2020-02-29, 22:23
Medlem
Hmmm, det här fattar jag inte.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/c741691b127c4edabb6eccee31d84281/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-final.pdf
Sidan 7.

De två senaste säsongerna avled 5.0% respektive 3.7% av de laboratoriebekräftade influensafallen inom 30 dagar, här i Sverige. Alltså fullt i paritet med det vi ser nu. Det är dock överdödligheten som är det intressanta.

Jag har läst hela rapporten och har inga frågor på den – men har någon kunnig/rimlig person här sett en motsvarande statistik för nuvarande virushärjningar? Själv har jag bara sett statistik på döda per åldersgrupp, inga beräkningar på överdödligheten.
Citera
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
https://www.gp.se/nyheter/sverige/låg-risk-för-smittspridning-trots-ökningen-av-nya-coronafall-1.24712509

Låg risk för smittspridning – trots ökningen av nya coronafall
Den där Tegnell alltså.... Kommer han våga visa sig i Sverige efter detta?
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Får ni fan sluta ljuga och spekulera om dödlighet.
Kina har erkänt att det är högre än SARS 1 9.6% : https://www.youtube.com/watch?v=4oaOl9wA5Ws
Italien ligger nu på: 36.7%
Sydkorea: 41.46%

testar man väldigt få, bara dom som ligger på intensiven så får du dom siffrorna.
Citera
2020-02-29, 22:24
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/låg-risk-för-smittspridning-trots-ökningen-av-nya-coronafall-1.24712509

En sida av mig vill tro på Anders Tegnell. Tänk vad bra det hade varit om det han säger är sant. En annan sida är inte lika övertygad.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Vore verkligen intressant att höra vad man baserar det på. Utöver förhoppningar då..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Det läcks en annan typ av filmer från Kina nu än tidigare. Vad i helvete är det här? Någon som vet något om vad som händer? Jag brukade följa Chen Qiushis reportage innan han försvann, men det är här någon helt annorlunda next level shit:

https://www.youtube.com/watch?v=fCNASps5cOk
har sett början tidigare när polisen laddar och familjen som ligger i rummet...ja jag vet inte vad jag ska säga blir stum
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Nej, allting var inte slut 2009. Företag stängde inte ner hela avdelningar om 1 person var sjuk. Detta är inte på långa vägar samma scenario som svininfluensan 2009. Du får ha din verklighet, och jag min. Och jag förbereder mig. Sedan får du kalla folk för dumstrutar och bäst du vill. Men om det blir tillräckligt många rapporterade fall i Sverige, så kommer det garanterat bli konsekvenser. Skall vi återkomma till varandra nästa fredag kväll - så får vi se hur det artat sig?

Absolut, om en månad är bättre så att media inte kan krama ur mer?
Men som sagt oroa dig inte, om 10 år så postar du igen om samma dilemma.
Citera
2020-02-29, 22:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Malaysia och Thailand( skulle även till boracay men tiden flög i väg ). Reguljärt...

Det är intressant att södra Thailand som är ett väldigt populärt turistmål inte har några rapporterade fall. Medans malaysia har prickar som indikerar fall på andra sidan gränsen.

Nu var det ett bra tag sedan jag var i Phuket men då vimlade det av kineser, koreaner, italienare, tyskar o framförallt svenskar...

Vi får hoppas att det var den torra luften o vanlig snuva som fick folk och snörvla o hosta på ditt plan.
Citera
Medlem
Seppo1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Se till att tvätta händerna så ofta du kan. Ha gärna handsprit på arbetsplatsen. Pilla inte i näsan, munnen eller ögonen om du inte tvättat händerna på ett tag.

Det här är kanske inte heltäckande smittskydd men det minskar i alla fall risken att smittas.
Ja, det är ungefär nivån av mitt skydd idag. Känns inte som att man kan göra så mycket mer, nästa steg är väl mask och dylikt, det är väl lite väl i det här läget. Tänk då folk som faktiskt jobbar på typ Max/Pressbyrån på Landvetter/Arlanda, där det fortfarande rullar in horder av folk från Iran/Italien m.m. Skulle nog inte klara av det personligen.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det kan ligga något i dina misstankar. För tre dagar sedan (26 februari) redovisades antalet tester för de två länderna sedan epidemin bröt ut:

Italien: 9 462
Sydkorea: 66 652

Utbrottet började ju på allvar ett par veckor tidigare i Korea så de har haft mer tid på sig, men de har ändå haft en fem gånger högre testfrekvens än italienarna. Italien är också ett något större land med sina 60 miljoner invånare. I Sydkorea bor det 51 miljoner, vilket gör att ännu fler har testats procentuellt i det senare landet.
Men sekten i Sydkorea är vad jag förstått väldigt stor. Det borde innebära en större och starkare koncentration av smittkontakter, så att säga. Kvinnan som var ”smitta 1” rände ju iväg till sekten.
Så sett ur det perspektivet så är det höga antalet tester i Sydkorea ”motiverat”. Kanske också lättare att ringa in folk att testa.

Sen så befarar man i Italien ett stort mörkertal i form av de personer som bar på smittan innan det bröt ut på allvar och som kan ha passerat under radarn utan att visa andra symptom än en vanligt förkylning.
Man vet ej heller om dessa var bärare av den italienska ”mutationen” av viruset.
Jag är också övertygad om att det även på andra ställen finns folk som flugit under radarn.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-02-29 kl. 22:37.
Citera
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Oroa dig inte. Jag bor ganska isolerat som det är och är helt frisk. Är dessutom i Japan just nu och ska vidare mot just Kina om 2 veckor. Är inte det minsta orolig.

Det enda skämtet som finns här, det är hur lättlurade folk är.
Ja det håller jag med om. Det är skrämmande hur media kan få folk att reagera. Hade inte massmedia uppmärksammat corona hade det högst blivit en obskyr tråd på flashback om ämnet. Trevlig resa.
Citera
2020-02-29, 22:26
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

I call bullshit.

Vill de att hela Sverige ska bli smittade eller? Varför så naiva? Bättre säker före det osäkra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in