2020-02-28, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Detta såg ju riktigt illa ut.

Yepp, detta är ett mördarvirus.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Löfven kommer säga efter att man vara naiva. Nu har vi 7 smittade men några direkta åtgärder gör man inte. För att hindra en smitta som detta måste man ju införa saker som flygstopp, karantän och det inte blir frivilligt att testa sig.
Löfven kommer säga att "öö* uu mummel nu har förutsättningarna ändrats och nu får vi förhålla oss till det.
Citera
Medlem
livstidsfängelse på alla som sprider smittan!
Citera
2020-02-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Glöm inte att lagra vatten, du behöver helst 2-3 liter vatten/ dygn, också lätt att glömma en sådan skitsak som toapapper.

Toapapper har jag en bal sen tidigare. Vatten är lugnt så länge det finns el. Jag har c:a 30 liter flaskvatten men ändå. Tror inte att de stora samhällsfunktionerna kommer kollapsa. Gör dom det är det kört.
Citera
2020-02-28, 16:43
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Inga nya fall från Italien idag?
De ökar med typ 30% per dygn, om det inte kommit något därifrån så är det för att de inte släppt siffrorna än.
Citera
2020-02-28, 16:44
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sjukvården lämnar inte ut information om patienter pga patientsekretess. Därför får man inga uppdateringar.

Intressant att det är sekretess inom just det området, när man idag kan få reda på i princip allting om en person som är skriven i Sverige. Inte fann behöver jag veta om en person har betalningsanmärkningar, äger en viss bil eller har begått ett brott. Men just vad gäller smittorisk, så skulle jag jättegärna vilja veta t ex kön, stad, ålder på den som smittats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Inga nya fall från Italien idag?

Italien väntas släppa nya siffror vid en pressträff 17:00 GMT (18:00 i Sverige).
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Läste just ett inlägg på facebook som löd såhär: "Glöm andningsskydd och karantän, vi kommer få Corona allihop!! I precis detta nu hade min dotter med sig en klasskamrat hem som visade sig vara dotter till en av de dom jobbar på det stängda företaget här i Uppsala där den smitt kvinnan jobbar. Han är hemma men barnen har dom skickat till skolan. Och till kompisar. Dom tog bussen hit dessutom...Både mamman o pappan är ju förkylda o kände sig risiga så de var hemma bägge två idag, sa dottern. Mamman hade storhandlat för de ska sätta sig i karantän i helgen. Vad hjälper det??"

Är folk helt efterblivna? Vi väntar lite med karantän så vi kan handla lite och så och sedan blir det bra med karantän lagom till helgen. Barnen? De kan komma och gå som de vill under tiden.
Det stängda företaget är alltså Thermo Fisher.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den svenska hållningen är att man inte kommer göra ett skit för att begränsa smittspridningen. För mig står det i alla fall helt klart.

De kan inte sitta och prata om att samordna myndigheter, tillsätta utredningar, följa utvecklingen bla bla bla. Smittan står ju och och knackar på här och nu. Möjligen är det redan för sent, men bara möjligen. Det kan gå att begränsa om man agerar här och nu. Det är galet att inte ha någon slags screening eller karantän för inkommande resenärer utomlands. Fan - stäng skolor och arbetsplatser och svält ut viruset. Släpper vi bara in resenärer på det här viset är jag rädd att vi kommer ha total smittkaos i Sverige om 14-30 dagar. Då går inte att göra ett skit annat än att be till gudarna. Ingen ide att vända sig till vården i ett sådant läge, för det kommer inte finnas resurser.

Det här är ett samhällsfarligt hot.

Stämmer ej. Det är flera regioner, kommuner, länsstyrelser och universitet som gått ut med rekommendationen att vara i hemmakarantän 14 dagar efter resor till drabbade länder.

Det pågår fortfarande inte någon hejdlös eller okontrollerad spridning av viruset i Sverige.
Citera
2020-02-28, 16:45
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Schweiz:
*Ställer in alla evenemang över 1000 personer*
https://www.svt.se/sport/ishockey/schweiz-infor-corona-restriktioner

Sverige:
*Woohoo Mello! Woohoo Vasaloppet!*

Så det är okej med evenemang med några hundra deltagande? Då spelar det nog ingen roll om man ställer in evenemang med över 1000 personer, det går åt helvete iallafall.
Citera
Medlem
4598gj45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
livstidsfängelse på alla som sprider smittan!

Varför? Det här viruset gör inget annat än gott för mänskligheten.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men din tomte. Under 24 h gick Italien från 0 till 8, och på ett dygn från 8 till 17 dödsfall.

Jag är ingen tomte. Jag förvränger inte med syfte att skapa oro, förvirring och misstro. Varför gör du det?

Ja, Italien gick från 0 till 17 på kort tid. Det rapporterade myndigheterna om.

Men inte som du beskriver det:

"0 döda, oj, vi menar 8 döda, nej alltså 17 döda."

Rapporteringen har varit klar och tydlig. Inga "oj, vi menar… alltså". Samtidigt har de italienska myndigheterna redovisat siffror på smittade, antal intensivvårdspatienter och friskförklarade.

Du sprider förvirring, uppenbart medvetet eftersom du vägrar att ange några källor. Du sprider fake news. Varför sprider du ogrundade uppgifter att 60-80% av jordens befolkning kommer att smittas och 25% av dessa kommer att dö?

Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in