2020-02-29, 14:40
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Håller med om de första raderna i inlägget, man ska inte dra för stora kopplingar mellan palmemordet och det spektakulära självmordet. Jag menade bara att det var ett intressant beteende det där att rusa iväg och hämta geväret och ladda det och sedan omedelbart skjuta skallen av sig när en polis dyker upp. Även en fantastisk detalj det där med den sönderskjutna tv:n, om det verkligen var så det gick till. Explosivt beteende. Verkar ju helt psyko, en riktigt galen snubbe. (Obsevera att det senare bara är en personlig åsikt, absolut inte en professionell psykologisk analys.)

Om CA sålt en magnumrevolver till någon "okänd knarkare" etc så är det intressant för utredningen kanske. Om försäljningsdatumet inte stämmer och revolvern såldes fram till och med feb 1986 så kan köparen eventuellt ha använt den vid palmemordet.

Men övrig text i inlägget ovan är huvudsakligen snömos. Inte särskilt stor betydelse att CA bott inom 15 min från mordplatsen t.ex. eller att vederbörande besökt ett konditori. Det är många tusentals människor som har bott och/eller jobbat och fikat i området.

Ulf Åsgård har ju även lagt sin bet på denna man, vilket betyder att han är den som stämmer in mest på GM-profilen enligt de som kan detta.

Hade han begått mordet så tvivlar jag att han sålt vapnet vidare, det vore alltför riskabelt. Troligtvis en påhittad historia, men bättre än en där han säger att han tappat vapnet eller slängt det i en sjö utan anledning.
Det är i den aspekten intressant att han öppet medger vapenbrott som en ursäkt för vapnets försvinnande.

Det enda som är intressant med hans bostads lokation och konditoriets lokation är att grand ligger mitt emellan.
Senast redigerad av kato85 2020-02-29 kl. 14:53.
Citera
2020-02-29, 14:42
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
CA hade köpt fem patroner samma typ som mordkulorna. Om det vara samma batch vet man inte.

Kulan man hittade i väggen hos CA var av en annan typ har jag gör mig

Jag vet att jag har hört eller läst att de inte var från samma batch men jag har ingen källa just nu.
Men minns att jag tänkte "det var ju otur".
Citera
2020-02-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ja, CA sköt sig i huvudet med ett jaktgevär i Augusti 2008 när Polisen knackade på dörren till hans lägenhet.
Men anledningen till varför Polisen var på besök var inte p.g.a palmemordet utan därför att CA:s bror ringt dem och varit orolig för denne eftersom han blivit deprimerad.
Så jag drar inte för stora kopplingar mellan självmordet och palmemordet.

Det finns dock mycket annat som talar för CA som eventuell GM:

*Stämmer in på vittnenas beskrivning av gärningsmannen.

*Ägde den enda licensierade magnumrevolver i sthlm. som inte provskjutits.

*Ignorerade två förfrågningar från polisen om att lämna in vapnet för provskjutning.

*När han väl konfronterades 1994 så hade han "sålt vapnet 1992 till en okänd person i Kungsträdgården", detta i sig ett brott mot vapenlagen vilket han varit medveten om.

*Hade före mordet köpt in samma typ av ovanliga kulor som använts vid mordet.

*Förlorade en förmögenhet dagen före mordet när regeringen Palme höjde skatten på aktievinster, vilket fick börsen att rasa.

*Hade inget alibi för hela morddagen. Hade inget jobb. Sa han var sjuk denna dag (medans hans anhöriga sa han var frisk)

*Bodde i Vasastan. 15 min. att springa dit från mordplatsen.

*Sågs vid konditori snett över mordplatsen vid varje årsdag för mordet. Besökte konditoriet tusentals gånger efter mordet enligt personal. De var rädd för hans "stirrande blick"

*Hade tidigare skjutit sönder sin TV när Olof Palme visades.

*Anhöriga kunde inte diskutera Palme, det "låste sig" för honom.

*Dömd för misshandel av grannens hund.

*Asocial, inga vänner, ingen partner.

Det finns flera intressanta vapen som inte kunnat provskjutas.
Mockfjärdsrevolvern hade legat i plurret alltför länge för att kunna provskjutas.
Framförallt saknas fortfarande den s.k Sucksdorffrevolvern.
Citera
2020-02-29, 14:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Jag vet att jag har hört eller läst att de inte var från samma batch men jag har ingen källa just nu.
Men minns att jag tänkte "det var ju otur".

Hur skulle dom kunna kontrollera det när dom inte har hittar någon av de fem patronrrna/kulorna han köpte
Citera
2020-02-29, 14:52
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det finns flera intressanta vapen som inte kunnat provskjutas.
Mockfjärdsrevolvern hade legat i plurret alltför länge för att kunna provskjutas.
Framförallt saknas fortfarande den s.k Sucksdorffrevolvern.

Mockfjärdsrevolvern skall ha blivit dumpad redan 1983 enl. vissa uppgifter.

