2020-03-01, 07:30
Medlem
Om/när smittspridning drar igång i Sverige - vad bör man egentligen göra om man är relativt säker på att ha smittats? Ta sig till sjukhus till varje pris eller bara ta det lugnt hemma?
Citera
2020-03-01, 07:30
Medlem
Sunimods avatar
30 minuter kvar till Corona-loppet på skidor startar.

Intressant att se om de behöver sätta många i karantän efteråt.,

(Vasaloppet)
Citera
2020-03-01, 07:31
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, kanske har du rätt. Men det är ju bara en ren spekulation. Knappast mer värd än mitt antagande att vi har noll allmän smittspridning i Sverige. Vi vet om nån mÅnad vart det barkar.

Jag har i vanliga fall ett utmärkt immunförsvar.

Vilken tur att DU har bra immunförsvar de gamla och multisjuka kan man ju skita i!

Men det är ett feltänk. Äldre smittas inte lika ofta för de är mest hemma om dagarna. De som åker till jobbet eller går i skolan på dagis kommer att utsättas i mycket högre grad och då skördas lika många offer i de grupperna.

Men nu har jag fått nog av V-troll.
Citera
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Sverige och resten av Europa och världen har haft och har fri spridning sedan lång tid tillbaka. Det är hälsosamt att kritisera detta eftersom vi inte har någon sjukvård till övers. Det är även hälsosamt att kritisera berörda myndigheters förlamning.

Det kommer aldrig att gå att spåra. Glöm det. Istället nekas befolkningen tester. Syns det inte finns det inte.

Du säger att en individ som har velat se åtgärder är okunnig. Det skulle vara intressant att se en utveckling av det, hur tänker du?
Är ju allmänt känt på forumet att sook lever i förnekande i sin egna fantasivärld. Jag skulle bli extremt förvånad om det inte redan sker allmän spridning.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Man kan såklart inte alls vara säker på det. Men en sak talar för att man har gjort det och det är att vi har noll allmän smittspridning dokumenterad. Inte ett endaste fall har upptäckts som smittats på det sättet. När den kommer igång så kommer vi förr eller senare få in nåt enstaka fall (eller massor) men än så länge är det på noll.

Problemet med Restriktioner på flyg är att det påverkar samhället väldigt negativt, inte bara ekonomiskt. Det bästa är såklart att undvika både restriktioner och virus

Nedsidan i detta är total katastof och det är en existerande möjlighet och risk.
För att undvika total katastof så måste ordentliga proaktiva beslut tas.
Folk verkar antingen inte vilja eller inte kapabla att se den risk/reward trade offen som finns. En total katastrof är ett högt pris att betala och genom att genomföra ett antal åtgärder så kan den risken minskas.
Citera
2020-03-01, 07:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brevportot
är förtidspensionerad och har bunkrat precis allt för 2månader🙂
har även köpt en gammal obes bil för 1000kr nu som funkar bra.
vem fan bryr sig om bes,skatt mm nu😅

Ok bra själv har jag mat för ca 14 dagar skall ladda upp med mer torrvarot

Bad skall du med bilen till?
Citera
2020-03-01, 07:33
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Sverige och resten av Europa och världen har haft och har fri spridning sedan lång tid tillbaka. Det är hälsosamt att kritisera detta eftersom vi inte har någon sjukvård till övers. Det är även hälsosamt att kritisera berörda myndigheters förlamning.

Det kommer aldrig att gå att spåra. Glöm det. Istället nekas befolkningen tester. Syns det inte finns det inte.

Du säger att en individ som har velat se åtgärder är okunnig. Det skulle vara intressant att se en utveckling av det, hur tänker du?
Först och främst är det fel att påstå att Sverige har fri smittspridning. Italien tex har det men inte Sverige. Ingen dokumenterad i vart fall. Sen kan man ju alltid TRO att vi har det. Vår sjukvård är redo och har ivart fall än så länge hanterat sjukdomen väl. Utifrån mina synnerligen begränsade kunskaper tycker jag regeringen verkar göra ett bra jobb. Det baserar jag på den obefintliga allmänna smittspridningen i Sverige. Till skillnad från tex Schweiz såöverreagerar vi inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det har väckts en hel del kritik, både mot Kinas försök att manipulera siffror och hålla inne med information, och WHO:s opartiskhet har ifrågasatts.
Här är en av många länkar till saker man kanske vill läsa innan man lyssnar för mycket på alla inblandade.

