2020-02-29, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
SD största parti för första gången någonsin i SR:s sammanvägning Svensk Väljaropinion:

SD 23,4
S 23,2

Skön bildsättning också med en leende självsäker Åkesson och en deprimerad Löfven

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7418194

Nu kan man väl säga att detta är ett bra resultat, men båda dessa stora partier är satta under press. Alla sorters knep med vinklad rapportering och tolkningar tas till för att bromsa och minska SD. S sänks sakta av verkligheten. V:s potential är nu utnyttjad och S väljare kommer att söka sig till andra partier och dödsfaktorn finns där, men det går långsamt.
Läget just nu gynnar M men om ett halvår tror jag förutsättningarna är bättre för SD. Det skall bli intressant att se hur M och KD kan utnyttja situationen. KD är oväntat passivt, dom saknar kraft.
2020-02-29, 09:19
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Så jag vet inte vilket SD du drömmer dig tillbaka till. Antingen 90-tals-SD eller så har du haft en väldigt skev bild av Åkesson-Karlsson-Jomshofs SD och tror att de på nåt sätt har förändrats radikalt på senaste tiden, vilket inte är fallet.
Gissar att den där typen av kritik beror på att folk har köpt mediabilden av SD som ett fruktansvärt radikalt parti men i takt med att de har vuxit och får mer utrymme på egna villkor så framträder en annan bild som tolkas som att partiet har förändrats.

De som gillade den gamla nidbilden blir då besvikna när den riktiga bilden träder fram.
2020-02-29, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nu kan man väl säga att detta är ett bra resultat, men båda dessa stora partier är satta under press. Alla sorters knep med vinklad rapportering och tolkningar tas till för att bromsa och minska SD. S sänks sakta av verkligheten. V:s potential är nu utnyttjad och S väljare kommer att söka sig till andra partier och dödsfaktorn finns där, men det går långsamt.
Läget just nu gynnar M men om ett halvår tror jag förutsättningarna är bättre för SD. Det skall bli intressant att se hur M och KD kan utnyttja situationen. KD är oväntat passivt, dom saknar kraft.

Att (S) till det yttersta utnyttjar att det är regeringen som sitter på regimtrogen medias löner utnyttjas givetvis till det yttersta. Dock tror jag att journalisterna, och tidningsägarna, börjar fundera på vad som händer vid ett regimskifte?

Att (SD) gått ut med att journalister bör vara straffrättsligt ansvariga om de ljuger i skattefinansierade sändningar måste ju oroa. Nu har de gått all-in och förklarat hur odemokratiskt det är. Till och med Ulf Kristerssón ställer upp. Vad händer om det int hjälper utan folk fortsätter rösta på (SD)? Det verkar ju inte direkt vara många (M) väljare ens som håller med Kristersson. Tror nog att (S)VT och (S)R börjar oroa sig rejält faktiskt...

För att inte tala om privata media ägare. Inte så kul för Bonniers att be om mer pengar när (SD) sitter som ordförande i kulturutskottet. Största parti kommer att tvinga fram mer opartisk rapportering.
2020-02-29, 09:37
Medlem
KalleNixons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Att (S) till det yttersta utnyttjar att det är regeringen som sitter på regimtrogen medias löner utnyttjas givetvis till det yttersta. Dock tror jag att journalisterna, och tidningsägarna, börjar fundera på vad som händer vid ett regimskifte?

Att (SD) gått ut med att journalister bör vara straffrättsligt ansvariga om de ljuger i skattefinansierade sändningar måste ju oroa. Nu har de gått all-in och förklarat hur odemokratiskt det är. Till och med Ulf Kristerssón ställer upp. Vad händer om det int hjälper utan folk fortsätter rösta på (SD)? Det verkar ju inte direkt vara många (M) väljare ens som håller med Kristersson. Tror nog att (S)VT och (S)R börjar oroa sig rejält faktiskt...

