2020-02-29, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Tror det var någonstans i detta dokument-annars får du återkomma, jag har lite oordning på alla utredningar som jag skummat igenom på nätet. Grejen är visst att skiten har en peak vid +6 som är typ kylskåpstemp, virus trivs ju bäst vinter/vår innan värmen och uv strålningen tilltar här i Sverige.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.22.20025791v1.full.pdf
viruset verkar ha allt som är minst önskvärt
Citera
2020-02-29, 23:40
Medlem
Ogunquits avatar
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Encephalitis_lethargica

När vi är inne på ruggiga sjukdomar kom den här i samband med Spanskan. 100 år senare vet man fortfarande inte vad som orsakade Encephalitis Lethargica.
Citera
2020-02-29, 23:41
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Vet inte vart du fått 25 grader ifrån, men jag kan försäkra dig om att det är en lögn.

Människans kroppstemperatur är nämligen ca 37 grader.

Kineserna om virusets överlevnad i temperaturer -gäller alltså typ döda föremål, mjuk lugnvävnad fastnar virusets taggar i och där börjar då processen.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.22.20025791v1.full.pdf

Men nu dribblar vi om vid vilken temp som skiten dör och hur länge man kan exponera viruset vid temp, där har vi nu bastu-versionen med div förslag...
Senast redigerad av absolut-justice 2020-02-29 kl. 23:44.
Citera
2020-02-29, 23:41
Medlem
Citat:
In Bandar Abbas, on Iran's Gulf coast, residents reportedly set alight a clinic rumoured to be treating people infected with coronavirus on Friday night.

"The unsubstantiated rumour that several coronavirus patients were being held at the clinic... provoked some residents to set fire to it," Fars news agency said, adding the facility denied it had any such patients.

Police and firefighters arrived and calm was restored before the blaze was extinguished, Fars reported.
https://www.channelnewsasia.com/news/world/covid19-iran-death-toll-rises-43-coronavirus-12485554#cxrecs_s
Är det så de löser problem i Iran, så förstår jag att de ljuger så ofta.
Citera
2020-02-29, 23:42
Medlem
SkogsKonungs avatar
Genuint orolig över att situationen i Sverige blir värre av den totalt hopplösa kommunikationen myndigheterna för just nu. Sjukt otydligt vad svenska folket kan förvänta sig.

Att säga "lev som vanligt" skapar inte lugn. Kom med ett par handfasta tips. T.ex. köp hem följande, undvik stora folksamlingar osv osv. Detta vore inga underliga råd eller något som skulle skapa panik. Hyllorna med handsprit och munskydd är redan tomma ändå just pga folk inte ver utan bara köper på sig i blindo.

Kommuner borde gå ut med lokal info i större mån. Om du känner symtom gör följande. Öppna en tillfällig telefonlinje inom regionerna, det är en struntsumma i sammanhanget men som kan skapa lugn. 1177 blir ju totalt nedringda i dagsläget.

Nä. Jag är mer rädd för det kaos som skapas i det detta inferno av dåligt ledarskap och vad det leder till snarare än själva viruset...
Citera
2020-02-29, 23:43
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Sedan tycker jag att moderator kan byta rubrik, "dödligt virus" sänder bara onödiga signaler till ett redan lättlett och lättskrämt folk.
ALLA virus har potentiellt dödligt utfall för personer i riskgrupper om de drabbas av komplikationer som exempelvis lunginflammation.
Det är liksom inte själva viruset som dödar...

Jo, det är själva viruset som dödar.
Det är INTE så att man får en lunginflammation och dör av den. Det KAN vara en följdsjukdom men så är det INTE i de flesta fall.

Detta gör viruset med kroppen:

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body/

Läs på.
Citera
2020-02-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Encephalitis_lethargica

När vi är inne på ruggiga sjukdomar kom den här i samband med Spanskan. 100 år senare vet man fortfarande inte vad som orsakade Encephalitis Lethargica.
Det första intressanta i denna tråd på de senaste 309 sidorna. Tack
Citera
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Du har säkert fått svar från fler men mailade med en av mina leverantörer i Kina I fredags, de ligger strax över 30 mil från Wuhan, och de räknar med att öppna den 30/2 igen då de kan skicka varor igen.

