2020-02-29, 12:13
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
En sak som är viktig när man preppar är att ligga lågt. Det är där knäppstampeln kommer in för somliga, om den inte redan har använts. Att vara lite hemlig. Om du sprider till vänner och bekanta att du preppar (ett ord med många fördomar) så kan du räkna med att de/ några av dem kommer och knackar på när det krisar. Preppar du för dom också? Hur mycket pengar, plats och tid har du? Ett ICA-Kvantum i källaren? Nej.

Däremot finns ju MSB-lista. Den kan man ju påminna bekantskapskretsen att ta itu med, om man skulle komma in på ämnet- inte omöjligt dessa dagar. Och man kanske har sagt att man köpt lite extra nu ifall man nu måste var hemma ett par veckor.

De allra närmsta? Försöka prata lite lätt om det. Nu är det ett guldläge. Det kan vara en svår bit. Min f.d. fru gillade det inte.

bra påpekande. Tror att många känner en rätt stark impuls att berätta att de minsann preppat nu när de varit så duktiga och tänkt på det mesta. En grogg eller två och sen vill folk prata och berätta och kanske skryta lite. Viktigt att låta bli med detta! Dock har jag ringt mina närmste och uppmanat dem att förbereda. Men naturligtvis bryr de sig inte. :/ Trist.
Citera
2020-02-29, 12:27
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
bra påpekande. Tror att många känner en rätt stark impuls att berätta att de minsann preppat nu när de varit så duktiga och tänkt på det mesta. En grogg eller två och sen vill folk prata och berätta och kanske skryta lite. Viktigt att låta bli med detta! Dock har jag ringt mina närmste och uppmanat dem att förbereda. Men naturligtvis bryr de sig inte. :/ Trist.

Trist och jobbigt med nära och kära som inte bryr sig. Jag har mitt på det torra, men mina barn bor långt ifrån mig och mamman bad mig att ta förrådet när vi separerade annars skulle hon slänga allt. Jag har ingen aning vad som rör sig i hennes huvud dessa dagar.

Detta forum- eller andra- är bra ventiler för att lätta på trycket.
Citera
2020-02-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp23
Varför köper ni vatten? Tror ni kranvattnet slutar eller litar ni inte på det?

Ja, om det blir strömavbrott så slutar vattnet fungera efter ett tag. Detta gäller även många som bor i villa med egen djupborrad brunn. Hur får du upp vattnet ur en sån brunn utan den eldrivna pumpen?
Citera
2020-02-29, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Nån som har tips på en bra tryckkokare för egen konservering? Behöver man använda nån form av speciella glas-konservburkar eller går det att återanvända de man köpt konserver i? Vill inte att de ska gå sönder när jag kokar dem och de är fulla med mat....

Jag har nyligen skaffat en sån här:
https://www.ebay.com/itm/Induction-Compatible-Base-23-Quart-Home-Pressure-Cooker-Canner-Safe-Dial-Gauge/383248492284?hash=item593b63e6fc:g:rL8AAOSwwlJdvzs f
Sant ett antal Weck glasburkar från tyska amazon. Har inte hunnit sätta igång ännu, men har printat ut lite information från amerikanska och kanadensiska motsvarigheten till livsmedelsverket. Viktigt att tänka på är att de amerikanska instruktionerna räknar med att man använder amerikanska konserveringskärl som rymmer pint och quart osv, medan de kanadensiska använder litermått. Weck är tyska och använder sig av literskalan. Det är väldigt viktigt att ha koll på att glasens storlek avgör hur länge de skall kokas.
Citera
2020-02-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Typ, Turkbutiker kan man hitta stora säckar med billigt ris. I många fall billigare och godare än vad de stora svenska matkedjorna erbjuder.

Jo, jag vet att såna affärer ofta har storpack och vissa varor som vanliga svenbebutiker inte har.

Pga säkerhetsskäl och allmän motvilja så brukar vi dock inte besöka invandrarbutiker, eller vanliga butiker som frekventeras av mycket "nysvenskar".

Nu har man ju ännu starkare skäl att undvika dylika ställen då kulturberikare i högre grad kommer vara smittbärare och smittspridare, kommer vara ännu mer kriminella och kaosiga än vanligt och vara ännu mer fientliga mot svenskar än vanligt.
Citera
2020-02-29, 14:33
Medlem
Citat:
Utmärkt.

Och det viktigaste: säg nu att allt lugnar ner sig då kanske någon tycker att allt detta var onödigt, kanske en ren panikgrej. Nej, det är inte onödigt, maten äter du ju upp framöver t.ex. Att pricka av MSB-lista mmmm gör ju att du helt enkelt har en beredskap för oväntat strul som kan komma. Ett ström- och/ eller vattenbrott pga oväder, arbetslöshet eller sjukdom- corona är ju inte det enda. Det behöver inte handla om en zombieinvasion. Det är tillräckligt jobbigt att inte ha ström, och det är oklokt att då dessutom inte ha någon beredskap för detta.

