2020-02-28, 15:40
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
I deras konversationer får man en god insikt i några av de vapen SD använder sig för att bryta ner henne och ha kontroll över henne. Ett av SD:s vapen mot LW är det som rör avbrutna träffar.

Det är ovanligt att LW avbryter en planerad träff, det är vanligare att SD gör det. SD gör det av två anledningar:

1. För att något hastig och oväntat dykt upp som kan riskera att en träff blir avslöjad.
2. För att bestraffa LW när han inte tycker hon lyder hans direktiv.

De få gånger LW avbryter beror det främst på detta:

1. Hon missat något som varit tidigare inplanerat
2. Hon tolkat SD som att han kan inte ses/har svårt för att ses

När SD avbrutit träff så är LW intresserad av att få till en träff vid ett annat tillfälle.
När LW avbrutit träff så passar SD på att bli dryg, känslokall och bestraffande.

Ett exempel på nyss nämnda följer nedan (Aktbilaga 164 - del 26, sid 33-34), här ser man också igen hur lättkränkt SD är:

LW bjuder in till att ses, och SD tackar ja. Men sen kan inte LW ses på grund av annat hon planerat in. Då reagerar SD såhär:

SD: "När kan du då?"

Lite senare:

SD: "Och du kan nog nu"
SD: "Du väljer bort"
LW: "Mycket senare. När hon kanske är hemma"
SD: "Kul du väljer mys med riktiga vänner"
LW: "Ville träffa dig"
SD: " Eftersom jag ska vara fiende"
LW: "Verkade osannolikt"
SD: "Valde bort"
SD: "Inte alls. Du ljuger"
SD: "Men det är väntat"
SD: "Jag gör inga fler ansträngningar nu på ett tag. Du får anstränga dig"

Något som dessutom också är tydligt genom alla deras långa konversationer under åren är att allt möjligt kan vara ett uttalat hot. De har helt urvattnat begreppet. Ett exempel från samma sidor:

LW svarar på SD:s plötsliga reaktion rörande avbrutet besök med:

LW: "Eller skärper du dig exakt nu"
SD: "hot igen. du visar ärlighet om vem du är. Bra tecken"

I alla deras konversationer så kan hot för dom vara i princip hur trivialt som helst.

*SD:s beteende får så klart konsekvenser för LW:s liv. Det leder till att hon säger nej till att göra saker då hon inte vågar säga ja till roliga saker, vilket i sin tur leder till att hennes liv utanför SD krymper mer och mer.

Mitt intryck är att hon kunde släppa vad som helst vid minsta vink från SD. Det gick på något sätt före allt.
Citera
2020-02-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
NA Live:
Läs nerifrån och upp

"Förhandlingen bakom stängda dörrar varade bara i några minuter. Nu har samtliga fått lämna lokalen. Förhandlingen är klar för dagen.

– Vi ska föredra lite saker nu bakom stängda dörrar. Jag får be publiken att lämna lokalen, säger domaren Björn Lindén.

Åklagaren säger nu att hon är klar för dagen. De ligger bra till enligt tidsplanen. På tisdag, då nästa förhandling sker, ska åklagarna gå igenom vad 45-åringen hade för sig dagen efter mordet.

Flera olika färdvägar har undersökts.

Två poliser har både gått, cyklat och kört bil i området vid brottsplatsen, för att se hur lång tid det tar att ta sig därifrån till den misstänktes bostad.

Polisen har sett att det skett händelser kring 45-åringens webbhistorik runt tidpunkten för mordet klockan 23.34.

– Det sker en rad olika okända kommunikationer på den misstänktes google-drive. Nationellt forensiskt center (NFC) har fått frågan om vad detta är för något, säger Therese Johansson.

NFC ska inte ha velat utreda vad kommunikationerna bestått av. Den lokala IT-avdelningen på polisen ska istället ha fått undersöka vad de kan betyda.

"Jag menar att osäkerheten i alla möjliga scenarion gör att det inte går att säga
att det som avsätter webbhistorik i datorn vid tiden 23 .34 sker på grund av en
aktiv handling av någon som sitter vid datorn, eller om det uppstår på grund av
en synkronisering till eller från Google Drive", skriver IT-forensikern i ett PM.

