2020-02-28, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jmadden
Till dom som tror att Nicola Fauzzi skulle kunna vara GM, vad skulle han ha för motiv?
(har sökt i tråden men inte hittat någon motivbild för NF)

Undrar samma.

Och: NF verkar av allt att döma leva. Om vi uppfattar honom som ett vanligt vittne, har han då månne kunnat bidra med något ytterligare matnyttigt ang. huruvida mannen som han såg följa efter LOP kan ha varit SE? 🤔
Citera
2020-02-28, 19:18
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Problemet är ju bara att när LL i förhör 1986 fick frågan om han hade sett någon springa efter mördaren på Tunnelgatan så förnekar han det, två gånger. Och han förnekar också att han sett någon med vad som verkar vara SE:s signalement (polisen frågar efter en man med mörkblå rock, keps och glasögon).

Detta är utdrag av ett förhör med Skandiamannen (LL) redan dagen efter mordet. Det är väl det du syftar på.

- Lade du märke till en man iklädd en mörkblå rock, keps och glasögon som tydligen var i närheten av den här platsen när skotten föll som stannade kvar tills polismännen kom till platsen, en man i i 45-50 årsåldern?

- Ja där är man influerad av vad man har hört och sett i massmedia. Där har man ju egna teorier. Jag vet inte att jag sett honom på platsen [.. ..]

- Men det är inget spontant att du sett mannen.

-Nää

Tydligare beskrivning kunde han knappast fått på Skandiamannen.
Citera
2020-02-28, 19:20
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LelandPalmer
Jag visste att det skulle bli en Sydafrika-koppling till slut. Suck.

Krister Peterssons uppträdande och personlighet indikerar att han är en typisk sosse. Det är klart att Sydafrikaspåret får det att vattnas i munnen på honom, särskilt när det var deras överstepräst Stieg Larssons huvudspår. Det kunde man ju ge sig tusan på att de skulle haka på det.

Om 10-20 år kommer det. Vi var nog lite naiva....

Tycker att byte av stadsminster skall ske genom öppna allmänna fria val. Röstat höger hela livet men kan för min själ inte förstå hur det skulle kunna ha med saken att göra. Det är ju SANNINGEN vi är ute inte nån spåning till valaffischer och oavsett om palme dödades av öst ,väst ,väster ,höger ,min svåger eller pippilångstrump måste vi ju alla försöka se nyktert på en eventuell sanning...HerreJe, öven om visa god guy blir bad guy i vårt huvud...skit i de...och tror man inte så...then sorry I can't help you...
Citera
2020-02-28, 19:22
Medlem
Jag har inte följt denna tråd så mycket och är heller inte insatt i alla detaljer och turer i utredningen av mordet på Olof Palme. Många verkar nu vara inne på att den sk ""Skandiamannen" kan vara mördaren. Av nyfikenhet undrar jag därför hur ni ser på de vittnesuppgifter Chevamannen Leif Ljungqvist har lämnat? Jag såg precis en intervju med honom där han totalt avfärdar Skandiamannen som mördaren pga av att denne kom gående till mordplatsen i ett senare skede. Leif Ljungqvist hävdar också att Skandiamannen sedan sprang efter mördaren. Det hade varit intressant att höra era tankar kring det här vittnets uppgifter?!
Citera
2020-02-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Ja Borgnäs beskrivning att hans källa "har insyn i Palmeutredningen" är väldigt lös. Kan betyda allt mellan att källan är KP till någon som typ har en kusin som är kompis med någon som har/haft viss koll på vad som utretts men som inte har någon helhetsbild.

Jag är historiskt sett skeptisk till allt som Borgnäs påstår. På sätt och vis är han en del av traumat kring Palmemordet eftersom han presenterat olika spår genom åren, ända sedan ett par år efter mordet, utan att det någonsin varit nära att leda någonstans.

Borgnäs är en grävande journalist. Finns få såna kvar idag. Vi ska bara svälja all skit media levererar till oss.
Känns väl bekvämt för dig?

Att peka på brister och granska våra makthavare är precis vad den tredje statsmakten ska ägna sig åt. Inte sitta i deras knä.
Borgnäs förtjänar en medalj för sitt gräv av alla smutsiga lögner vi blivit matade med.
Förstår att detta blir jobbigt för alla er Cp skadade individer.
Citera
2020-02-28, 19:25
Medlem
erlgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVDetektiven
Fast när man tittar på vittnen som gav sitt vittnesmål inom 10 timmar efter mordet och väger det mot vittnen som var geografiskt nära så framträder en annan bild

Gör det? Längden verkar stämma, rock snarare än jacka verkar också ganska enhetligt beskrivet. De initiala beskrivningarna varierar från till visshet gränsande sannolikhet barhuvad via stickad mössa till grå herrhatt.
Citera
2020-02-28, 19:28
Medlem
erlgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Jag har inte följt denna tråd så mycket och är heller inte insatt i alla detaljer och turer i utredningen av mordet på Olof Palme. Många verkar nu vara inne på att den sk ""Skandiamannen" kan vara mördaren. Av nyfikenhet undrar jag därför hur ni ser på de vittnesuppgifter Chevamannen Leif Ljungqvist har lämnat? Jag såg precis en intervju med honom där han totalt avfärdar Skandiamannen som mördaren pga av att denne kom gående till mordplatsen i ett senare skede. Leif Ljungqvist hävdar också att Skandiamannen sedan sprang efter mördaren. Det hade varit intressant att höra era tankar kring det här vittnets uppgifter?!

