2020-02-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu var inte det frågan. Att de utför tester hemma hos folk är jättebra. Påståendet var att sjukhusen var fulla och därför utför de test hemma.

De flesta personer, som blir sjuka i Corona-viruset ska aldrig komma till ett sjukhus. Det är dåligt att komma dit. Det är bättre att testa hemma hos folk. Sjukhus är dåliga. Det är en smitthärd. Där ska bara de som måste vistas där vara. Speciellt när det är en epidemi.

Wuhan gjorde två stora fel. 1 De fick massor med "friska" människor rusa till sjukhusen för att testa sig. Jag är ganska säker på när man gör en djupare analys så kommer man se att smittan exploderade några dagar efter rusningen till sjukhusen. Nästa fel var när de blandade friska människor (De som väntade på att testas) med människor som redan var smittade på samma avdelningar.

Gå inte till sjukhuset/Akuten om ni inte måste. Kan man gå, äta och prata så kommer man troligen inte dö inom det närmaste dygnet. Då kan man ringa 1177 och vänta på deras svar. Tror man att man ska dö nu ring 112.

Fast hur bra tror du vår sjukvård sköter sig? Jag är också övertygad om att sjukhusen är en stor faktor i detta. Kolla på Norge där en läkare som kom tillbaka från Norditalien blev tillsagd att gå till jobbet och inte in i självkarantän. Han blev sen sjuk efter att dessförinnan ha kommit i kontakt med hundratals patienter. Det skulle lika gärna kunna ha varit Sverige där rutinerna för sjukvårdspersonalen om något är till och med sämre. Läkarstudenter får i princip inte ens vara borta från sin tjänstgöring, hoppar mellan avdelningar och bor ofta i korridorer med studenter från hela världen (korridorer - en ytterligare smitthärd). Sjukvården borde verkligen spotta upp sig! Då tror jag vi skulle klara en kommande epidemi mkt bättre.
Citera
2020-02-29, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Ja, det är ungefär nivån av mitt skydd idag. Känns inte som att man kan göra så mycket mer, nästa steg är väl mask och dylikt, det är väl lite väl i det här läget. Tänk då folk som faktiskt jobbar på typ Max/Pressbyrån på Landvetter/Arlanda, där det fortfarande rullar in horder av folk från Iran/Italien m.m. Skulle nog inte klara av det personligen.
Nej sett ur den synpunkten så har du ju en bättre sits.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Naturligtvis gjordes det misstag, men de åkte också utan förvarning på ett jättestort utbrott av en ny smitta. De satte hela städer i karantän, byggde nya sjukhus och mobilserade över 10 000 sköterskor och läkare. De agerade kraftfullt och nu vet vi att de har lyckats bromsa smittspridningen och fått ned antalet som dör rejält.

Jag känner mig inte det minsta trygg med att Sverige eller för den delen andra europeiska länder kommer att lyckas ens hälften så bra.

Wuhan är förövrigt som du säger ett väldigt bra exempel att jämföra med Sverige då vi har en snarlik befolkning. Tiotusentals som var så svårt sjuka att de behövde läggas in på sjukhus borde få alla varningsklockar att ringa hos våra myndighetschefer. Det går liksom inte att underskatta vikten av att på alla sätt försöka bromsa smittspridningen i Sverige och använda den tid vi har att höja kapacitet och beredskap inom vården. Tyvärr verkar man snarare hoppas på det bästa istället för att förbereda sig på det värsta, men det är bara att titta på Wuhan så förstår man hur stor skada viruset kan åsamka ett samhälle även om den procentuella dödligheten är rätt låg,

Ett Problem i Wuhan verkar att man har lagt in för många på sjukhus. Man har blandat "friska" patienter med sjuka. Med friska menas sådana man inte vet är sjuka.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Varför dessa konstanta påhopp?
Du är en hypokondriker, en idealisk medborgare som sväljer allt.
Skall bli intressant att återkoppla om en månad, men oroa dig inte nästa farsot dyker upp om 10 år.

Kollade du ens videon? Eller föredrar du att fortsätta leva i dumhetens dimma?
Citera
2020-02-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielGraslok
Hmmm, det här fattar jag inte.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/c741691b127c4edabb6eccee31d84281/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-final.pdf
Sidan 7.

