2020-02-29, 22:15
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu var de ju ganska sena med sina åtgärder. Sen har de gjort en massa fel. Till ex har de blandat friska med sjuka på Coroana-sjukhusen i Wuhan. Sedan och det var troligen det stora misstaget i Wuhan, de fick en massa människor springa till sjukhusen för testa sig. Jag är ganska säker när man tittar på hur smittan spred sig i början så var det genom sjukhusen. Det är precis samma som SARS.

Naturligtvis gjordes det misstag, men de åkte också utan förvarning på ett jättestort utbrott av en ny smitta. De satte hela städer i karantän, byggde nya sjukhus och mobilserade över 10 000 sköterskor och läkare. De agerade kraftfullt och nu vet vi att de har lyckats bromsa smittspridningen och fått ned antalet som dör rejält.

Jag känner mig inte det minsta trygg med att Sverige eller för den delen andra europeiska länder kommer att lyckas ens hälften så bra.

Wuhan är förövrigt som du säger ett väldigt bra exempel att jämföra med Sverige då vi har en snarlik befolkning. Tiotusentals som var så svårt sjuka att de behövde läggas in på sjukhus borde få alla varningsklockar att ringa hos våra myndighetschefer. Det går liksom inte att underskatta vikten av att på alla sätt försöka bromsa smittspridningen i Sverige och använda den tid vi har att höja kapacitet och beredskap inom vården. Tyvärr verkar man snarare hoppas på det bästa istället för att förbereda sig på det värsta, men det är bara att titta på Wuhan så förstår man hur stor skada viruset kan åsamka ett samhälle även om den procentuella dödligheten är rätt låg,
Citera
2020-02-29, 22:16
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Besättningen på Air Lingus flight är nu i 14 dagars frivillig karantän.

Intressant om det är en policy som fler flygbolag tillämpar, kan bli brist på besättningar vad det lider.
Så sant. Flygindustrin lär ta tokstryk just nu, konkurserna lär hagla inom kort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Följt den här skiten på Twitter och Reddit ett bra tag nu. Extraknäcker lite i en dagligvarubutik där jag tar emot kontanter och dylikt av kunder stup i ett. Har rätt många Kinesiska kunder, varav en visat sig vara smittad i området... Har nu nått en punkt där jag försöker hålla 1,5-2 meter avstånd till alla kunder samt brukar handsprit efter varje kund. Paranoid och överdriven eller rimligt?

Använd tvål inte handsprit! 25 sekunder under vattnet och glöm inte mellan fingrarna och klipp naglarna!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakasemla
Idag ulbildades ambulanspersonal på Huddinge för att kunna utföra tester hemma hos folk.

Nu var inte det frågan. Att de utför tester hemma hos folk är jättebra. Påståendet var att sjukhusen var fulla och därför utför de test hemma.

De flesta personer, som blir sjuka i Corona-viruset ska aldrig komma till ett sjukhus. Det är dåligt att komma dit. Det är bättre att testa hemma hos folk. Sjukhus är dåliga. Det är en smitthärd. Där ska bara de som måste vistas där vara. Speciellt när det är en epidemi.

Wuhan gjorde två stora fel. 1 De fick massor med "friska" människor rusa till sjukhusen för att testa sig. Jag är ganska säker på när man gör en djupare analys så kommer man se att smittan exploderade några dagar efter rusningen till sjukhusen. Nästa fel var när de blandade friska människor (De som väntade på att testas) med människor som redan var smittade på samma avdelningar.

Gå inte till sjukhuset/Akuten om ni inte måste. Kan man gå, äta och prata så kommer man troligen inte dö inom det närmaste dygnet. Då kan man ringa 1177 och vänta på deras svar. Tror man att man ska dö nu ring 112.
Citera
2020-02-29, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nej det var det verkligen inte.

Ta och ägna dig 39 sekunder åt denna video https://www.youtube.com/watch?v=Ks0Pdkn0ugY

Så kommer du förstå varför du är en idiot.

Varför dessa konstanta påhopp?
Du är en hypokondriker, en idealisk medborgare som sväljer allt.
Skall bli intressant att återkoppla om en månad, men oroa dig inte nästa farsot dyker upp om 10 år.
Citera
2020-02-29, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
”Italien har beslutat att ändra sättet de räknar antal coronasmittade i landet. Från och med nu ska bara de som testats och även uppvisar symtom på att vara covid-19-sjuka.

Det betyder att de italienare som testat positivt för coronaviruset men inte har symtom inte kommer att finnas med i den officiella statistiken över antal smittade, rapporterar La Repubblica.

Enligt tidningen är det i dagsläget mellan 40 och 50 procent av de hittills rapporterade fallen som skulle falla bort om den nya metoden att mäta hade använts från början.”

Varför?
Ekonomi, är nog många fler länder som gör med kreativ bokföring så att säga!
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
”Italien har beslutat att ändra sättet de räknar antal coronasmittade i landet. Från och med nu ska bara de som testats och även uppvisar symtom på att vara covid-19-sjuka.

Det betyder att de italienare som testat positivt för coronaviruset men inte har symtom inte kommer att finnas med i den officiella statistiken över antal smittade, rapporterar La Repubblica.

Enligt tidningen är det i dagsläget mellan 40 och 50 procent av de hittills rapporterade fallen som skulle falla bort om den nya metoden att mäta hade använts från början.”

Varför?

Inte bra för ekonomin att ha många smittade.... Så klart de vill få ner siffrorna precis som Sverige gör om vår statistik för att dölja migrations problem
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Så sant. Flygindustrin lär ta tokstryk just nu, konkurserna lär hagla inom kort.

Bra för klimatet, dåligt för viruset.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Hmm, det där såg skumt ut men äkta. Undra vad som händer där inne...

Här är en film av samme snubbe som antas föreställa hur lindrigt smittade Coronakineser försöker smitta så många andra kineser som möjligt genom att spotta på de som är friska.

Det ska tas med en nypa salt, tror jag nog.

https://www.youtube.com/watch?v=ZAd5hARjBCI
Citera
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Följt den här skiten på Twitter och Reddit ett bra tag nu. Extraknäcker lite i en dagligvarubutik där jag tar emot kontanter och dylikt av kunder stup i ett. Har rätt många Kinesiska kunder, varav en visat sig vara smittad i området... Har nu nått en punkt där jag försöker hålla 1,5-2 meter avstånd till alla kunder samt brukar handsprit efter varje kund. Paranoid och överdriven eller rimligt?

Ganska rimligt. Du bör kanske alltid ha handskar på dig?
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

Varför?

En misstanke jag har är för att få ner siffrorna så man inte skrämmer börsen/investerare och således ekonomin.

Jag tror exempelvis inte på att Kina har lyckats så bra att få ner siffrorna som det verkar, de vill helt enkelt inte visa hur illa det är för deras ekonomi skull. Lite som Sovjet under Chernobyl.

Bara spekulationer såklart
Citera
Medlem
Läste att Sverige hade över 20 militär sjukhus ibörjan på 2000 talet nu har vi inget, kan det verkligen stämma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in