2020-02-28, 19:53
Medlem
När man kritiserar SD, och det finns alltid skäl att göra det, så glömmer man att SD är väldigt känsligt för opinionsvindarna bland de egna väljarna. Steget från ”dubblad kvotflyktingmottagning” till ”stopp för all asylinvandring och ett återvandringsnetto” är extremt kort i ett parti som är så toppstyrt som SD.

Samma sak med Public Service som SD var positiv till fram tills dess Åkesson insåg att hans väljare var alltmer negativa.

SD kommer fortsätta göra politiska misstag, men så länge all makt ligger hos Åkesson så kan fel snabbt rättas till med ett enkelt penndrag.
2020-02-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Tycker verkligen SD har spårat ut på sistone.
De verkar vilja bli en alternativ version av moderaterna med den tredelade kostymen Mattias Karlsson i spetsen.
Fortsatt massinvandring verkar vara hans idé, men med en "inkluderande svenskhet".

Han kan skaffa sig en fyrdelad kostym, men han kommer aldrig att ses som något annat än en småländsk bondläpp.
Synd på så rara ärtor. En gång hade jag vissa förhoppningar om sverigedemokraterna...
Det bästa vore nog om idioten Mattias Karlsson blev utesluten ur SD.
Han gick med samtidigt med Åkesson och har varit chefsideolog för den politik som fört dem från 2,5 till 25%. Han har tyckt och sagt samma saker så länge jag kan minnas. Konceptet öppen svenskhet har varit central i partiprogrammet sedan minst 15 år. Att kräva hans uteslutning är ungefär som att hävda att Keith Richards borde sparkas från Rolling Stones med motiveringen att han inte passar in och inte har i ett rockband att göra.

Så jag vet inte vilket SD du drömmer dig tillbaka till. Antingen 90-tals-SD eller så har du haft en väldigt skev bild av Åkesson-Karlsson-Jomshofs SD och tror att de på nåt sätt har förändrats radikalt på senaste tiden, vilket inte är fallet.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-02-28 kl. 19:58.
2020-02-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Bra skrivet!

Ja finns säkert en hel del konservativa moderater som gillade detta, vilket säkert är anledningen till att man gjorde det. Många moderater gillar nog inte att M inte vågar säga ifrån gammelmedia och etablissemanget.

Är dock lite nyfiken, vad är det för rykten och vilka moderater?

Det stod i någon tidning, skummade tyvärr och kan inte säga vilken i informationsflödet. Ja det var en sosse som avslöjade det men sedan dementerade någon moderat eller KD-politiker. Ingen rök utan eld.

Själv har jag radikaliserats fruktansvärt mycket senaste tiden och ser även branden i Paris som en framgång. Allt måste ned innan det kan byggas upp. Om det nu är möjligt.
2020-02-28, 20:51
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Javisst så är det....jag har pejlat stämningarna och jag är överraskad över mycket positiva kommentarer till att SD sätter en liten snöboll i rullning genom att ifrågasätta partiskheten hos SVT/SR. Jag är överraskad. SD förlorade INGENTING, även om jorden ännu inte är bördig. Inom 5 år är jag nästan säker på att något händer. Egentligen är situationen ohållbar så jag förstår att SD kramar den lilla snöbollen redan nu. Lurige Uffe gjorde något svagt uttalande om "oacceptabelt" men det ryktas om att flera moderater är inne på att något till slut måste ske.

I övrigt tror jag inte att sossarna skulle våga släppa in flyktingar mer än dom som redan tar sig hit på krokiga vägar. Man har förstått att ödestimman snart slår. Det är otroligt lite ungdomar som sympatiserar med S som någon påvisade och då är väl även nysvenskar inräknade.
Det ser bra ut. Arbetslösheten kan sänka sossarna ännu mer snart.

Ja SD gör rätt som flexar sina muskler och angriper SvT/SR. Det är ett angrepp på makteliten fullt ut. Till och med så mycket att Viktor Barth-Krohn i Expressen fått order från Bonniers att angripa SD vad gäller detta. Rubrik i Expressen på efetmiddagen: "Bråket om SVT gynnar inte SD". Jag har ju gillat Barth-Krohn tidigare men nu blir jag misstänksam mot honom. Men samtidigt antyder hans reaktion att SD är rätt ute. Klockan ringer för svensk DDR-TV och DDR-radio. Liksom klockan ringer även för BBC i London.