Det stämmer inte med hans ursprungliga beskrivning, där han inte har någon minnesbild av SE på platsen. LL har med åren blivit mer än 100% säker på att det var CP han såg skjuta Palme vilket han dyrt och heligt intygat. Detta kan också påverka hans benägenhet att acceptera en alternativ gärningsman.
Citera
2020-02-28, 19:36
Medlem
Spekulation
Om man verkligen spekulerar fritt:

Skandiamannen ser paret Palme gå in på bio.
Han går tillbaka till Skandia och kontaktar sin vapensamlande vän.
Vännen åker själv in till stan och lyckas skjuta Palme
Skandiamannen blir informarad av sin vän att han tänker försöka att skjuta OP.
I samma veva kommer Skandiamannen ut från Skandia och gör sitt bästa för att röra till det hela bland annat för att skydda sin vän
Senast redigerad av Sumer 2020-02-28 kl. 19:50.
Citera
2020-02-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Det stämmer inte med hans ursprungliga beskrivning, där han inte har någon minnesbild av SE på platsen. LL har med åren blivit mer än 100% säker på att det var CP han såg skjuta Palme vilket han dyrt och heligt intygat. Detta kan också påverka hans benägenhet att acceptera en alternativ gärningsman.

Ja, jag har förstått det nu när jag har läst vidare lite om Chevamannen att han har ändrat sina vittnesuppgifter en del. Bland annat då det du skriver att han först vittnade om att han inte sett Skandiamannen på platsen. Känns inte som ett speciellt trovärdigt vittne då nej, även om han verkade övertygad just i den intervju jag såg med honom här ikväll.
Citera
2020-02-28, 19:39
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
[/b]

Borgnäs är en grävande journalist. Finns få såna kvar idag. Vi ska bara svälja all skit media levererar till oss.
Känns väl bekvämt för dig?

Att peka på brister och granska våra makthavare är precis vad den tredje statsmakten ska ägna sig åt. Inte sitta i deras knä.
Borgnäs förtjänar en medalj för sitt gräv av alla smutsiga lögner vi blivit matade med.
Förstår att detta blir jobbigt för alla er Cp skadade individer.

Har Borgnäs någonsin kommit med information som fört utredningen framåt?
Citera
2020-02-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Har Borgnäs någonsin kommit med information som fört utredningen framåt?

Borgnäs är journalist och inte del av Palmeutredningen.
Har du missat det?

För att nämna något väsentligt.

WT män som befunnit sig i gamla stan och i direkt anslutning till mordplatsen.

Tog 30 år innan någon av våra makthavare ville erkänna detta. Tänker då främst på Ulf Dahlsten
Senast redigerad av MbmA 2020-02-28 kl. 19:47.
Citera
2020-02-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Detta är utdrag av ett förhör med Skandiamannen (LL) redan dagen efter mordet. Det är väl det du syftar på.

- Lade du märke till en man iklädd en mörkblå rock, keps och glasögon som tydligen var i närheten av den här platsen när skotten föll som stannade kvar tills polismännen kom till platsen, en man i i 45-50 årsåldern?

- Ja där är man influerad av vad man har hört och sett i massmedia. Där har man ju egna teorier. Jag vet inte att jag sett honom på platsen [.. ..]

- Men det är inget spontant att du sett mannen.

-Nää

Tydligare beskrivning kunde han knappast fått på Skandiamannen.
Tydligare kunde det säkert bli.

Det korrekta citatet är:

F. lade du märke till någon man iklädd en mörkblå rock, keps och glasögon som tydligen var omedelbart i närheten av den här platsen när skotten föll och som sen stannade kvar tills polis* männen kom till platsen, en man i 40-50-årsåldern?

Uppmärksamma att frågan implicerar att mannen som avser skulle ha varit i mordplatsens omedelbara närhet i skottögonblicket, vilket LL inte har sett, så hur skulle han kunna svara ja på en sådan fråga när han upplevde att han kom senare?

Han var inte heller i 40-50 års åldern utan 52, men såg nog ut att kunna vara upp mot 60, så detta förhör bevisar inte något annat än att förhörsledaren beskriver SE väldigt dåligt.
Den ende han sett på mordplatsens omedelbara närhet var ju AB i mörkblå täckjacka och 40 år gammal.

Var förresten SE:s rock verkligen mörkblå?

Man får intrycket att LL inte riktigt förstår vem frågan avser, och det blir ju så snurrigt att han börjar fundera över om AB hade keps.

Att förvirra vittnen på detta sätt är förstås förkastligt och oprofessionellt.
Senast redigerad av MacMackay 2020-02-28 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in