Nu vänder han sig mot sin andra advokat Christoffer Olsson och viskar något även till honom.

45-åringen viskar återigen till sin advokat, och avslutar samtalet med ett tyst skratt.

Klockan 22 tog 45-åringen den här bilden på Södra vattentornet. – Det var på väg från Gustavsvik som han tog bilden, säger Therese Johansson.

– Han skriver till Lena att han ska till Viken och Lena svarar att det är sent, säger Therese Johansson.

Efter det ska 45-åringen ha cyklat till Gustavsvik för att gymma.

Han skriver på kvällen till en vän att han ska packa och förbereda sig för en USA-resa som han ska göra med sin ex-fru 16 maj.

Han lämnade jobbet vid 20.30-tiden på kvällen.

Den misstänkte var framme på sitt jobb vid sjutiden på morgonen. Strax efter 14 handlade han mat på Krämaren och fångades av övervakningskamera. – Han köper risgrynsgröt. Någon sorts lunch kanske, säger Therese Johansson.

Nu går åklagaren igenom tidslinjen för vad den misstänkte gjorde under morddagen.

Det ligger på promenadavstånd från brottsplatsen. Det tar kanske tio minuter att gå mellan platserna.

Var ligger Baronbackarna i förhållande till mordplatsen?
-Justice

En IT-forensiker ska förhöras senare och berätta om varför man inte kunnat se detta.

Är det bara jag som är "blåögd" som tror att man borde kunna se varifrån någon loggat in? IP-nummer tex? Förklaras det?
Justice

Nu har vi fått komma in i rättssalen igen. 45-åringen tittar intresserat på vilka som finns på åhörarplats när han sätter sig ned vid bordet.

Då ska en tidslinje för 45-åringen presenteras av åklagaren.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-vill-just-nu-hellre-se-dig-dod-an-levande-folj-rapporteringen-fran-rattegangen-om-hjarstamor det

Angående aktiviteter i en dator kan man ju exakt tidsanpassa när och vilka typer av uppdateringar man vill göra utan man sen behöver vara aktiv vid tidpunkten.
Citera
2020-02-28, 15:41
Medlem
notknapparens avatar
Saxat från NA rättegångsdag 2:

"RÄTTEGÅNGEN DAG 2: Tre viktigaste punkterna ► Lena Wesströms egna ord om 45-åringen ►Chattarna ► Polisanmälan"

Chattkonversationerna mellan Lena Wesström, vännerna och misstänkte 45-åringen
[...]
"Konversationen handlar om hot som den misstänkte ska ha riktat mot henne."
[...]
Bland annat har Lena och 45-åringen kommunicerat via appen Telegram. En lång stund av förmiddagen läggs åt att gå igenom olika kommunikationssätt, som mejl och chattar. Åklagaren och en annan person läser upp en av chat-konversationerna som en dialog.

Lena Wesströms egna ord om 45-åringen
[...]
I flera konversationer skriver Lena om svårigheterna att lämna 45-åringen. Hon skriver att han förnedrar och följer efter henne. Åklagaren läser upp konversationer från Lena: ”Han är ett svin – och fantastisk”
[...]
Rätten får ta del av ett närmare timslångt samtal mellan Lena och väninnan. I samtalet talar Lena mycket om hur hon skäms för att hon hamnat i den här situationen.
[...]

Polisanmälan om misshandel 2017
[...]
Lena begärde senare att utredningen skulle återupptas – hon ville att ljudinspelningen skulle tas upp. Men den hamnade aldrig i utredningen och polisen valde att inte öppna förundersökningen igen. Åklagaren spelar upp ljudinspelningen i rätten.
[...]
Under sommaren 2017 ska förhållandet mellan Lena och 45-åringen ha fortsatt vara stormigt. ”Han fortsätter pendla mellan att vilja göra slut och att vara svartsjuk gentemot Lena”, säger åklagaren Therese Johansson."
[...]

https://www.na.se/artikel/rattegangen-dag-2-tre-viktigaste-punkterna-lena-wesstroms-egna-ord-om-45-aringen-chattarna-polisanma lan
Citera
2020-02-28, 15:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Däri ligger problemet och det gäller skon också. Kan inte se att åtalet håller om inte någon gör bort sig under förhöret.

