2020-02-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det spelar ingen roll om så hela landet är smittat när man räknar ut dödligheten, efterssom bara avslutade fall spelar roll, dvs döda/(tillfrisknade+döda)

alla som säger något annat vill att man ska räkna med alla som nyss blivit smittade oxå, innan de ens uppvisat symptom, vilket är fullkomligt nonsens för någon med mer än en hjärncell.
Man kan inte räkna så då det tar längre tid att bli friskförklarad än att dö.

Studier har gjort på ca 70000 pers nu och dödligheten verkar ligga runt 4,3% för tillfället.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.18.20024539v2
Citera
2020-02-29, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Som man jämt gör: antal döda / (antal döda+tillfrisknade)
29/(29+46) = 0.3866

38.66%

Funkar endast efter avslutad epidemi eller möjligtvis väldigt sent när man har mycket data, inte i början eller mitt i.

Enligt ditt räknesätt så skulle nedan vara 100% dödlighet

10000 sjuka
0 tillfrisknade
1 död

Ser du hur skevt ditt räknesätt är?
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Skillnaden ligger egentligen bara i partikelstorlek en. Riktigt små agens kan färdas i luften medan större är så tunga att de faller till marken nästan direkt. De som faller till marken är droppsmitta. Man brukar då säga att säkerhetsavståndet är runt 2 meter.

Detta är ett nytt virus där våra myndigheter agerar utifrån förhoppningen att det är en droppsmitta. Och hittills tyder allting på att det till största del är det. Man har dock också sett indikationer på viss luftburenhet.

Många länder agerar i detta läge efter försiktighetsprincipen och bemöter det nya viruset som luftburet. För att man ska skydda dig mot sådana krävs dock annan utrustning och andra rutiner.
Okej så det är orsaken till att alla vill ha munskydd eftersom de tror att smitta främst sprids via inandning och kroppskontakt, antar jag då.

Men ändå kan man tycka att rutinerna för hur människor uppträder borde gå ut och informeras av samhället. Att de inte ska hosta på allt och alla eller över allt de har framför sig och att detta hosta i handen, sprider runt en mängd saker som kan döda människor som av olika orsaker är särskilt känsliga. Spridningen beror sannolikt till stor del på att människor är överlag ganska äckliga av nonchalans. Jag satt med någon i slutet av förra sommaren på kirurg, för provtagning när sjuksköterskan först vände sig om och hostade mot mig direkt, sedan två gånger ner bland materialet för provtagningen (och andra provtagningar efter oss). Spelar knappast någon roll att det är sterila paket, när det ligger över dem, vad än hon hade i munnen. Jag hade vägrat att låta dem ta blodprover på mig, om jag varit patienten. Jag sa inte till henne eftersom vården redan hatar mig och tycker att jag har fel, utan att erkänna att jag har mer rätt än tvärtom och jag orkade inte bråka efter en lång dag. Blir jag sjuk, är det nog inte sjukvården jag vill till i första hand vid en pandemi. Även om det är säkrare än i en matbutik eller ännu värre, på en buss. Fullt förståeligt att flygplan och flygplatser sprider. Buss och annan kollektivtrafik är smitthärd nr2 eftersom folk saknar något väsentligt vilket blir tydligare där många människor passerar.

Är inte kontaktsmitta vanligast spridningsorsak än luftburet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Var kom klimathot in i bilden?

Får man inte använda sig av symbolik när det kommer till manipulation?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Media som gjort precis allt för att förminska allvaret fram till ett par dagar sedan? Nej du, det här har somliga av oss förutsett långt innan media började dra igång.
Media har pratat om det här från första jävla början.

Allt handlar om att skrämma och kunna sälja vacciner.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst. Det kan vara en aerosolsmitta. sitter man en meter ifrån en smittad person en kvart kan man bli smittad, kanske till och med upp till tre meter, inomhus.

Fartyg är notoriska smitthärdar, f.ö. Det har man vetat sen medeltiden, på pestens tid.

Det vet jag att fartyg är, men man fick ju nya fall bekräftade även under tiden folk satt isolerade. Folk blev alltså troligtvis även smittade medan de befann sig isolerade i sina hytter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Problemet är att det är hypotetiska och teoretiska siffror. Självklart är det riktigt allvarligt, men det kan ju vara 300.000 smittade i Italien som inte visar symtom, ingen har en aning om detta, och då är det svårt att räkna ut dödligheten ju.

