.

..och dessa skall samtidigt hänga på Sveavägen helt random med jättepuffran i fickan samtidigt som paret Palme behagar svänga förbi?
Ja,du hör ju själv hur rimligt det låter.
Citera
2020-03-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Första skottet är ju i stort sett mot stillastående mål. Det andra skottet är mot rörligt mål.

Finns massor av faktorer som får en att missa med andraskottet. Min gissning är att det var tänkt bli två skott mot OP. Men när han föll så snabbt, så andra skottet mest gick av för det var bestämt på förhand. Då kanske det sköts mot den punkt där OP skulle varit om han inte fallit, och råkade träffa LP. Eller en snabb omsiktning

Kan inte uteslutas,men personligen så tror jag helt enkelt att GM missar LP då hon som du säger är ett rörligt mål.Poängen i sammanhanget är dock att det fortsatt måste vara en van skytt som vi pratar om..som dessutom vet om hur reaktionen blir när man trycker av förstaskottet.

En person som aldrig har skjutit med Magnum 357 kommer att överraskas totalt av den kraftiga rekylen.Eftersom vi vet att skotten mot makarna P kommer i snabb följd så indikerar detta också att mördaren har rimlig koll på vilka grejer han använder.

Till exempel den ovane SE skulle ha missat LP med många meter gällande det andra skottet som skjuts.

Nej,det är högst rimligt att anta att GM har erfarenhet av sitt mordvapen.Det är speciellt så det räcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in