Ja det bli intressant att följa ett nytt större inflöde av emigranter till landet. Och hur pass väl länderna på Balkan och Ungern säkrat upp sina gränser och/eller låter emigranterna söka sig vidare till Tyskland och Sverige som har bäst rykte för sina sociala förmåner. I princip har inget hänt sedan 2015. Inga stängda gränser alls och asylrätten är oförändrad. S har en jobbig sits just nu. Coronaviruset plus en förväntad ny emigrantvåg över Öresundsbron som frestar på. Kanske bäst att lämna över regeringsansvaret kan S tänka.
Senast redigerad av stevenstills 2020-02-28 kl. 20:59.
2020-02-28, 20:55
Medlem
Citat:
De verkar vilja bli en alternativ version av moderaterna med den tredelade kostymen Mattias Karlsson i spetsen.
Fortsatt massinvandring verkar vara hans idé, men med en "inkluderande svenskhet".

Han kan skaffa sig en fyrdelad kostym, men han kommer aldrig att ses som något annat än en småländsk bondläpp.
Synd på så rara ärtor. En gång hade jag vissa förhoppningar om sverigedemokraterna...

Hellre än ärlig Björn Söder, som åtminstone säger som det är, än en Karlsson/Åkesson som bara slickar dvärgen Kristerssons röv.
För att parafrasera bibeln: Och vad hjälper det ett parti om den vinner hela världen, men förlorar sin själ? Eller vad kan ett parti giva till lösen för sin själ?

Tycker du att SD blivit oacceptabelt mesiga är det ju bara att rösta på AfS. Vad är problemet?
2020-02-28, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
När man kritiserar SD, och det finns alltid skäl att göra det, så glömmer man att SD är väldigt känsligt för opinionsvindarna bland de egna väljarna. Steget från ”dubblad kvotflyktingmottagning” till ”stopp för all asylinvandring och ett återvandringsnetto” är extremt kort i ett parti som är så toppstyrt som SD.

Samma sak med Public Service som SD var positiv till fram tills dess Åkesson insåg att hans väljare var alltmer negativa.

SD kommer fortsätta göra politiska misstag, men så länge all makt ligger hos Åkesson så kan fel snabbt rättas till med ett enkelt penndrag.

Det är en svår balansgång för partiledningen. Jag är övertygad att de innerst inne själva skulle vilja införa AfS visioner men tyvärr så vore ju det oacceptabelt för de flesta mellanmjölkssvenskar. Så de tvingas pejla vart vindarna blåser och avväga hur rättframma de kan vara. Om de skulle säga vad de verkligen tycker skulle deras stöd förmodligen rasa i opinionen tyvärr.
2020-02-28, 23:36
Medlem
snigel1s avatar
Citat:

Hellre än ärlig Björn Söder, som åtminstone säger som det är, än en Karlsson/Åkesson som bara slickar dvärgen Kristerssons röv.
För att parafrasera bibeln: Och vad hjälper det ett parti om den vinner hela världen, men förlorar sin själ? Eller vad kan ett parti giva till lösen för sin själ?
Afs-troll är lättidentifierade😁😁
2020-02-29, 01:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag tycker OU har varit tråkiga på sistone, det händer inte så mycket. Nej dags för en ny uppgångsperiod, denna stabilisering är urtrist!

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Bra skrivet!
Ja finns säkert en hel del konservativa moderater som gillade detta, vilket säkert är anledningen till att man gjorde det. Många moderater gillar nog inte att M inte vågar säga ifrån gammelmedia och etablissemanget.
Är dock lite nyfiken, vad är det för rykten och vilka moderater?

I kulturutskottet. Ms och KDs medlemmar protesterade inte mot SDs förslag att beordra SVT till riksdagen, och argumenterade inte emot i sak. Enligt S representanter i utskottet. Det roliga är att S tar upp det som ett argument mot dem; att de hatar demokrati och fria medier. Men effekten blir den omvända; det visar sig att partier som representerar 45 % av väljarna tycker SVT är vänstervinklat.

Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja SD gör rätt som flexar sina muskler och angriper SvT/SR. Det är ett angrepp på makteliten fullt ut. Till och med så mycket att Viktor Barth-Krohn i Expressen fått order från Bonniers att angripa SD vad gäller detta. Rubrik i Expressen på efetmiddagen: "Bråket om SVT gynnar inte SD". Jag har ju gillat Barth-Krohn tidigare men nu blir jag misstänksam mot honom. Men samtidigt antyder hans reaktion att SD är rätt ute. Klockan ringer för svensk DDR-TV och DDR-radio. Liksom klockan ringer även för BBC i London.

Bonniermedia är en kontraindikator. Säger de att något är dåligt för SD så är det bra för SD.

Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Afs-troll är lättidentifierade😁😁

Vänstertroll och (t)afsare har det svårt i denna tråd där alla är pålästa.
2020-02-29, 02:39
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tycker OU har varit tråkiga på sistone, det händer inte så mycket. Nej dags för en ny uppgångsperiod, denna stabilisering är urtrist!

I kulturutskottet. Ms och KDs medlemmar protesterade inte mot SDs förslag att beordra SVT till riksdagen, och argumenterade inte emot i sak. Enligt S representanter i utskottet. Det roliga är att S tar upp det som ett argument mot dem; att de hatar demokrati och fria medier. Men effekten blir den omvända; det visar sig att partier som representerar 45 % av väljarna tycker SVT är vänstervinklat.

Bonniermedia är en kontraindikator. Säger de att något är dåligt för SD så är det bra för SD.

Vänstertroll och (t)afsare har det svårt i denna tråd där alla är pålästa.

Håller med, vart är alla roliga opinionsundersökningar som Expressen gjorde? Vad folket tyckte om samarbete med SD osv.

Gynnade det SD för mycket så man slutade med det eller vad är det frågan om
2020-02-29, 06:40
Medlem
SD största parti för första gången någonsin i SR:s sammanvägning Svensk Väljaropinion:

SD 23,4
S 23,2

Skön bildsättning också med en leende självsäker Åkesson och en deprimerad Löfven

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7418194
2020-02-29, 08:08
Medlem
KalleNixons avatar
Nu kommer det jag länge befarat..enligt devisen: "If u cant beat them, join them." ....Den tidigare rabbinen Dan Korn vill nu styra Sverigedemokraternas ideologi genom sin medverkan i Mattias Karlssons liberala tankesmedja Oikos, säger han till Expressen. SD:s nationalism ska vara "måttlig och inkluderande" och även användas för att stoppa mer radikala partier från att växa....I en ny intervju med Expressens Torbjörn Nilsson förklarar Dan Korn att Sverigedemokraterna håller på att bli en maktfaktor, det största partiet i Sverige, och att det därför har blivit dags för personer som honom att kliva in och styra partiets riktning.

Han berättar också om sina egna åsikter och hävdar bland annat att Sverigedemokraterna har fel som är uppskrämda av islam. Enligt honom är det fullständigt osannolikt att någon annan religion än kristendomen kommer kunna forma Sverige. Vidare hävdar han att islam kan "lösa" problemet med hederskultur, då detta fenomen enligt honom har med klaner och inte med religionen i sig att göra. Dan Korn säger att han försöker prata Mattias Karlsson till rätta, bland annat om svensk kultur, en fråga som den tidigare rabbinen anser att SD-toppen delvis har missuppfattat....

Resan mot bli medlem i den nya 8 klövern har börjat. Det vi ser nu är bara början på den entrism som på allvar kommer drabba Sd nu på 2020 talet. Sd kommer att infilteras som alla övriga maktcentra i Sverige för att sedan tas över av krafter som har sin egen agenda...

https://en.wikipedia.org/wiki/Entryism

https://www.expressen.se/nyheter/torbjorn-nilsson/han-ska-radda-sd-fran-bjorn-soders-villfarelser/
Senast redigerad av KalleNixon 2020-02-29 kl. 08:13.
2020-02-29, 08:38
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Javisst så är det....jag har pejlat stämningarna och jag är överraskad över mycket positiva kommentarer till att SD sätter en liten snöboll i rullning genom att ifrågasätta partiskheten hos SVT/SR. Jag är överraskad. SD förlorade INGENTING, även om jorden ännu inte är bördig. Inom 5 år är jag nästan säker på att något händer. Egentligen är situationen ohållbar så jag förstår att SD kramar den lilla snöbollen redan nu. Lurige Uffe gjorde något svagt uttalande om "oacceptabelt" men det ryktas om att flera moderater är inne på att något till slut måste ske.

I övrigt tror jag inte att sossarna skulle våga släppa in flyktingar mer än dom som redan tar sig hit på krokiga vägar. Man har förstått att ödestimman snart slår. Det är otroligt lite ungdomar som sympatiserar med S som någon påvisade och då är väl även nysvenskar inräknade.
Det ser bra ut. Arbetslösheten kan sänka sossarna ännu mer snart.
Nu gäller det att SD ser till att ta initiativet.
SD borde redan idag kräva att gränsskyddet förstärks och att gränsen "totalstängs", vilket innebär att man inte bara hävdar att gränsen är stängd utan att personaltätheten, utrustningen och lagstiftningen verkligen garanterar en effektiv gränskontroll.
Med tanke på den brottslighet som den senaste invandringsvågen bar och bär med sig så borde SD även kräva att asylsökande samt anhöriginvandrare topsas (även de som redan finns i landet).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in