2020-02-29, 20:17
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
innan så var det den information, då har den ändrats.. oavsett, en död i usa. congrats.

Haha, sitt inte och ljug. Du gör allt för att sprida extra oro.

Det är en jävla skillnad på en 19-åring och en högriskpatiet närmare 60.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Har det kommit fram info vart i Stockholm de smittade bor och befunnit sig?
Iranresenärer tycks vara det stora klustret
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Alltså detta virus är inte på något sätt annorlunda än den återkommande säsongsinfluensan -och hur många är rädda för den?
Med det menar jag att du blir lika mycket/lite drabbad symtommässigt.
Ung frisk = ingen livsfara föreligger.
Det är i vanlig ordning människor i riskgrupperna som far mest illa och då iform av efterföljder av exempelvis lunginflammation.
En sedan tidigare frisk kropp klarar en lunginflammation med den behandling som finns (mot bakteriell lunginflammation finns antibiotika etc.). En bräcklig och skör kropp får det dock svårare eller klarar det inte alls i vissa fall.

Det som skiljer detta virus från säsongsinfluensan är att ingen är immun. Alla kan drabbas.
Har du exempelvis haft säsongsinfluensan brukar det i regel dröja några år innan viruset muterar och tar sig förbi ditt immunförsvar igen. Har för mig att du riskerar att drabbas ungefär vart 7:e år.

När svininfluensan kom var människor som haft "spanska sjukan" immuna (i olika utsträckning) mot detta virus eftersom viruset kom från samma "grupp" och immunförsvaret kände igen det.

Det som var skillnaden med det nya viruset då mot nu är att det blev en pandemi där fler blev smittade.
Det var alltså inte farligare att drabbas av svininfluensan än av säsongsinfluensan (eller coronaviruset) rent symtommässigt.
Men fler riskerade att bli sjuka samtidigt och detta kunde drabba arbetsplatser iform av sjukfrånvaro, sjukvården iform av högre belastning osv varför man valde att massvaccinera befolkningar.

Som det ser ut nu förväntas ingen pandemi och därmed är det ingen masshysteri med påföljande massvaccineringar.

Som sagt: säsongsinfluensan, coronaviruset och svininfluensan har lika lite/mycket påverkan för den drabbade.
Du har nog missuppfattat något här minst 20 gr dödligare än vanlig influensa
Italien har ca1000 smittade o 40 döda =4%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Alltså detta virus är inte på något sätt annorlunda än den återkommande säsongsinfluensan -och hur många är rädda för den?
Med det menar jag att du blir lika mycket/lite drabbad symtommässigt.
Ung frisk = ingen livsfara föreligger.
Det är i vanlig ordning människor i riskgrupperna som far mest illa och då iform av efterföljder av exempelvis lunginflammation.
En sedan tidigare frisk kropp klarar en lunginflammation med den behandling som finns (mot bakteriell lunginflammation finns antibiotika etc.). En bräcklig och skör kropp får det dock svårare eller klarar det inte alls i vissa fall.

Det som skiljer detta virus från säsongsinfluensan är att ingen är immun. Alla kan drabbas.
Har du exempelvis haft säsongsinfluensan brukar det i regel dröja några år innan viruset muterar och tar sig förbi ditt immunförsvar igen. Har för mig att du riskerar att drabbas ungefär vart 7:e år.

När svininfluensan kom var människor som haft "spanska sjukan" immuna (i olika utsträckning) mot detta virus eftersom viruset kom från samma "grupp" och immunförsvaret kände igen det.

Det som var skillnaden med det nya viruset då mot nu är att det blev en pandemi där fler blev smittade.
Det var alltså inte farligare att drabbas av svininfluensan än av säsongsinfluensan (eller coronaviruset) rent symtommässigt.
Men fler riskerade att bli sjuka samtidigt och detta kunde drabba arbetsplatser iform av sjukfrånvaro, sjukvården iform av högre belastning osv varför man valde att massvaccinera befolkningar.

Som det ser ut nu förväntas ingen pandemi och därmed är det ingen masshysteri med påföljande massvaccineringar.

Som sagt: säsongsinfluensan, coronaviruset och svininfluensan har lika lite/mycket påverkan för den drabbade.
Glädjedödare, vi som har så trevligt i grottan med våra konservburkar.
Citera
2020-02-29, 20:18
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotera
Ca 2 personer dör av vanlig influensa i snitt/per dag (700-800 per år) i enbart Sverige..Så vad är farligast?
Båda två i kombination givetvis?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Jasså? Bernie kommer att vinna då? Färre blir rika pga börsen då har han inga att beskatta kvar.
Trumphatande expressen skriver att det är för jävligt om det blir 4 år till med Trump.

De (och troligtvis du) fattar inte vad som väntar om Bernie vinner.

Exakt, kommunist bernie är den som då ska vända marknaden. Folk är fan bra dumma ibland 😂
Citera
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Wow, vissa följer media slaviskt och sväljer allt, dagliga krigsrubriker för klickbaits.