Min åsikt också, BO och MGM,s on/off-relation ställer till det i målet för åklagaren, MGM har ju inte bevisbördan, åklagaren måste ju bevisa vad hon påstår angående DNA och annat.
Citera
2020-02-28, 15:44
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Mitt intryck är att hon kunde släppa vad som helst vid minsta vink från SD. Det gick på något sätt före allt.

Jag har inte läst ifatt så jag vet inte om
du har skrivit om det redan.

Vad jag undrar är om du är förvånad när
du läser FUP eller om du kände till hur
illa det var?
Berättade LW allt för dig eller bara utvalda
bitar? SDs del i dödsdansen och även
hennes egen del?
Senast redigerad av gloriouslife 2020-02-28 kl. 15:48.
Citera
2020-02-28, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det verkar som HD avskrivits på rätt tunna grunder. Ingen DNA fanns på kjolen och ringen. Men vem förväntade sig det när hon inte träffade Lena regelbundet för intimt umgänge?
SD:s DNA kan förklaras av imtimt umgänge också tyvärr. Hans DNA hade väl inte kunnat knytas till MP?
Om jag inte minns fel, så påstår SD att den sista fysiska kontakten med BO skedde 11/5. BO anträffades 8 dagar senare. När togs DNA-proverna? Påverkan av UV-ljus m.m under den (sommarvarma) veckan och andra, för DNA:s ev. nedbrytning och sammanblandning bör ha försämrat chansen att påvisa SD:s DNA på BO efter en vecka. Jag tror att fysisk kontakt har skett berydligt senare än 11/5.
Nä... jag kan inget om DNA-teknik, spekulerar.
Senast redigerad av brus-nilsson 2020-02-28 kl. 16:05.
Citera
2020-02-28, 15:52
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Min åsikt också, BO och MGM,s on/off-relation ställer till det i målet för åklagaren, MGM har ju inte bevisbördan, åklagaren måste ju bevisa vad hon påstår angående DNA och annat.

Var så snäll och redogör för hur du ser att det är ett indicie mål enbart?
Du har ju tidigare påstått att ingen teknisk bevisning finns, medans jag har pekat på blodspår på SDs tvättmaskin, kläder och skor?
Även SDs dna på LWs ring torde klassificeras som teknisk bevisning.
Hur mycket ska krävas av en teknisk bevisning enligt dig, en videoupptagning i full hd?
Citera
2020-02-28, 15:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Angående aktiviteter i en dator kan man ju exakt tidsanpassa när och vilka typer av uppdateringar man vill göra utan man sen behöver vara aktiv vid tidpunkten.

Jag blev inte klok på detta om varför NFC inte velat kolla vad kommunikationerna handlat om utan bollat det vidare till polisens IT-tekniker.

Menar du att SD kan själv ha meckat med uppdateringar så att de har skett under tiden för mordet?
Borde detta inte ha tagits upp på rättegången?

Eller kanske de återkommer till det?

Annars är ju detta en av sakerna som försvaret kan använda sig av.

Detta förutom osäkerheten med tidpunkterna som geotimefilmningen och L*enas Google Maps ""Din tidslinje", som verkar vara osäker när det gäller den exakta tidsbestämningen.
Citera
2020-02-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Absolut, nu gäller det bara för Hiding att bevisa att DNA kom dit vid mordtillfället och inte vid något annat möte mellan BO och MGM.

Om BO hade för vana att ta av sig sina smycken innan handtvätt eller dusch så kan ju gojset kommit dit tidigare än mordkvällen vilket kommer att vara den linje som Backman går på antar jag.

Ja du.. tror också detta är linjen försvaret går på men DNA inte går att tidsbestämma och de kan inte bevisa sitt påstående.

Men hur som helst finns det på BO.

Tror LW:s rikliga DNA spår på MGM skorna blir avgörande i frågan.

