Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Ännu en liten fundering:
AB säger att LP direkt efter skotten "skriker något på ett utländskt språk".
Detta har vi väl alla genom åren avfärdat som en missuppfattning. AB var berusad och chockad och uppfattade fel.
Det hon skrek var "Nej, vad gör du?" eller "Hjälp vad gör du?". Det som LJ hörde. Så ser sanningen ut.
Min fundering är om vi har avfärdat AB:s uppgift utan att tänka efter. Eftersom hon i första förhöret med Rimborn uppgav att det var två Ustasja-män som befann sig på mordplatsen kan hon kanske spontant ha skrikit något på engelska/tyska eller nåt annat språk till dem?
Och om jag nu ska fullfölja min spekulation så kan det eventuella mötet ungefär vid reklampelaren ha orsakats av att GM sa något till OP, exempelvis "Mr Palme?". Varpå paret Palme skyndade på stegen i avsikt att komma bort från den obehaglige mannen? Men han följde efter.
Carina Pettersson hörde ”hjälp, hjälp”, men ingen utländska.
Om AB säger något utländskt språk, bör det inte ha varit engelska, utan någon rotvälska som han inte begrep.
Tyska kanske?
Om hon i det läget var övertygad om Ustasja, kan hon ju förstås ha skrikit på serbokroatiska, och då kommer man ju osökt in på frågor om hennes språkkunskaper.
En konversation dessförinnan vid annonspelaren bör knappast ha undgått AB.
Han var ju i stort sett där han också, detta är inget som GW eller LB funderar mycket på verkar det som.
Sedan tycker jag nog att LB precis som GW drar lite väl stora växlar på vittnet Cecilia som faktiskt inte sagt att hon enbart sett denna trio snedda över trottoaren, utan över hela Sveavägen in till skyltfönstret vid Dekorima där de sedan går sakta fram längs fönsterraden stannar till och tittar i skyltfönstret.
Det skulle ha tagit en minut minst.
Något är fel, oavsett om de trettio år senare lyckats få henne att gå med på att det kanske bara var i sneddandet över trottoaren hon sett dem.
Jag kan inte värdera dessa sent inkomna uppgifter högre än Åkes mer distinkta och betydligt tidigare uppgift, om att mordet skedde under bilfärden fram till stoppljuset.
Det var ju dessutom han som uppmärksammade de övriga i bilen på att något slagsmål var på gång, han hade god sikt och betydligt bättre uppmärksamhet på omgivningen i egenskap av förare.
Nej Borgnäs och Wall bör nog släppa CA, annars blir det hur tokigt som helst.