2020-03-03, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
https://www.who.int/csr/disease/swineflu/phase/en/

Who använder inte den där skalan längre, tyvärr. Det är därför "de kommer undan" med att inte utlysa Pandemi. De har en väldigt vag och flytande definition nu.
Däremot har de "pandemi-värdepapper" via Världsbanken, som har vissa kriterier för pandemi. De går ut i juni i år. Detta är kriterierna:

Citat:
The less risky tranche of the bonds will not be paid back to investors if there are more than 2,500 deaths in developing countries as a result of a pandemic

Citat:
By far the riskier of the two bonds is "Class B".
For Class B, if the disease crosses an international border and if there are at least 20 deaths in that second country, the investors' money will be paid to developing countries dealing with the outbreak.

Att WHO fortfarande inte löst in dom, trots att kriterierna är uppfyllda, får det att se ut som att de bryr sig mer om investerarna än att motarbeta pandemi...

https://www.google.com/amp/s/amp.dw.com/en/investors-flee-from-controversial-pandemic-bonds-with-coronavirus-set-to-trigger-payout/a-52539926
Citera
2020-03-03, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
Min gissning är att afrikanska länder redan är smittade. Speciellt länder som har många kinesiska investerare. att vi inte hör något där ifrån beror nog snarare på att de inte har någon befintlig sjukvård och/eller inte har någon möjlighet att testa folk.
Ja, läs min sista mening. Exakt min tanke. Sorgligt!
Citera
2020-03-03, 00:17
Medlem
severustheemperors avatar
Iranier röker, å röker gärna gräs, norra italien europas sämsta luft?

Kallt och fuktigt väder...... https://www.ventusky.com/?p=27.1;42.8;3&l=temperature-2m&w=off
Citera
2020-03-03, 00:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Men det gör ju franska medborgare också, och Italienarna slår dessa med hästlängder i spridning

Fler muslimer i Frankrike än i Italien, de tar ju inte ens i hand.

Kanske lät man smittan spridas innan man satte in adekvata åtgärder?

Nä, jag har ingen vettig förklaring, får fundera lite till.
Citera
2020-03-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nathalie1977
Ska på Roskilde Festivalen i sommar är tanken. Oddsen på att det genomförs som planerat?

Det är för tidigt att säga. Vi har inga fall förutom folk som varit i andra länder och deras anhöriga än. När vi hittar flera smittade som inte går att spåra var det kommer ifrån så har vi problem.
Citera
2020-03-03, 00:20
Medlem
zippezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Det är för tidigt att säga. Vi har inga fall förutom folk som varit i andra länder och deras anhöriga än. När vi hittar flera smittade som inte går att spåra var det kommer ifrån så har vi problem.

Vi har en chaufför från Samtrams som åkte under en dag och smittade folk. De arbetar på att spåra dessa.
Citera
2020-03-03, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Detta jag menar i presskonferansen från USA så fick man åtminstone beskedet att de pratat med flera inom industrin och beskeden de fått och att 1 miljon testkit uppskattas vara redo i slutet av veckan.

I Sverige har vi inte fått något besked alls om hur många testkit som är på ingång.

Det länkades till ett inslag där det bekräftas att folk testas inte ens för Corona även fast de kommer från riskområden.

med detta kriteriet kan vi ha hur många som helst I Sverige.... Vi har bestämt i förväg att endast testa klusterfall från ursprungslandet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/maria-sjuk-efter-utlandsresa-de-tar-det-inte-ett-dugg-pa-allvar
Citera
Medlem
Livsgjutarens avatar
Sjukaste wake-up call för mig var nog ändå "utsläpps-bilderna" från NASA som visar hur utsläppen över Kina i princip legat på noll-nivå sedan Feb. Det betyder att landet faktiskt är mer eller mindre nedstängt. Borde rimligtvis slå extremt hårt på export/handel/världsekonomin inom kort.(alltså betydligt mer förrödande än det lilla ras på börsen som hitills skådats, och kanske mer förrödande än Mr Corona själv)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
Killgissar du eller har du belägg? Källa till detta tack.

Sant. Märkvärdigt få fall i Afrika.

Tvivelaktigt detta.
Inte mig du svarade, men jag hoppar in här.

Jaså? När forskade du på detta virus?

För övrigt är Afrika inte märkvärdigt. Man levererade de första testkiten för ngn vecka sedan, bara 2 afrikanska länder hade lab som kunde utföra testerna...

...och jag killgissar lite att distributionen av dessa kit inte är helt okomplicerad, samtidigt som det nog är lite tjafs om vem som ska ha hur många.

Men det är som sagt en gissning baserad på tidigare situationer. Vad gäller labben och när kontinenten fick testkits har dock källor presenterats i tråden tidigare, bland annat pressis fr WHO.
Senast redigerad av Dompan75 2020-03-03 kl. 00:40.
Citera
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
*minst 50 skulle det stå. Menade inte att vara specifik 💥

Nej minst 50 är rätt ospecifikt när siffran är 76. 😉
Citera
2020-03-03, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsgjutaren
Sjukaste wake-up call för mig var nog ändå "utsläpps-bilderna" från NASA som visar hur utsläppen över Kina i princip legat på noll-nivå sedan Feb. Det betyder att landet faktiskt är mer eller mindre nedstängt. Borde rimligtvis slå extremt hårt på export/handel/världsekonomin inom kort.(alltså betydligt mer förrödande än det lilla ras på börsen som hitills skådats, och kanske mer förrödande än Mr Corona själv)

Men trädkramarna firar
Citera
2020-03-03, 00:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
De sitter allihopa i ett rum och kör näsan i backen..... Måste vara lysande ......

Är det någonstans allting faller så är det nedåt, knappast optimalt att dammsuga bönemattan med snoken, inte konstigt att Iran har stora problem med spridningen, sannolikt smittas många med Covid-19 genom det här förfarandet, för att inte tala om fotsvamp i näsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in