2018-10-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Kinderhook
Inom analys/consulting/finance kör man betydligt mer än heltid, dessa accepterar den övertid som krävs och då är detta ok enligt arbetstidslagen.
Måste kännas segt att få mindre och ha sämre förmåner än en fabriksarbetare.
Citera
2018-10-03, 21:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mann1

Samtidigt får man ju en betydligt bättre löneutveckling, så till slut lönar sig ju hundåren. Men ja, t.ex. en junior managementkonsult lär nog få slita en hel del i början av sin karriär.
Citera
2018-10-03, 22:44
Medlem
Jobbar med M&A inom Big4, ingångslönen på vår firma är 37 med 2-3 månadslöner i bonus och 5k i lönehöjning per år. Snittar runt 50-60h per vecka, alltså mindre än MBB och betydligt mindre än IBD. Anledningen till lägre löner är främst att vi inte kan ta samma rates som MBB, även om det börjar höjas.
Citera
2018-10-03, 23:05
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Kinderhook
Nja, just de personer som Big 4 intresserar sig för vad gäller deras analys- och konsultroller hör i regel till de som har presterar bäst på sin utbildning, och utöver studierna har skaffat sig goda sidomeriter. Och efterfrågan på dessa personer är knappast låg, snarare är de hett eftertraktade på banker, konsultbolag, försäkringsbolag osv, där de också får högre löner än Big 4. Därav min fråga varför Big 4 envisas med att ge nyexade en standardiserad lön som är låg relativt dessa alternativa jobb.

Det är ingen som tvingar nyexade ekonomer att ta en lägre lön. Så frågan bör istället vara varför de envisas med att acceptera en lägre lön på big4, när det finns attraktivare löner på andra håll.
Citera
2018-10-04, 09:35
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Med obetalt menas ju dock bara att du inte har en stämpelklocka där du kan se din övertidsersättning ticka uppåt, du får ju betalt på ett eller annat sätt. Antingen via hög lön/löneökning eller bonus.

Mja, jo. Så är det väl även om jag kan tycka att resonemanget är lite bristfälligt för vissa tjänster.

Citat:
Ursprungligen postat av Mann1

En skillnad (utöver arbetsuppgifterna förstås) är att fabriksarbetaren och konsulten kanske har samma lön år 1, men därefter blir skillnaden snabbt mycket stor.
Citera
2018-10-05, 22:42
Medlem
Bucketshops avatar
Som på beställning publicerades denna artikel om just detta idag

https://news.efinancialcareers.com/b...n-bcg-big-four
Citera
2018-10-07, 22:13
Medlem
hobokens avatar
Jag vet att PwC:s Corporate Finance-avdelning har gjort om sin lönestruktur så att grundersättningen är högre, nu tror jag att man går in på 37-38k + bonus (som är något mindre än tidigare).

Sedan är det ointressant att jämföra löner utan att räkna med bonus. Förklaras inte en del av lönegapet mellan Big 4 och MBB av lägre bonus hos de senare?
Citera
2018-10-07, 22:44
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Jag vet att PwC:s Corporate Finance-avdelning har gjort om sin lönestruktur så att grundersättningen är högre, nu tror jag att man går in på 37-38k + bonus (som är något mindre än tidigare).

Sedan är det ointressant att jämföra löner utan att räkna med bonus. Förklaras inte en del av lönegapet mellan Big 4 och MBB av lägre bonus hos de senare?

Nä, Corp på PwC ger verkligen inte 37-38 tkr i ingång. De nyexade jag känner som börjat där har fått 32-33 (såklart kasst om man slår ut det på timlönen, men ändå rätt ok i ingångslön).

Sedan har MBB definitivt bättre bonusar, dock kräver de fler timmar.
Citera
2018-10-10, 08:15
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nä, Corp på PwC ger verkligen inte 37-38 tkr i ingång. De nyexade jag känner som börjat där har fått 32-33 (såklart kasst om man slår ut det på timlönen, men ändå rätt ok i ingångslön).

Sedan har MBB definitivt bättre bonusar, dock kräver de fler timmar.
Som sagt, de har gjort om lönestrukturen. Slår vad om att dina nyexade vänner redan har en annan lön.
Citera
2018-12-29, 22:28
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken

Lägre på MBB? Nej. Dessutom sign on bonus när man börjar.
Citera
2020-02-28, 12:24
Medlem
danthepancakes avatar
Någon som har koll på vad ingångslönen ligger på hos big 4 tas i dagsläget? Tänker främst på FDD och Corporate finance. Antar att lönerna är typ samma på samtliga big 4 då (vad jag förstått) det inte ingår övertidsersättning som det gör på audit?
Citera
2020-02-29, 11:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Någon som har koll på vad ingångslönen ligger på hos big 4 tas i dagsläget? Tänker främst på FDD och Corporate finance. Antar att lönerna är typ samma på samtliga big 4 då (vad jag förstått) det inte ingår övertidsersättning som det gör på audit?

Ganska låg, gick själv ut för en del år sedan och blev då erbjuden 30, vilket de vägrade förhandla upp trots att jag påpekade att flera andra bolag erbjöd mig ca 25% högre ingångslöner. Lönenivåerna verkar vara hyfsat harmoniserade för alla kvalificerade ingångsjobb inom Big 4 (consulting, corp, advisory, risk, legal/compliance, etc.) och det är runt 30 man får, spelar ingen roll om konkurrerande bud är högre. Inom lägre kvalificerade tjänster (assistentjobb inom projekt/redovisning/rapportering), som i och för sig också vänder sig till högutbildade, är lönerna ännu lägre.

Det ingår inte övertidsersättning men bonus, dock är bonusen mkt låg de första åren (räkna med max 20-40 tkr om året) och detta kompenserar därför inte mkt långa arbetsveckor, vilket man har inom t.ex. TAS och MC.

Har skrivit om ämnet i andra trådar men överlag är Big 4 snåla, de som hamnar på dessa positioner kan så gott som alltid nå högre löner genom att söka sig till andra bolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in