Nja. Knappast men säkert 1200 sjuka
350 där utöver som ännu inte blivit sjuka, sen 400 som kommer visa symptom om två-> tre dagar. Sen flera som kommer bli smittade av dessa som ej ännu finns medräknade

Säg 2000 i hela Italien.
Fast det viktigaste är ju att de som skall dö inte nödvändigtvis gör det samma sekund viruset penetrerar deras lungor utan tar i regel 5,2 till 14 dagar innan kroppen stänger ned/dör.
Så 2-4 % är väldigt rimliga döds siffror!
Om det skulle bli högre än det skulle enbart bero på att vården kollapsar av trycket av sjuka. Dvs 50.000 sjuka i en medelstor stad ger nog för mycket belastning så då sticker siffrorna uppåt likt en raket.
Då blir det som i Wuhan/Kina där krematorierna elda dygnet runt.

Tragiskt och surrealistiskt alltihopa men är verklighet och fakta detta.
Så sluta upp med era läsplattor och dygnet-runt-serier och passa på att umgås med era nära o kära.
Kan vara sista tiden med en del utav oss.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Börjar nog ana vad anledningen till mörkläggningen nu helt handlar om och frågan är hur illa detta egentligen är.

Såg igår WHO:s news och där lade de fram "Inga nya fall i Vietnam, karantän arbetet fungerar".

Allt handlar om EKONOMIN, detta ser ut att kunna krascha ekonomin fullständigt ifall det är så illa som jag får höra. Bara en tidsfråga ifall de inte får fram ett fungerande botemedel eller vaccin.

Anhöriga i Vietnam skrattade när jag berättad om att Vietnam ser ut att ha stoppat smittan.

Det STÄMMER INTE, sjukhus fortsatt överfyllda och många dör med påhittade anledningar och kroppen får inte visas eller nå de anhöriga. Skolor fortsatt helt nedstängt. Ingen får prata om corona och det kan också ge fängelse. Det här är fattiga länder, finns inga "80% sjuklön stanna hemma".

Här finns en länk också:
https://www.aljazeera.com/news/2020/02/infected-patients-vietnam-cured-coronavirus-miracle-200228035007608.html

För att ge er som inte känner till Vietnam lite fakta så bor det mängder av kineser, japaner, koreaner där och är ett hett resemål. Utbrottet skedde också i samband med deras högtid och hur stor är chansen att inte en enda dött här medan Iran och Italien haft en "hel del" bekräftade dödsfall.

Lägg ihop 1+1 så förstår man varför statistiken måste manipuleras, vad tror ni sker ifall sanningen skulle komma fram? Man ser det också från Trumps håll som under hela hans period försökt att pumpa börserna till max. Han försöker få corona till fake news. WHO påpekar också upprepade gånger om att inte lyssna på rykten.

Ligger helt klart en hund begraven här(syftar nu inte på alla 1000-tals djur som avlivats i Kina).

I din aljazeera-länk stod det att Vietnam har 2 veckors karantän för folk från Iran och Italien. Bättre än Sverige.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
I Iran är den över 50%

Källa?
Citera
Medlem
SuraStinas avatar
UPPDATERAD LISTA ÖVER SMITTADE I SVERIGE 29/2 kl. 19.25:
(datum för konstaterad smitta i parantes)

Fall 1. (31/1) Kinesisk kvinna i 20-årsåldern smittad i Wuhan, inlagd på Ryhovs sjukhus i Jönköping. Sägs vara frisk men inte utsläppt från sjukhuset. Landade på Landvetter den 24 jan och tog bussen till Jönköping, var då symptomfri. Har haft minimal kontakt med folk tills hon blev sjuk, fördes med ambulans till sjukhuset.

Fall 2. (26/2) Göteborgsman (från Lerum specifikt), ca 30 år, smittad efter resa i norra Italien. Ligger inne på Östra sjukhuset i Gbg. Insjuknade 3 dgr efter hemkomst till Sverige, testad 25/2, körde bil till sjukhuset själv.

