2020-02-29, 22:18
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Följt den här skiten på Twitter och Reddit ett bra tag nu. Extraknäcker lite i en dagligvarubutik där jag tar emot kontanter och dylikt av kunder stup i ett. Har rätt många Kinesiska kunder, varav en visat sig vara smittad i området... Har nu nått en punkt där jag försöker hålla 1,5-2 meter avstånd till alla kunder samt brukar handsprit efter varje kund. Paranoid och överdriven eller rimligt?

Låter ju ganska rimligt. Lycka till.
Citera
2020-02-29, 22:19
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Det måste vara en extremt isolerad by i Norrland. Arvidsjaur, som knappast var ett ekonomiskt nav på 1920-talet, hade de procentuellt högsta dödstalen för Spanskan. För övrigt spred det sig t.o.m. till Grönland.

Så gott som alla gick i kyrkan på den tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Läste att Sverige hade över 20 militär sjukhus ibörjan på 2000 talet nu har vi inget, kan det verkligen stämma?

Sverige gjorde sig av med 26 fältsjukhus 2004.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ok, jag förstår.

Men hur går mörkläggningen till rent praktiskt? Jag menar med tanke på hur många läkare, professorer, experter och forskare som är inblandade. Hur lyckas man sätta munkavle på så många människor? Hur förhindrar man att en vetenskapsman tar bladet från munnen och skriver av sig i en kvällstidning, Twitter eller Facebook?

Det borde vara omöjligt att mörka detta. Eller?

Grejen är ju att i princip alla oberoende läkare, virologer och liknande experter är ganska överens om att läget är mycket allvarligt. Dock låter man fortfarande politiskt styrda människor som Anders Tegnell komma till tals inför folket och bestämma åtgärder. Tyvärr är det ju fortfarande många människor som har tilltro till media och myndigheter som sväljer det de får höra utan att göra egen efterforskning.

På så vis fungerar det att mörka för dessa sämre informerade människor, vilka tyvärr verkar utgöra en ganska stor del av vår befolkning så sent som 2020...
Citera
2020-02-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Följt den här skiten på Twitter och Reddit ett bra tag nu. Extraknäcker lite i en dagligvarubutik där jag tar emot kontanter och dylikt av kunder stup i ett. Har rätt många Kinesiska kunder, varav en visat sig vara smittad i området... Har nu nått en punkt där jag försöker hålla 1,5-2 meter avstånd till alla kunder samt brukar handsprit efter varje kund. Paranoid och överdriven eller rimligt?
Se till att tvätta händerna så ofta du kan. Ha gärna handsprit på arbetsplatsen. Pilla inte i näsan, munnen eller ögonen om du inte tvättat händerna på ett tag.

Det här är kanske inte heltäckande smittskydd men det minskar i alla fall risken att smittas.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vad säger din Excel-fil?

Ganska på pricken får man säga, tackar som frågar

Det som är svårt att uppskatta är hastigheten på utvecklingen då den verkar vara beroende av "hopp" till nya kluster som poppar upp dramatiskt, däremellan kan det vara ganska lugnt. Det är stor skillnad om ökningstakten är 20% eller 12% som nu verkar vara mer sannolikt globalt.

Men som sagt, vad gäller utvecklingen så hänger den gamla filen med ganska perfekt!
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Läsvärd twittertråd om läget i Iran:
https://mobile.twitter.com/aliostad/status/1233668766124400640

Vansinne att vi tillåter fortsatt inflöde från Iran - kan även tänja mig att det kommer att öka om smittan fortsätter sprida sig.
Citera
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Det var precis samma scenario 2009 allting var slut, jag hoppas innerligen att dumstruten håller sig intakt. 2030 kommer nästa mördarvirus....
Nej, allting var inte slut 2009. Företag stängde inte ner hela avdelningar om 1 person var sjuk. Detta är inte på långa vägar samma scenario som svininfluensan 2009. Du får ha din verklighet, och jag min. Och jag förbereder mig. Sedan får du kalla folk för dumstrutar och bäst du vill. Men om det blir tillräckligt många rapporterade fall i Sverige, så kommer det garanterat bli konsekvenser. Skall vi återkomma till varandra nästa fredag kväll - så får vi se hur det artat sig?
Citera
2020-02-29, 22:22
Medlem
https://www.gp.se/nyheter/sverige/låg-risk-för-smittspridning-trots-ökningen-av-nya-coronafall-1.24712509

Låg risk för smittspridning – trots ökningen av nya coronafall
Citera
2020-02-29, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige gjorde sig av med 26 fältsjukhus 2004.

MSB har ju ett internationellt lager, måste väl vara sprängfullt med utrustning?

Hur många sommarstugor finns det i Sverige som staten kan tvångslösa in och sätta folk i karantän om det behövs? 🤓

Krigsplacering, en slump?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgL7dn/nu-krigsplaceras-kommun-och-regionanstallda
Citera
Avslutad
Dödligheten måste ju vara extremt överskattad eftersom vi troligen har mångdubbelt fler sjuka än vad som upptäckts, och de allra flesta har väldigt milda symptom såsom lite hosta bara.

Underrapporteringen avseende dödsfall lär vara betydligt lägre än för smittade.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Bra för klimatet, dåligt för viruset.
Det är därför viruset etablerar sig överallt på planeten medan det fortfarande åker flygtaxi till alla destinationer. De är välprogrammerade de små livlösa lössen. När flygplanen blir kvar på marken åker coronaviruset redan tåg.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-29 kl. 22:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in