2020-02-28, 13:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Då kan man aldrig stoppa corona...
Precis, det har också sagts i mängder av källor motsv. folkhälsoinstitut i andra länder, att 60-80% av världens befolkning kommer smittas, och av dessa kommer 25% dö.

Förbered nu. Ni vill inte stå där med brallorna nere när alla andra har panik.
Citera
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Exakt. Har han kommit hem till sin familj och om han har barn så tar dom med det till dagis som tar till sina föräldrar som tar till sin arbetsplats. Osv.

Så det går inte att stoppa egentligen. Och Sveriges beredskap är usel. Kina byggde ett nytt sjukhus på 10 dagar. Ett liknande projekt skulle ta 5 år i Sverige. Folk får helt enkelt tvätta händerna noggrant och hoppas på det bästa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Fortsätter citera uttalande igår från Malin Begnér (hon som ansvarar för första pat. på Ryhovs sjukhus i Jönköping) till Jönköpingsposten:

"Vanliga vårdrum Om någon har oturen att smittas och hamna i isolering är vården helt vanlig. Skillnaden är att det är en person som vårdas i rummet. Det är vanliga enkelrum med TV, stol, bord, och toalett.
Så länge antalet smittade ligger på en låg nivå kommer de som behandlas stanna i dessa rum tills de inte är smittsamma, något som kontrolleras genom virusprover"
" Så kommer vi att göra så länge det handlar om få smittade"
" Hamnar vi i ett läge med väldigt många smittade då kanske vi prioriterar de som är allvarligast sjuka"

Artikeln finns bakom en betalvägg, så börja inte tjata om länkar, källa m.m.

Ingen betalvägg än: https://www.jp.se/article/tv-sa-ser-beredskapen-for-covid-19-viruset-ut-pa-ryhov/
Citera
2020-02-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Vasaloppet i helgen kan ju dra igång det ordentligt, räcker med en smittad, hostig jäkel i spåret så har vi x antal smittade om en/två veckor till

Man erbjuder utländska åkare som bor i regioner som är satta i karantän att få åka nästa år gratis. I övrigt kör man som planerat.

Är inte smitto risken hög i omklädningsrum med varm och fuktig luft?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/vasloppslakaren-om-coronaviruset-vissa-akare-kommer-inte
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Ni diskuterar olika termer.

Corona är ”airborne droplets”, medan mässling är ”airborne”.

Vissa tolkar också airborne i militärisk term vilket innebär det skulle spridas flera kilometer via vinden och fortfarande döda människor.

Hur som helst så smittas omgivningen. Smittskyddsläkaren i Sverige sa själv att 15 minuter inom 2m radie från en smittad så är man exponerad. Förmodligen beror på det patienten också.

Taxichauffören i Thailand smittade inte sin familj trots deras hus är som en etta i Sverige medan superspridaren i UK tog med sig 3st per land när han var ”symptomfri”.

Personligen tror jag inte ett skit på att han var det, det hör knappast till ovanligheterna att festprissar på semester sänker ner någon alvedon med ölen för att ”orka parta” på en semester.

Det där att thailändaren bodde i en liten lägenhet kommer från Dr Cambells förutfattade mening om thailändares boenden. Det är inte alls säkert att han bodde litet. Men han hade sin familj runt sig under 3-4 dagar då han var sjuk hemma. Ingen av dem blev smittad.
Citera
Medlem
ünders avatar
Om nu andningsskydd inte rekommenderas, varför används dem då i vården? Jag tror snarare att dem inte vill att skydden ska ta slut i vården, samt att de inte litar på att allmänheten använder dem på rätt sätt.

Varför inte gå ut med information istället, så att människor kan använda skydden korrekt!?
Om ni använder skydd, låt bli att kladda på dem vid användning och se till att de sitter ordentligt och tätt runt ansiktet. Skydden är engångsprodukter som ska slängas efter varje användning. Se alltså skydden som kontaminerade efter att ni har haft på dem och ta försiktigt tag i kanterna och slängt skydden. Tvätta händerna.
Citera
2020-02-28, 13:45
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Precis, det har också sagts i mängder av källor motsv. folkhälsoinstitut i andra länder, att 60-80% av världens befolkning kommer smittas, och av dessa kommer 25% dö.

Förbered nu. Ni vill inte stå där med brallorna nere när alla andra har panik.

Hur förbereder man sig på att inte bli smittad? Hur länge kommer den här epidemin att pågå?
Avtar den under sommarmånaderna?
Senast redigerad av Mongoprofeten 2020-02-28 kl. 14:00.
Citera
2020-02-28, 13:45
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det är väl inte så förvånande att den stenålderscivilisationen blir hårt drabbat. Däremot blir jag förvånad att det nådde dit i den utsträckningen. Jag trodde inte det var särskilt mycket färdandes kineser till och från Iran. Iran är väl ändå ett ganska slutet land...
Kina och Iran är allierade, Kina hjälper bl.a. Iran att utveckla kärnvapen och bärraketer till dem. Det är ingen tillfällighet att en minister och vicepresidenten insjuknat efter möten med kinesiska vapenförsäljare. (Irans ambassadör till Vatikanen ska visst också ha insjuknat, men det kan ju vara från den italienska källan).
Citera
2020-02-28, 13:46
Medlem
george.sthlms avatar
Myndigheterna i Taiwan ( som för övrigt klarat sig hyfsat ) hädar att dom som bekräftas smittade
bara är toppen på ett isberg. Många många fler är smittade men får bara milda symtom.

Dessutom säger forskare i Taiwan att det med all sanorlikhet är så att en smittad utan symtom
har låg risk att föra smittan vidare, dvs under inkubationstiden så är risken liten för smittspridning.
Citera
2020-02-28, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Om nu andningsskydd inte rekommenderas, varför används dem då i vården? Jag tror snarare att dem inte vill att skydden ska ta slut i vården, samt att de inte litar på att allmänheten använder dem på rätt sätt.

Varför inte gå ut med information istället, så att människor kan använda skydden korrekt!?
Om ni använder skydd, låt bli att kladda på dem vid användning och se till att de sitter ordentligt och tätt runt ansiktet. Skydden är engångsprodukter som ska slängas efter varje användning. Se alltså skyddet som kontaminerat efter att ni har haft på dem och ta försiktigt tag i kanterna och slängt skyddet. Tvätta händerna.
Vi gick igenom detta för 1 månad sedan. Använd den insikten (IDAG) och förberedd dig för 1 månad in i framtiden.
Citera
2020-02-28, 13:47
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ünder

En person som arbetar med sjuka kommer att utsättas för ett mycket större antal viruspartiklar jämfört med dig och mig.

Dessa personer behöver skyddsutrustning för att kunna fortsätta behandla patienter även imorgon.
Du och jag kan enkelt undvika smittade personer, det kan man inte inom vården.
Citera
2020-02-28, 13:48
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlancoGriselda
Seriöst nu folket!! Hämta er gratismask från coronaprepp.myshopify.com och tänk på folk runt om er, ser verkligen inte ljust ut de hära... Jag har fått hem masker till mig och barnen iallafall...

Tur att asiaterna i alla fall har fattat att masken bara är en artighet mot andra i samhället inte
ett skydd mot smitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in