2020-03-03, 11:36
Medlem
I Thailand har regeringen allt under 100% kontroll säger dom, läs själv!
https://forum.thaivisa.com/topic/1151386-covid-19-put-thai-prostitutes-returning-from-korea-on-an-island-in-quarantine-social-media-g oes-ape-as-5000-set-to-return/?utm_source=newsletter-20200303-1253&utm_medium=email&utm_campaign=news
Om någon missat Thaishops innan polisen gick dit och flukta finns här en ny chans. 5000 st kommer! Borde väl räcka några dagar, men glöm inte masken på ...
Senast redigerad av shivashambo 2020-03-03 kl. 11:41.
Citera
Medlem
Undrar hur många som skall smittas för att FHM skall anse det vara effektivt med några extra veckors lov för skolbarnen.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Tror viruset generellt smittar MEST vid nära kontakt med sjuk och mindre via små droppar på ytor. Vid varmare väder så smittar det betydligt mindre via ytor och i stort sett bara via nära kontakt med smittad person.

Nja, även om värme hjälper så lever ju viruset många dagar i 20 grader också.....

At 4 degrees C, infectious virus persisted for as long as 28 days, and the lowest level of inactivation occurred at 20% RH. Inactivation was more rapid at 20 degrees C than at 4 degrees C at all humidity levels; the viruses persisted for 5 to 28 days, and the slowest inactivation occurred at low RH.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Förvånande att många matbutiket fortfarande har salladsbufferna öppna.

Tyder på att folk fortfarande handlar ur dem...
De saknar krismedvetenhet.
Undrar var den naiviteten har sitt ursprung???
Citera
Bannlyst
När det står i tidningarna i min kommun att dom är redo för corona vet jag inte om jag ska skratta eller gråta!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och vad tycker du vi ska göra med alla svenskar som är där..?

Ärligt talat, är man så korkad så man reser i det här läget får man skylla sig själv om man inte kommer hem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Om jag lever med en person som går ut varje dag och är bland folk och jag sover i samma rum med finns det något sätt för mig att skydda mig eller är det kört???
Det blir ju svårt, tvätta händer ofta ofta, pussas inte, separata sovrum?..
Citera
Medlem
Citat:
Om jag lever med en person som går ut varje dag och är bland folk och jag sover i samma rum med finns det något sätt för mig att skydda mig eller är det kört???

Du verkar väldigt orolig, du kan vara lugn, vännen.
I Sydkorea har hittills endast 0.05 procent av alla smittade gått bort.
Citera
2020-03-03, 11:37
Medlem
Citat:

Se till att personen håller god hygien, tvättar händerna noga, tar och duschar och byter om etc.? Nu tror jag inte att man ännu löper någon enorm risk att smittas bara genom att röra sig normalt i samhället men det kan komma längre fram. God hygien! Låt bli att kladda på varandra om nån känner sig sjuk eller hängt med/i närheten av nån sjuk. Kontakta vården vid legitim misstanke om smitta! Bondförnuft och någorlunda tillit till officiella råd, typ? Skulle nog vara min approach.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
29 av 5100 är 0.57%. Dödligheten kommer förmodligen hamna där nånstans.

Majoriteten av smittade har väl smittats typ senaste veckan. Tar väl 1-2 veckor av sjukdom innan en person dör, så 2 % dödlighet verkar rimligt utifrån Sydkoreas siffror, där troligen de flesta insjuknade fångats upp.

Andra länder har inte testat folk lika idogt och har därför troligen betydande mörkertal i antal smittade, varför division mellan döda och antal konstaterade smittade hamnar på ca 2 % (Italien) eller långt mer (Iran).
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trolljakt
Lustigt, just nu är 0 av 24 svenskar allvarligt sjuka. Beror väl antagligen på att det är unga, friska som mestadels varit i Norditalien på semester. Vissa vårdas visserligen inneliggande men det är på grund av smittoskäl. För den yngre delen av befolkningen kommer det här att te sig som en vanlig influensasäsong.

Sverige ger inte ut detaljerade uppgifter om de sjuka pga patientsekretess. Och myndigheter jobbar nu för fullt för att hindra panik. De har kommit med så mycket felaktigheter hittills så den som väljer att tro på dessa uppgifter bör ta sig en funderare över sin naivitet. Vi har bland annat hört vittnesuppgifter i den här tråden från vänner till insjuknade som påstått att vissa är väldigt sjuka.

Här har du lite från Italiensk media och vad de tycker där nere om folk som påstår att detta endast är farligt för äldre. Det är enbart en lögn för att hålla folk lugna så länge som möjligt. Visst det är värre mot äldre och sjuka men absolut inte nödvändigtvis ofarligt för unga och friska heller.

http://www.today.it/attualita/coronavirus-oggi-ultime-notizie-3-marzo-2020.html#_ga=2.241344587.812913523.1583184819-1806296083.15 82979630

Automatisk översättning:
Citat:
Hur mycket stör det mig att höra att bara äldre dör? Det är inte sant.Patient 1 är 38 år och är för närvarande under intensivvård i kritiskt tillstånd . Och den 31-åriga kinesiska läkaren var inte heller äldre. Då får vi inte tänka på äldre som döende. Det här viruset dödade människor som var allt bra. Att säga att tålamod om en äldre dör är en obekväm sak. Vad gör vi, börjar besluta om en rangordning av människors betydelse? Det är något du inte ens kan tänka på. "

Den berömda virologen kommenterade på vissa medborgares reaktioner: " Jag såg en första reaktion med orättvis panik.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trolljakt
Lustigt, just nu är 0 av 24 svenskar allvarligt sjuka. Beror väl antagligen på att det är unga, friska som mestadels varit i Norditalien på semester. Vissa vårdas visserligen inneliggande men det är på grund av smittoskäl. För den yngre delen av befolkningen kommer det här att te sig som en vanlig influensasäsong.

Vi får se vad den hamnar på. De extrema talen i Kina beror säkert delvis på att smittan var helt ny och att många äldre och svaga drabbades. När den spreds på sjukhusen med t.ex cancerpatienter som beroende på behandling har ett sämre immunförsvar.

Gissar dok att den hamnar väl över tidigare extrema influenser men kanske inte över 2%. Åtminstone inte i länder som tar till bra åtgärder. Sedan återstår att se till hösten om denna sjukdom etablerat sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in