För att inte tala om privata media ägare. Inte så kul för Bonniers att be om mer pengar när (SD) sitter som ordförande i kulturutskottet. Största parti kommer att tvinga fram mer opartisk rapportering.
Precis, det är två motpoler som krockar här. Regeringen vill ju istället vill skydda regimjournalisterna och ge dom ett extra starkt rättsligt skydd och därmed göra propaganda och regimjournalisterna mer jämlika än vanliga medborgare. Detta medans SD nu går ut med att journalister istället bör vara straffrättsligt ansvariga när de ljuger i skattefinansierade sändningar ..
Senast redigerad av KalleNixon 2020-02-29 kl. 10:32.
2020-02-29, 10:56
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Gissar att den där typen av kritik beror på att folk har köpt mediabilden av SD som ett fruktansvärt radikalt parti men i takt med att de har vuxit och får mer utrymme på egna villkor så framträder en annan bild som tolkas som att partiet har förändrats.

De som gillade den gamla nidbilden blir då besvikna när den riktiga bilden träder fram.
Det känns sannolikt att det är så. Tror även att det är många som röstar på SD som fortfarande inte vet speciellt mycket om partiet, utan tror att SD "vill kasta ut alla invandrare". De väljarna blir inte ens besvikna eller kritiska om de aldrig sätter sig in i SD:s politiska program, men de lär märka vad det är de röstat på när SD ingår i en regering om några val. Jag kanske borde poängtera att det är på dessa väljare det är fel, och att de får skylla sig själva, när nu SD är så tydliga med vad de vill.
2020-02-29, 11:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

Jepp. Som jag hävdat innan så har både anhängare & motståndare till SD en felaktig bild av partiets radikalitet.
2020-02-29, 11:32
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Nu gäller det att SD ser till att ta initiativet.
SD borde redan idag kräva att gränsskyddet förstärks och att gränsen "totalstängs", vilket innebär att man inte bara hävdar att gränsen är stängd utan att personaltätheten, utrustningen och lagstiftningen verkligen garanterar en effektiv gränskontroll.
Med tanke på den brottslighet som den senaste invandringsvågen bar och bär med sig så borde SD även kräva att asylsökande samt anhöriginvandrare topsas (även de som redan finns i landet).

Ja SD måste driva frågan. Det drar ihop sig nu vid gränsen mellan Turkiet och Grekland. Grekerna skjuter tårgas mot migranterna sedan Turkiet släppt iväg dem. I Sverige har inget hänt med gränsskyddet egentligen sedan 2015. Fritt fram att söka asyl nu som då för den som tar sig över Öresundsbron. Det finns fortfarande inga resurser värda namnet med kontrollstationer i ett system med filer plus byggnader med ett stort antal förvarsplatser. Sådant måste införas både på tågen Köpenhamn-Malmö och efter Öresundsbron. Utan 2-300 förvarsplatser och en 100%-ig kontroll på alla som ska in i Sverige går det inte att mota en ny invasion. När folk väl är inne i landet går det inte att utvisa dem.

https://www.expressen.se/nyheter/tusentals-migranter-fast-vid-gransen-mot-grekland/
2020-02-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det känns sannolikt att det är så. Tror även att det är många som röstar på SD som fortfarande inte vet speciellt mycket om partiet, utan tror att SD "vill kasta ut alla invandrare". De väljarna blir inte ens besvikna eller kritiska om de aldrig sätter sig in i SD:s politiska program, men de lär märka vad det är de röstat på när SD ingår i en regering om några val. Jag kanske borde poängtera att det är på dessa väljare det är fel, och att de får skylla sig själva, när nu SD är så tydliga med vad de vill.

