2020-02-25, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av strutsfantast
Text.

Jag är helt amatör så detta var intressant att läsa. Tack!
Citera
2020-02-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuerteumbria
Byt ut jorden mot sand så blir det rätt.
Både sand och torv fungerar, men allra bäst är träkol.
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
strutsfantast

Har fortfarande inte fattat din fascination inför vatten. Varför är du så rädd för vatten? Du vet att miljoner svenskar varje år tar vatten ur enskilda källor, UTAN att detta vatten går igenom vattenreningsverk.

Det finns INGEN vetenskaplig studie som visar på att om du har enskilt vatten, egen brunn tex, att du pga detta skulle få eller ha sämre hälsa än om du får vatten från kommunalt vattenreningsverk. Förutsatt, såklart, att du tagit vattenprov på ditt enskilda vatten.

Ta vatten när du behöver det och spara det inte. Klappat och klart.

Jag fattar verkligen inte denna fascination här om hur man ska förvara vatten. Gör inte det. För helvete gör som människor genom alla tider och kulturer gjort. Hämta vatten vid behov.
Givetvis går det utmärkt att använda brunnsvatten, men alla svenskar har inte egen brunn. Många sjöar, eller än hellre bäckar, går också bra att dricka ur, dock ska man se upp med vattendrag i anslutning till industri.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Jag är helt amatör så detta var intressant att läsa. Tack!
Gott att höra!
Citera
2020-02-25, 21:11
Medlem
Så vad har ni andra nu för förberedelser? Jag har 60 N95 3M masker, 200 vinylhandskar, 30 konservmåltider och 10kg ris. Borde även ta ut kanske 10k i kontanter? Alltid bra att ha kontanter om det blir riktig kris och betallösnibgar ligger nere osv.

Något annat akut jag borde skaffa? Mitt förråd är lite i minsta laget tycker jag men jag är mitt i karriären osv så jag kan inte isolera mig ett år i skogen som en del borde kunna. Jag är rökt om jag slutar gå till jobbet. Annars hade det varit guld med en sommarstuga, vedspis och mat och vatten för ett år.
Citera
2020-02-25, 21:29
Medlem
Sengångare här, men tänkte bunkra imorgon. Scoutade i eftermiddags, tillgången var god.

Det blir olika varor så att jag inte ska behöva gå utanför dörren på minst 14 dagar. Kanske borde sikta på fler dagar, men såhär initialt? Osäkert.

Dessa 14 dagar ska dock vara schysst käk, typ korv stroganoff, fiskgryta, andra sorters grytor, köttfärssås, potatisgratäng etc. Sen så ska det inventeras lite och fyllas på så att det finns en skälig mängd konserver. Finns även flertalet torrmat för fjällturer om jag måste äta dem nu, sen finns det lite annat förstås.

Räknar med att ha mat och dryck för upp till 30 dagar, men det är bara första 14 dagarna som maten kommer hålla en hög nivå. 30 dar även om el och vatten skulle stängas av, men det ser jag som högst osannolikt. Dag 14-30 blir lite tråkigare att inmundigas. Svält påbörjas dag 45. Mer än så är orimligt att bunkra i lägenhet.

Ansiktsmask tror jag ej på, eftersom det är så mycket bekymmer i att skydda sig vid på/avtagandet, och skydda ögon från stänk etc. Använder skydd dagligen i arbetet och folk drar ändå på sig skit från kollegor som inte har vett att stanna hemma och de har också skydd, ja det är ffp3 klassade.

Det bästa skyddet är att undvika folk i allmänhet.

Har en stuga som slutgiltig tillflyktsort om shit hits the fan eller teotwawki

Alla bör se till att tanka bilen full. Gärna reservdunkar tankade å.

Tänk på att hamstrande, plundring i förväg inte är en särskilt hög risk för att maten ska ta slut, men det kan räcka med att en enda i personalstyrkan på er lokala ICA får corona för att hela butiken ska stänga i minst 14 dagar. Händer det kommer det bli panik och jag förutspår då att i princip ALLA varor kommer ta slut i SAMTLIGA butiker i närområdet när folk får panik.

edit: jag har en del ffp3 maskar, handskar och andra skydd för sanering om jag måste använda.
Senast redigerad av onerider 2020-02-25 kl. 21:39.
Citera
2020-02-25, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strutsfantast
Både sand och torv fungerar, men allra bäst är träkol.

