2020-02-29, 11:58
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
UPPDATERAD 29/2 11.54:

Fall 1. Kinesiska kvinna i 20-årsåldern smittad i Wuhan, inlagd på Ryhovs sjukhus i Jönköping sedan januari. Sägs vara frisk men inte utsläppt från sjukhuset.

Fall 2. Göteborgsman ca 30 år smittad efter resa i Italien. Ligger inne på Östra sjukhuset i Gbg.

Fall 3. Göteborgskvinna ca 30 år, smittad av fall 2.

Fall 4. Göteborgskvinna också ca 30 år, även hon smittad i Gbg av fall 2.

Fall 5. Göteborgskvinna smittad efter resa i Italien. Flög hem sjuk från Italien till Arlanda mån den 24 feb (flygbolag okänt), övernattade en natt i Sthlm och tog sen tåg till Gbg dagen efter (avgång okänd). Möttes av ambulans på Gbgs centralstation. Intagen på Östra sjukhuset och bekräftad smittad. (Denna omnämns som en 30-årig man i media, men enligt en FB-användare som är vän med personen har media fått det om bakfoten.)

Fall 6. Uppsalakvinna smittad i Tyskland av en Italienare, jobbar på Thermo Fisher som stängts ner. Kvinnan sades initialt vara intagen på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Fall 7. Utländsk medelålders kvinna smittad i Iran, intagen på sjukhus i Stockholm.

Fall 8. Närstående till fall 7, smittad i Sverige. Funnen via smittspårning.

Fall 9. Närstående till fall 7, också smittad i Sverige och funnen via smittspårning.

Fall 10. Medelålders kvinna i Uppsala som smittats vid resa till Iran. Har satts i hemkarantän.

Fall 11. 50-årig man i Jönköping som smittats efter skidsemester i norra Italien, Emilia Romagna området. Sägs inte ha haft så mycket kontakt med andra sedan resan.

Fall 12- ej officiellt! Fall nr 5 sägs ha smittat en tjejkompis i Stockholm som tagits till sjukhus, men informationen är inte officiell än. Enligt en person som är vän med Fall 5 är kvinnan född -97 och väldigt dålig då hon har hög feber. Insjuknade 27 feb, testades positivt 28 feb.

Fall 13- Person i Västra Götaland enligt Aftonbladet.

Avfärdade fall:
- 1 man i Karlskrona, misstänkt smittad kring månadsskiftet jan/feb. Testad negativt.
- 3 personer i Blekinge som varit på resa i Italien i februari har testats negativa.

Ni i tråden- skicka gärna uppdaterad info om ni vet mer! Citera mig så jag finner ert inlägg och kan uppdatera, eller PM:a mig om du vill vara anonym.

tack för denna detaljerade infon. kan du fortsätta med denna typen av inlägg så blir många glada. tack
Citera
2020-02-29, 11:58
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
fast kina ljuger ju, 100 procent på att det är bio vapen som gick snett. skulle säkert användas på muslimerna som dom haft stora problem med senaste tiden, samma muslimer man nu har i koncentrationsläger

Ja, alldeles säkert.
Citera
2020-02-29, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad gör ni själva för att förhindra att bli smittade?

Vissa skiter säkert i det då de anser att detta inte är värre än säsongsinfluensan vilket de flesta här säkert struntat i att vaccinera sig mot då de uppenbarligen tycker det är ok att smittas och bli smittspridare.

Nå, skyddar ni er på något sätt eller kör bara på?

vad fan ska man göra ? staten hjälper ju inte till med info osv, visst man kan tvätta händerna oftare men sen vad ?
Citera
Medlem
antoneriks avatar
I Sverige har folket fått instruktioner att testa sig om man varit i riskområden, och känner symptom. Det är en klok strategi för det mesta. Följaktligen har man fått in hittills 11 konstaterat smittade från riskområden, som har gjort ett aktivt val att testa sig. I vanliga fall är det en fungerande strategi. Alla andra som känner symptom väntar med att ringa vården, ända tills det blir så allvarligt att man får andnöd.

Med tanke på hur det här viruset har betett sig så verkar det ligga och glöda under ytan en längre tid, för att hastigt blossa upp i en våldsam brand. Vi har sett det i Kina, i Iran och Italien. Det går verkligen inte att låtsas som att det regnar när utbrottet är ett faktum. Hela samhället stänger ner. Tragiska scener utspelas på sjukhusen. Det är verkligen ingen vanlig förkylning.

Sverige gjorde valet att skrota våra beredskapslager med medicinsk utrustning för 30 år sedan och satsa på kunskap i stället för utrustning. Det är dyrt att hålla beredskapslager och pandemin kommer ju ändå aldrig. Redan nu finns det ingen överkapacitet någonstans på jorden att tillverka grundläggande medicinsk skyddsutrustning. Om alla länder i världen har utbrott samtidigt måste man överge sina gängse rutiner. Man måste låta bli att byta utrusning efter att ha testat varje patient, man måste prioritera att skydda personalen med den utrustning som finns.

