Citat:
Ursprungligen postat av
danthepancake
Någon som har koll på vad ingångslönen ligger på hos big 4 tas i dagsläget? Tänker främst på FDD och Corporate finance. Antar att lönerna är typ samma på samtliga big 4 då (vad jag förstått) det inte ingår övertidsersättning som det gör på audit?
Ganska låg, gick själv ut för en del år sedan och blev då erbjuden 30, vilket de vägrade förhandla upp trots att jag påpekade att flera andra bolag erbjöd mig ca 25% högre ingångslöner. Lönenivåerna verkar vara hyfsat harmoniserade för alla kvalificerade ingångsjobb inom Big 4 (consulting, corp, advisory, risk, legal/compliance, etc.) och det är runt 30 man får, spelar ingen roll om konkurrerande bud är högre. Inom lägre kvalificerade tjänster (assistentjobb inom projekt/redovisning/rapportering), som i och för sig också vänder sig till högutbildade, är lönerna ännu lägre.
Det ingår inte övertidsersättning men bonus, dock är bonusen mkt låg de första åren (räkna med max 20-40 tkr om året) och detta kompenserar därför inte mkt långa arbetsveckor, vilket man har inom t.ex. TAS och MC.
Har skrivit om ämnet i andra trådar men överlag är Big 4 snåla, de som hamnar på dessa positioner kan så gott som alltid nå högre löner genom att söka sig till andra bolag.