Finns flera revolvrar ja, men endast Kungsparksvapnet kan bindas till en i utredningen misstänkt person, vilket gör den unik.
Citera
2020-02-29, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Han är utredd för länge sedan. Visade sig vara mest typ" kolla här konstiga grejer" Det finns fler i liknade situationer med fet räcker inte att vara ickesosse bo i stan och äga ett vapen.

Idag är man dessutom ganska på det klara med att det ej är genomförbart ensam.

Bara amatörtyckare ser intresse i det. Ett kort tag när det var solklart för alla att CP inte var mannen återgick man till honom under någon vecka men mer vart det inte.
Hur kan du veta vad PU resonerar just nu?
Citera
2020-02-29, 14:54
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hur skulle dom kunna kontrollera det när dom inte har hittar någon av de fem patronerna/kulorna han köpte
Han köpte väl kulorna på skytteklubben och när jag tänker efter tror jag att det var så att de hittade en överbliven ask med denna typ av kulor men de var inte från samma batch. Det var ett par år sedan jag hörde om detta. Du eller någon i tråden vet säkert bättre.
Citera
2020-02-29, 14:54
Medlem
DVDetektivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Gör det? Längden verkar stämma, rock snarare än jacka verkar också ganska enhetligt beskrivet. De initiala beskrivningarna varierar från till visshet gränsande sannolikhet barhuvad via stickad mössa till grå herrhatt.
Tre vittnen var geografiskt nära LJ, AB och LP.
LPs initiala vittnesmål är mer eller mindre det första rikslarmet. GM (hon pekar ut två varav den ena troligen är vittnet AB) uppfattas som mycket lång. Lisbet var van vid olof bredvid sig så detta kan tyda på 185-195 cm. Dock ovisst hur det ska tolkas.
När det gäller vittnen som förhörs tidsmässigt nära dådet, är inte 40 år satt i sten, GM kan lika gärna vara 25 år.
Det mest troliga är 40 år och 180 cm lång, men detta är inte så spiksäkra vittnesuppgifter som folk verkar tro.
Citera
2020-02-29, 14:55
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Han är utredd för länge sedan. Visade sig vara mest typ" kolla här konstiga grejer" Det finns fler i liknade situationer med fet räcker inte att vara ickesosse bo i stan och äga ett vapen.

Bara amatörtyckare ser intresse i det. Ett kort tag när det var solklart för alla att CP inte var mannen återgick man till honom under någon vecka men mer vart det inte.
Han dök iaf. upp så sent som vid presskonferensen 25 februari 2016:
https://youtu.be/rIdNq71Dug8?t=368

Citat:
Jasså det vet du, du jobbar alltså inom Palmegruppen?
Senast redigerad av kato85 2020-02-29 kl. 15:00.
Citera
2020-02-29, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det är på pricken likt LJ och inte alls SE förutom detaljen om jackan. Chevamannen har ändrat sig så många ggr sedan dess att han inte är trovärdig som vittne.
Trovärdiga vittnen som IM, ZA och YN beskriver den mest sannolika GM annorlunda, läs deras förhör från 1986.

Förklara då gärna för mig på vilket sätt det är likt LJ?

"40 år gammal, c:a 180 cm lång, inte som han uttrycker det pluffsigt tjock men dock kraftig hellre än smal, Han var mörkhårig och var enligt Leif i avsaknad av huvudbonad. Detta sistnämnda är han med 99,9 % säker på. Han var iklädd mörka kläder men tror att han bar någon ytterrock som inte gick ända ner till knäna och tror inte det rör sig om någon jacka."

LJ var 25 år gammal, 164 cm lång och tunn, och hade täckjacka och storrutig skjorta.

Eller pratar vi om olika LJ?
Citera
2020-02-29, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nmb
Någon som vet vad som hände med den Walkie Talkie som lämnades in till PU för inte så längesen?
Har också tänkt på det när KP kom ut med uttalandet.
Citera
2020-02-29, 15:05
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ulf Åsgård har ju även lagt sin bet på denna man, vilket betyder att han är den som stämmer in mest på GM-profilen enligt de som kan detta.

Hade han begått mordet så tvivlar jag att han sålt vapnet vidare, det vore alltför riskabelt. Troligtvis en påhittad historia, men bättre än en där han säger att han tappat vapnet eller slängt det i en sjö utan anledning.
Det är i den aspekten intressant att han öppet medger vapenbrott som en ursäkt för vapnets försvinnande.

Det enda som är intressant med hans bostads lokation och konditoriets lokation är att grand ligger mitt emellan.
En person med lite vett hade väl visat upp ett sönderbrutet vapenskåp när han faktiskt hade licens på vapnet. Sedan stöldanmält vapnet med någon hänvisning till att han inte hade varit i stugan där vapenskåpet stod, på några veckor. Många historier borde vara bättre än att påstå att man sålt ett schysst vapen svart. Historian haltar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in