2020-02-27, 11:56
Medlem
oeomums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Tips att enbart markera i kartan med bekräftade fall. Kommer bli otroligt rörigt annars vid spridning.

Riktigt snygg sida!

Håller med, tror jag får ta bort misstänkta sen, det speglar verkligheten dåligt också eftersom det bara är vissa regioner som rapporterar misstänkta. Gjorde en liten uppdatering där jag gjort misstänkta orangea och bekräftade fall röda.

https://www.coronakartan.se/

Tack så mycket!
Citera
2020-02-27, 11:57
Medlem
Norska Folkehelseinstituttet förbereder sig på att upp till 25% av Norges befolkning kan bli smittade.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rA1R6R/forbereder-seg-paa-at-1-av-4-kan-bli-smittet
Citera
2020-02-27, 11:59
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oeomum
Håller med, tror jag får ta bort misstänkta sen, det speglar verkligheten dåligt också eftersom det bara är vissa regioner som rapporterar misstänkta. Gjorde en liten uppdatering där jag gjort misstänkta orangea och bekräftade fall röda.

https://www.coronakartan.se/

Tack så mycket!

Det tycker jag inte du ska göra, du kan väl i så fall ge möjligheten att visa/dölja fallen. Eftersom testerna inte är 100%iga kan det ändå ge en fingervisning på risk i olika områden.
Citera
2020-02-27, 12:00
Bannlyst
Nya uppgifter som jag aldrig hört från smittskyddsläkare i SVT i morse.
Känner man symtom så ska inte söka sig till sjukvården, utan stanna hemma och ringa speciella nummer.
Vilka nummer och hur många känner till det här?
Citera
2020-02-27, 12:01
Medlem
crawlys avatar
Min gissning är att spridningen i Sverige kommer att gå via barn som hemkomna från sportlov smittar andra barn i skolan och tar hem det till föräldrarna. Barn är mycket mer i varandras ansikten när de leker än vuxna, och har inte alltid koll på att tvätta händer, inte hosta på andra osv.

En bra åtgärd vore sålunda att medge att barn som går på förskola, eller grundskola skulle få möjlighet att stanna hemma. Åtminstone upp till mellanstadiet. Det är dock lite sent och borde gjorts för två veckor sedan. Ersättningen skulle kunna vara som vid VAB. Med dagens regler får barnen inte vara hemma om de inte är sjuka.
Citera
2020-02-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Känner man symtom så ska inte söka sig till sjukvården, utan stanna hemma och ringa speciella nummer.

1177

Det har kommunicerats vitt och brett i en månad minst
Citera
2020-02-27, 12:03
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Det går inte att skydda sig mot sånt här på något realistiskt sätt. Antingen blir man sjuk, eller så blir man det inte. Jag känner folk som vaccinerar sig mot flunsan varje år, och åker på den vartannat år. Jag har aldrig vaccinerat och haft den typ två gånger. Jag har aldrig varit speciellt noga med handsprit i influensatider heller.

Det man kan göra är att inte utsätta sig för onödiga och kända risker. I detta exempel kan det gälla att resa i onödan. Nästan inga resor är nödvändiga. Orten kan ha betydelse, men jag skulle vilja säga att det är resan i sig som är den största risken. Flygplatser och flygplan eller tåg där virus lätt kan färdas genom ventilationssystemet och effektivt smitta samtliga. Människor som trängs ihop i köer och korridorer.
Man bör förutsätta att samtliga som varit utomlands är smittade tills motsatsen bevisas. Eftersom myndigheterna inte vill se det så kan man själv försöka undvika att träffa kompisar och liknande som varit iväg tills man vet.

En annan sak som slår en när man läser denna tråd och diverse olika rapportering om viruset är diskussionen om dödligheten. Det verkar som att de flesta tror att viruset har en faktiskt dödlighet, men då har man inte förstått att dödligheten är direkt kopplad till förmågan att behandla symptomen. Detta skiljer sig enormt mellan länder. Sålunda kan mycket väl Irans siffror stämma.
Detta innebär förenklat att Spanska Sjukan i dagens läge hade haft lägre dödlighet, eller att dödligheten måste ställas i relation till tiden när pandemin drabbade världen. Fattiga länder, och länder med otillräckliga resurser kommer att drabbas extremt hårt.