Jag har inte hört ett enda bärande argument varför vi skulle vara bättre rustade än Italien på att möta det här hotet. Eller varför något land i världen egentligen skulle vara det.
Senast redigerad av antonerik 2020-02-29 kl. 12:02.
Citera
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Tack för detaljerad information!

Angående fall nr 5, är det känt vilket hotell i Stockholm som göteborgskvinnan övernattade på? Är även intresserad av hur kvinnan färdades mellan Arlanda och hotellet/Stockholm C. Flygbuss, Arlanda Express, eller taxi?

Det var jag som gjorde en egen tolkning, personen som är vän med fall 5 har inte bekräftat att vännen bodde på hotell. Nu har fall 5s väninna i Sthlm insjuknat så min egen gissning är att fall 5 övernattat hos väninnan. Men som sagt, ej bekräftat!

Kvinnan tog Arlanda Express till Sthlm, flygavgång och tågavgång är inte känt.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Pratade nyss med en barndomskompis som arbetar som läkare på ett av Sveriges största sjukhus där det framgår att myndigheterna uppmanar vårdanställda att ljuga om viruset effekter vilket har gjorts hittills.

Detta fick jag precis veta: Viruset är mycket allvarligt och farligt för alla åldrar. ”Viruset sätter sig i luftsäckarna som i sin tur kroppen reagerar med att fylla med vätska, vilket resulterar i att patienten sakta kvävs till döds” inga mediciner eller hjälpmedel går att tillsätta. Beroende på patientens egna syreupptagning handlar om huruvida patienten överlever eller inte.
Åh fy fan, och luftsäckarna som är så känsliga.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Folketsman
Givetvis är det en mediagrej.

Jag vill inte låta som en idiot,men influensa från asiatiska länder drabbar oss varje år. och äldre personer rekommenderas att vaccinera sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
https://www.youtube.com/watch?v=4oaOl9wA5Ws&feature=youtu.be

Som sagt, lyssna på intervjun med den här Kinesiska läkaren som jobbat i fronten och se om han håller med dig. Ca 6 minuter in, fram till klippet är slut.

Ska även understrykas att även den intervjun är officiellt godkänd av Kinas myndigheter. Så väldigt troligt att läkaren håller tillbaka på det värsta. Trots detta varnar han resten av världen och säger: "You guys should watch out. Do not neglect this disease".
Citera
2020-02-29, 12:00
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Pratade nyss med en barndomskompis som arbetar som läkare på ett av Sveriges största sjukhus där det framgår att myndigheterna uppmanar vårdanställda att ljuga om viruset effekter vilket har gjorts hittills.

Detta fick jag precis veta: Viruset är mycket allvarligt och farligt för alla åldrar. ”Viruset sätter sig i luftsäckarna som i sin tur kroppen reagerar med att fylla med vätska, vilket resulterar i att patienten sakta kvävs till döds” inga mediciner eller hjälpmedel går att tillsätta. Beroende på patientens egna syreupptagning handlar om huruvida patienten överlever eller inte.

Fuuuuuuuuuuuuck!
Senast redigerad av Sinnersten 2020-02-29 kl. 12:02.
Citera
Medlem
Snart kan vi höra om ett fall till. Kvinnan som åkte tåg från Sthlm till Göteborg å var smittad träffade en kille som hon dejtar innan hon begav sig till Göteborg. Han är nu i karantän samt hans familj.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Jag har det närmaste isolerat mig i min byggnad med 2-3 veckors proviant. Jag behöver inte röra mig utanför hemmet på minst 2-3 veckor iallafall och det känns hyfsat tryggt för att hinna se utvecklingen.

Hur gör du själv?
har bunkrat allt för minst 2månader,ink snus,zigg mm mm.
har inte gjort annat än att handla i 2veckor😅
har inget jobb o gå till heller🙂👍
Citera
2020-02-29, 12:01
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
tack för denna detaljerade infon. kan du fortsätta med denna typen av inlägg så blir många glada. tack

Tack själv! Will do! Ser att Aftonbladet använder "min" lista. Vill tacka Ken Dryden som startade listan i förrgår, samt en FB-användare som gett info om fall 5 och 12.
Citera
2020-02-29, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
En till smittad som bekräftats enligt AB. 12 stycken nu då.

Det mesta tyder på att spridningen till sverige var helt oplanerad annars hade vi sett betydligt fler smittade

Annars om man tittar på de topp 3 smittade länderna så blir motivet väldigt tydligt

Varför just italien blev epicentrum för europa är svårare att svara på det är antagligen utstuderat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in