2020-02-25, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
intressant om detta stämmer för att skapa vänligare miljöer, finns det någon länk du kan hjälpa till med?
I den här länken på sid. 2 står det litet om höljeförsedda virus:

https://www.studocu.com/sv/document/karolinska-institutet/vardandets-grunder-i-haelsa-och-ohaelsa/foerelaesningsanteckningar/virus-a-moment-1-grundlaeggande-hygien-mikrobiologi-och-immunologi/3947017/view
Citera
2020-02-25, 23:18
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Just det har inte mörkats. Det beror på att patienten begärt sekretess och inte heller vill medverka i intervjuer.
Men jag tycker nog att det är av allmänintresse hur läget är (intervjuer kan man skippa). Personen var rädd för trakasserier, men den som verkligen vill jäklas med hen gör det.

Låta personen vara anonym? Har hen själv koll på vem hen har varit i kontakt med? Har (alla) de som vistats i närheten spårats? Har de belagts med nåt slags yppandeförbud?

Jag tycker att man ska lägga korten på bordet!
Det smygs tyvärr för mycket i detta land, och det har fått motsatt verkan till vad man hoppades det skulle medföra.
Citera
2020-02-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det är så bedrövligt att veta att regeringen inte kommer göra tillräckligt för att avsätta resurser till regionerna, inventera lokaler och organisera personal som i händelse av utbrott kan kallas in. Förbereder vi oss kan folk vara lite mindre otrygga och liv kommer kunna räddas, men den här regeringen stirrar sig hellre i naveln och bryr sig inte ett dugg.

I bästa (värsta) fall hade de även stängt gränserna till den Skandinaviska Halvön i samarbete med Norge. Inreseförbud från Iran hade varit ett önskvärt första steg.

Regeringen går på vad berörda myndigheterna säger. Som påpekats många gånger tidigare i tråden så har vi inte ministerstyre (lag emot det). Det spelar ingen roll vilken regering du haft i den här frågan.
Citera
2020-02-25, 23:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Det är kul att jämföra stämningen i denna tråd med stämningen i verkligheten.

När jag nämnde coronaviruset i dag på kneget frågade en kille om media inte hade släppt det där än. Han var TOTALT oberörd som de flesta.
Citera
2020-02-25, 23:19
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
0.2 % dödlighet för 30-åringar (men de flesta yngre som dör har en eller flera sjukdomar som tex diabetes), det finns inga rapporterade fall om barn under 10 som dött.

Var har du fått dessa siffror så att du kan ange en procentsats? Sedan om inte barnen dör är ju jättebra, men om föräldrarna går bort blir det inte roligt för vare sig barn eller samhällsekonomi.
Citera
2020-02-25, 23:20
Medlem
Har ni missat att corona kan vara "sjukdom x" i tråden??

"För två år sedan avslöjade Världshälsoorganisationen (WHO) att man förberedde sig för en mystisk internationell epidemi som man kallade ”sjukdom X”.

Nu varnar professorn Marion Koopmans, rådgivare för organisationen, att coronasmittan kan vara just den sjukdomen.

– Det här utbrottet håller snabbt på att bli den första riktiga pandemiska utmaning som passar in på sjukdom X-kategorin”, säger hon till brittiska medier."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qo0BnP/who-radgivare-coronaviruset-kan-vara-sjukdom-x
Citera
2020-02-25, 23:20
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Finns inget sånt uttalande av 1177 Vårdguiden.
Ok, såg att ”moderatorn” hövligt ifrågasatte inlägget, men jag var osäker på vad han menade.
Citera
2020-02-25, 23:21
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Var har du fått dessa siffror så att du kan ange en procentsats? Sedan om inte barnen dör är ju jättebra, men om föräldrarna går bort blir det inte roligt för vare sig barn eller samhällsekonomi.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

För övrigt har du glömt ett ord i din signatur. Den lyder
Citat:
Snälla asiater - kan ni sluta alla de djur som ingen annan äter på jordklotet, exempelvis såsom fladdermöss (hur mycket kött kan det faktiskt finnas på en fladdermus), ormar och myrkottar!

men antagligen skulle du skriva
Citat:
Snälla asiater - kan ni sluta äta alla de djur som ingen annan äter på jordklotet, exempelvis såsom fladdermöss (hur mycket kött kan det faktiskt finnas på en fladdermus), ormar och myrkottar!

