2020-02-29, 19:21
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Listan bygger tyvärr delvis på obekräftade uppgifter från en användare som inte framstår som särskilt pålitlig om man tittar på posthistoriken. Hon har bland annat påstått sig känna Aviciis familj och hävdade stenhårt i tråden om honom att hon visste att hans död inte var ett självmord.

Låt inte listan bli ett forum för trådsanningar.

Tack för info. Jag har kontakt med personen så får se hur pass verifierat det är. All annan info hen gett i coronatråden tidigare har visat sig stämma och har kommit flera timmar innan media rapporterat om det. Jag har markerat att det är ett obekräftat fall. Kommer inte ny info fram tar jag bort det.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Skillnaden ligger egentligen bara i partikelstorlek en. Riktigt små agens kan färdas i luften medan större är så tunga att de faller till marken nästan direkt. De som faller till marken är droppsmitta. Man brukar då säga att säkerhetsavståndet är runt 2 meter.

Detta är ett nytt virus där våra myndigheter agerar utifrån förhoppningen att det är en droppsmitta. Och hittills tyder allting på att det till största del är det. Man har dock också sett indikationer på viss luftburenhet.

Många länder agerar i detta läge efter försiktighetsprincipen och bemöter det nya viruset som luftburet. För att man ska skydda dig mot sådana krävs dock annan utrustning och andra rutiner.
Okej så det är orsaken till att alla vill ha munskydd eftersom de tror att smitta främst sprids via inandning och kroppskontakt, antar jag då.

Men ändå kan man tycka att rutinerna för hur människor uppträder borde gå ut och informeras av samhället. Att de inte ska hosta på allt och alla eller över allt de har framför sig och att detta hosta i handen, sprider runt en mängd saker som kan döda människor som av olika orsaker är särskilt känsliga. Spridningen beror sannolikt till stor del på att människor är överlag ganska äckliga av nonchalans. Jag satt med någon i slutet av förra sommaren på kirurg, för provtagning när sjuksköterskan först vände sig om och hostade mot mig direkt, sedan två gånger ner bland materialet för provtagningen (och andra provtagningar efter oss). Spelar knappast någon roll att det är sterila paket, när det ligger över dem, vad än hon hade i munnen. Jag hade vägrat att låta dem ta blodprover på mig, om jag varit patienten. Jag sa inte till henne eftersom vården redan hatar mig och tycker att jag har fel, utan att erkänna att jag har mer rätt än tvärtom och jag orkade inte bråka efter en lång dag. Blir jag sjuk, är det nog inte sjukvården jag vill till i första hand vid en pandemi. Även om det är säkrare än i en matbutik eller ännu värre, på en buss.

Är inte kontaktsmitta vanligast spridningsorsak än luftburet?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Problemet är att det är hypotetiska och teoretiska siffror. Självklart är det riktigt allvarligt, men det kan ju vara 300.000 smittade i Italien som inte visar symtom, ingen har en aning om detta, och då är det svårt att räkna ut dödligheten ju.

Är du så jävla dum att du kallar officella siffror
från ITALIENSKA STATEN hypotetsiska och teoretiska.
Senast redigerad av severustheemperor 2020-02-29 kl. 19:24.
Citera
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Och Trump kommer få sitta kvar när larmet har lagt sig, menar du manipulation som t.ex. IPCC bedriver för att hålla klimathotet intakt?
Var kom klimathot in i bilden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Tror du alltså att en droppsmitta på det sättet skulle kunna smitta 705 passagerare på Diamond Princess, som dessutom satt isolerade i sina hytter en stor del av tiden. Vet teorin om ventilationen men köper inte att en droppsmitta kan göra detta. Känns som det är något lurt, kan mycket väl vara så att det är värre än droppsmitta.
Javisst. Det kan vara en aerosolsmitta. sitter man en meter ifrån en smittad person en kvart kan man bli smittad, kanske till och med upp till tre meter, inomhus.

Fartyg är notoriska smitthärdar, f.ö. Det har man vetat sen medeltiden, på pestens tid.
Citera
2020-02-29, 19:22
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Ett fjärde fall av coronaviruset har bekräftats i Stockholms län, uppger Region Stockholm i ett pressmeddelande.

Personen har koppling till den kvinna som bekräftades smittad i Stockholm den 27 februari och som hade varit i Iran. Det nya fallet hittades genom smittspårning.

Va är det nu ? 5 eller 6 smittade via Iran connection. Stoppa flygen från Iran nu.

Men det är ju ineffektivt enligt Tegnell? Vi hade säkert fått precis lika många importerade fall från Iran även om inga plan från Iran landat i Sverige. (ironi!)
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Jesus

Dödligheten i Italien gick precis upp från gårdagens 31.4 till dagens 38.66%

38.66%
I Iran är den över 50%
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Hahaha fan vad ni överdriver. Man märker att ni är så lättlurade och hjärntvättade av media.

Kommer inte hända ett skit era fjollor.

Media som gjort precis allt för att förminska allvaret fram till ett par dagar sedan? Nej du, det här har somliga av oss förutsett långt innan media började dra igång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Hahaha fan vad ni överdriver. Man märker att ni är så lättlurade och hjärntvättade av media.

Kommer inte hända ett skit era fjollor.

Tja, Iranier dör som flugor och vi importerar läkare från Iran. Tolka det hur du vill. Vi kanske ska se över vår import? Iran skämmer ut sig återigen
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Hur mycket kan man lita på ovan källa?
Ser att den har länkats till ett flertal gånger men framgår inte vilka ”Worldometer” är och varför länder skulle rapportera sina siffror till dem?

Den är tillförlitlig, många läkare och t.om länder tar sina siffror därifrån.
Citera
2020-02-29, 19:23
Medlem
Ollonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Sanningen kommer fram.

Alla är inte helt hjärndöda och det går inte hålla detta hemligt i all evighet.

Thailand har tänkt på turistinkomsterna först och mörkat läget.
Citera
2020-02-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
När kommer det ett vaccin? Och vad är utmaningen (det tidskrävande) i att ta fram ett sånt, för en oinsatt?
Det som tar mest tid är nog att testa ett potentiellt vaccin för möjliga biverkningar. När SARS stoppades från att sprida, försvann efterfrågan för vaccinet också, det är därför vi har inget vaccin mot SARS än, inte för att det skulle vara omöjligt att utveckla ett sådant.
Det sägs att det skulle troligtvis ta åtminstone ett år innan vi kan få ett godkänt vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in