Jag tyckte det var absurt under bränderna i Australien t.ex. när vissa inte kunde ta sig ifrån sina orter eftersom strömmen gått och då kunde de inte tanka… Det hade brunnit i landet i veckor men vissa hade inte tänkt på att fylla upp bilen/ fixat ett par extradunkar. Förhoppningsvis var det några undantag. Men det är dessa undantag som kommer att skapa extra problem när det redan är illa. Därför bör man ha en beredskap.

När det gäller mat är det bra att få det till en vana att alltid rotera förrådet, att se till att man först plockar den mat som håller på att gå/ ut- gick ut för….sedan. Jag har ett system att ha den maten längst fram/ överst i hyllorna, lättast att ta. När jag handlat skriver jag utgångsdatum (år och månad) med stora siffror med en white-boardpenna på burken/ paketet så det är lätt att se. Enkelt sedan att hålla ordning på förrådet och inte behöva slänga gammal mat.

Håller med helt! Jag fattar inte att jag inte gjort detta tidigare - har tänkt på det sedan broschyren kom. Jag har varit med om en handfull gånger att el/vatten/värme försvunnit p.g.a. kablar som gått av i grävjobb t.ex. Då har det ju löst sig till dagen efter för att någon fixat det, men sådan tur kan man ju inte alltid ha.

Att alla vanliga svenskar ska klara sig på egen hand några dagar - det är faktiskt inget orimligt krav. Så är det väl i massa länder där folk inte är lika bortskämda som vi.
Citera
2020-02-29, 14:50
Medlem
Citat:
En sak som är viktig när man preppar är att ligga lågt. Det är där knäppstampeln kommer in för somliga, om den inte redan har använts. Att vara lite hemlig. Om du sprider till vänner och bekanta att du preppar (ett ord med många fördomar) så kan du räkna med att de/ några av dem kommer och knackar på när det krisar. Preppar du för dom också? Hur mycket pengar, plats och tid har du? Ett ICA-Kvantum i källaren?

Fattar att jag kommer låta supermesig och paranoid, men det här har jag tänkt på jättemycket! Den närmaste familjen skulle jag såklart dela med mig av allt jag ägde till, men verkligen inte till polare, grannar och bekanta. Känner mig således inte trygg på att ha grejer på vinden eller balkongen o så stort bor jag inte. Men i en kris litar jag inte på att mina grannar inte skulle knacka ner mig i trapphuset om jag kom från vinden kånkandes på vattendunkar. O balkongen går det att ta sig in på om man är bra på att klättra o desperat nog. Det senare är ju ett bra alternativ för mat nu när det är kallt, om strömmen går, men jag har så pass mycket insyn att grannarna skulle se om jag lagrade matvaror där.
Citera
2020-02-29, 15:01
Medlem
Jag har just beställt 1200 vinyl large Medical exam gloves på amazon. Drygt 60 dollar. Hade redan 200st sedan innan.

Jag tror att vinylhandskar är underskattat. Jag menar - det händer ju i princip aldrig att någon hostar på en. Däremot nuddar man ju dörrhandtag, hissknappar, rulltrappor, matbrickor osv precis hela tiden. Sedan dröjer det inte innan man pillar sig i ögat, näsan, läpparna eller äter något med sina kontaminerade händer. Och jsg har läst att viruset kan överleva upp till 4 dygn på en hissknapp.

Så jag tror att handskar kan vara viktigare än masker för att undvika smitta. Jag tror att jag skulle komma ihåg att inte pilla mig i ansiktet om jag hade handskar på mig.

Dessutom är de väldigt billiga jmf med masker. Jag kanske rent av borde köpa flera tusen handskar så att jag konstant kan ha handskar på mig?

Rent spontant känns det som att man vore rätt safe om man alltid hade mask och handskar på sig när man är utanför hemmet.
Citera
2020-02-29, 15:05
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Fattar att jag kommer låta supermesig och paranoid, men det här har jag tänkt på jättemycket! Den närmaste familjen skulle jag såklart dela med mig av allt jag ägde till, men verkligen inte till polare, grannar och bekanta. Känner mig således inte trygg på att ha grejer på vinden eller balkongen o så stort bor jag inte. Men i en kris litar jag inte på att mina grannar inte skulle knacka ner mig i trapphuset om jag kom från vinden kånkandes på vattendunkar. O balkongen går det att ta sig in på om man är bra på att klättra o desperat nog. Det senare är ju ett bra alternativ för mat nu när det är kallt, om strömmen går, men jag har så pass mycket insyn att grannarna skulle se om jag lagrade matvaror där.

