2020-03-03, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja kvinnan från jönköping är väl fortfarande inlagd och är väl inne på vecka 5-6. Det är det som gör mig förbenad om man visar symptom så borde man testas oavsett man varit utomlands eller ej. Jag hoppas verkligen inte du har det och tror på det.

Vi vet inte om hon är inlagd eller inte, då de inte vill säga mer om hennes fall. Vi vet bara att hon lever. Troligen är hon inte inlagd då andra lindrigt sjuka fått åka hem (hemkarantän). Så varför skulle de hålla kvar henne för?
Citera
2020-03-03, 09:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Uppskattningsvis 100 000 svenskar kommer att avlida av coronavirusets framfart. Låg syresättning i blodet och andningsuppehåll är de vanligaste dödsorsakerna. Vi kvävs till döds, speciellt de två sista dagarna då förloppet tar fart ordentligt. Sjukvården har tillgång till apparater som kan syresätta blodet men inte tillräckligt många. Det bästa sättet att inte falla offer för corona i nuläget är att inte bli sjuk.

Lol! Obetalbart!!!!
Citera
2020-03-03, 09:47
Medlem
Citat:
Uppskattningsvis 100 000 svenskar kommer att avlida av coronavirusets framfart. Låg syresättning i blodet och andningsuppehåll är de vanligaste dödsorsakerna. Vi kvävs till döds, speciellt de två sista dagarna då förloppet tar fart ordentligt. Sjukvården har tillgång till apparater som kan syresätta blodet men inte tillräckligt många. Det bästa sättet att inte falla offer för corona i nuläget är att inte bli sjuk.
100.000 är teoretiskt möjligt men samtidigt ett worst case scenario som bygger på fullskalig epidemi i större delen av landet.

Tycker nog inte att vi behöver fastslå det, åtminstone inte än.
Citera
2020-03-03, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Nej. Och vaccinerade man sig 2009 så är det utgånget nu oavsett.

Vi har precis samma sak hör hemma. Jag och lillgrabben. Men jag är frisk i en vecka, sedan kommer det igen. Satt bara och skakade en natt genomsvett i 30minuter, sov sedan gott.

Och en massa annat. Grabben pendlar fram o tillbaka.

Min fru och dotter....de är kärnfriska.

Det är knepiga tider , ingen riktig vinter, folk har panik för Corona och fan onhans moster.

Det är vad det är, bara härda, sluta stressa och varför i helvete åkte ni till akuten om ni misstänker coronavirus....ring 1177/112 vid andonings katastrof o få en ambulans eller nått...

Vi åkte t akuten runt den 20 feb, alltså innan vågen i Sverige började. De sa på 117 att det var inte möjligt att det var Corona eftersom vi inte varit utomlands. Vi skulle aldrig vara så vårdslösa att utsätta andra för smitta. Men barnen behövde akutvård och detta var alltså innan fallen började trilla in (förutom första i Jönköping då)
Citera
2020-03-03, 09:48
Medlem
Alltså kan nån slänga ut alla C-vitaminbesatta foliehattar ur denna tråd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja kvinnan från jönköping är väl fortfarande inlagd och är väl inne på vecka 5-6. Det är det som gör mig förbenad om man visar symptom så borde man testas oavsett man varit utomlands eller ej. Jag hoppas verkligen inte du har det och tror på det.

Hon är inte inlagd. Hon är hemma och är frisk.

Källa - Hennes studiekamrat.
Citera
Medlem
Citat:

Uppskattningsvis?

På vad grundar sig denna uppskattning?

Som läget är idag är det ju lugna gatan.
16 konstaterade fall, under tillfrisknande, och dagarna fortlöper likt vilken som helst.
I sämsta fall är det väl någon äldre person i framtiden som får sätta livet till.

Herregud.
Jag orkar inte.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Vi vet inte om hon är inlagd eller inte, då de inte vill säga mer om hennes fall. Vi vet bara att hon lever. Troligen är hon inte inlagd då andra lindrigt sjuka fått åka hem (hemkarantän). Så varför skulle de hålla kvar henne för?

SR har utlovat en intervju med en drabbad men nu frisk. Vet dock inte om fallet är svensk.
Citera
2020-03-03, 09:52
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
100.000 är teoretiskt möjligt men samtidigt ett worst case scenario som bygger på fullskalig epidemi i större delen av landet.

Nja, i praktiken räcker det att 500 000 blir smittade. Om 20% blir allvarligt sjuka i ett läge där vården är överbelastad och samtliga i den gruppen dör som en konsekvens av detta så har vi nått 100 000. Men, det kan vi nog avfärda som osannolikt.
Citera
2020-03-03, 09:53
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Hon är inte inlagd. Hon är hemma och är frisk.

Källa - Hennes studiekamrat.

Varför går hon inte ut själv i media och berättar detta då folk undrar?
Citera
2020-03-03, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dudewhy
Vi åkte t akuten runt den 20 feb, alltså innan vågen i Sverige började. De sa på 117 att det var inte möjligt att det var Corona eftersom vi inte varit utomlands. Vi skulle aldrig vara så vårdslösa att utsätta andra för smitta. Men barnen behövde akutvård och detta var alltså innan fallen började trilla in (förutom första i Jönköping då)

Fast det gjorde ni ju? Ni utsatte andra för den smitta ni bär på även om det inte är corona. Även andra sjukdomar kan vara farliga för riskgrupper. Ring alltid innan när man är riktigt sjuk och åker in, vid skador eller plötsligt sjukdomsfall kan man åka in utan att ringa.
Citera
2020-03-03, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu ska Karolinska (i Huddinge i Stockholms södra förorter) smälla upp ett tält för provtagning. Ska komma upp i veckan. Det blir ca en vecka senare än Uppsala och Sahlgrenska. Sent men ändå bra. Provtagning i hemmet, som man tillämpat hittills i Stockholm, låter bra ur smittosynpunkt men är säkert brutalt ineffektivt och kanske delvis förklaringen till historier att det kan vara mycket svårt för folk i Stockholm att få bli testade.

https://mitti.se/nyheter/provtagning-karolinska-huddinge/?omrade=hela-stockholm

Att ta sig fram och tillbaka till provtagningstältet kan ju leda till smittspridning särskilt om resan sker kollektivt. Skulle man kunna smälla upp ytterligare provtagningstält mitt i huvudstan någonstans på en luftig plats så att många kan ta sig dit till fots och med cykel utan risk att smitta andra på resvägen!? T ex mitt i Kungsträdgården... Kungsträdgården lär ju bli folktom snart ändå. Proaktiva länder som Frankrike och Schweiz har redan ställt in alla tillställningar med många besökare (fler än 5000 respektive 1000 besökare), så vi blir nog snart tillsagda att undvika folksamlingar. Stockholms stadion kanske...

Nu är ju tälten till för de som de ber komma dit. Och då har man kontakt med patienten och ordnar transport. Ur smittsynpunkt är det bäst att göra det hemma hos folk. Masstestning får de vara försiktiga med. Jag är ganska säker på när Wuhan gick i karantän och fick varenda kines att springa till sjukhuset även om de bara hade en sticka i tån spred sig sjukdomen som f-n.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in