2020-02-29, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Fast just väldigt låga temperaturer kan hämma smittspridningen av SARS-CoV-2 eftersom det torkar ur luften. Det här viruset klarar inte uttorkning.

Det är jag helt med på. Men de bebodda delarna av Ryssland har inte haft väldigt låga temperaturer hela februari månad. Långt därifrån. Och för mängden importfall är det i vilket fall som helst betydelselöst. Viruset fryser inte ihjäl inuti kroppen på den smittade. Inte ens om det är en ryss.
Citera
Bannlyst
Kolla kanal 7. Dom pratar om pandemi exakt det som händer nu. Kolla deras tester.
Citera
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxelane
Håll i hatten nu. Vi har ca 100 tillgängliga IVA platser. Vi har 18 respiratorer i reserv utöver detta. Vi har sedan hangarer och bergrum med sjuksalar som kan ställas iordning, bla under SÖS. Sedan har försvaret en del salresurser. Thats it. Edit; 3 av de 100 platserna i tillgänglighet är nu upptagna. För att göra det begripligt, vi klarar att vårda (utan extrainsatta resurser), 100 personer samtidigt för Corona.

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är hemligstämplat.
Men som allt annat läcker en demokrati som sverige. Vårdplatser o material räcker till drygt 100 svårt sjuka. Sedan finns militärt material att tillgå. I vilken mängd är okänt då militären har en förmåga att kunna hålla saker hemligt.

Ok. Verkar som att vi kan börja med siffran 100 ordinarie intensivvårdsplatser.

Låt säga att försvaret kan skramla fram ytterligare 200 rostiga sängar och mögligt material från något överblivet bergrum som inte blev nerlagt på 90-talet, så har vi i BÄSTA fall plats för totalt 300 patienter. Vi räknar positivt här. (Var vårdpersonalen skall komma ifrån låter vi vara osagt, men vi låter vår SuperRegering trolla fram dessa).

Procentuellt verkar 2% av de som blir sjuka kräva kvalificerade vårdplatser. Detta ger oss, att när 15000 personer blivit smittade, då är vården full. Först då kommer vi förstå varför kineserna gör som de gör.

Dubbleringstiden verkar internationellt vara ca 2.5 dagar, så låt oss säga tre dagar, vilket ger oss följande antal smittade:

2020-02-29: 13
2020-03-03: 26
2020-03-06: 52
2020-03-09: 104
2020-03-12: 208
2020-03-15: 416
2020-03-18: 832
2020-03-21: 1664
2020-03-24: 3328
2020-03-27: 6656 => 133 svårt sjuka, ordinarie sjukvård är nu full.
2020-03-30: 13312
2020-04-02: 26624 => 532 svårt sjuka, den framtrollade extrakapaciteten är nu full.

2020-04-03: Nya sjuka avvisas och får gå hem. Här misstänker jag att Sverige stängs ner på allvar.

Senast i början av april kollapsar vårdsystemet. Och detta förutsätter att vi samtidigt har all personal frisk och kry.

Framöver litar jag på min egen beräkning, ända fram tills den dag Löfven kläcker ur sig antalet extra "hemliga" vårdplatser och varifrån personalen skall komma. Jag vill inte behöva höra: "Vi har varit naiva".

Själv hoppas jag på att jag har riktigt jävla fel.
Citera
2020-02-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Ligger Putin bakom viruset?

Nej. Det är mer troligt att det är USA, eller snarare globalistjudarna, som ligger bakom om det skulle vara ett medvetet skapat och utsläppt virus.

Än så länge så vet vi vanliga dödliga för lite.
Citera
Medlem
Skulle vara intressant att veta spridningstakten i till exempel Italien och Sydkorea. Jag gissar på runt 10% per dygn.

Det innebär för Sveriges del:
1:a April 175 smittade
1:a Maj 3.000
1:a Juni 53.000
1:a Juli 927.000
10:e Juli 2.404.000
20:e Juli 6.237.000
25:e Juli 10.000.000

Man kan anta att spridningen kommer att sakta in efter ett tag eftersom det inte finns lika många som kan smittas. Dessutom kan spridningen gå lite långsammare när det blir varmt på sommaren.

Frågan är alltså när det kulminerar och hur många som kommer att smittas. Enligt Björn Jonsen så skall mellan 60 och 80 procent bli smittade.

Utifrån detta kan man komma fram till något datum då det vänder. När antalet nya smittade börjar sjunka och hur länge dröjer det till att det helt slutar sprida sig. Jag skulle gissa på att kulmen kommer någon gång i höst och att spridningen nästan helt upphör någon gång första halvåret 2021.
Citera
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Ok, så vi är inte safe riktigt än alltså

Finns ingen tidpunkt för safe med det här viruset. Förutsätter att det här är våg ett och att vi har fått in ett nytt virus till våra tidigare kända.

