2020-02-28, 16:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Mitt intryck är att hon kunde släppa vad som helst vid minsta vink från SD. Det gick på något sätt före allt.

Mirdidjul skrev något liknande minns jag.
Ungefär att vad som än hände så sprang hon alltid tillbaka till SD.

Nu förstår man mer vad det betydde.
Citera
2020-02-28, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Min åsikt också, BO och MGM,s on/off-relation ställer till det i målet för åklagaren, MGM har ju inte bevisbördan, åklagaren måste ju bevisa vad hon påstår angående DNA och annat.

Ja men om man analyserar MGM beteende över tid ses hans
metod mot LW: psykologisk kontroll On/Off > mordhot> mord

Strategi: Tysta LW och få in HD i förhållande igen

Mål? - Jag tar inte gift på ekonomiskt motiv men det står högst upp på min lista.
Citera
2020-02-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kort inhopp (läser FUP). Om jag ev är på "resande fot"/rörlig som Lena barnfria veckor och kanske bestämmer mig för att sova över hos någon kompis en helg INTE släpar jag med mig originalförpackningarna!

Mirtazapin och Imovane är inget helt ovanligt att finna hos en och samma person. Oxycodone var mest troligt för benet, ja.
Ang det fetade:
Givetvis gör du alldeles rätt i att inte släpa på onödigheter. Däremot behöver du kanske inte avsluta din mening med ett utropstecken?

Inte under dessa snart två år som förflutit sen mordet har det nämnts nånting om LW och läkarbesök gällande den psykiatriska sfären av hennes person. Åtminstone inte som jag sett. Har inte sett att hennes vänner i tråden berättat om några läkarbesök av den karaktären.

Det är alldeles riktigt att man hos en och samma patient kan finna både Mirtazapine och Imovane, men som jag skrev tidigare idag så är Mirtazapine inte det preparat en psykiater med en klar bild av LW hade ordinerat. Du får gärna korrigera mig där om du är av annan uppfattning.
Givetvis finns ju möjligheten att LW vid ett läkarbesök inte varit helt ärlig och uppriktig och i LW:s fall håller jag det t o m som sannolikt. Hon lär knappast ha varit uppriktig utropstecken

Att i sin väska ha en karta Oxycodone utan förpackning där ens namn framgår, kan ha sina risker: en nitisk polis kan vid upptäckt börja krångla i o m att preparatet är narkotikaklassat, dessutom i en högra klass än Imovane.
Just saying.
Citera
2020-02-28, 16:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja du.. tror också detta är linjen försvaret går på men DNA inte går att tidsbestämma och de kan inte bevisa sitt påstående.

Men hur som helst finns det på BO.

Tror LW:s rikliga DNA spår på MGM skorna blir avgörande i frågan.

DNA Spåret av LW på MGM tvättmaskinen är inte heller dåligt med tanke på MGM och HD fabulerande och sjuka blodshistorier.

Yes, DNA finns på BO och de har en lång gemensam historia som kan duga som förklaring för förekomsten åt försvaret, åklagarna kommer ju inte att hålla med men de har ju bevisbördan så det kan bli djävligt knepigt.

Dna-spåret på tvättmaskinen var ju inte så värst rikligt som jag uppfattade det, kan förklaras av försvaret att MGM har tvättat en massa sängkläder efter en rejäl orgie i bingen och tyvärr måste han ha kommit åt maskinen med de solkiga lakanen, något sådant lär Backman komma med och som sagt, de har haft en mångårig relation vilket måste ge en hel del spår hos MGM.
Citera
2020-02-28, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag blev inte klok på detta om varför NFC inte velat kolla vad kommunikationerna handlat om utan bollat det vidare till polisens IT-tekniker.

Menar du att SD kan själv ha meckat med uppdateringar så att de har skett under tiden för mordet?
Borde detta inte ha tagits upp på rättegången?

Eller kanske de återkommer till det?

Annars är ju detta en av sakerna som försvaret kan använda sig av.

Detta förutom osäkerheten med tidpunkterna som geotimefilmningen och L*enas Google Maps ""Din tidslinje", som verkar vara osäker när det gäller den exakta tidsbestämningen.

Nä jag har också funderat på detta till och från.

Nu är jag ingen dataexpert direkt men på min bärbara HP kan jag välja i inställningarna för systemuppdateringarna vilka som ska installeras, vilken dag och vilken tid. Sen görs detta automatiskt utan att jag behöver göra något på plats.
Citera
2020-02-28, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Peter kände till att Lena var pastor och när han hörde av
grannar i området, när han var där och arbetade, att de nämnde någon kvinna som
"Porrpastorn" så lade han ihop ett och ett och kopplade det till Lena. Det var inte någon som
uttryckligen sa att det var Lena som det syftades på utan det var Peters egna antagande.

Ur förhör med en vän till SD (it-tekniker hos polisen - W*ckström).

Det här målet är inte kul nånstans. Stackars Ls familj.

