Citat:
Ursprungligen postat av
lifeinplastic
Skillnaden ligger egentligen bara i partikelstorlek en. Riktigt små agens kan färdas i luften medan större är så tunga att de faller till marken nästan direkt. De som faller till marken är droppsmitta. Man brukar då säga att säkerhetsavståndet är runt 2 meter.
Detta är ett nytt virus där våra myndigheter agerar utifrån förhoppningen att det är en droppsmitta. Och hittills tyder allting på att det till största del är det. Man har dock också sett indikationer på viss luftburenhet.
Många länder agerar i detta läge efter försiktighetsprincipen och bemöter det nya viruset som luftburet. För att man ska skydda dig mot sådana krävs dock annan utrustning och andra rutiner.
Okej så det är orsaken till att alla vill ha munskydd eftersom de tror att smitta främst sprids via inandning och kroppskontakt, antar jag då.
Men ändå kan man tycka att rutinerna för hur människor uppträder borde gå ut och informeras av samhället. Att de inte ska hosta på allt och alla eller över allt de har framför sig och att detta hosta i handen, sprider runt en mängd saker som kan döda människor som av olika orsaker är särskilt känsliga. Spridningen beror sannolikt till stor del på att människor är överlag ganska äckliga av nonchalans. Jag satt med någon i slutet av förra sommaren på kirurg, för provtagning när sjuksköterskan först vände sig om och hostade mot mig direkt, sedan två gånger ner bland materialet för provtagningen (och andra provtagningar efter oss). Spelar knappast någon roll att det är sterila paket, när det ligger över dem, vad än hon hade i munnen. Jag hade vägrat att låta dem ta blodprover på mig, om jag varit patienten. Jag sa inte till henne eftersom vården redan hatar mig och tycker att jag har fel, utan att erkänna att jag har mer rätt än tvärtom och jag orkade inte bråka efter en lång dag. Blir jag sjuk, är det nog inte sjukvården jag vill till i första hand vid en pandemi. Även om det är säkrare än i en matbutik eller ännu värre, på en buss.
Är inte kontaktsmitta vanligast spridningsorsak än luftburet?