2020-02-28, 19:54
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den är helt fantastisk. Dock, om något händer med den, som är en personlig plats, så står man där med skägget i brevlådan.
Då finns ju TS 😁
Citera
2020-02-28, 19:54
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
På vilken sida hittar jag FUP? Sökt o letat utan resultat.. Någon vänlig själ som kan guida mig?

(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)

Mkt bra överblick.
Citera
2020-02-28, 19:56
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Historia och gamla kyrkor är kul. Men om jag satt i rätten, åtalad för mord, så skulle jag nog inte skratta. Snarare skulle jag nog surna till om åklagarna svamlade.

Visst är det kul och intressant med historia och gamla kyrkor, man önska ju bara att vi människor skulle lära oss av historien men icke, vi gör samma misstag om och om igen.

Vi reagerar olika som människor, jag skulle inte heller skratta om jag satt anklagad för mord eller vad fan som helst även om jag har nära till skratt alltid annars men det kan ju vara hans sätt att hantera den stress och oro han bör känna inför situationen om han nu inte är psykopat som vissa i tråden påstår .

Men sådana brukar väl vara bra på att läsa av situationen de befinner sig i och anpassa sig efter hur det borde vara så jag vet inte, men som sagt, jag tyckte det var opassande men inte i en så pass allvarlig del av förhandlingen.
Citera
2020-02-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag blir otroligt splittrad av att läsa denna gigantiska FUP, kanske inte enbart för att den är så stor, utan även för att det har varit rättegångsdagar. Och tråden växer.

Jag känner mig okoncentrerad och tar mig inte tid att sätta mig ner och läsa igenom en sak i taget, utan hattar från det ena till det andra.

Men jag tittade (lite) på det där. Nu blir det som med allt annat, jag orkar inte riktigt ta mig tiden det krävs för att gå till botten med det hela.

Brottsstycken av godbitarna:

Aktbil 163. sid 578

"Det enda uppenbara spåret av användning av Google Docs i nät"tid till kl.
23.34 är att dokumentet med namnet USA 2018.gdoc ser ut att öppnas kring
kl.17.53 samma dag, den 14:e maj 2018.
Om det sedan ligger öppet i webbläsaren går inte att säga men det är inte orimligt att det skulle kunna generera trafik mot internet eller lokalt i datorn så
länge det ligger öppet.
"

[...]

"I Stefans dator gällde frågan de händelser som sågs som webbhistorik relaterad
till Google Docs kring kl. 23.34.
Det är händelser som pågår under 5 sekunder, nämligen kl. 23.34.16 till och
med kl. 23.34.21, vilket kan ses i webbhistoriken från den forensiska undersökningen.
Liknande webbhistorik kan även ses kl. 20.29.15, under en sekund.
"

[...]

Googles Backup and syne har en egen loggfil kallad Syne _log.log i vilken
man kan få en uppfattning om hur ofta och intensiv och kontinuerlig synkroniseringen etc. är över tid. Loggfilen från aktuell dator redovisas som separat
bilaga begränsad till perioden 2018-05-14 till och med 2018-05-15.
Av okänd anledning ses dock ingen händelse alls för varken tidpunkten 20.29
eller 23.34.
"

Slutsatsen är tydligen att det inte går att avgöra om någon sitter vid datorn eller ej 23.23

Jag vet inte om denna osäkerhet är något som försvaret kan använda som en invändning mot att SD saknar alibi enligt åklagarsidan för tiden för brottet.

Kanske som ett indicium om försvaret har lyckats hitta någon IT expert som har knäckt frågan om LW verkligen gick ut från dörren vid den tidpunkt 23.23 och anlände till brottsplatsen 23.25, eller om det kan skapas ett rimligt tvivel att det är en förskjutning på tiden.

Ja håller verkligen med om korvstoppningen!

Men läste detta och det borde finnas något spår av trafik mellan dokumentet USA 2018.gdoc och Google docs fast de säger att det är tomt.

Kanske något med ett visst sökord i dokumentet gör automatiska uppdateringar eller länkar som man kan styra?

Vet för lite om IT biten och hur det funkar o vilka möjligheter som finns.

Kanske borde de slänga in frågan i https://m.sweclockers.com/ forum? Säker på någon där som vet hur man fixar med detta.
Citera
2020-02-28, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hallå där, det var ett tag sedan man såg dig!

Som jag skrev, tror att MGK är ett avslutat kapitel för Hiding och utredarna just på grund av att de så ända in i helvete vill få MGM fälld och bakom lås och bom och att han ska förbli där utan något tjafs som resning.

Hiding friskrev MGK från all inblandning i mordet och jag tror att hon kommer att stå fast vid det, jag vill inte att det ska vara så men är tyvärr rätt säker på att så blir fallet.

