2020-02-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Han kommer tyvärr inte få tillräckligt hårt stradf i framtiden då den som kommer mörda honom förmodligen inte kommer genomföra nån tortyr.

Här har vi en man som alltså medvetet för in en dödlig smitta i ett land med 9 miljoner människor.
Det är värre än så. Då ALLA grannländer till Iran stängt gränsen så hjälper han smittan att spridas worldwide istället för att smittan begränsas till Iran.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strumprullet
Nej det gör vi inte. Och vi har diskuterat det förut i tråden. Och du har fått länkar till den senaste OECD-rapporten som visar hur SE ligger till avseende praktiserande sjuksköterskor per capita.

BS.

Citat:
Allt fler sjuksköterskor lämnar sjukhusens tunga treskift. Deras flykt slår även hårt mot läkarna. I Dalarna
har läkarföreningen ställt sig bakom sjuksköterskornas kamp för bättre villkor.

https://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2015/01/Sjukskoterskebristen-slar-hart-mot-sjukhuslakarna/

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2019/februari/fortsatt-stor-brist-pa-legitimerad-personal/

https://www.expressen.se/nyheter/qs/larmsiffran-det-behovs-45-000-nya-sjukskoterskor/

https://www.jp.se/article/akut-brist-pa-sjukskoterskor/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Du får ta hänsyn till att det kanske fanns 10 miljoner smittade dag 1. Eftersom det går runtrunt.
Här fanns det mellan 10 och 20personer dag 1. Så mog tycker jag detta virus jobbar på.

Så ge det lite tid.

Mycket möjligt. Men mitt ursprungliga svar var till ett inlägg som tyckte det var mycket med cirka 2800 döda. Ursäkta det är en piss i Mississippi, om vi tittar globalt på dödsfall.
Citera
Medlem
Vatusan ändå. Är det inte lätt att sitta i sin ensamhet på Flashback och noja lite väl mycket?

Idag sken solen på stan. Butikernas hyllor står välfyllda på läkemedel och livsmedel. Nån gubbe i Konsum-kön skojade med kassörskan om att hans hosta var Corona.

Visst, förbered er och era familjer. Jag har själv preppat lite. Jag tar till aktion för att känna mig lite tryggare, som en liten försäkring. Men vafan, nojandet, paniken och hopplösheten och aggressionen - känns den inte lite överilad?

Kan säkert bli tomt på butikshyllorna någon vecka - sure. Sen kommer folk titta ur sina hålor och inse att vi måste fixa upp den röran. Corona kommer typ normaliseras - i slutändan är det värt mer med öppna matbutiker och att samhället fortsätter rulla på. Även om det låter hemskt att säga i dagsläget, när oron är påtaglig.

Sen kan man tycka vad man vill om myndigheterna och regeringen - jag är den första att skriva under på att de har agerat senfärdigt och inkompetent. Senast 2022 får de förhoppningsvis ett kvitto på den saken. Huvuden kommer rulla. Men det förändrar inte min ståndpunkt.
Citera
2020-02-28, 19:48
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
För en sköterska i Danderyd vet ju mer om en helt ny virustyp än faktiska immunologer?
Du tror inte dom pratar med varandra på fikarastetna? Sköterskor, läkare, professorer.
Citera
Medlem
Wasapss avatar
11 smittade totalt i Sverige alltså. Räkna med några hundra kommande veckorna. Några tusen innan mars månad är slut. Nu börjar jag bunkra på riktigt, har tidigare skrattat åt preppers men nu är det slut på skämten.
Citera
Medlem
Vryzass avatar
Vad hände med jubelåsnan Tegnell? Verkar inte uttala sig i media idag.
Citera
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Man blir aldrig sig lik om man trängt sig på en marknad i en sån stad, fattar ni vilken smittohärd som pågått där?

Med 14 dagars inkubationstid borde en relativt enkel statistisk modell av en populations utveckling över tid beräkna konsekvenserna för den som orkar göra kalkylen.

- En kill-gissning är siffran kan vara alarmerande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ja, men detta sätter sig djupt ner i lungorna.
Ehh... ja! På vilket sätt strider det jag skrev mot denna info?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad jag säger är att det inte är ovanligt att få bakterieinfektion också när man har en virusinfektion. När lungorna skadas får bakterier också lättare fäste.

Detta har också nämnts av Björn Olsen på SVT.
https://www.svt.se/nyheter/det-hander-i-kroppen-om-du-skulle-smittas-av-coronaviruset

Att bakterier kommer ner till lungorna efter coronaviruset satt sig där. Och detta kan leda till svåra komplikationer.
Citera
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Förslag !

Vi bussar alla från Arlandas internationella flighter in till Rosenbad där dom då få gå igenom en provisorisk passkontroll/check innan dom sen får beträda svensk mark, då har vi ju garantier för att det fungerar...(obs grävskopa med ironi)

Varför ironi? Det var ju ett jättebra förslag!

(Möjigen endast slaget av förslagen att avkraga Anders Tegnell)
Citera
2020-02-28, 19:49
Medlem
uddevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu hoppas jag att alla svenskar som varit till Italien tillämpar självkarantän och håller också barnen hemma i två veckor självmant. Jag tror att majoriteten är medelklassfolk och de borde ju begripa att det är allvar. Även Wolodarski & Co.

Vad säger arbetsgivarorganisationerna? De borde uppmana sina medlemmar att se till att anställda som varit i Italien kan jobba hemifrån. Nu får väl civilsamhället ta ansvar då myndigheterna och politikerna inte gör det. Vi kan inte vänta på att Löfven ger tillstånd.

Jag förstod det som att skolplikten krävde att barnen skulle befinna sig i skolan om dom inte var lediga, myndigheterna måste ju köra allt och alla ända in i kaklet och reglerna måste efterleva oavsett konsekvenser för människor. Fast personligen tycker jag att det här passar med lite sunt förnuft och att man skall skita i vad vissa paragrafryttare säger och hålla ungarna och sig själv hemma ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in