2020-03-03, 11:43
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Folk är galna.
Det kan man konstatera ur det här.

Det är helt orimligt att det ska bli någon spansk sjuka.
Folk kommer att bli sjuka. Någon äldre i Sverige lär avlida.
Men... tja. Att det sprids är ju enkelt att konstatera men det är lika enkelt att konstatera att viruset är förhållandevis harmlöst. Det kan vi väl vara glada för.

Helt fel, extrem oroväckande att du har fått den uppfattningen.

Det är snarare exceptionellt att hela 20% behöver uppsöka sjukhus och att 8% behöver intensivvård.

Det är nästan så du tror att vi skulle klara av att få 200 fall av intensivvård men då kan jag lova dig att vården klappat ihop för längesen och det innebär en dödlighet på MINST 8%.

Detta är Spanskan 2.0.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trolljakt
Kontaktsmittan via dörrhandtag, trappräcken, bordsytor, m.m. är det som dominerar i smittväg.
ABSOLUT INTE om man skall tro Anders Tegnell på FHM. Kontaktsmitta är, enligt den muppen, helt obetydlig. Detta framhöll han idag i SVT Morgonstudio:

Spola till 1h 40min (cirka) https://www.svtplay.se/video/24909948/morgonstudion/3-mars-0600?start=auto
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Vad är chansen att bli smittad i en matbutik om man håller avstånd ifrån folk???

Svårt att säga. När det gäller avstånd tycker jag att du ska hålla en kvast framför dig i butiken.
Citera
2020-03-03, 11:44
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Fast sjukvården är en viktig faktor för att dödligheten ska kunna hållas låg. Ser du inte det sammanhanget?

Jo, jag förstår. Men om dödligheten för sjukdomen är låg tror jag att sjukvården kommer klara av det utan dödssiffran skenar iväg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Nu har coronasmittan också kommit till Ukraina, 1 smittad

The first case of Covid-19 coronavirus has been confirmed in Ukraine, that's according to Deputy Minister of Health of Ukraine Viktor Liashko.

Read more on UNIAN: https://www.unian.info/society/10899110-first-covid-19-coronavirus-case-reported-in-ukraine-updated.html

Källa: https://www.unian.info/society/10899110-first-covid-19-coronavirus-case-reported-in-ukraine-updated.html
Ukraina tar det på allvar och verkar har kontroller både vid flygplatser och regionsgränser. Den här mannen med familj satte sig själv i hemkaratän och efter två dagar fick han symtom. Bra kontroll och information vad man ska göra.

Det relativt fattiga Ukraina hanterar detta bättre än Sverige, vi litar ju på "god" beredskap.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Spanska sjukan hade väl en bra mycket högre dödlighet än 2,5%? Wikipedia ger motstridiga uppgifter:

Ska jag fritolka uppgifterna låter det som att läkarvård hade en stor betydelse (uppenbarligen, de som "fick diagnosen" hade tillgång till läkare).

Ja, det är den farligaste situationen sen Spanskan, men i övrigt är det nog svårt att jämföra. Sett till situationen är forskningen mycket längre fram och välståndet högre, så vi har bättre förutsättningar. Spanskan dödade i stor skala de människor som är mest avgörande för världsekonomin - friska unga vuxna. Sett till virusen är de helt olika till sin natur.

Citat:
Av dem som fick diagnosen dog minst 2,5 procent, vilket kan jämföras med mer normala influensaepidemier där högst 0,1 procent dör.[3]

Från Wikipedia.

Dödligheten således minst 2,5%.

COVID säger alla olika men hört kring 1-3%.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
9 nya fall därifrån. Men fortsatt inget flygstopp gällande resor till Italien. Märkligt då man infört det mot Iran.

Inkompetent FHM... Corona Bob tycker uppenbarligen det är helt ok att folk reser ner o riskerar ännu fler smittade

"UD avråder inte från resa till Italien"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
9 nya fall därifrån. Men fortsatt inget flygstopp gällande resor till Italien. Märkligt då man infört det mot Iran.

Det har väl att göra med klientelet. Mellan Iran och Sverige flyger iranier och afghaner. Mellan Italien och Sverige flyger svenskar och en mindre del italienare bosatta i Sverige (den här tiden på året kommer i stort sett inga italienska turister till Sverige).
Citera
2020-03-03, 11:45
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Du verkar väldigt orolig, du kan vara lugn, vännen.
I Sydkorea har hittills endast 0.05 procent av alla smittade gått bort.
Sluta sprid lögner. Det är inte svårt att räkna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Varför går hon inte ut själv i media och berättar detta då folk undrar?
Hon vill inte, har hon meddelat medierna och varför skulle hon gå ut?
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Från DN:

"UD avråder inte från resor till Italien
Utrikesdepartementet avråder i nuläget inte från resor till Italien.
– Men vi följer utvecklingen, säger Sara Brynedal, presskommunikatör på UD.
Däremot avråder UD sedan i går från alla resor till Iran. (TT)"

Vad i helvete är detta för skit. Ingen karantän är idioti. Att inte ens avråda till resa är fan mig värre än idioti.
Citera
2020-03-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Helt fel, extrem oroväckande att du har fått den uppfattningen.

Det är snarare exceptionellt att hela 20% behöver uppsöka sjukhus och att 8% behöver intensivvård.

Det är nästan så du tror att vi skulle klara av att få 200 fall av intensivvård men då kan jag lova dig att vården klappat ihop för längesen och det innebär en dödlighet på MINST 8%.

Detta är Spanskan 2.0.

Sluta skrämma upp folk med, du kan knappt få ihop en korrekt skriven mening och nu försöker du plötsligt vara en medicinsk analytiker.

Sydkorea har haft viruset i landet slutet på januari och de har än så länge haft en dödlighet på 0.05 procent. Sluta vara en idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in