"The coronavirus crisis is raising questions over China's relationship with the World Health Organization"

https://edition.cnn.com/2020/02/14/asia/coronavirus-who-china-intl-hnk/index.html

Senaste uppgifterna från kinesiska hälsodepartementet (källa på kinesiska). Apropå att trixa med siffror.

Wuhan (11 miljoner invånare)

49 122 konstaterade fall
27 700 öppna fall (56,4%)
21 422 avslutade fall (43,6%)

Öppna fall:
21 407 milda symtom (77%)
6 393 allvarligt sjuka (23%)

Avslutade fall:
2 195 döda (CFR 4,47%) (10,24% i relation till avslutade fall)

övriga Hubeiprovinsen (40 miljoner invånare)

17 785 konstaterade fall
5 259 öppna fall (29,6%)
12 526 avslutade fall (70,4%)

Öppna fall
4 545 milda symtom (86,4%)
714 allvarligt sjuka (13,6%)

Avslutade fall
566 döda (CFR 3,18%) (4,51% i relation till avslutade fall)

Notera att ca 50,7% av alla konstaterade fall i Hubeiprovinsen för en månad sedan fanns utanför Wuhan. Men den siffran har sjunkit som en sten. Nyckeltalen är så låga att jag har väldigt svårt att tro att de presenterar korrekt data.
Senast redigerad av amanojaku91 2020-03-01 kl. 07:35.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
30 minuter kvar till Corona-loppet på skidor startar.

Intressant att se om de behöver sätta många i karantän efteråt.,

(Vasaloppet)

Ha ha ja det ska bli kul att se hur många fler som hostar och nyser när de kommer i mål än vid starten.
Några går i mål på riktigt först om en månad när de läggs i träfracken.
Citera
2020-03-01, 07:34
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Om/när smittspridning drar igång i Sverige - vad bör man egentligen göra om man är relativt säker på att ha smittats? Ta sig till sjukhus till varje pris eller bara ta det lugnt hemma?
Du ringer till det numret man ska ringa som jag inte kommer på just för stunden. Där får du information.
Citera
2020-03-01, 07:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akeJJ
Beror nog på sportlovsveckan och återvändande skidresenärer från italien som man tar detta beslut.

Sägs så ja. Men det är ju långt ifrån bara på Lidingö ungarna åkar på sportlov till fjärran länder. Många reser för att få åka skidor. Även till Italien. Känns oerhört märkligt att de ska sätta sig i förskolor, skola, gymnasieskola imorgon när man vet att inkubationstiden är uppåt 14 dagar.

Jag tycker regeringen borde utkalla nationellt nödläge och stänga ned skolorna innan det är för sent. Skolverket borde komma med direktiv.Klockan tickar och ju tidigare man sätter in åtgärder, desto större är ju chansen att man får kontroll över det här. Vad är alternativet? En större smittspridning och en sjukvård som inte har en chans. DÅ om något kommer det bli riktigt otrevligt! Den här vänta och se mentaliteten från regering och myndigheter är direkt samhällsfarlig.

13 officiella fall kanske inte låter så mycket, men mörkertalet torde ju vara betydande. Går sannolikt runt 100-tals smittade i Sverige nu som vi inte känner till. De har kanske inte fått symtom ännu, men de bär på smittan och riskerar att smitta andra. Det är ju den verkligheten man måste förhålla sig till. Det är heller ingen katastrofanalys utan ett helt rimligt antagande, skulle säga att det är högst sannolikt tom. Att ignorera det här riskerar att leda till att vi får tusentals svårt sjuka inom några veckor. Det är ju bara att titta på Italien eller i Iran. Så vill vi ju inte få det i Sverige. Uppåt 20% av de smittade behöver läkarvård. Det blir katastrof i ett land som Sverige som har lägst antal vårdplatser i hela OECD. Denna undfallenhet från myndigheterna är klart oroande. Skulle önska att jag överdriver, men jag tror inte det. Skulle man vidta åtgärder som sedan visar sig överdrivna må det väl vara hänt dessutom? Alternativet är ju total katastrof.
Citera
2020-03-01, 07:35
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Är ju allmänt känt på forumet att sook lever i förnekande i sin egna fantasivärld. Jag skulle bli extremt förvånad om det inte redan sker allmän spridning.
Jag tror också sannolikheten för det är stor. Så just här lever vi i samma värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in