2020-01-23, 07:46
Medlem
raviolos avatar
Jag har försökt söka i forumet men hittar ingen tråd som fokuserar på sjukdomsutbrott och epidemier.

Med tanke på det nya coronaviruset som nu sprids i Kina; Vad kan man göra för att förbereda sig om något sådant (eller allvarligare) skulle utvecklas till en pandemi och spridas till Sverige?

Det handlar framför allt om skydd mot sjukdom men också om det är något specifikt som man bör tänka på om handeln och import skulle lamslås i ett antal veckor medan utbrottet pågår.
Senast redigerad av raviolo 2020-01-23 kl. 07:55.
Citera
2020-01-23, 07:55
Medlem
raviolos avatar
När det gäller skydd mot sjukdom så har jag kikat lite på munskydd, men de verkar framför allt skydda mot att en redan smittad inte ska sprida vidare sjukdomen. Handsprit är väl också relativt overksamt mot virus utan det är tvål och vatten som gäller.

Det enda jag kan tänka mig som faktiskt då fungerar är att hålla sig inomhus och undvika folksamlingar, men det kan ju komma tillfällen då man behöver röra på sig.

Just med coronaviruset så tror jag inte att det kommer få större påverkan på Sverige utan att det kommer vara ”business as usual”.
Men även i andra scenarion så kommer det nog att behöva bli ganska allvarligt innan arbetsplatser stänger, så jag räknar med att vi behöver arbeta normalt under en längre tid. Hur resonerar ni preppers kring det?
Citera
2020-01-23, 07:55
Medlem
Är tanken att isolera sig tills dess vaccin finns?
Citera
2020-01-23, 08:00
Medlem
raviolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thure81
Är tanken att isolera sig tills dess vaccin finns?

Lever man på landet och som egenföretagare så måste det vara absolut enklast.

Själv är jag kontorsråtta och kan inte stänga in mig helt från arbete från dag ett när de första sjukdomsfallen kommer utan det kommer nog behöva gå rätt långt innan åtminstone jag kan isolera sig.
Citera
2020-01-23, 08:08
Medlem
isolera sig med en massa konservburkar..
Citera
2020-01-23, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raviolo
Lever man på landet och som egenföretagare så måste det vara absolut enklast.

Själv är jag kontorsråtta och kan inte stänga in mig helt från arbete från dag ett när de första sjukdomsfallen kommer utan det kommer nog behöva gå rätt långt innan åtminstone jag kan isolera sig.

Ta med dator hem och undvik kontoret helt tills det blåst förbi?
Citera
2020-01-23, 08:13
Medlem
Isolera de sjuka snabbt. Det är ju luftburet så undvika människor i högsta möjliga grad. Men vad jag förstår de som är att det är som en väldigt elak influensa. Dom som dör. Vad är det för skick på dom och ålder innan dom drabbades? Har inte sett något om det ännu :/
Citera
2020-01-23, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inf3cted
Isolera de sjuka snabbt. Det är ju luftburet så undvika människor i högsta möjliga grad. Men vad jag förstår de som är att det är som en väldigt elak influensa. Dom som dör. Vad är det för skick på dom och ålder innan dom drabbades? Har inte sett något om det ännu :/

De svaga drabbas svårast så klart, småttingar, äldre o sjuka.
Det luriga med detta utbrott är att symptom visas först efter ca 14 dagar, stor ovisshet råder hur man skall hantera - Wuhan nu istort sett ”isolerat”, 11 miljoner invånare. Borde haft en stuga på nån ö ute i byggda om man nu är sådan lagd - que sera que sera
Citera
2020-01-23, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
De svaga drabbas svårast så klart, småttingar, äldre o sjuka.
Det luriga med detta utbrott är att symptom visas först efter ca 14 dagar, stor ovisshet råder hur man skall hantera - Wuhan nu istort sett ”isolerat”, 11 miljoner invånare. Borde haft en stuga på nån ö ute i byggda om man nu är sådan lagd - que sera que sera
Ah tack för info. Ja då är det ett problem :/
Citera
2020-01-23, 10:22
Medlem
Citat:
När det gäller skydd mot sjukdom så har jag kikat lite på munskydd, men de verkar framför allt skydda mot att en redan smittad inte ska sprida vidare sjukdomen. Handsprit är väl också relativt overksamt mot virus utan det är tvål och vatten som gäller.

Coronavirus är höljeförsedda virus så alkoholbaserad desinfektion är därför väldigt effektivt. Som jag förstått det är det i dagsläget oklart om smittväg. Både MERS och SARS (även dessa coronavirus) tros spridas huvudsakligen via droppsmitta. Om man väljer ett andningsskydd med högre klassificering (FFP3) så har du ju åtminstone ett hyfsat skydd mot smitta.
Citera
2020-01-23, 12:07
Bannlyst
Citat:
Jag har försökt söka i forumet men hittar ingen tråd som fokuserar på sjukdomsutbrott och epidemier.

Med tanke på det nya coronaviruset som nu sprids i Kina; Vad kan man göra för att förbereda sig om något sådant (eller allvarligare) skulle utvecklas till en pandemi och spridas till Sverige?

Det handlar framför allt om skydd mot sjukdom men också om det är något specifikt som man bör tänka på om handeln och import skulle lamslås i ett antal veckor medan utbrottet pågår.

Få tag på superpenicillin? Frågan är om det alls är åtkomligt för någon som inte arbetar inom vården.
Citera
2020-01-23, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Få tag på superpenicillin? Frågan är om det alls är åtkomligt för någon som inte arbetar inom vården.

Varken penicillin eller annan antibiotika har någon som helst effekt på virus....
Finns ett läkemedel mot HIV som visat sig ha viss effekt på MERS och SARS, möjligen det.

Antibiotika kan ju däremot behövas mot bakteriella följdinfektioner, men då behövs det som regel inget superpenicillin direkt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in