Sengångare här, men tänkte bunkra imorgon. Scoutade i eftermiddags, tillgången var god.
Det blir olika varor så att jag inte ska behöva gå utanför dörren på minst 14 dagar. Kanske borde sikta på fler dagar, men såhär initialt? Osäkert.
Dessa 14 dagar ska dock vara schysst käk, typ korv stroganoff, fiskgryta, andra sorters grytor, köttfärssås, potatisgratäng etc. Sen så ska det inventeras lite och fyllas på så att det finns en skälig mängd konserver. Finns även flertalet torrmat för fjällturer om jag måste äta dem nu, sen finns det lite annat förstås.
Räknar med att ha mat och dryck för upp till 30 dagar, men det är bara första 14 dagarna som maten kommer hålla en hög nivå. 30 dar även om el och vatten skulle stängas av, men det ser jag som högst osannolikt. Dag 14-30 blir lite tråkigare att inmundigas. Svält påbörjas dag 45. Mer än så är orimligt att bunkra i lägenhet.
Ansiktsmask tror jag ej på, eftersom det är så mycket bekymmer i att skydda sig vid på/avtagandet, och skydda ögon från stänk etc. Använder skydd dagligen i arbetet och folk drar ändå på sig skit från kollegor som inte har vett att stanna hemma och de har också skydd, ja det är ffp3 klassade.
Det bästa skyddet är att undvika folk i allmänhet.
Har en stuga som slutgiltig tillflyktsort om shit hits the fan eller teotwawki
Alla bör se till att tanka bilen full. Gärna reservdunkar tankade å.
Tänk på att hamstrande, plundring i förväg inte är en särskilt hög risk för att maten ska ta slut, men det kan räcka med att en enda i personalstyrkan på er lokala ICA får corona för att hela butiken ska stänga i minst 14 dagar. Händer det kommer det bli panik och jag förutspår då att i princip ALLA varor kommer ta slut i SAMTLIGA butiker i närområdet när folk får panik.
edit: jag har en del ffp3 maskar, handskar och andra skydd för sanering om jag måste använda.