SD har ca 30% av männen nu. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att den mest radikala femtedelen av dessa i sak sympatiserar mer med den politik som förespråkas av AfS.
2020-02-29, 11:48
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
SD har ca 30% av männen nu. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att den mest radikala femtedelen av dessa i sak sympatiserar mer med den politik som förespråkas av AfS.
Det betvivlar jag inte, men man kunde tycka att den femtedelen i så fall skulle rösta på AfS. Det är väl hoppet, antar jag. Hoppet om att SD ska bli mer radikalt igen med tiden. Det finns ju fortfarande en spridd uppfattning om att en röst på AfS är bortkastad, vilket jag har svårt att förstå. Att rösta på SD fast man egentligen inte sympatiserar med partiet är som att rösta på M när man egentligen gillar SD bättre. Det fenomenet förekommer dock, så det är väl samma mekanism som hindrar fler SD-väljare från att ta steget till AfS. Lite offtopic nu.
2020-02-29, 12:04
Medlem
SD talar numera återvandring och om hat mot svenskar. Det är onekligen ett fall framåt, jämfört med tidigare.

Hur gick det till, tror ni? Var det något man satt i en liten krets och tänkte ut själva - eller en följsamhet mot en levande opinion bland de egna sympatisörerna och positionering mot kritiker, typ AfS?

Är det rentav så att vi vet om att partiledningen hänger med i trådar som dessa och faktiskt tar till sig sådant som blir konsensus här?

I dagens virala åsiktsekonomi svider det att hånas eller kritiseras. Eller bara stillsamt ifrågasättas i kommentarsfälten. Det känner alla av, i alla sfärer och det är löjligt att tro att SD är immuna.

Vad SD behöver är tuffa kritiker med ärliga avsikter. Inte klappande sälar som håller med om allt man gör.

Hela diskussionen om vad SD "är", är intressant. Men intressantare ändå är vad man bör och kan bli.
2020-02-29, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det betvivlar jag inte, men man kunde tycka att den femtedelen i så fall skulle rösta på AfS. Det är väl hoppet, antar jag. Hoppet om att SD ska bli mer radikalt igen med tiden. Det finns ju fortfarande en spridd uppfattning om att en röst på AfS är bortkastad, vilket jag har svårt att förstå. Att rösta på SD fast man egentligen inte sympatiserar med partiet är som att rösta på M när man egentligen gillar SD bättre. Det fenomenet förekommer dock, så det är väl samma mekanism som hindrar fler SD-väljare från att ta steget till AfS. Lite offtopic nu.

Härom dagen pratade jag med en ytlig bekant. Utan att jag på något sätt tagit upp politik gick han igång och vevade loss fulllständigt om att både S och M är landsförrädare, att han är helt öppen mot alla med att han röstar på SD och att alla han träffar på jobbet (LO-män) också är det. Jag lyssnade på en lång utläggning från honom som gick långt över gränsen för hets mot folkgrupp.

När han till slut var klar frågade jag honom om han inte funderat på att rösta på Alternativ för Sverige istället, varpå han svarade ”Alternativ.. vadå för något?”
2020-02-29, 12:27
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Härom dagen pratade jag med en ytlig bekant. Utan att jag på något sätt tagit upp politik gick han igång och vevade loss fulllständigt om att både S och M är landsförrädare, att han är helt öppen mot alla med att han röstar på SD och att alla han träffar på jobbet (LO-män) också är det. Jag lyssnade på en lång utläggning från honom som gick långt över gränsen för hets mot folkgrupp.

När han till slut var klar frågade jag honom om han inte funderat på att rösta på Alternativ för Sverige istället, varpå han svarade ”Alternativ.. vadå för något?”
Väldigt talande exempel. AfS kan synas mer, helt klart, men det måste vara svårt att nå ut till väljare som inte är speciellt intresserade av politik, tänker jag. För dem är SD originalet, med patent på invandringskritik, och inte blir det bättre av alla dess SD-drev i media. Tror att effekten blir ungefär: "om de vanliga partierna är ute och varnar för SD hela tiden måste det vara för att SD är helt annorlunda". SD växer ju alltid när det händer saker som de övriga partierna inte hanterar på rätt sätt. En röst på SD blir en protest och inte nödvändigtvis ett motiverat val.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in