2020-02-28, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Som jag skrev i mitt inlägg handlar det om ett till flera dygn.
Tid innan man känner första symptomen medelvärde 4,2 dagar (3,5 - 5,1 dagar inom 95% konfidensintervall)

Genomsnittlig tid intagen på infektionsklinik 11,5 dagar tills utskrivning (8,0 - 17,3 dagar inom 95% konfidensintervallet)

Medeltid tid från intagning till dödsfall 11,2 dagar (8,7 - 14,9 dagar inom 95% konfidensintervallet)

Rapporten tolkad av Dr. John Campbell https://www.youtube.com/watch?v=dnE9O-vV-ws
Citera
2020-02-28, 22:58
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gs20
Tack.

Förhoppningsvis? Finns det något mer konkret? Ska man lägga dom i en zip påse t.ex.

Vet inte hur dom ska förvaras. Men lägg dom absolut inte i frysen, då överlever viruset hur länge som helst. Man har tinat upp virus från Spanska Sjukan som legat nedfryst i Arktis i hundra år.

Bifogar svaret från "idiotsverige". Observera att det här är en tråd med amatörer som spekulerar.

Hittills har ingen blivit smittad ifrån Kinapaket, så att viruset ska leva mer än en vecka på sådana ytor anses uteslutet(snabbare än så kan man inte få ett kinapaket)

På mjukare ytor än stål förstörs det inom 24 timmar, som ju t.ex filtren är. (Fetthinnan i membranet absorberas av yton och viruset blir odugligt)

En p3 mask kan visst vara effektiv, så länge den sluter TÄTT (Alltså gummiförseglad, inte en sådan pappmask) och man byter filter ofta, men även om man inte gör det så är det bättre än inget alls då de flesta viruspartiklar fastnar i filtret och man drastiskt minskar sin chans att inhalera det.

Rent teoretiskt kan man därför återanvända filter om man låtit dem "vila" ett tag så att ev.virus hinner förstöras, om filtret inte är speciellt slitet för övrigt. Detta är inget som filterförsäljarna vill att man ska veta såklart, då de vill sälja mer filter, och det kommer därför heller aldrig att rekommenderas då media bara rapar rekommendationer ifrån samma "experter" Men man ska helst använda dem under kortare perioder i taget då, inte ha masken på sig hela dagen.

Och du sa att en stor fördel att man inte kan röra sig i ansiktet, vilket stämmer mycket bra. Rör helst inte filtret alls, försök inte rengöra det heller, då man kan råka försvaga skyddslagren.
Citera
2020-02-28, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Ja eller VG kanske borde ta en titt på matten. 200 patienter på 3 arbetsdagar á 8 timmar. Ja jag vet inte. Kanske tar ett läkarbesök bara 8 minuter i Oslo.

Oavsett är det illa, men de siffrorna låter ju helt sjuka. I så fall borde de flesta i Oslo varit exponerade för smittan vid det här laget.

Jaja, håller med. Men hur-som, jag bor i Oslo och med tanke på hur Norge har skøtt det här fram till nu så blir jag nog sj smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Finns många spekulationer från experter om att iaf 40-80% av jordens befolkning lär bli smittad. Inget konspiratoriskt utan uträkningar som mycket väl skulle kunna bli sanning.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-expert-opinions/

Finns lite citat här bland annat. Annars är det bara att googla själv.

Ok.
Vi får väl se.

.... och återigen.
Trots dina siffror.
X miljarder på jorden kommer leva vidare.
Citera
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Nu börjar det krångla till sig ordentligt...
En hund har testat positivt med Corona virus!

https://www.cnbc.com/2020/02/28/a-dog-in-hong-kong-tests-positive-for-the-coronavirus-who-confirms.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Att läggas i en säng i en flygplats inom karantän, mitt bland massa andra sjuka, när väl personal och utrustning börjar ta slut är ingen räddning eller "vårdplats". Bara en plats under karantän att dö på.

Man kan säkerligen göra en del för många av de mindre svåra fallen genom att ganska få personal kontinuerligt kontrollerar en större mängd personer i samma lokal och att dessa får t.ex. dropp, syrgas, antiviral medicin etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Den säger inget annat än att nästa vecka kommer man kunna göra tester i samtliga delstater. På ”public labs”.
Att andra tusentals labb i landet kunnat göra tester för längesen vet man ju såklart.

Vad vill du ha sagt?
Att bara 459 tester har gjorts i usa
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
Nei faen, hermetiske fiskeboller? Bønner, joikakaker og tunfisk er tingen i disse apokalyptiske tider!
Rosiner og sjokolade! Leverpostei på boks og masse makrell till knekkebrødene! Det går nog lang tid til vi får smake litt ordentlige raspeballer fellow nordbagge. Imorgen er det jeg som løper till polet før å hamstre litt glemme-melk til apokalypsen! 😎
Citera
2020-02-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
Exactly, å alle her inne klager på at Sverige er inkompetente? Her i Norge var det bare /FacePalm x 1000.... Neste blir vel at:

"Alle barnehager i Oslo kommune dro på ferie til Wuhan for å gi ut free hugs, 20 000 barn nå smittet med covid-19, men alt er under kontroll sier Erna Solberg mens hun dytter ned en plate melkesjokolade". Welcome to Norway

Jupp, jævla idioter. Alle på FHI skal obligatorisk jobbe med smittede, eller bli skutt i bakhodet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 812258
Norge har ju failat helt.

En øgonläkare som vistades i nord italien i ett drabbat område kommer hem, mår dårligt och frågar om han ska testas och får nei som svar av FHI.

PÅ 3 DAGAR SÅ HAR HAN ØVER 200 PATIENTER!!! DETTA ÄR OSLO 2020.

Norge kommer ta den størsta smällen i Europa.

God natt

Där fick ni för att era skidåkare är så kaxiga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Att bara 459 tester har gjorts i usa

Tegnell har testat fler, över 500.
Citera
2020-02-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Barn verkar ju inte ens bli kritiskt sjuka i samma utsträckning som äldre. Inte hört talas om en enda unga i respirator faktiskt. De finns säkert, men verkar ovanligt. Har väl för det mesta varit relativt långt förlopp till kritisk sjukdom verkar de flesta rapportera.
Det låter ju bra.
Här är en beskrivning av typiskt förlopp.
https://www.businessinsider.com/coronavirus-covid19-day-by-day-symptoms-patients-2020-2?r=US&IR=T

På ett sjukhus tänker jag mig att en försämring kan fångas upp tidigare än den tidpunkt då patientens symptom fått denne att ringa sjukvården vid hemkarantän.
Hur viktigt för utfallet är det att sätta in åtgärder tidigt?
Det vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in