2020-03-01, 10:58
Medlem
Breda börsfall i Mellanöstern

https://www.di.se/nyheter/breda-borsfall-i-mellanostern/
Citera
2020-03-01, 11:47
Medlem
Herregud. Att folk fortfarande inte kan släppa illusionen om att "jag har inte förlorat en enda krona om jag inte sålt något". Inte nog med att det är en villfarelse, det är dessutom en farlig sådan. Om du frågar dig själv huruvida du är rikare eller fattigare än igår, så är det enda rimliga att jämföra dina totala tillgångar i DETTA ögonblick med dina tillgångar igår. Och därmed konstatera om du förlorat något eller ej. Vad ska du annars ha för utgångspunkt för att avgöra om du förlorat något? Framtiden, som du inte känner till?

Med detta vill jag inte alls hävda att man bör sälja i panik i situationer som idag. Bara påpeka hur meningslöst ett sådant uttalande är.
Citera
2020-03-01, 12:05
Medlem
Vad kan man köpa på avanza om man tror på fortsatt nedgång? Bear OMX?
Citera
2020-03-01, 12:11
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaroma
Vad kan man köpa på avanza om man tror på fortsatt nedgång? Bear OMX?
Säljwarranter (puts) på OMX (Turbo S OMX) eller Nasdaq 100 (Turbo S NASDAQ). Var dock riktigt försiktig med dessa, det är lätt att du förlorar över 50% på en dag eller hela din investering.
Senast redigerad av QuadraticFormula 2020-03-01 kl. 12:15.
Citera
2020-03-01, 12:11
Medlem
Wajis avatar
Råder alla att sälja av och ligga lugnt ett tag. Själv gjorde jag det för 1 1/2 vecka sedan och det har jag tjänat mycket på. Sen är frågan när man ska våga gå på igen. Men lär dröja.
Citera
2020-03-01, 12:19
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Självfallet har du förlorat oavsett om du säljer eller inte, det är bara skattetekniskt om du ska göra avdrag det spelar roll. Hur tänker du t.ex om du säljer dina aktier och direkt köper tillbaka samma mängd, har du förlorat då? Din investering är aldrig värd varken mer eller mindre än nuvarande marknadspris.

Jag handlar inte aktier på det sättet. Jag upplever nu min fjärde större nedgång på börsen, ligger långsiktigt och investerar månadsvis för att parera upp och nedgångar.
Jag drabbas inte av panik vid en börsnedgång och säljer av, utan ligger kvar för börsen går alltid upp särskilt med tanke på ränteläget. Nu flaggas det dessutom för ytterligare räntesänkningar.
Nästan helt omöjligt att kunna köpa på botten och sälja på toppen, få lyckas med det konststycket.
Citera
2020-03-01, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Säljwarranter (puts) på OMX (Turbo S OMX) eller Nasdaq 100 (Turbo S NASDAQ). Var dock riktigt försiktig med dessa, det är lätt att du förlorar över 50% på en dag eller hela din investering.

XACT BEAR är nog bättre och säkrare för en nybörjare som vill hedga sin portfölj... https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/199531/xact-bear-2
Citera
2020-03-01, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Jag handlar inte aktier på det sättet. Jag upplever nu min fjärde större nedgång på börsen, ligger långsiktigt och investerar månadsvis för att parera upp och nedgångar.
Jag drabbas inte av panik vid en börsnedgång och säljer av, utan ligger kvar för börsen går alltid upp särskilt med tanke på ränteläget. Nu flaggas det dessutom för ytterligare räntesänkningar.
Nästan helt omöjligt att kunna köpa på botten och sälja på toppen, få lyckas med det konststycket.

Poängen är att förlusten finns där oavsett om du väljer att realisera den eller ligga kvar och hoppas på att det går upp.
Citera
2020-03-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Rottneros är ett trevligt företag som jag gjorde en rejäl hacka på efter deras omdaning och koncentration till två bruk. Så har jag sett kursen fortsätta stiga.