Fick lära mig så här en gång i tiden:
Vitmossa (antiseptiskt)
Finfördelad träkol (renar föroreningar)
Sand (tar bort fina partiklar)
Grus (tar bort grova partiklar)
Citera
2020-02-25, 21:55
Medlem
Ja jag tänkte nämna det en sista gång så att folk förstår: samma stund som de flesta inser att man behöver bunkra så tar maten slut i butikerna. Jag såg det under en orkan en gång i Florida. Ett par dagar innan den skulle slå till enligt väderinstitutet så gick jag till mataffären. Hyllorna var tomma på det allra mesta som var viktigt. Det fanns inte en enda flaska vatten. Jag lyckades köpa 60 liter gatorade diet (för det var vad som fanns i princip). Toapapper var slut till och med. Det blev till att köpa beef jerky och chips i mängd typ. Och inte ens gott chips för allt sådant var slut. Det blev någon sunkig bbq chips. Som tur är varade kaoset bara i tre dagar innan jag kunde ta mig ut från lägenheten och i just mitt hus fungerade elen så jag lagade mat från frysen som jag haft sedan innan.

Men att bunkra i sista stund fungerar inte. Folk hamstrar så att allt tar slut. Det är bara att titta på ansiktsmasker, de finns inte att få tag på sedan en månad. Jag gick till walmart idag (bor utomlands) och köpte ett gäng konserver och tio kg ris. Och det var ingen brist ännu. Det känns väldigt skönt att ha hemma. Jag gick egentligen dit för att köpa gasmask, men de var helt slut - inte helt oväntat. Samma sak med plasthandskar och munskydd, hyllorna var tomma.

Edit: och den tomma butiken var ingen liten butik. Det var en stor matmarknad typ Ica maxi. Hela vatten och läskavdelningen var helt tom i princip. Hushållsprylar och sånt fanns det men annars var det mest lite random kex och skit som fanns kvar.
Senast redigerad av Harrywinston 2020-02-25 kl. 22:01.
Citera
2020-02-25, 22:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Sengångare här, men tänkte bunkra imorgon. Scoutade i eftermiddags, tillgången var god.

Det blir olika varor så att jag inte ska behöva gå utanför dörren på minst 14 dagar. Kanske borde sikta på fler dagar, men såhär initialt? Osäkert.

Dessa 14 dagar ska dock vara schysst käk, typ korv stroganoff, fiskgryta, andra sorters grytor, köttfärssås, potatisgratäng etc. Sen så ska det inventeras lite och fyllas på så att det finns en skälig mängd konserver. Finns även flertalet torrmat för fjällturer om jag måste äta dem nu, sen finns det lite annat förstås.

Räknar med att ha mat och dryck för upp till 30 dagar, men det är bara första 14 dagarna som maten kommer hålla en hög nivå. 30 dar även om el och vatten skulle stängas av, men det ser jag som högst osannolikt. Dag 14-30 blir lite tråkigare att inmundigas. Svält påbörjas dag 45. Mer än så är orimligt att bunkra i lägenhet.

Ansiktsmask tror jag ej på, eftersom det är så mycket bekymmer i att skydda sig vid på/avtagandet, och skydda ögon från stänk etc. Använder skydd dagligen i arbetet och folk drar ändå på sig skit från kollegor som inte har vett att stanna hemma och de har också skydd, ja det är ffp3 klassade.

Det bästa skyddet är att undvika folk i allmänhet.

Har en stuga som slutgiltig tillflyktsort om shit hits the fan eller teotwawki

Alla bör se till att tanka bilen full. Gärna reservdunkar tankade å.

Tänk på att hamstrande, plundring i förväg inte är en särskilt hög risk för att maten ska ta slut, men det kan räcka med att en enda i personalstyrkan på er lokala ICA får corona för att hela butiken ska stänga i minst 14 dagar. Händer det kommer det bli panik och jag förutspår då att i princip ALLA varor kommer ta slut i SAMTLIGA butiker i närområdet när folk får panik.

edit: jag har en del ffp3 maskar, handskar och andra skydd för sanering om jag måste använda.

Hej! Jag införskaffade mig 15 kg ris/pasta samt 5 kg böner. 6 Liter olja och 5 liter olive olja. Har också 2 fpp3 mask samt 3 fpp2 mask. Bör man skaffa sig tiotals liter med mineral vatten? Vad mer tycker du jag behöver? ögonskydd? Detta är också för 5 personer då jag bor hemma.

