2020-02-28, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det där att thailändaren bodde i en liten lägenhet kommer från Dr Cambells förutfattade mening om thailändares boenden. Det är inte alls säkert att han bodde litet. Men han hade sin familj runt sig under 3-4 dagar då han var sjuk hemma. Ingen av dem blev smittad.
Haha, en taximan bor i bästa fall i ett trångt ruckel med sin familj annars bor han med hela släkten i ett trångt ruckligt hus. Kom hit till Thailand så kan du se själv så slutar du pumpa upp deras boenden eller annat. De trivs med att bo så konservativa som de innerst inne är och tur för oss som bor här att deras hyra är så låg och därmed även min hyra.

En kompis åkte i veckan till Koh Chang från Chang Mai för att träffa svenska släkten och kineserna väller fortfarande in. Inte i grupp sedan KINA stoppat det men som privata turister med desto mer rörelse frihet.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Läste just ett inlägg på facebook som löd såhär: "Glöm andningsskydd och karantän, vi kommer få Corona allihop!! I precis detta nu hade min dotter med sig en klasskamrat hem som visade sig vara dotter till en av de dom jobbar på det stängda företaget här i Uppsala där den smitt kvinnan jobbar. Han är hemma men barnen har dom skickat till skolan. Och till kompisar. Dom tog bussen hit dessutom...Både mamman o pappan är ju förkylda o kände sig risiga så de var hemma bägge två idag, sa dottern. Mamman hade storhandlat för de ska sätta sig i karantän i helgen. Vad hjälper det??"

Är folk helt efterblivna? Vi väntar lite med karantän så vi kan handla lite och så och sedan blir det bra med karantän lagom till helgen. Barnen? De kan komma och gå som de vill under tiden.

Det är helt galet! Det kommer kuka ur fullständigt! Det behövs åtgärder a la Nordkorea för att det ska fungera.

https://www.expressen.se/nyheter/man-brot-mot-karantanen-greps-och-avrattades/

-Stäng arbetsplatser
-Stäng skolor
-Stäng ned kollektivtrafiken
-Stäng ned flygplatser. Resenärer på plan som ändå måste hit måste sättas i karantän i 14 dagar innan de medges inresetillstånd och får komma in i landet.

Det är enda sättet att hindra spridningen.

Tyvärr kommer sådana åtgärder inte vidtas innan det är för sent. Så tragiskt att bara se på hur handlingsförlamad denna regering är när vi står inför ett nationell kris som riskerar att leda till att tiotusentals personer riskerar att mista livet. Det krävs handling!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Världshälsoorganisationen WHO uppgraderar risken för att coronaviruset sprids globalt till ”mycket hög”, enligt AFP.

Länk?
Citera
2020-02-28, 16:47
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sjukvården lämnar inte ut information om patienter pga patientsekretess. Därför får man inga uppdateringar.

Och det är väl i regel bra. Men för en samhällsfarlig sjukdom som detta är bör sekretessen lättas lite tycker jag, i rent informationssyfte. Man behöver ju inte lämna ut personuppgifter, men hälsostatus känns befogat att följa löpande.
Citera
2020-02-28, 16:48
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag är ingen tomte. Jag förvränger inte med syfte att skapa oro, förvirring och misstro. Varför gör du det?

Ja, Italien gick från 0 till 17 på kort tid. Det rapporterade myndigheterna om.

Men inte som du beskriver det:

"0 döda, oj, vi menar 8 döda, nej alltså 17 döda."

Rapporteringen har varit klar och tydlig. Inga "oj, vi menar… alltså". Samtidigt har de italienska myndigheterna redovisat siffror på smittade, antal intensivvårdspatienter och friskförklarade.

Du sprider förvirring, uppenbart medvetet eftersom du vägrar att ange några källor. Du sprider fake news. Varför sprider du ogrundade uppgifter att 60-80% av jordens befolkning kommer att smittas och 25% av dessa kommer att dö?

Varför?
Därför att CDC (center for disease control) har sagt det, nypost har sagt det o nytimes har sagt det. Jag är på väg till min stuga i Alaska och har inte tid att snickesnacka med dig. Sök up länkar själv.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Ja

FEBER och torrhosta kommer först, INTE EN SNUVIG NÄSA.

Och det kan ju verkligen förklara att oflk inte känner symtom men smittat folk. Har man lätt feber kan det tas för lite trötthet, har man lite torrhosta som inte är "hela tiden" hostar man kanske bara till lite.

Sades det något om halsont?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Är folk helt efterblivna? Vi väntar lite med karantän så vi kan handla lite och så och sedan blir det bra med karantän lagom till helgen. Barnen? De kan komma och gå som de vill under tiden.

Svaret är Ja. Jag jobbar på ett företag som har ett för litet kontor i förhållande till hur många anställda man är. När den vanliga influensan gick för ett par veckor sedan kom en kvinna till jobbet, hostade och nös hela tiden, och satt i ett litet trångt rum tillsammans med tre andra som såklart blev smittade allihop.

Igår satt en av de högsta cheferna i ett möte med tio andra, hostade och nös, var så besvärad en stund att hon fick gå ut från mötet. Istället för att gå hem direkt så stannade hon kvar, någon timme senare spydde hon på golvet. Då förstod hon till sist att det kanske var läge att gå hem.

Inget av dessa fall gäller Corona, men i min erfarenhet så är vi i Sverige helt omdömeslösa när det gäller att hålla sig hemma för att inte smitta ner sina arbetskamrater. En del av förklaringen stavas såklart K-A-R-E-N-S-D-A-G.
Citera
Medlem
Scam fattar du väl? Är du blåst? Spärra ditt kort om du ”handlat” där.
Citera
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
WHO säger att man fortfarande inte har en okontrollerad spridning. Man kan fortfarande få allting att hänga ihop.

Man tror att man har ett vaccin inom ett antal veckor. Man har redan gjort framgångsrika tester.

Oj vad ute man är o blåser.

Vi ha inte ett enda vaccin skapat för ett virus ännu. Varenda expert talar om 12-18 månader. Det han menade var att inom en vecka kommer de få resultat ifall testerna visar några effekter. häng med i matchen.

De har sagt att vi inte har en okontrollerad spridning i över 2 månader. Samma snack varje gång.
Citera
2020-02-28, 16:49
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Glöm inte att lagra vatten, du behöver helst 2-3 liter vatten/ dygn, också lätt att glömma en sådan skitsak som toapapper.
FCK!
Jag har försökt att dricka 2-3 liter vatten per dag. Går inte även med Rambo-vilja. 1 liter är taket.
Då syftar jag på vatten för dryck.
För matlagning och hygien så tillkommer vattenbehov i linjär korrelation mot vad man har lagrat för mat och hur man sköter sin hygien.
Citera
2020-02-28, 16:49
Medlem
Detta är det enda positiva jag läst under hela denna jävla showen. Ett vaccin som väntas vara färdigt inom snar framtid. Dock så har jag en eller två åsikter om detta men som säkert bara passar in i konspirationsteorier. Allt från Israel till vaccin överlag...

https://m.jpost.com/HEALTH-SCIENCE/Israeli-scientists-In-three-weeks-we-will-have-coronavirus-vaccine-619101
Citera
2020-02-28, 16:50
Medlem
FN har nu uppgraderat risken till "mycket hög" att viruset sprids över världen, inte bara i Kina.

Men det visste vi andra kanske redan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in