Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaP123
Fattar att jag kommer låta supermesig och paranoid, men det här har jag tänkt på jättemycket! Den närmaste familjen skulle jag såklart dela med mig av allt jag ägde till, men verkligen inte till polare, grannar och bekanta. Känner mig således inte trygg på att ha grejer på vinden eller balkongen o så stort bor jag inte. Men i en kris litar jag inte på att mina grannar inte skulle knacka ner mig i trapphuset om jag kom från vinden kånkandes på vattendunkar. O balkongen går det att ta sig in på om man är bra på att klättra o desperat nog. Det senare är ju ett bra alternativ för mat nu när det är kallt, om strömmen går, men jag har så pass mycket insyn att grannarna skulle se om jag lagrade matvaror där.
I ett taskigt läge tar du förstås genast ner det från vinden och tar in det från balkongen. Och gör allt för att inte väcka uppmärksamhet. Då blir lägenheten förstås ett krisboende och du struntar i att du har allt i vardagsrummet t.ex. Idag ser du till att ingen kan se vad du har på vinden och balkongen. OK, kartonger, kassar mm, men ingen ska se burkarna. Kan också vara jobbigt med folk hemma till vardags som ska snoka runt i köksskåp och så. En hylla med 50 ravioliburkar är inte bra att skylta med. Sådant måste man också tänka på.
Plats? En garderob rymmer väldigt mycket och utrymmet under sängen. Med en rejäl städning och gallring hemma kan man nog prioritera om lite.
Panta inte alla PET-falskor. Bra att fylla upp vatten i och lägga i en rygga om du inte vill kånka på dunkarna. Utmärkt att förvara ris mm i.
Viktigt att också finna en lösning för toalettbetstyren om inget funkar. Finns olika lösningar. Plastpåsar, ev. en hink. Våtservetter. Spola förstås inte. Det vattnet som finns kvar är bra till annat.
En pannlampa är guld värd. Skönt att ha händerna fria och inte behöva gå med en ficklampa i den andra.
Inte för att spåra ut för mycket och hamna i kaos-zombieapokalypsen, men tänk ut en B-plan. Kanske inte den bästa lösningen men i vart fall en plan. Om man måste sticka t.ex., hur, vart, med vad? Att ha en beredskap att dra med det viktigaste på två röda.