Den här PW bör ha varit den som hjälpte SD med kunskap om hur han kunde göra radering?
Citera
2020-02-28, 16:24
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Måste säga att jag tänker likadant. Är orolig därför att de ska lyckas klara sig fria från straff båda två genom att peka på HD. HD har ett starkt motiv som bara förstärkts utifrån förhör med vittnen och det som framkommit i chattar. Hon ljuger mest troligt och raderar. Hon var/är psykiskt instabil, när på ett starkt hat mot BO och hela tråden blir orolig så fort hon granskas vilket känns mysko runt någon som har rent mjöl i påsen. Och som du säger, SD hade mer att vinna på att fortsätta utnyttja LW... och trigga de två kvinnorna mot varandra med smycken och fagra löften osv.

Jag gissar att SD planerat att mörda LW en längre tid för att HD velat det men fegat ur, något händer (ett nytt avslöjande från LW) som kränker HD vilken blir skogstokig och mördar LW i affekt. HD sliter av LW örhänget i raseri pga att det borde varit hennes, tycker hon. Kanske kom HD på SD och LW vid planket just innan de skulle till USA vilket blir droppen. Flytten till LWs kvarter känns ju som gjord för att ha span på SD och LW. Efter mordet städar SD upp. En del saker tar HD hand om vilka försvinner då hennes hus ej rannsakas. De har sedan tur (?) med att polisen ej söker vid planket (kanske poliskompis PW får ett övertygande tips av SD åt något annat håll?) och spår hinner försvinna i värmen. Båda är inblandade upp till öronen, båda har hållhakar på varandra. Därav myssommaren ihop glada och av med sitt gemensamma problem.

Ja, jag har svårt att släppa MGK speciellt nu när alla förhör är åtkomliga för oss, jag förstår helt enkelt inte hur Hiding så kategoriskt kunde friskriva henne, i min värld så har hon ett större motiv att ta BO av daga än MGM, han hade ju fortfarande möjligheten att njuta av båda frukterna.

Känns inte bra helt enkelt.
Citera
2020-02-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Däri ligger problemet och det gäller skon också. Kan inte se att åtalet håller om inte någon gör bort sig under förhöret.

Skon hade han på sig två timmar före mordet. Sedan återfanns de vid svärföräldrarnas stuga. Rengjorda, men med hennes DNA under plösen. Han hade ingen förklaring själv när det gäller DNAt men de kanske kommer på något i efterhand.
Citera
2020-02-28, 16:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
OT: Lägg ner med ditt falska ryktesspridande. Har aldrig sagt det är på Örebros universitet jag forskar.

Ja du, det märks att du inte är högutbildad psykolog iaf. När Lena hade fått komma till just en psykolog som hon så gärna ville, hade det blivit en stor förändring ska jag säga dig.
En psykolog hade gjort fulltständigt klart för Lena att hennes beteende är LIVSFARLIGT och att hon kommer att bli dödad om hon fortsätter. Precis som jag säger.

Lena skulle fått råd och hjälp med att sluta hota och stalka psykopaten. Hade jag varit hennes psykolog hade jag dessutom bett en kurator upprätta anmälan till soc. Barnen har ingen plats hos en sådan självdestruktiv mamma som beter sig LIVSFARLIGT.
Sedan ska Lena till Psykiater och sättas på medicinering dessutom för det hade inte räckt med bara samtalsterapi.

Ja den som hotar och stalkar och skadar en annan människas familj får minsann reda på att hennes beteende är oacceptabelt direkt när hon kommer till psykolog. Det är bara ni lekmän i tråden som stryker henne medhårs, som kanske hennes vänner också gjorde? Inte undra på i så fall att hon inte insåg att hon måste sluta med sitt LIVSFARLIGA beteende.

Du fortsätter att upprepa att LW ska ha stalkat SD. Jag har inte funnit något om det i fup. Lust att ge info var sådan uppgift framgår?
Citera
2020-02-28, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Den här PW bör ha varit den som hjälpte SD med kunskap om hur han kunde göra radering?
Japp. När han insåg att det var densamme som var misstänkt för mordet så skrev han ett PM som polis, för att lägga det till utredningen. Så han är över alla misstankar. De var ju kompisar - kanske inte så nära vänner - men dock nära bekanta.
Citera
2020-02-28, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, DNA finns på BO och de har en lång gemensam historia som kan duga som förklaring för förekomsten åt försvaret, åklagarna kommer ju inte att hålla med men de har ju bevisbördan så det kan bli djävligt knepigt.

Dna-spåret på tvättmaskinen var ju inte så värst rikligt som jag uppfattade det, kan förklaras av försvaret att MGM har tvättat en massa sängkläder efter en rejäl orgie i bingen och tyvärr måste han ha kommit åt maskinen med de solkiga lakanen, något sådant lär Backman komma med och som sagt, de har haft en mångårig relation vilket måste ge en hel del spår hos MGM.

Ja Stockholms blodbad 1520 verkar ligga i lä..

Nä tror som sagt fällande pga allt sammantaget samt avfärda HD som ej tillförlitlig pga psykisk sjukdom
Citera
2020-02-28, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja men om man analyserar MGM beteende över tid ses hans
metod mot LW: psykologisk kontroll On/Off > mordhot> mord

Strategi: Tysta LW och få in HD i förhållande igen

Mål? - Jag tar inte gift på ekonomiskt motiv men det står högst upp på min lista.
Detta ekonomiska motiv - vari skulle det bestå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in