Citat:
Nu var de ju ganska sena med sina åtgärder. Sen har de gjort en massa fel. Till ex har de blandat friska med sjuka på Coroana-sjukhusen i Wuhan. Sedan och det var troligen det stora misstaget i Wuhan, de fick en massa människor springa till sjukhusen för testa sig. Jag är ganska säker när man tittar på hur smittan spred sig i början så var det genom sjukhusen. Det är precis samma som SARS.
Naturligtvis gjordes det misstag, men de åkte också utan förvarning på ett jättestort utbrott av en ny smitta. De satte hela städer i karantän, byggde nya sjukhus och mobilserade över 10 000 sköterskor och läkare. De agerade kraftfullt och nu vet vi att de har lyckats bromsa smittspridningen och fått ned antalet som dör rejält.
Jag känner mig inte det minsta trygg med att Sverige eller för den delen andra europeiska länder kommer att lyckas ens hälften så bra.
Wuhan är förövrigt som du säger ett väldigt bra exempel att jämföra med Sverige då vi har en snarlik befolkning. Tiotusentals som var så svårt sjuka att de behövde läggas in på sjukhus borde få alla varningsklockar att ringa hos våra myndighetschefer. Det går liksom inte att underskatta vikten av att på alla sätt försöka bromsa smittspridningen i Sverige och använda den tid vi har att höja kapacitet och beredskap inom vården. Tyvärr verkar man snarare hoppas på det bästa istället för att förbereda sig på det värsta, men det är bara att titta på Wuhan så förstår man hur stor skada viruset kan åsamka ett samhälle även om den procentuella dödligheten är rätt låg,