Detta håller jag med om, speciellt i USA. Men just vad gäller migranter på väg till EU så är det 100% min uppfattning.
Citera
2020-02-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oeomum
Håller med, tror jag får ta bort misstänkta sen, det speglar verkligheten dåligt också eftersom det bara är vissa regioner som rapporterar misstänkta. Gjorde en liten uppdatering där jag gjort misstänkta orangea och bekräftade fall röda.

https://www.coronakartan.se/

Tack så mycket!

Hej, tror jag har hittat en bugg:
när man väl har klickat på Tidslinje och hamnat på den sidan, så finns det ingen knapp att komma tillbaka till kartan...
Citera
2020-02-29, 20:20
Medlem
AldoRaines avatar
Ni som är pålästa, vad är sant respektive falskt i artikeln?

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/29/worse-than-flu-busting-coronavirus-myths
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Skulle vara intressant att veta spridningstakten i till exempel Italien och Sydkorea. Jag gissar på runt 10% per dygn.

Det innebär för Sveriges del:
1:a April 175 smittade
1:a Maj 3.000
1:a Juni 53.000
1:a Juli 927.000
10:e Juli 2.404.000
20:e Juli 6.237.000
25:e Juli 10.000.000

Man kan anta att spridningen kommer att sakta in efter ett tag eftersom det inte finns lika många som kan smittas. Dessutom kan spridningen gå lite långsammare när det blir varmt på sommaren.

Frågan är alltså när det kulminerar och hur många som kommer att smittas. Enligt Björn Jonsen så skall mellan 60 och 80 procent bli smittade.

Utifrån detta kan man komma fram till något datum då det vänder. När antalet nya smittade börjar sjunka och hur länge dröjer det till att det helt slutar sprida sig. Jag skulle gissa på att kulmen kommer någon gång i höst och att spridningen nästan helt upphör någon gång första halvåret 2021.

Det finns skrivet långt tillbaka hur takten kommer gå. Men takten du har är för långsam. Vi är i maj-juni i din tabell med i hur många som faktiskt är smittade här och nu i Sverige. Dock tar det ju 2-3 veckor innan det bryter ut rejält så man behöver sjukvård. Det är ju fler som är smittade i verkligheten än vad sjukvården redovisar. Till slut är det så många så de hinner inte med att redovisa alla fall de stöter på och alla behöver inte sjukvård många kan bli friska hemma. Vad vi vet nu.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbegubbe
Du har nog missuppfattat något här minst 20 gr dödligare än vanlig influensa
Italien har ca1000 smittade o 40 döda =4%
Hur många smittade söker inte vård för att de tror att de har en vanlig förkylning/influensa eller pga att de inte har några symptom alls? Dessa måste också med i ekvationen.
Citera
2020-02-29, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Ok. Verkar som att vi kan börja med siffran 100 ordinarie intensivvårdsplatser.

Låt säga att försvaret kan skramla fram ytterligare 200 rostiga sängar och mögligt material från något överblivet bergrum som inte blev nerlagt på 90-talet, så har vi i BÄSTA fall plats för totalt 300 patienter. Vi räknar positivt här. (Var vårdpersonalen skall komma ifrån låter vi vara osagt, men vi låter vår SuperRegering trolla fram dessa).

Procentuellt verkar 2% av de som blir sjuka kräva kvalificerade vårdplatser. Detta ger oss, att när 15000 personer blivit smittade, då är vården full. Först då kommer vi förstå varför kineserna gör som de gör.

Dubbleringstiden verkar internationellt vara ca 2.5 dagar, så låt oss säga tre dagar, vilket ger oss följande antal smittade:

2020-02-29: 13
2020-03-03: 26
2020-03-06: 52
2020-03-09: 104
2020-03-12: 208
2020-03-15: 416
2020-03-18: 832
2020-03-21: 1664
2020-03-24: 3328
2020-03-27: 6656 => 133 svårt sjuka, ordinarie sjukvård är nu full.
2020-03-30: 13312
2020-04-02: 26624 => 532 svårt sjuka, den framtrollade extrakapaciteten är nu full.

2020-04-03: Nya sjuka avvisas och får gå hem. Här misstänker jag att Sverige stängs ner på allvar.

Senast i början av april kollapsar vårdsystemet. Och detta förutsätter att vi samtidigt har all personal frisk och kry.

Framöver litar jag på min egen beräkning, ända fram tills den dag Löfven kläcker ur sig antalet extra "hemliga" vårdplatser och varifrån personalen skall komma. Jag vill inte behöva höra: "Vi har varit naiva".

Själv hoppas jag på att jag har riktigt jävla fel.

Jag tror att du har fel. Vårdkapaciteten större, eftersom sjukvård alltid handlar om prioriteringar.

Dessutom är hela det här landet så extremt nojigt vid det här laget att folk kommer att ha vett att stanna hemma så fort de känner sig sjuka. Vilket ju är en bra sak, och något som alltid borde gälla – om bara folk kunde bete sig en liten gnutta osjälviskt. Det är inte särskilt svårt att själv ta ansvar i det här fallet. Den som är sjuk stannar hemma. Punkt.

Och om Svensson bara kunde lära sig att läsa den information som finns tillgänglig istället för att okynnesringa 1177 skulle de som verkligen behöver rådgivning få den. Så skulle stackars Aschkan och hans mamma slippa kontakten med Aftonbladet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in