De två senaste säsongerna avled 5.0% respektive 3.7% av de laboratoriebekräftade influensafallen inom 30 dagar, här i Sverige. Alltså fullt i paritet med det vi ser nu. Det är dock överdödligheten som är det intressanta.

Jag har läst hela rapporten och har inga frågor på den – men har någon kunnig/rimlig person här sett en motsvarande statistik för nuvarande virushärjningar? Själv har jag bara sett statistik på döda per åldersgrupp, inga beräkningar på överdödligheten.
Laboratoriekonstateradd influensafall är ju enbart de allra sjukaste. Man testar uu inte alla för vanliga flunsan.
Citera
Medlem
Finns rapporter om att så mycket som fyra procent av de drabbade områdena i Italien har Corona. Det bor 10 miljoner enbart i Lombardiet

Sen har jag sett rykten om att Nordkorea tagit hand om en Coronasjuk på ett väldigt nordkoreanskt sätt, arkebusering, det är dock rykten.
Citera
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
FB's tråd om svininfluensan hade typ samma ton (fram tills vaccinet kom). Då var det digerdöden och Fans moster som var på väg at förinta halva jorden.

Bara en liten undran: ni som tro att detta är digerdöden 3.0, var ni lika oroade när svininfluensan svepte över världen?
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielGraslok
Hmmm, det här fattar jag inte.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/c741691b127c4edabb6eccee31d84281/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-final.pdf
Sidan 7.

De två senaste säsongerna avled 5.0% respektive 3.7% av de laboratoriebekräftade influensafallen inom 30 dagar, här i Sverige. Alltså fullt i paritet med det vi ser nu. Det är dock överdödligheten som är det intressanta.

Jag har läst hela rapporten och har inga frågor på den – men har någon kunnig/rimlig person här sett en motsvarande statistik för nuvarande virushärjningar? Själv har jag bara sett statistik på döda per åldersgrupp, inga beräkningar på överdödligheten.

skulle tro att det tar minst ett år innan du får fram dom siffrorna, globalt och nationellt
Citera
2020-02-29, 22:29
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Absolut, om en månad är bättre så att media inte kan krama ur mer?
Men som sagt oroa dig inte, om 10 år så postar du igen om samma dilemma.
Så du tror inte medierna kan krama ut mer om en månad? Sverige kan vara helt annorlunda om en månad om detta tar sig illa, då får du se på rubriker

Men hänvisa du till svininfluensan för all framtid. Lycka till!
Citera
2020-02-29, 22:29
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Tycker Anders Tegnell har stora likheter med Jerzy Sarnecki i hur han uttalar sig och hela tiden förminskar riskerna. Produkt av samma politiska skolning?
Citera
2020-02-29, 22:30
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Så gott som alla gick i kyrkan på den tiden.

Knappast. 1926, dvs sex år efter att spanska sjukan klingat av, gjordes en stor undersökning i Sverige. Den visade att 5,3 procent av befolkningen besökte gudstjänster med någon regelbundenhet.

https://www.svenskakyrkan.se/kyrkohandboken/gudstjanstkris-i-atminstone-100-ar
Citera
2020-02-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Fast hur bra tror du vår sjukvård sköter sig? Jag är också övertygad om att sjukhusen är en stor faktor i detta. Kolla på Norge där en läkare som kom tillbaka från Norditalien blev tillsagd att gå till jobbet och inte in i självkarantän. Han blev sen sjuk efter att dessförinnan ha kommit i kontakt med hundratals patienter. Det skulle lika gärna kunna ha varit Sverige där rutinerna för sjukvårdspersonalen om något är till och med sämre. Läkarstudenter får i princip inte ens vara borta från sin tjänstgöring, hoppar mellan avdelningar och bor ofta i korridorer med studenter från hela världen (korridorer - en ytterligare smitthärd). Sjukvården borde verkligen spotta upp sig! Då tror jag vi skulle klara en kommande epidemi mkt bättre.

Kanske ett skäl till för att icke svårt sjuka ska stanna hemma. Sjukhus är smitthärdar. Det har man vetat sedan medeltiden. Man ska bara dit om man verkligen måste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in