Precis Förra året gav ju Rottneros 1.50/aktie i utdelning dessutom

Även om börsen stigit rejält förra året och det finns fallhöjd nu så tror jag vissa aktier kommer att klara sig bättre än andra. Jag sitter mestadels på aktier med bra P/E och hög direkt avkastning och är därför inte särskilt orolig.

Jag hade varit orolig om jag satt på exempelvis Tesla som väl enbart värderas på möjligheten att de kommer tjäna massor pengar i framtiden (hur det skulle gå till med den horribla konkurrensen i bilbranschen) men som sagt vissa företag motiverar ju sin kurs med vinster här och nu

Jag har en stor post SSAB också där utdelningen kommer om en månad eller två

När det gäller Rottneros dock tror jag inte företaget kommer att finnas på börsen särskilt länge till. De har ju en huvudägare numera som det ryktas vill köpa ut företaget från börsen. Arctic Paper är också konstigt värderad. Den gick ju upp med nästan 47% från September till nu (och har rasat tillbaka lite) men med P/E strax över 3 lär den ju gå upp igen inom en snar framtid Värderingen på Rottneros och Arctic är så skum att det nog är det närmaste arbitage man kommer just nu

Hehe så allt på börsen är inte kris och elände just nu Det finns alltid vinster (eller förluster att göra) om man är beredd att chansa lite
Citera
2020-03-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Råder alla att sälja av och ligga lugnt ett tag. Själv gjorde jag det för 1 1/2 vecka sedan och det har jag tjänat mycket på. Sen är frågan när man ska våga gå på igen. Men lär dröja.

Det var ingen dålig tajming må jag säga. Jag har dessvärre inte sålt något. Tvärtom, investerade jag för ungefär 1,5 vecka sedan. Det var inte bra.

Att folks besparingar försvinner har skett i många länder i nutid. Den ena eller andra orsaken.
Citera
2020-03-01, 15:37
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Precis Förra året gav ju Rottneros 1.50/aktie i utdelning dessutom

Även om börsen stigit rejält förra året och det finns fallhöjd nu så tror jag vissa aktier kommer att klara sig bättre än andra. Jag sitter mestadels på aktier med bra P/E och hög direkt avkastning och är därför inte särskilt orolig.

Jag hade varit orolig om jag satt på exempelvis Tesla som väl enbart värderas på möjligheten att de kommer tjäna massor pengar i framtiden (hur det skulle gå till med den horribla konkurrensen i bilbranschen) men som sagt vissa företag motiverar ju sin kurs med vinster här och nu

Jag har en stor post SSAB också där utdelningen kommer om en månad eller två

När det gäller Rottneros dock tror jag inte företaget kommer att finnas på börsen särskilt länge till. De har ju en huvudägare numera som det ryktas vill köpa ut företaget från börsen. Arctic Paper är också konstigt värderad. Den gick ju upp med nästan 47% från September till nu (och har rasat tillbaka lite) men med P/E strax över 3 lär den ju gå upp igen inom en snar framtid Värderingen på Rottneros och Arctic är så skum att det nog är det närmaste arbitage man kommer just nu

Hehe så allt på börsen är inte kris och elände just nu Det finns alltid vinster (eller förluster att göra) om man är beredd att chansa lite
Köpa upp rottneros? Jag har sett rros som min säkraste aktie med stabil kurs och bra utdelning. En amatörfråga men vad händer med aktierna om ägaren vill köpa ut företaget från börsen?
Citera
2020-03-01, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Köpa upp rottneros? Jag har sett rros som min säkraste aktie med stabil kurs och bra utdelning. En amatörfråga men vad händer med aktierna om ägaren vill köpa ut företaget från börsen?

När de får över en viss andel av företaget (85% tror jag) så finns det väl regler om budplikt och då tvingas de ge ett bud till övriga aktieägare. Kan inte reglerna kring budplikt men det är säkert fördelaktigt för resterande ägare.

Jag är ju inte heller något proffs direkt så det finns säkert andra som vet mer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in