Ja, håller med. Hon må ha hur starka motiv som helst, men det finns absolut ingenting som binder henne till själva brottet.
Senast redigerad av Refraktor 2020-02-28 kl. 20:10.
Citera
2020-02-28, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
BO:s mobil saknas sedan hon hittdades mördad. I FUP (5000-K574218-18, sid 77 Sammanslagna HÖK-listor) så finns en lista på vilka som försökt ringa till hennes mobil under tiden 15/5 - 16/5 2018 (perioden då hon saknades men ej funnen).

uppringare ggr
polisen 102
Jörgen J. 56
N. W. 52
E. W. 18
Angela C. 14
Lennart J. 12
Camilla J. 12
Mats L. 12
Marie S. 10
Ulf W. 8
Katarina J. 8
Fredrik H. 8
Filippa S. 8
Anders L. 8
Jonas H. 6
Lars-Åke J. 4
Jimmy H. 4
Peter N. 4
Caroline W. 4
Jerry G. 2
Bert L. 2
Hanna W. 2
MGM 0

Varför har MGM inte ringt till hennes telefon? Visste han att det var lönlöst?

Bra iakttagelse.
Citera
2020-02-28, 20:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Aktbilaga 141 sid 24
"... Insp T Aro uppfattar mannen som märklig. Mannen var svensk, ljus i hyn, smal ca 40 år. Min uppfattning är att mannen var ganska lång dvs över 180 cm. Jag uppfattade det hela konstigt men samtidigt kunde vi inte beslå mannen med något och det är han som söker kontakt med oss. Han fortsätter efter kontakten med oss in i skogen bredvid bron mot motorvägen och säger att han ska fortsätta leta efter ungdomarna medan vi tycker han ska gå hem. Jag har efter mordet på Lena W vaktar misstänktes hem och då sett foto på misstänkte. Den misstänkte är mycket väl överensstämmande i utseende med den person jag såg vid den aktuella platsen och tillfället."

Aktbilaga 141 sid 25
"Ingenting stämmer med denna man. Jag vevar ner fönstret på polisbilen och hälsar och frågar något i stil med om allting är bra och om han sett något gäng i närtid. Han svarar att han inte sett några nu men att det är han som ringt polisen, och att han känt sig förföljd av gänget då han var på väg hem ifrån krogen och då ringde polisen. Det stämmer inte för mig, det hela förefaller mycket märkligt och jag frågar honom varför han gått tillbaka om han tidigare känt sig förföljd och trodde att han skulle bli rånad, han svarar något i stil med att då springer jag bara ut i skogen, jag har ficklampa och det tror jag inte dem som förföljer mig har så det är lätt att springa ifrån dem då."

Nu från Norgechatt mm och det går ej så bra att kopiera, men kontentan är att LW befinner sej vid Fågelbärsgatan och "ropar" på SD via sms, 12/5 --- 00.08 (strax efter midnatt alltså, natten mellan 11 och 12 maj). Detta är i runda slängar runt tiden då SD eller åtminstone mannen som ingenting stämmer med larmar polisen (larmet förefaller ha inkommit ca 00.35) om något misstänkt gäng som stryker omkring i området.
-

Aktbilaga 141 sid 46
(D ::, Lena lämnar bostaden --'" Ol N C) .....,. cp _. 1u<1r en runda kring N I Vivallaskogen/Vivallaringen/Vivalla-skolan, sedar N C) går LW genom skogen på gångvägen vidare in på _. N Få l!elbärs2atan hemåt. (.,J Vid Vivallaskolan (.,

Har lämnat bostaden och går längs med Fågelbärsl!atan Står på Fågelbärsgatan Hallå? --Hallå? Hallå? -Står på Få11:elbärs11atan -' Står på Fågelbärsgatan ·På värz tillbaka mot bostaden
Vid bostaden 20180512_013319.jpg -

Håller han som bäst på och krattar manegen, eller tänkte han egentligen att han skulle slå ihjäl henne redan då?

Jätteintressant.
Försöker att hitta detta, men är du säker på att det är Aktbil 141?
Citera
2020-02-28, 20:09
Medlem
landbandys avatar
Ibland får man uppfattningen om att många ,typ; mördaren +dess vänner ,grannar ,polisiära vänner osv. att alla ville bli kvitt PROBLEMET: LW, och på något sätt bara enkelt sudda ut henne ur historien ,sen var det problemet löst !

Men kan tänkas att det är en egen känsla jag fått utifrån att jag sörjer LW:s bortgång ...hmm ..?