Fall 3. (27/2) Göteborgskvinna ca 30 år, smittad av fall 2. Funnen via smittspårning.

Fall 4. (27/2) Göteborgskvinna också ca 30 år, även hon smittad i Gbg av fall 2. Funnen via smittspårning.

Fall 5. (26/2) Göteborgskvinna smittad efter resa i Italien. Flög hem sjuk från Italien till Arlanda mån den 24 feb (flygbolag okänt), övernattade en natt i Sthlm och tog sen tåg till Gbg dagen efter (avgång okänd). Möttes av ambulans på Gbgs centralstation. Intagen på Östra sjukhuset och bekräftad smittad. (Denna omnämns som en 30-årig man i media, men enligt en FB-användare som är vän med personen har media fått det om bakfoten.)

Fall 6. (27/7) Uppsalakvinna smittad i Tyskland av en Italienare, jobbar på Thermo Fisher i Uppsala som stängts ner. Kvinnan vårdas på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Fall 7. (27/2) Medelålders kvinna smittad i Iran, intagen till Huddinge sjukhus i Stockholm men överförd till Karolinskas infektionsklinik. Kom till Sverige den 24/2 utan symptom. Haft kontakt med ca 5 pers sedan hemkomst.

Fall 8. (28/2) Närstående till fall 7, smittad i Sverige. Funnen via smittspårning. Vårdas på Karolinska i Sthlm.

Fall 9. (28/2) Närstående till fall 7, också smittad i Sverige och funnen via smittspårning. Vårdas på Karolinska i Sthlm.

Fall 10. (28/2) Medelålders kvinna i Uppsala län som smittats vid resa till Iran. Har satts i hemkarantän.

Fall 11. (28/2) 50-årig man i Jönköping som smittats efter skidsemester i norra Italien, Emilia Romagna området. Reste hem 24 feb, blev sjuk 25 feb, testades 26 feb och var i hemkarantän tills positivt provsvar kom 28/2, vårdas sedan dess på Ryhovs sjukhus. Har varit i nära kontakt med 1 familjemedlem.

Fall 12. ej officiellt! (28/2) Fall nr 5 sägs ha smittat en tjejkompis i Stockholm som tagits till sjukhus, men informationen är inte officiell än. Enligt en person som är vän med Fall 5 är kvinnan född -97 och väldigt dålig då hon har hög feber. Insjuknade 27 feb, testades positivt 28 feb.

Fall 13. (29/2) Person i Västra Götaland som rest från Iran, bekräftad smittad 29/2 kl. 14. Oklart om personen är på sjukhus eller har hemkarantän.

Fall 14. (29/2) Person i Stockholm som smittats av fall 7. Funnen via smittspårning. Intagen till sjukhus.

Misstänkta fall:
- På Folkhälsomyndighetens presskonferens den 27/2 kl. 20 nämnde FHM att man hade ett misstänkt fall i Tierp som var under transport till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Oklart om detta är fall nr 10 eller inte.
- 1 man från Härryda som varit i Italien. Besökte vårdcentralen i Landvetter (27/2).
- 2 obekräftade fall i Smålandsstenar- Jönköpings län.

Avfärdade fall:
- 1 man i Karlskrona, misstänkt smittad kring månadsskiftet jan/feb. Testad negativt.
- 3 personer i Blekinge som varit på resa i Italien i mitten på februari har testats negativa (27/2).

Ni i tråden- skicka gärna uppdaterad info om ni vet mer! Citera mig så jag finner ert inlägg och kan uppdatera, eller PM:a mig om du vill vara anonym.
Senast redigerad av SuraStina 2020-02-29 kl. 19:32.
Citera
Medlem
oeomums avatar
Nytt fall bekräftat i Stockholm, det 4e i regionen. Det är nu 13 i landet totalt. Uppdaterat Coronakartan www.coronakartan.se
Citera
2020-02-29, 19:25
Medlem
Grollarens avatar
"French authorities have announced they are cancelling all public gatherings of more than 5,000 people in enclosed spaces as the country seeks to stop the spread of coronavirus."

https://www.lbcnews.co.uk/world-news/france-cancels-gatherings-of-more-than-5-000-peopl/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in