DNA Spåret av LW på MGM tvättmaskinen är inte heller dåligt med tanke på MGM och HD fabulerande och sjuka blodshistorier.
Citera
2020-02-28, 15:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Aktbilaga 141 sid 14

"Tidslinje över Stefan Davidssons mobiltelefon och dator den 14-15 maj 2018 (huvudprotokoll sid 109-153) utvisande bl a att Stefan Davidsson fått en inbjudan till Lena Wesström den 14 maj och att han inte varit aktiv på sin mobiltelefon eller dator vid tiden för mordet bl a till styrkande av att Stefan Davidsson är gärningsman..."

Angående SD:s utsaga att han pysslade med "jobb-mail" vid tiden för mordet.
Jag märker att det finns svar på många av mina frågor när jag nu läser FUP från sid 1...

(Jag har gått in på Jottacloud via nonadas länk, och behöver inte ladda ner. Jag klickar bara på valfritt dokument. Det går då busfort att öppna, samt att det även är möjligt att citera.)
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-02-28 kl. 16:00. Anledning: felstavning
Citera
2020-02-28, 15:59
Medlem
Fick ingen jättebra känsla i magen av att snuten pressar honom så mycket om hans DNA på hennes kjol och ring. Det är väl inte konstigt alls att det finns där? Känns som de vill binda honom till brottsplatsen med det.. Aja, resten av magkänslan säger att han är tokkörd ändå
Citera
2020-02-28, 16:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
I deras konversationer får man en god insikt i några av de vapen SD använder sig för att bryta ner henne och ha kontroll över henne. Ett av SD:s vapen mot LW är det som rör avbrutna träffar.

Det är ovanligt att LW avbryter en planerad träff, det är vanligare att SD gör det. SD gör det av två anledningar:

1. För att något hastig och oväntat dykt upp som kan riskera att en träff blir avslöjad.
2. För att bestraffa LW när han inte tycker hon lyder hans direktiv.

De få gånger LW avbryter beror det främst på detta:

1. Hon missat något som varit tidigare inplanerat
2. Hon tolkat SD som att han kan inte ses/har svårt för att ses

När SD avbrutit träff så är LW intresserad av att få till en träff vid ett annat tillfälle.
När LW avbrutit träff så passar SD på att bli dryg, känslokall och bestraffande.

Ett exempel på nyss nämnda följer nedan (Aktbilaga 164 - del 26, sid 33-34), här ser man också igen hur lättkränkt SD är:

LW bjuder in till att ses, och SD tackar ja. Men sen kan inte LW ses på grund av annat hon planerat in. Då reagerar SD såhär:

SD: "När kan du då?"

Lite senare:

SD: "Och du kan nog nu"
SD: "Du väljer bort"
LW: "Mycket senare. När hon kanske är hemma"
SD: "Kul du väljer mys med riktiga vänner"
LW: "Ville träffa dig"
SD: " Eftersom jag ska vara fiende"
LW: "Verkade osannolikt"
SD: "Valde bort"
SD: "Inte alls. Du ljuger"
SD: "Men det är väntat"
SD: "Jag gör inga fler ansträngningar nu på ett tag. Du får anstränga dig"

Något som dessutom också är tydligt genom alla deras långa konversationer under åren är att allt möjligt kan vara ett uttalat hot. De har helt urvattnat begreppet. Ett exempel från samma sidor:

LW svarar på SD:s plötsliga reaktion rörande avbrutet besök med:

LW: "Eller skärper du dig exakt nu"
SD: "hot igen. du visar ärlighet om vem du är. Bra tecken"

I alla deras konversationer så kan hot för dom vara i princip hur trivialt som helst.

SD:s beteende får så klart konsekvenser för LW:s liv. Det leder till att hon säger nej till att göra saker då hon inte vågar säga ja till roliga saker, vilket i sin tur leder till att hennes liv utanför SD krymper mer och mer.

Jättebra analys av något som själv sett, men inte kunnat sätta ord på!

Och det är väl ett typikst mönster detta också; att offrets liv blir alltmer insnärjt under förövarens bestämmelser om vad som får göras eller inte göras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in