2020-02-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Har sett så många uppgifter om vaccin som är redo att släppas ut på marknaden den sista veckan att det vore otroligt om det stämmer denna gång.
Så länge det kommer ett inom de närmsta säg, 3-6 månaderna tror jag att många av oss känner oss relativt lugn, eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Ja detta tål att upprepas.
LUGNA NER ER FOLK.

Det finns ju återanvändningsbara munskydd med FFP3. Om man leker med tanken att någon coronasmittad hostar så det landar partiklar på ditt munskydd, kan man inte sprita av ytan och återanvända? FFP3 är ganska dyrt, kostar 50-70 kr styck. Blir dyrt om man ska byta ut dem varje dag.
Jag håller med dig men tyvärr så tror jag att de går att använda bara en gång...
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Har sett så många uppgifter om vaccin som är redo att släppas ut på marknaden den sista veckan att det vore otroligt om det stämmer denna gång.

De har ännu inte lyckats mappa viruset och ett vaccin ligger LÅNGT fram i tiden. Right?
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det är det som är skrämmande. Att fokusera på Italien och italienare är att göra sig själv en björntjänst, även om det känns enklast.
Det är inte rimligt att tro att typ ”en person har kommit in i Italien och sen har smittan spritts därifrån”.

Att Italien har så många fall (relativt sett) beror på att man gjort många tester.
Har nyligen hört uppgifter att man i Frankrike testat 500 pers (och även siktat in sig på de som visat symptom), och att Tyskland testat typ 1000 (eller om det var några tusen). Bägge dessa länder har en befolkning på ca 60 miljoner. Nu antar jag dock att man kollat ytterligare några ....

För några dagar sedan hade vi i Sverige testat 150 personer för corona. En smittad då. Så vi testar också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det är sant, livet är dyrt och det är upp till var och en av oss att prissätta det livet. Personligen anser jag att 70:-/dag inte är någon större summa att yvas över, jag vill ju se barn (och eventuella barnbarn) fylla år fler gånger.

Om du inte riskerar att dö av att bli smittad, utan bara lite krasslig och sängliggande - så är 70:-/dag en fullständig onödig och i längden dyr utgift, jo.
Citera
2020-02-27, 21:33
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Anders Tegnell framstår ju nu som ett riktigt Rövhål.

Redan innan detta men extra nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Nederländerna blev 51:a. Fuck this!

dem har dock omfattande smittspårning där de testar influensafallen också
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Jag läste Folkhälsomyndighetens rekommendation för skolbarn. Skolplikt går före försiktighetsåtgärder om man varit i områden med smittspridning så länge man inte uppvisar symptom. Det blir olovlig frånvaro om man sätter sig i karantän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Jag känner bara till två i Halmstad men det är inget som kommuniceras offentligt, det kan vara hur många som helst.

Nyfiken då jag bor i Halmstad. Ser att i Hallandsposten står det att man dementerar detta, https://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/coronafall-konstaterat-p%C3%A5-sahlgrenska-rykten-florerar-p%C3%A5-halmstads-sjukhus-1.24574812

Har du andra källor?
Citera
2020-02-27, 21:34
Bannlyst
Krishanteringsrådet ska mötas på måndag!? Inte nu? Har dom viktigare saker för sig i helgen?

Vad tror dom kommer hända under helgen?

Kommer helt osökt tänka på dessa passagerare som sitter kvar om det börjar brinna, handlingsförlamade, paralyserade, inser inte situationens allvar. 80% av människor fungerar på det sättet! Det är precis det vi INTE behöver nu!
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Om pengar inte betyder någonting för dig, kanske du kan avstå från din lön och inte heller begära någon ersättning från staten. För tro mig, om vi får ett utbrott liknande det i Wuhan här i Sverige, så kommer det behövas många som gör så för att vi inte ska få en kraftigt sjunkande levnadsstandard.

Vet att det finns många som önskar en krasch, av politiska skäl, både från långt till höger, och långt till vänster. Det är till största del de som önskar en krasch som drabbas hårdast av dem. Herr eller fru von Stropp som har 100 miljoner på kontot, allt genom arv, och aldrig behövt jobba, löper någon promilles risk att dö i viruset (eller högre om hen är gammal eller har sjukdomshistorik). Däremot Kalle och Anna, med tre barn, som slutligen kunnat köpa sitt radhus efter att ha kämpat ihop en kontantinsats, löper förutom risken att själva eller barnen bli sjuka eller dö i viruset, även stor risk att bli arbetslösa då deras arbetsplatser kan gå i konkurs för att allt stannar pga. Corona-viruset.

Rätt sorgligt att se denna tråd, hur som jag upplever det i alla fall, många vill ha en krasch. Om den kommer, vilket tyvärr känns ganska oundvikligt, i vart fall en klart märkbar nedgång, så kommer den slå klart hårdare mot er än mot de ni vill slå mot.
Varför ska jag avstå vad jag tjänat ihop med mitt eget svett? De sketna summorna är bara vad som håller mig vid liv ännu en månad så nog fan kan jag få behålla dem? Däremot anser jag inte att det är en mänsklig rättighet att äga egna rymdraketer om det ska ske på halva jordens befolknings bekostnad. Jag välkomnar en totalkollaps av det ekonomiska systemet då det innebär ett stålbad som är nödvändigt. Kom inte och lalla om alla ”fattiga som dör” för att jag välkomnar denna kollaps, det är alla giriga jävla as som sett till att vi befinner oss i denna situation, flygbolagen vägrar ju att sluta skyffla runt folk i diverse smitthärdar för att det skadar deras kvartalssiffror.

T o m gemene man anser att denne är ”rik” om denne är belånad härifrån till helvetet, något är alltså väldigt ruttet i allmäntänket. Om man har de fattiga och hjälplösas väl och ve i åtanke ska man först och främst sluta att göra dem fattiga och hjälplösa.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-27 kl. 21:37.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nederländerna har fått sitt första fall.
Var i Holland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in