Citat:
Ursprungligen postat av
Olbars
Men det finns andra problem. Det här är en uppmålad bild av vad jag tror, måhända något generaliserad: Sverige har inte upplevt krig på tvåhundra år. Vi har inte haft allvarliga smittospridningar eller upplevt extrem fattigdom på decennier. Vi har inte heller haft reella naturkatastrofer på mycket, mycket länge. Som någon konstaterade, "faran har avskaffats" i den guldålder som varat de senaste sjuttio åren. Vi förstår inte faran, vi förmår därför inte skydda oss.
Detta är bakgrunden till att våra politiker framstår som naiva och handfallna.
Jag håller med helt, vi har levt så tryggt här uppe i Sverige så länge att vårt folkslag helt saknar tåga. Jag fattar faktiskt inte varför folk överlag är så naiva, dumma och allmänt handlingsförlamade. Problemet är också att de är så många. Jag föraktar människor i det här landet som sitter på rent avgörande samhällspositioner, håller käft, tittar på, lyfter lön och inte gör ett jävla skit. Det finns typ inget värre och det får en att koka.
Alla vet ju att viruset är på väg hit. Varför gör vi ingenting åt det?
Citat:
För två år sedan avslöjade Världshälsoorganisationen (WHO) att man förberedde sig för en mystisk internationell epidemi som man kallade ”sjukdom X”.
Nu varnar professorn Marion Koopmans, rådgivare för organisationen, att coronasmittan kan vara just den sjukdomen.
– Det här utbrottet håller snabbt på att bli den första riktiga pandemiska utmaning som passar in på sjukdom X-kategorin”, säger hon till brittiska medier.
Marion Koopmans tycker att både vetenskapen och smittskyddsexperter ”slösar viktig tid” genom att man inte förbereder sig tillräckligt för sjukdomarna på prioriteringslistan.
Den här kvinnan är professor, forskare och tidigare rådgivare åt självaste WHO, och varnar för en pandemi utan motstycke. Men istället för att lyssna på henne så förlitar vi (våra politiker) i lilla Sverige oss istället på ett jävla stolpskott till epidemiolog som (1) fortsätter tona ner virusets allvar, (2) saknar handlingskraft och (3) får kritik av sina jämlikar för hans uttalanden. Jag kokar fan sönder av ilska om inte Sverige ändrar sin inställning till det här snart.