Ingen som haft samvete omkring, att tre barn blev utan sin mamma resten utav sina liv ?
Senast redigerad av landbandy 2020-02-28 kl. 20:32.
Citera
2020-02-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
"Jag har jobbat som journalist i, ja 24 år
är det väl nu. Och, det har resulterat i ett antal serier och olika TV-program både
internationellt och i Sverige då. Öhh, och jag har gjmt rätt så många sådana här program om,
om domstolar och den formen av journalistik, kriminaljournalistik. Jag har gjort en serie som
heter Domstolen som går på Sveriges Television. Och vi har väl gjort 16 timmar varvid, jag
tror det är 23 rättsfall eller något sånt där. Så jag är väl rätt så van vid att vara i både rättssal
och träffa människor som har råkat illa ut, åklagare och advokater och sånt. Ähh, och så
senast så gjorde jag en serie som heter Operation Playa som går på SVT nu också"

"Jag påstår att mordet har begåtts med en isyxa"

"den här
personen som jag pekar ut han borde ju, eller den personen borde ju i så fall ha en isyxa eller
har haft en isyxa, och det är inte svårare än den som man klättrar med kan man ju fråga då,
eller dom ska man kunna klättra med, va. Och, man kan ju helt enkelt fråga kompisar till den
här personen och kanske till och med kompisar här i Polishuset, så kanske man kan få ett svar
om det finns eller har funnits en isyxa. Det är väl den första delen, sen utgår jag ifrån, det är
sånt som jag inte vet, men jag utgår ifrån att i så fall finns det ju spår av den här isyxan. Och
har man då rätt isyxa, så kan man ju alltså jämföra spåren då, ähh, så det är väl det jag menar
då. Och där av ska man då kunna visa vilken isyxa som han har använt sig av"

"Ähh, sen om man går till själva mordplatsen, jag har ju varit där och tittat och funderat och
pratat med mycket människor och så. Och då kommer ju nästa fråga då, att hur det här kan ha
gått till då?"

"Kan den här personen ha genomfört
det här själv? Alltså, kan man hålla i henne då, om hon är så pass stark och skriker och inte
vill vara med på det här. Ähh, och det betvivlar jag, och därav så tror jag att. Jag tror att det är
två personer inblandade i det här. Jag tror att den här personen också var med vid det här
tillfället."

"jag har ju pratat med väldigt mycket människor runt
omkring dom här människorna
. Och, ähh, jag tror att den här personen tror att han är mycket
bättre än er. Han är mycket smartare än er. Ähh, och att han kan göra vad han vill. Och jag
tror att han leker med er, om jag ska vara lite hård. Och, om man nu utgår ifrån att ni har
hållit på i 14 månader och det inte sitter någon frihetsberövad, så är väl han helt enkelt
smartare än er just nu
. Men, det är väl inte meningen att det ska bli så hela vägen."

"Så att, det är väldigt mycket upp till Åsa och det krävs stort mod för att göra det här, men det
har gjorts tidigare, och jag förstår att NFC ligger under Polisen och man är åklagare mitt i
karriären och man ska gå emot sina egna, va. Men, å andra sidan, leder man en
mordutredning. Och jag tror att man behöver köra spåren. Jag tror att man behöver ta, om jag
utgår, det här är ju gissningar, för jag vet ju inte vad ni har i eran utredning, men om jag ska
utgå ifrån att ni har kläder med blod på, så behöver dom köras i England och NFC kommer
inte att lämna ut sina extrakt, utan det är bara om ni kan ta kläderna och åka dit. Och då bör
man köra mot Person 2 givetvis också. Äh, och det är där, jag skulle kunna utveckla det här
rätt så mycket, men då, då skulle jag vilja göra det med åklagaren i så fall. Det är ju det jag
har framfört förut då. Och att jag ser ju gärna om hon vill ställa följdfrågor då, så, så kan hon
kontakta mig i alla fall, va."

"Nej, men om vi, om vi håller oss till motivet, om jag ska försöka säga någonting om det, så är
det ju så att Lena och den där personen har ju haft ett förhållande i alla fall I O års tid på olika
sätt. Alltså, även när hon var gift med Ulf vill jag påstå. Och jag tror att, eller vi kan säga så
här, eller så här - Lena har haft ett förhållande med den där personen och även med den som
hon var gift med förut
. Under den tiden så har, så har det också varit ett förhållande tror jag."

Vilken tomte!!!

Ja... Utan att döma, men ja... Konstigt "vittnesförhör". Han söker ju själv upp polisen men har inte koll på tidslinje osv. Han måste ha varit både nervös och ivrig på nåt sätt..?
Citera
2020-02-28, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Eller så planterar han lite frön, krattar manegen inför vad som komma skall.
Om ett par dagar. Då ska polisen kunna lägga ihop 2 och 2 och rikta misstankarna mot Skummisarna som ju stryker runt i trakten.

Ja och polisvittnen på att han jagat "skummisarna" i området (i närtid till mordet), varför hans DNA naturligt bör finnas däromkring.
Citera
2020-02-28, 20:11
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jätteintressant.
Försöker att hitta detta, men är du säker på att det är Aktbil 141?
145 är det.
Jag kan inte redigera nu ...
😖
Citera
2020-02-28, 20:15
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja och polisvittnen på att han jagat "skummisarna" i området (i närtid till mordet), varför hans DNA naturligt bör finnas däromkring.

Ja, han är verkligen dubbelsmart och tänker på allt.
Tror han själv.
Antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in