Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Rottneros är ett trevligt företag som jag gjorde en rejäl hacka på efter deras omdaning och koncentration till två bruk. Så har jag sett kursen fortsätta stiga.
Precis

Förra året gav ju Rottneros 1.50/aktie i utdelning dessutom
Även om börsen stigit rejält förra året och det finns fallhöjd nu så tror jag vissa aktier kommer att klara sig bättre än andra. Jag sitter mestadels på aktier med bra P/E och hög direkt avkastning och är därför inte särskilt orolig.
Jag hade varit orolig om jag satt på exempelvis Tesla som väl enbart värderas på möjligheten att de kommer tjäna massor pengar i framtiden (hur det skulle gå till med den horribla konkurrensen i bilbranschen) men som sagt vissa företag motiverar ju sin kurs med vinster här och nu
Jag har en stor post SSAB också där utdelningen kommer om en månad eller två
När det gäller Rottneros dock tror jag inte företaget kommer att finnas på börsen särskilt länge till. De har ju en huvudägare numera som det ryktas vill köpa ut företaget från börsen. Arctic Paper är också konstigt värderad. Den gick ju upp med nästan 47% från September till nu (och har rasat tillbaka lite) men med P/E strax över 3 lär den ju gå upp igen inom en snar framtid

Värderingen på Rottneros och Arctic är så skum att det nog är det närmaste arbitage man kommer just nu
Hehe så allt på börsen är inte kris och elände just nu

Det finns alltid vinster (eller förluster att göra) om man är beredd att chansa lite