Lite nyheter från Arlanda

”En passagerare från min flight från Tyskland pratar i telefonen och säger att han svimmade igår i Sthlm och läkarna misstänkte att det kan vara Corona men inte helt hundra och släppte iväg han!!! Han står 1 meter ifrån mig och är helt svettig och har feber” - detta är från någon som jobbar på Arlanda som min syster känner. Min syster fick denna snap meddelande idag och visade mig det.
Citera
2020-02-25, 22:33
Medlem
Dorniers avatar
Glöm inte lagra mat till era husdjur också, även det kan vara bra att ha hemma så man inte behöver gå ut i onödan.
Citera
2020-02-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vultz
Hej! Jag införskaffade mig 15 kg ris/pasta samt 5 kg böner. 6 Liter olja och 5 liter olive olja. Har också 2 fpp3 mask samt 3 fpp2 mask. Bör man skaffa sig tiotals liter med mineral vatten? Vad mer tycker du jag behöver? ögonskydd? Detta är också för 5 personer då jag bor hemma.

”En passagerare från min flight från Tyskland pratar i telefonen och säger att han svimmade igår i Sthlm och läkarna misstänkte att det kan vara Corona men inte helt hundra och släppte iväg han!!! Han står 1 meter ifrån mig och är helt svettig och har feber” - detta är från någon som jobbar på Arlanda som min syster känner. Min syster fick denna snap meddelande idag och visade mig det.

Det låter som att du saknar plasthandskar. Ibland undrar jag om inte hissknappar, dörrhandtag osv gör plasthandskar viktigare än munskydd. Jag har läst att viruset kan överleva 4 dagar på ett dörrhandtag (men någon annanstans läste jag några timmar så jag vet inte riktigt). Själv har jag 200 vinylhandskar.
Citera
2020-02-25, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vultz

Eftersom du frågar om vatten förmodar jag att du bor i lägenhet. Jag har ett gäng dunkar och förvarar dem i garderob och i källarförråd. Roterar var 3:e eller 6:e månad beroende på temperatur. Det blir ju endast aktuellt att använda om vattnet stängs av. Har 50 liter i källaren, 30 i lägenheten.

Jag rengör dunkarna med ett medel jag vid vinbryggning, tar en tesked av det och ett par liter vatten, skakar runt, sköljer ur ordentligt. Fyller på och ställer undan.
Citera
2020-02-25, 22:41
Medlem
Äta mycket c o d vitaminer!
Citera
2020-02-25, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja jag tänkte nämna det en sista gång så att folk förstår: samma stund som de flesta inser att man behöver bunkra så tar maten slut i butikerna. Jag såg det under en orkan en gång i Florida. Ett par dagar innan den skulle slå till enligt väderinstitutet så gick jag till mataffären. Hyllorna var tomma på det allra mesta som var viktigt. Det fanns inte en enda flaska vatten. Jag lyckades köpa 60 liter gatorade diet (för det var vad som fanns i princip). Toapapper var slut till och med. Det blev till att köpa beef jerky och chips i mängd typ. Och inte ens gott chips för allt sådant var slut. Det blev någon sunkig bbq chips. Som tur är varade kaoset bara i tre dagar innan jag kunde ta mig ut från lägenheten och i just mitt hus fungerade elen så jag lagade mat från frysen som jag haft sedan innan.

Men att bunkra i sista stund fungerar inte. Folk hamstrar så att allt tar slut. Det är bara att titta på ansiktsmasker, de finns inte att få tag på sedan en månad. Jag gick till walmart idag (bor utomlands) och köpte ett gäng konserver och tio kg ris. Och det var ingen brist ännu. Det känns väldigt skönt att ha hemma. Jag gick egentligen dit för att köpa gasmask, men de var helt slut - inte helt oväntat. Samma sak med plasthandskar och munskydd, hyllorna var tomma.

Edit: och den tomma butiken var ingen liten butik. Det var en stor matmarknad typ Ica maxi. Hela vatten och läskavdelningen var helt tom i princip. Hushållsprylar och sånt fanns det men annars var det mest lite random kex och skit som fanns kvar.

Jag är ute lite i sista stund. Håller förstås alltid en basnivå, men det är inte särskilt roliga saker att äta, och det tänkte jag bättra på imorgon. Behöver även fylla på en del andra saker. Scoutade butiker idag och att det såg lugnt ut varumässigt, och hoppas att inget alarmerande hinner ske till imorgon.

Dock är det väl just det, man tror man ska ha gott om tid, men man har ingen aning om den utlösande faktorn som får folk i panik, ingen aning om hur långtgående konsekvenserna blir. Man har ju ändå sett tillräckligt otäckt beteende från människor för att förstå att tvångsmässig karantän kan bli riktigt allvarligt och farligare än i detta fallet, själva smittan i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in