Jag rekommenderar dig att korrigera texten om du vill nå ut med ditt budskap.
Senast redigerad av StJerome 2020-02-25 kl. 23:25.
Citera
2020-02-25, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Men det finns andra problem. Det här är en uppmålad bild av vad jag tror, måhända något generaliserad: Sverige har inte upplevt krig på tvåhundra år. Vi har inte haft allvarliga smittospridningar eller upplevt extrem fattigdom på decennier. Vi har inte heller haft reella naturkatastrofer på mycket, mycket länge. Som någon konstaterade, "faran har avskaffats" i den guldålder som varat de senaste sjuttio åren. Vi förstår inte faran, vi förmår därför inte skydda oss.

Detta är bakgrunden till att våra politiker framstår som naiva och handfallna.

Jag håller med helt, vi har levt så tryggt här uppe i Sverige så länge att vårt folkslag helt saknar tåga. Jag fattar faktiskt inte varför folk överlag är så naiva, dumma och allmänt handlingsförlamade. Problemet är också att de är så många. Jag föraktar människor i det här landet som sitter på rent avgörande samhällspositioner, håller käft, tittar på, lyfter lön och inte gör ett jävla skit. Det finns typ inget värre och det får en att koka.

Alla vet ju att viruset är på väg hit. Varför gör vi ingenting åt det?

Citat:
För två år sedan avslöjade Världshälsoorganisationen (WHO) att man förberedde sig för en mystisk internationell epidemi som man kallade ”sjukdom X”.

Nu varnar professorn Marion Koopmans, rådgivare för organisationen, att coronasmittan kan vara just den sjukdomen.

– Det här utbrottet håller snabbt på att bli den första riktiga pandemiska utmaning som passar in på sjukdom X-kategorin”, säger hon till brittiska medier.

Marion Koopmans tycker att både vetenskapen och smittskyddsexperter ”slösar viktig tid” genom att man inte förbereder sig tillräckligt för sjukdomarna på prioriteringslistan.

Den här kvinnan är professor, forskare och tidigare rådgivare åt självaste WHO, och varnar för en pandemi utan motstycke. Men istället för att lyssna på henne så förlitar vi (våra politiker) i lilla Sverige oss istället på ett jävla stolpskott till epidemiolog som (1) fortsätter tona ner virusets allvar, (2) saknar handlingskraft och (3) får kritik av sina jämlikar för hans uttalanden. Jag kokar fan sönder av ilska om inte Sverige ändrar sin inställning till det här snart.
Citera
2020-02-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är kul att jämföra stämningen i denna tråd med stämningen i verkligheten.

När jag nämnde coronaviruset i dag på kneget frågade en kille om media inte hade släppt det där än. Han var TOTALT oberörd som de flesta.
Och på mitt jobb pratar alla om det hela tiden. Men då reser vi mycket i tjänsten också.
Citera
2020-02-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men jag tycker nog att det är av allmänintresse hur läget är (intervjuer kan man skippa). Personen var rädd för trakasserier, men den som verkligen vill jäklas med hen gör det.

Låta personen vara anonym? Har hen själv koll på vem hen har varit i kontakt med? Har (alla) de som vistats i närheten spårats? Har de belagts med nåt slags yppandeförbud?

Jag tycker att man ska lägga korten på bordet!
Det smygs tyvärr för mycket i detta land, och det har fått motsatt verkan till vad man hoppades det skulle medföra.
Ja på ett sätt kan man säga att sekretessen fungerar som yppandeförbud, för oss vårdpersonal.

Jag skulle inte riskera min leg genom att bryta en sekretess.
Citera
2020-02-25, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Korrekt. I feministisk politik är det viktiga vad som sägs inte vad som görs. Sårande ord är viktigare att fördöma än att bekämpa fysisk fara, smärta och död (sjukdom, smitta, mord, våldtäkter, rån). Presskonferenser, debattartiklar, opinionsyttringar är viktigare än infektionskliniker, vårdplatser och inställda flyg i ett feministisk samhälle.
Japp. Som någon sade, vi kommer sakna den medelålders vita mannen när han väl är borta. Han som håller koll på VA-systemen och kör sopbilen och utför diverse andra osexiga arbeten utan att kräva mer än en arbetarlön. Kvinnofolk med grönt hår och näsring kommer knappast stå i kö för att ersätta.

Hursomhelst - de moln som tornar upp sig på himlen bådar inte gott för Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in