Hört något mer? Eller går det enligt plan tror du?
🙏☺️
Citera
Medlem
Tänk på att alla fall som blir bekräftade troligen har burit på smittan i minst 10 dagar. Detta eftersom det är en fördröjning med inkubationstid, att man ska bli tillräckligt sjuk för att söka vård, och sedan bli provtagen och få det bekräftat. Så antalet som bär på smittan i dagsläget är garanterat betydligt högre än de 13 i Sverige som blivit bekräftade. Sedan är det många som bara får milda symptom eller inga symtom alls som aldrig kommer bli statistikförda. Huruvida dessa människor smittar eller ej kanske någon har bra koll på?

Och alla ni som använder munskydd och liknande, tänk på att viruset kommer in genom ögonen också, så någon typ av tättslutande glasögon kan vara bra att komplettera med. Samt skydda textilier som ni bär och tänk på vad ni rör på för saker (skyddshandskar?). Men det viktigaste är, att när ni kommer in igen, hantera skyddsmasken på ett korrekt sätt, desinficera allt ni har burit på (och er själva) och var extremt noggrann med hygien här, annars är skyddsmasken förgäves. Själv har jag inga skydd över huvud taget, hade jag valt er väg hade jag börjat använda dessa för flera veckor sedan. Men eftersom jag har möjlighet så stannar jag hemma tills vidare.
Citera
Medlem
roteras avatar
Själv är jag mer inne på att viruset blir svagare ju mer det sprider sig....
Citera
2020-02-29, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaabAbuRamada
Det kanske är som Herpes? Dvs återkommer när immunförsvaret försvagas?
Det får tiden och studier bena ut
Citera
2020-02-29, 23:45
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Diskussionen om det är 0.1% eller 4% som dör är irrelevant. Vid 5000 smittade når Sverige sin kapacitet, och därefter kommer antalet dödsfall att öka drastiskt.

För att ge lite klarhet i problemet med sjukvården vad gäller coronaviruset.

Den kommande krisen består av att ca 10-14% av de coronasmittade behöver intensivvård. Italien bekräftar siffran från Kina då de har strax över 1000 st smittade och 105 av dessa vårdas på intensiven.

Sverige kan maximalt vårda 515 st på intensiven. Snittet i Europa är 11st intensivvårdsplatser per 100.000 invånare. Sverige har bantat ner detta till 5,5st per 100.000 invånare, vilket ligger i bottenskiktet.

Det räcker med 5000 smittade för att sjukvården ej skall kunna behandla nya kritiska coronafall med dödsfall som följd. Och då har vi inte räknat in att skyddsutrustning kommer ta slut innan detta om uppgifterna stämmer om att vi bara har skyddsutrustning för 1400 vårddygn.

I Kina har man infört utegångsförbud, bygger nya sjukhus rekordsnabbt, samt flyger in utrustning. läkare och sköterskor från övriga delar av landet för att kunna hantera situationen i Wuhan.

Vilket trick skall Sverige ta till när antalet smittade stiger över 5000?

Om man tror att fler än 5000st kommer bli smittade i Sverige så har man all anledning att känna riktig oro.

Jag har följt utvecklingen i Kina regelbundet sedan mitten av Januari och jag förstår inte hur Sverige skall lyckas hålla smittospridningen under 5000st med tanke på hur man hittills har agerat.

Detta har jag försökt förklara oxå, du har dock en brist i ditt resoneman, siffermässigt.

Om du tittar här https://www.worldometers.info/coronavirus/

Så kan du lätt se att "Severe or critical" nu ligger på 18%. Denna siffra har varit högre, uppe i 22%. Men många har dött av sig, och många av de som nyss blivit insjunknade är fortf mild, men kommer migrera över till "sever or critical" innan de antingen dör eller tillfrisknar.

Dessa behöver alla intensivvård utan att dö.

Du räknar med 10%, medans verkligheten säger 20%.

I italien är det nytt, därför är siffran fortf lägre. I Iran ser det värre ut.

Du räknar även med att vi har 515 intensivvårdsplatser, trots att FHM har gått ut och sagt att vi bara har 100 st med 1400 vårddygns kapacitet. Det är för att coronasmittade behöver isoleras oxå, vanliga intensivvårdsplatser duger därför inte, vilka är de du räknar på. Dessutom behöver en typisk coronavirussmitta 4 veckor på sjukhus, och med 1400 vårddygns kapacitet räcker det bara till 50 fall.

Så om du nu räknar om med dessa siffror så ser du att vi inte har kapacitet för 5000 som du säger, utan snarare 50 pers, och alla utöver dessa kommer att dö, om de behöver intensivvård. 20% av 10 miljoner är 2 miljoner, som kommer att dö, om alla i lander blir smittade. Mer realistiskt blir nog bara hälften smittade, så 1 miljon kommer dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in