Måste vara frustrerande för Smittskydd och deras smittspårning när ingenting görs för att stoppa inflödet och individer sällan gör som de bör. Och måste påpeka den undermåliga informationen om förhållningssätt till allmänheten. Vi borde ha en rullande text på åtta språk ovan tv-programmen.

Nu provtas det för smitta, det kommer sannolikt läggas ned iom att smittan eskalerar. Behöver du inte sjukhusvård får du isolera dig själv.
Citera
2020-02-29, 20:14
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
https://www.whitehouse.gov/live/

Trumpen mm live. Bara hört snabbt, de vill minska resandet... De verkar allvarliga..
Citera
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagagerumsmatta
Har själv bunkrat upp med med mängder av konserver.
Ifall allt blir avstängt.pga Se nedan
Idetta fall tror jag media ropar varg.
Som ex broar blir avstängda för lite storm och så vidare,känns som att
det blåser lite mer än det borde i detta fall.

Exakt hur många konserver pratar vi?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vad säger din Excel-fil?

Enligt den bor det ingen i Wuhan nu. P g a cirka alla är döda.
Citera
Medlem
Det nya fallet i Stockholm har hittats via aktiv smittspårning och har kopplingar till ett fall som upptäcktes den 27 februari. Då rörde det sig om en medelålders kvinna som nyligen besökt Iran.

Den femte personen i Västra Götaland är en person som har rest från Iran till Göteborg. Personen mår förhållandevis väl och har ingen koppling till övriga identifierade fall i regionen, uppger presstjänsten.

Alltså båda dagens fall från Iran ? Inte ens jag hänger med. Nästan hälften av fallen är connectade till Iran
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Undrar om det var info om mutationen som WHO chief Tedros Adhanom Ghebreyesus på ett sorts förklädt sätt fik fram i går:

https://www.france24.com/en/20200228-who-upgrades-global-risk-of-coronavirus-spread-to-maximum-level

“We have now increased our assessment of the risk of spread and the risk of impact of COVID-19 to very high at global level,” World Health Organization chief Tedros Adhanom Ghebreyesus told reporters.

Samma person som ljög om en smitta i sitt hemland?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Alltså detta virus är inte på något sätt annorlunda än den återkommande säsongsinfluensan -och hur många är rädda för den?
Med det menar jag att du blir lika mycket/lite drabbad symtommässigt.
Ung frisk = ingen livsfara föreligger.
Det är i vanlig ordning människor i riskgrupperna som far mest illa och då iform av efterföljder av exempelvis lunginflammation.
En sedan tidigare frisk kropp klarar en lunginflammation med den behandling som finns (mot bakteriell lunginflammation finns antibiotika etc.). En bräcklig och skör kropp får det dock svårare eller klarar det inte alls i vissa fall.

Det som skiljer detta virus från säsongsinfluensan är att ingen är immun. Alla kan drabbas.
Har du exempelvis haft säsongsinfluensan brukar det i regel dröja några år innan viruset muterar och tar sig förbi ditt immunförsvar igen. Har för mig att du riskerar att drabbas ungefär vart 7:e år.

När svininfluensan kom var människor som haft "spanska sjukan" immuna (i olika utsträckning) mot detta virus eftersom viruset kom från samma "grupp" och immunförsvaret kände igen det.

Det som var skillnaden med det nya viruset då mot nu är att det blev en pandemi där fler blev smittade.
Det var alltså inte farligare att drabbas av svininfluensan än av säsongsinfluensan (eller coronaviruset) rent symtommässigt.
Men fler riskerade att bli sjuka samtidigt och detta kunde drabba arbetsplatser iform av sjukfrånvaro, sjukvården iform av högre belastning osv varför man valde att massvaccinera befolkningar.

Som det ser ut nu förväntas ingen pandemi och därmed är det ingen masshysteri med påföljande massvaccineringar.

Som sagt: säsongsinfluensan, coronaviruset och svininfluensan har lika lite/mycket påverkan för den drabbade.
Men ni som säger att vissa blir friska. Det sägs att återsjunknande är på 14% och man blir värre om man får det igen. för att det är bara så mycket som immunförsvaret och ens lungor klarar av att ta. Jag tänker vad det kan göra med ens immunförsvar och ifall det skapar permanenta skador på ens lungor? Eller om det någonsin lämnar ens kropp? Jag menar att man kan dö tidigare pga skadorna på ens lungor och immunförsvar? Det var iaf så på folk som blev smittade av ebola.

Fast dödligheten är ju på 2.3-2.5% alltså 23 gånger värre än den vanliga influensan. Det kan ju döda miljoner människor världen runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in