2020-02-28, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av roflmao123
Big cred. Må du överleva oss alla

Känns som du är väldigt fokuserad på viruset, vilket känns som ett litet problem i sammanhanget?

Inga kosttillskott eller vapen?

Delar så andra kan ta tills sig/utveckla.

Beklämmande hur staten importerar terrorism och COVID hej vilt.

Ser att alla må överleva/minimera spridning av viruset genom att under en tid minimera att vistas i trånga miljöer/buss/tåg/folkmassor.

Ta bilen/cykeln/gå till jobbet.

Beklämmande att barn föses ut till skolor när Sverige har en eventuell Pandemi att göra med.

Allt detta när det gjorts klart att resurserna i vården redan går på högvarv/inte finns.

Inga riktlinjer/knapphändig missvisande information.

Apotek tex, inga masker/ingen handsprit.

Finns det handsprit är det SMÅ dyra "handväsk" flaskor.

Kosttillskott.

Kosttillskott KAN ha en stressande/aktiverande effekt på olika system i kroppen (tex mage/lymf), vilken i sin tur gör den mer alert och känslig. Jag söker det motsatta, mer stabil näring, långsam.

Polarn (som jag tackade nej till att komma över tills defcon 5), kallade det gå i ide.

Fokuserar mer på ph samt gröna grönsaker, frysta sen innan corona börjat vandra.

Vad jag läst råder det delade meningar angående laktos, vissa ser laktosens effekt som positiv vid ev pandemi, (sakta ner transportering/självsanering av slemhinnor), de menar att slemhinnorna är mindre känsliga eller "upptagna" vilket enligt dom är virusavstötande.

Personligen ser jag det som bättre att undvika laktos, dels med tanke på att mjölkprodukter vandrar långa kedjor, samt att jag har teorin att kroppen och beteendemönster ska varva ner vid pandemi, inte hålla på med något som låter den jobba extra som vid tex långsammare slemhinnor. Naturen har ett sätt att attrahera virus/bakterier för att i sin tur skapa självsanering genom (förkylning/influensa mm).

Vapen ser jag ingen mening med. Risk för interaktion/kontaminering.

Skulle det bli kaos är jag hemma bakom stängda dörrar med förråd.

Har även en varnings skylt "Avstängt/kontamineringsrisk/COVID-19/Telefonnummer till nån infektionsavdelning/avstängd plats/" att sätta upp på dörren om samhället skulle bli rörigt. Vilken borde hålla de flesta borta. Även polis.

https://www.dupont.com/personal-protection/biological-hazard-protection.html

https://www.rfagriculture.com/watering-irrigation/watering-equipment/sprayers-wands/dramm-hand-pressurized-foamer-8-liter-5-cs.html
Senast redigerad av snuttis 2020-02-28 kl. 21:04.
Citera
2020-02-28, 20:27
Medlem
Jag har rätt taskiga matkunskaper överlag men har köpt hem ganska stora mängder pasta och ris främst samt vitaminer, konserver mm. Men vad kan man köpa hem så att det går att göra nån form av mat utav detta (pasta, ris) så man kan göra sås till. Bara käka pasta och trycka i sig brustabletter med vitaminer känns ju så där.

En annan fråga är rörande vatten, behöver man bunkra upp så mycket av det gällande just corona? För inte lär ett virus göra att dom stänger av el, vatten osv..om då inte islamister och skit uttnyttjar eventuellt kaos. Har dock köpt hem 12 stycken 1.5 liters petflaskor med vatten för att ha något att falla tillbaka på om vattnet försvinner.
Citera
2020-02-28, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Slöprepp: den som inte har lust att plocka bland burkar och paket och glo på datum för jämnan och tänka på domedagen kan köpa en 25-kilo säck ris och några plattor ravioli och gömma det i ett hörn. En trygghet, uti falla att, men förhoppningsvis behövs det aldrig. Sedan kan det skänkas till ett soppkök.

Var kan man ens köpa 25-kilos säckar med ris? Speciella invandrarbutiker?
Citera
2020-02-28, 21:23
Avstängd
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Typ, Turkbutiker kan man hitta stora säckar med billigt ris. I många fall billigare och godare än vad de stora svenska matkedjorna erbjuder.
Citera
2020-02-28, 21:30
Avstängd
Isterbandsdoktorns avatar
Hur ser det ut med handsprit där ni bor?
Bor runt Mälardalen (vill inte outa), här är det slut. Beställde igår via nätet då saldo visade på någon apoteksida att det fanns sprit kvar. Fick nyss medelande att spriten är slut från leverantören.