I ett taskigt läge tar du förstås genast ner det från vinden och tar in det från balkongen. Och gör allt för att inte väcka uppmärksamhet. Då blir lägenheten förstås ett krisboende och du struntar i att du har allt i vardagsrummet t.ex. Idag ser du till att ingen kan se vad du har på vinden och balkongen. OK, kartonger, kassar mm, men ingen ska se burkarna. Kan också vara jobbigt med folk hemma till vardags som ska snoka runt i köksskåp och så. En hylla med 50 ravioliburkar är inte bra att skylta med. Sådant måste man också tänka på.

Plats? En garderob rymmer väldigt mycket och utrymmet under sängen. Med en rejäl städning och gallring hemma kan man nog prioritera om lite.

Panta inte alla PET-falskor. Bra att fylla upp vatten i och lägga i en rygga om du inte vill kånka på dunkarna. Utmärkt att förvara ris mm i.

Viktigt att också finna en lösning för toalettbetstyren om inget funkar. Finns olika lösningar. Plastpåsar, ev. en hink. Våtservetter. Spola förstås inte. Det vattnet som finns kvar är bra till annat.

En pannlampa är guld värd. Skönt att ha händerna fria och inte behöva gå med en ficklampa i den andra.

Inte för att spåra ut för mycket och hamna i kaos-zombieapokalypsen, men tänk ut en B-plan. Kanske inte den bästa lösningen men i vart fall en plan. Om man måste sticka t.ex., hur, vart, med vad? Att ha en beredskap att dra med det viktigaste på två röda.
Senast redigerad av farbror Sven 2020-02-29 kl. 15:18.
Citera
2020-02-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123

Det finns ett sevärt gammalt avsnitt av "The Twilight Zone" som handlar om just detta. "The Shelter" heter det.

The Twilight Zone - The Shelter

https://m.youtube.com/watch?v=qPtFIJLmrKs

Detta är nåt kortare klipp. Det är värt att leta upp hela.

I övrigt så förstår folk nu kanske varför man behöver kunna försvara sig, sin familj och sina grejer.
Citera
2020-02-29, 16:35
Medlem
Citat:
I ett taskigt läge tar du förstås genast ner det från vinden och tar in det från balkongen. Och gör allt för att inte väcka uppmärksamhet. Då blir lägenheten förstås ett krisboende och du struntar i att du har allt i vardagsrummet t.ex. Idag ser du till att ingen kan se vad du har på vinden och balkongen. OK, kartonger, kassar mm, men ingen ska se burkarna. Kan också vara jobbigt med folk hemma till vardags som ska snoka runt i köksskåp och så. En hylla med 50 ravioliburkar är inte bra att skylta med. Sådant måste man också tänka på.

Plats? En garderob rymmer väldigt mycket och utrymmet under sängen. Med en rejäl städning och gallring hemma kan man nog prioritera om lite.

Panta inte alla PET-falskor. Bra att fylla upp vatten i och lägga i en rygga om du inte vill kånka på dunkarna. Utmärkt att förvara ris mm i.

Viktigt att också finna en lösning för toalettbetstyren om inget funkar. Finns olika lösningar. Plastpåsar, ev. en hink. Våtservetter. Spola förstås inte. Det vattnet som finns kvar är bra till annat.

En pannlampa är guld värd. Skönt att ha händerna fria och inte behöva gå med en ficklampa i den andra.

Inte för att spåra ut för mycket och hamna i kaos-zombieapokalypsen, men tänk ut en B-plan. Kanske inte den bästa lösningen men i vart fall en plan. Om man måste sticka t.ex., hur, vart, med vad? Att ha en beredskap att dra med det viktigaste på två röda.

Har inventerat nu:

1. Radio, mediciner, handsprit, ficklampa och batterier och sånt är check.
2. Ljus, tändstickor, kläder och sånt är check. Däremot saknar jag alternativ värmekälla om elen slås ut helt. Har heller inget spritkök så det måste jag fixa.
3. Vätska har jag runt 10 liter. Måste fixa dunkar.
4. Mat så jag överlever bra i två veckor eller snålt en månad.

Behöver handla mer, men det känns lite tryggare nu.
Citera
2020-02-29, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det finns ett sevärt gammalt avsnitt av "The Twilight Zone" som handlar om just detta. "The Shelter" heter det.

The Twilight Zone - The Shelter

https://m.youtube.com/watch?v=qPtFIJLmrKs

Detta är nåt kortare klipp. Det är värt att leta upp hela.

I övrigt så förstår folk nu kanske varför man behöver kunna försvara sig, sin familj och sina grejer.

Ja jäklar vad undergångskultur det finns där ute som man kommer att tänka på. Själv har jag gnolat på REM:s It's the end of the world as we know it i två veckor nu. :-D

Jag är beredd att sticka kniven i magen på vem som helst som försöker ta sig in till mig. Däremot är jag 1.60 så jag räknar inte med att vinna, men tar gärna med mig plundrare in i döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in