2020-02-28, 19:44
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Skrämmande att se nyhetssändningarna. Inte ens dem som varit på semester i något drabbat land bör hålla sig undan allmänheten utan fortsätta leva som vanligt och först vid symtom ska man hålla sig undan och kontakta vården enligt forskare. Då är det väl förfan redan försent? Och någon nisse menar att det inte är säkrare för folk att stänga inne sig än att fortsätta leva som vanligt. Hur skulle det inte kunna vara säkrare om folk håller sig ifrån varandra för att undvika sprida skiten.

Politikerna och deras köpta "forskare" verkar vilja att vi blir smittade.
Citera
2020-02-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Det är ju inte ovanligt att få bakteriell infektion/lunginflammation i samband med virusinfektion. Om jag ligger utlsagen hemma och det tutar upptaget om man ringer 1177 eller 112 så hade jag gärna provat lite bredspektrumantibiotika bara för att.
ja det hade man nog gjort, går det beställa nu..som läget är? provat fast det inte hjälper vid virus.
Misstänker man kommer prova allt när det blir som värst.
Citera
2020-02-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ja, och jag såg på SCMP att rökare löpte sju gånger högre risk att dö av viruset. Alla som har sjukdom eller belastning på lungorna är i riskzonen.
Rökare ligger i riskzonen för de flesta sjukdomar.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast om man får en infektion av viruset så kommer det vara en virusinfektion. Antibiotika hjälper inte mot virus
Vad jag säger är att det inte är ovanligt att få bakterieinfektion också när man har en virusinfektion. När lungorna skadas får bakterier också lättare fäste.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spaderdam88
Nu är det offentligt i media, 2 personer till är smittade i Stockholm. Hon som åkte tåg från Göteborg till Stockholm som var positiv var den som smittade en av dessa fall iaf.

Alla tidningar benämner personen på tåget som en HAN. Börjar tvivla på sanningshalten i dina uppgifter. Tyvärr måste jag säga, för uppskattade att det fanns någon som jag trodde hade riktig information.
Citera
2020-02-28, 19:46
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Det kan vara så enkelt att han inte hade munskydd hemma, så han tog det som fanns. Hade kunnat hända vem som helst.

Ja så var det nog och hade vi haft kvar vårt beredskapslager av gasmasker, 5 miljoner stycken, så hade vi också kunnat gå runt i gasmasker, nu när alla andningskydden tagit slut...
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja naturligtvis går inte aktierna upp i rök, men i stort sett alla vanliga människor säljer allt vad de har. Det innebär naturligtvis att börsvärdet sjunker som en sten. Men någon är det ju som köper upp det för annars skulle det ju inte gå att sälja. Vi har ju stadiga fall på runt 5% per dag senaste tiden och efter denna helg tror jag raset tilltar. I Di.se idag stod det att stora ägare med insiderinformation sålde sina aktier redan för flera veckor sedan.

Nja, 5% är väl att ta i, men nog har det varit typ 2-3% de senaste dagarna. Ökningarna i Stockholm (OMX) som skett över de senaste 3 månaderna är nu ”uppätna”, men börsen är fortfarande upp mot 6 månader sedan.

Anklagelser om insiderhandel är ju allvarliga saker (brottsligt), så jättebra om Di gräver vidare i detta och kan hjälpa EBM som då säkert kommer att utreda.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Rökare ligger i riskzonen för de flesta sjukdomar.

Ja, men detta sätter sig djupt ner i lungorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewew
Vilka andra europeiska länder har stoppat inresor från kina, sydkorea, iran och italien? Är det några överhuvudtaget?

Italien har stoppat flyg från Kina, om jag inte missminner mig. Annars kommer jag inte ihåg några andra länder.

Kina har stoppat en del resor ut (bl a gruppresor) och håller koll på flygplatserna så att sjuka inte åker med planen. Verkar som att resenärerna därifrån verkar vara "rena" efter att besluten togs för ca en månad sedan.
Citera
2020-02-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Ja jag läste en intervju igår med en kille som överlevt i Kina. Han beskrev det som att han hade varit i helvetet men överlevt. Tror det var på CNN, men vet inte riktigt. Ska se om jag hittar.

Ja, tack gärna! Jag letar också vidare då, borde ju finnas om du såg ett igår.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Sverige klarar inte "flera hundra importfall".
Men är karln (Tegnell) inte klok?
Citat:
– Vi kan ta emot flera hundra importfall utan att det innebär att vi har en spridning i Sverige. Vi tar varje år emot ett femtiotal fall av mässling i Sverige och stoppar smittan mot dem, säger han.
https://omni.se/kan-ta-emot-hundra-fall-utan-att-vi-har-spridning/a/2GkOWB

Som du skriver klarar vi inte flera hundra importfall och HADE vi haft så pass många så hade en spridning inom Sverige varit en oundviklighet.

Hur kan han jämföra det med mässling. Dessa fall brukar visserligen komma i kluster men ändå inte alla på en gång OCH det finns vaccin som gör att spridningen kan begränsas!

Han måste ersättas - det här är ju befängda uttalanden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad jag säger är att det inte är ovanligt att få bakterieinfektion också när man har en virusinfektion.
Har du någon källa på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in