Har ett par flaskor sedan tidigare, så det är lugnt. Borde nog få det jag beställt tillslut.
Citera
2020-02-28, 22:11
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:

Ja, det är där de finns. 20 eller 25 minns inte.
Citera
2020-02-28, 22:11
Medlem
Dorniers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Typ, Turkbutiker kan man hitta stora säckar med billigt ris. I många fall billigare och godare än vad de stora svenska matkedjorna erbjuder.

Det är såna säckar där det finns risk för att de innehåller ohyra, när säcken legat ett tag är den full av insekter. Har inte hänt mig själv men har hört om det.
Citera
2020-02-28, 22:12
Medlem
Citat:
Hur ser det ut med handsprit där ni bor?
Bor runt Mälardalen (vill inte outa), här är det slut. Beställde igår via nätet då saldo visade på någon apoteksida att det fanns sprit kvar. Fick nyss medelande att spriten är slut från leverantören.

Har ett par flaskor sedan tidigare, så det är lugnt. Borde nog få det jag beställt tillslut.

Hos mig i Stockholmsområdet (innerstan)
Är det slut nästan överallt. Har en butik jag ska till imorgon som verkar ha kvar. Den ligger lite gömd så många verkar ha missat den!
Citera
2020-02-28, 22:17
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Vatten är helt avgörande. Om det är en sak man skall ha så är det vatten. Jag tänker inte vara beroende av att vattnet kommer ur kranen när man förväntar sig det.

Har även tappat upp vatten på dunke, men jag är osäker på hur vattenkvalitén blir i det långa loppet.
Att köpa in vatten blir för mig en säkrare kvalité då jag är ovan med hantering av vatten.

Har införskaffat vattenfilter osv, men har ingen erfarenhet och tänker inte riskera något.

Edit:
Sedan är det så, om vattnet inte kommer ur kranen när man förväntar sig det och det är ett utbrott av Corona i samhället så är det ens inte säkert att affärerna är öppet / har det man förväntar sig + risken att bli smittad + risken att råka illa ut av desperata människor. Kan vara så att en tankbil kommer, men ändå. Desperata människor är farligt.

Vatten tappat i dunk/ plastflaska brukar folk rotera halvårsvis, men jag tror det kan hålla längre. Viktigt att det står mörkt.

Jag har haft vatten på flaska i ca tre år utan att det blev dåligt.

Bra att tappa upp badkaret, den som har det. Undviker man att använda tvål och schampoo i det kan man bada många gånger om och vattnet håller sig.
Citera
2020-02-28, 22:18
Medlem
57Emmas avatar
Om man är ovan inför prepping så visar denna film ganska bra vad man skall tänka på

Mannen är en van prepper
och han visar vad han skulle köpt för 2v och 2 personer. Även lite tips runt prepping

https://www.facebook.com/Torpliv/videos/2640964662817640/UzpfSTEwMDAwMDQ5MTQ2ODQ5NTpWSzoyOTQ0OTYyNTQyMjEzND Ux/?notif_id=1582835611476621&notif_t=group_r2j_appro ved
Citera
2020-02-29, 07:30
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Nu har hamstringsvågen nått mitt område. Facebook fullt med bilder på tomma hyllor och det hela sätter förstås igång kedjereaktionen att alla inser att vare sig man kommer att drabbas av virus eller dess samhällseffekter så kan det bli svårt att handla det man behöver; varpå alla som kan köper allt de kan.

Känns ganska bra med fulla lager just nu.
Citera
2020-02-29, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Att fylla ett kylskåp är ju roligt. Ägg skulle jag satsa på. Det håller ju några veckor (om man inte stirrar på datum). Och har man för mycket är det t.ex. bara att grädda lite pannkakor och lägga i frysen. Hade jag frys skulle jag frysa in grönsaker.
Och som sagt, köp bara (mycket av) sådant du brukar äta/ tycker om att äta. Är faran över har du ju nu mat hemma att plocka från framöver, så det är ju inte ens bortkastade slantar.

Hur länge varor håller efter bäst-före-datum varierar och jag är ingen expert. Det finns trådar på preppforum. När det gäller konserver är jag inte kinkig och vågar säga två år. Mjöl och matolja kanske ett år. Ris, linser och bönor håller väldigt länge. Än längre om man har det i pet- eller glasflaskor.

Frys har jag som tur är. Har lagat och fryst in en del mat. Bra om man blir sjuk också och inte orkar laga mat om man vårdar sig i hemmet.

I helgen håller jag mig inne. Kommer preppa genom att skriva ut papper, skriva upp adresser och telefonnummer, ladda powerbank, inventera MSB-listan, frysa in vatten och sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in