Sålunda är dödligheten i Kina irrelevant. Vi har inte i närheten av de resurser de har, och vi är för sent ute för att kunna göra eventuella förändringar. Vår nationella beredskap har monterats ner under decennier, och det kommer att ta lika lång tid att bygga upp igen.
Sverige har en extremt kompetent (men begränsad) intensivvård. Dödligheten i Sverige kommer alltså vara låg tills dess att vårdplatserna är slut för att sedan skena. Allting handlar med andra ord om att fördröja och försöka skapa en stadig ström av patienter. Det sista man vill ha är en klump sjukdomsfall, för då sticker dödligheten rakt upp direkt. Detta är dock svårt till omöjligt att kontrollera utan kraftiga åtgärder, och jag menar att det tåget redan gått.

Men helt ärligt är jag dock mer oroad för de sekundära effekterna än viruset i sig. Hela världen står och väger i ett geopolitiskt extremt komplext läge. Den här pandemin kommer in från sidan och skapar ett otal nya hot/möjligheter för stora drag. Vart och ett av dessa möjliga drag har potential att skapa stora förändringar som påverkar på längre sikt än pandemin i sig. På så vis är detta den perfekta rökridån.

Jag sällar mig också till de bedömare som tror att vårt samhälle inte är rustat att klara en längre period av störningar i import av bränsle, mat och läkemedel. Faktum är att vi är helt beroende av import på nästan allt. En konsekvens av detta är (hoppas jag) att diskussionen om nationell produktion och beredskap måste upp på agendan. Globaliseringen är nog ofrånkomlig, men den kommer inte att vara ett realistiskt alternativ på lång tid. Kanske två-tre generationer.

Detta kommer alltså att få politiska konsekvenser, men inte bara nationellt där man kan tänka sig att detta bara är ytterligare ett exempel på inkompetent styrning, utan även på EU nivå där detta kommer att visa vad det egentligen är värt. Åratal av debatter kommer kunna byggas utifrån det vi redan sett, för att inte tala om det som komma skall. Jag menar också att detta delvis är en ny fråga. Kan man tänka sig att det finns en del sossar som i dagens läge önskat att man gått i opposition istället? Tänk vilken perfekt fråga att kunna äga i opposition. Nationell beredskap, vård, inhemsk produktion, arbete... osv.

Jag är inte 25 längre (tack och lov) och löper nog hyfsad risk att bli sjuk i detta om det nu blir stort. Jag hyser inga illusioner om att det ska finnas specialvård om det sker, och kan i så fall hoppas att jag endast får milda symptom, vilket ändå är mest sannolikt. Skulle det gå åt skogen är det dock inte hela världen. Hellre att jag tar smällen än en sjukdom som drabbar barn och unga.

Vi ska minnas att det finns gott om exempel på olika sjukdomar som felaktigt målats upp som nästa pest genom åren. Jag hoppas att detta är en sådan, men första gången jag hörde talas om denna fick jag en dålig känsla i magen. Jag har dock haft fel många gånger förr.

Hatten av för dig
Citera
2020-02-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66

Man skall ringa Sjukvårdsupplysningen 1177 säger de. Man får inte komma direkt till vårdcentralen. Detta är ju information som borde gå ut till allmänheten, men av någon anledning får man ta reda på det själv eller så står det i någon tidning.
Citera
2020-02-27, 12:06
Medlem
Man borde ju åka till Italien och bli smittad direkt, när 25% är smittade så är ju chansen till vård noll.
Citera
2020-02-27, 12:07
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det var väl lite igår?
Titta på hur börsen går idag. Fritt fall på OMX ner 2,66% just nu.
Därav Dead Cat Bouncing.
Marknaden köpte Anders Tegnells okunniga svammel.
Citera
2020-02-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
kör också en skvätt klorin i vattnet och drar alla golv snabbt varje dag, luktar lite badhus...ska köpa virkon s , luktar inte lika starkt.(Om det finns kvar)
Har för mig att när vi smittstädade på sjukhuset, användes robot med virkon. Vi var tvungna att vädra en viss tid innan en ny patient kunde flytta in. (Ibland fanns inte möjlighet pga trycket från akuten. Man fick ha medicin i beredskap. Hemskt) Vid blandning av virkon till temprengöring, borde man ha skyddsglasögon , enligt sjukhusets rutiner.
Citera
2020-02-27, 12:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Obs att dessa kineser testade negativt. Det var ett annat par som testade positivt i Rom, de är friska nu och deras kontakter har varit i karantän, ingen var smittad.

Paret i Rom var väl de som bägge var kritiska länge men nu har tillfrisknat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in