2020-02-28, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det är dock en viss skillnad om en eller ett par politiker i regeringen var infiltrerade av Sovjetunionen jag tror inte man menar mängder av människor.
Jag har läst någonstans att OP var rädd för att det fanns en mullvad i regeringen.
De var mer specifika med vilka som avsågs. T ex Schori men i verkligheten var det ju så att Shori var mer betrodd av OP än nästan någon annan så Teutenberg far med 100% osanning.

Frågan är varför.....
Citera
2020-02-28, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Spontant.

En person som fått ryggraden avskjuten och avled ögonblickligen flaxar inte med sina armar. Den personen faller enbart och ögonblickligen till marken under en tidsrymd på 0,5-0,6 sekunder.

Har man inte sett en gärningsman är det svårt att tro att man sett mordplatsen strax efter skotten. De allra flesta vittnar om att efter de 2 skotten befann sig två stående personer där. Plus en liggande.
Ta det för vad det är.
En sent inkommen uppgift från några som påstår sig ha sett samma sak.

Att Palme lyfte armarna i luften har inget att göra med hur snabbt man faller vid ett skott i ryggraden.
Inget säger ju att han lyfte armarna efter skottet.
Det bör i så fall varit före, och följdfrågan blir varför?
Blev han tilltalad?
Förvarnad av det första skottet?

F.ö verkar Lisbeth ha haft anledning att även hon reagera innan hon blev skjuten, eftersom hon gör kroppsvridningen till vänster.
Vad tror vi om detta?
Citera
2020-02-28, 15:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Nej det var Chevamannen som ringde från sin biltelefon som det hette på den tiden. Han blev förhörd om han sett Skandiamannen på mordplatsen. Detta var redan dagen efter där förhörsledaren utförligt beskrev hur han såg ut och hur han var klädd. Han hade inte sett den mannen sade han.

Men häromdagen blev han intervjuad av Swebbtv där han sade att han sett Skandiamannen och han var säker på det. Att han ändrat sig ger inte Skandiamannen alibi, men det finns mycket annat som tyder på att det inte kan vara han, om han inte ingick i en konspiration vilket inte är sannolikt.

Se Swebbtv med Chevamannen här:
https://nontube.net
Swebbtv, tredje programmet uppifrån.

Någon av personerna som satt i en bil påstår sig ha pekat för polisen och sagt åt vilket håll GM sprang, minns dock inte vem av dem.
Citera
2020-02-28, 16:07
Medlem
Vad säger ni om Lars Borgnäs? Bör man ta hans uttalande på allvar? Hade han inte några riktigt stolliga idéer om mordet på Da costa. Har för mig att GW nyligen sa att han är pålitlig på det sättet att om han säger att något är på ett visst sätt så är det i regel tvärtom.
Senast redigerad av soulflash 2020-02-28 kl. 16:11.
Citera
2020-02-28, 16:10
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Men för närvarande ligger jag mycket lågt. Borgnäs kan ju ha jättefel. Vi får se vad KP har att meddela i frågan.

Ja Borgnäs beskrivning att hans källa "har insyn i Palmeutredningen" är väldigt lös. Kan betyda allt mellan att källan är KP till någon som typ har en kusin som är kompis med någon som har/haft viss koll på vad som utretts men som inte har någon helhetsbild.

Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Vad säger ni om Lars Borgnäs? Bör man ta hans uttalande på allvar? Hade han inte några riktigt stolliga idéer om mordet på Da costa. Har för mig att GW nyligen sa att han är pålitlig på det sättet att om han säger att något är på ett visst sätt så är det i regel tvärtom.

Jag är historiskt sett skeptisk till allt som Borgnäs påstår. På sätt och vis är han en del av traumat kring Palmemordet eftersom han presenterat olika spår genom åren, ända sedan ett par år efter mordet, utan att det någonsin varit nära att leda någonstans.
Senast redigerad av vinbra 2020-02-28 kl. 16:21.
Citera
2020-02-28, 16:11
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingJeremy
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GkA1a/sa-kan-palmemordet-losas--34-ar-senare

Media fortsätter att trycka på...

Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Att SE skulle ingå i en grupp av personer som utfört övervakning av OP passar in i min egen teori, om man nu ska utgå från sina egna teorier.
I min teori sätter man inte SE som GM i första hand men som eventuell backup.

Att SE verkligen skulle våga skjuta OP är en fråga vi inte vet något om, utseende och hur någon rör sig säger inget om hur en persons faktiska hjärna fungerar. Har SE ingått i en grupp med personer som har haft hatet kring OP som en del av vardagen, så att säga, så kan även den mest timide bli involverad och nästan på hjärntvättad, så till den grad att han skulle anse det vara så pass nödvändigt att OP dör att han skulle ta chansen och risken om han får samtal om att nu hänger det på honom.

Även om jag inte vill sätta mordvapnet i SEs händer så skulle han som GM nästan kräva att det var en organiserad handling.

Jag tror och hoppas att PU:s intresse för SE enbart handlar om att kolla upp alla närvarande på mordplatsen i sömmarna.
Citera
2020-02-28, 16:14
Medlem
p.norths avatar
Ja, finns nog ett och annat desinformation från olika håll. Det börja brännas och rikta ljusen från annat håll?
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Ja Borgnäs beskrivning att hans källa "har insyn i Palmeutredningen" är väldigt lös. Kan betyda allt mellan att källan är KP till någon som typ har en kusin som är kompis med någon som har/haft viss koll på vad som utretts men som inte har någon helhetsbild.
Citera
2020-02-28, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Jag undrar:vart mera precist låg posten/"holken" då på den tiden ? Var det utsikt över själva mordplatsen?
Jag har för mig att den ska ha legat strax ovanför posten i korsningens nordvästra hörn, så god utsikt över mordplatsen fanns det självklart.
Citera
2020-02-28, 16:18
Medlem
godhetsapostelns avatar
Hur trovärdig är Borgnäs om sitt sydafrikauttalande? Publicerade nyss en bok om att Lisbeth var offret

Jag har svårt att tro att främmande makt (sydafrika) skulle få springa runt på svenska gator utan att svenska myndigheter reagerar (därför tror jag walkie-talkiemän är svenska).

Som konspirationsteoretiker skulle jag vara nöjd med att man faktiskt utreder dessa teorier ( vilket jag skrivit hela tiden). Man kan ha avbrutit spaningen när man såg att Palme faktiskt gick på bio. Man kan ha klappat ihop klockan 22 för att slippa övertid och en mängd andra scenarier.
Det är ju detta djävla hycklande med att Palme var övervakad som jag inte tål.

Det verkar dock fortfarande inte som det gjorts. Ölvebro hade bevisligen inget intresse av det. enligt KP vill denna, identifierade grupp, inte prata med honom. Vad skall jag tro då?
Citera
2020-02-28, 16:22
Medlem
Finns många teorier men bara en SANNING!

Frågan är om den riktiga sanningen någonsin kommer fram eller teorierna kommer fortsätta.
Vem ska man tro på, vad är sant och framförallt vem höll i vapnet som dödade vår statsminister Olof Palme?

Två teorier som jag tycker verkar vara intressanta är:

1. Detta var ett kallblodigt planerat dåd av folk inom Sveriges gränser. Man har sedan mordet utfördes vilselett, förvrängt sanningen och uppgifter om densamma för att den riktiga sanningen aldrig ska komma fram.

2. Olof Palme blev aldrig skjuten, detta vara ett iscensatt "teatermord".

Dessa teorier grundar jag på de tankar och funderingar jag skapat mig utifrån de inlägg, klipp och böcker jag läst angående palmemordet.
Citera
2020-02-28, 16:24
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Hur trovärdig är Borgnäs om sitt sydafrikauttalande? Publicerade nyss en bok om att Lisbeth var offret
Borgnäs säger ju själv att han inte står bakom detta, att han tror på något annat.

Det är lite pikant.
- Någon tipsar Borgnäs just nu för att störa ut snack om Borgnäs bok. Och Borgnäs halvnappar. Eller...
- Någon tipsar Borgnäs för att använda honom som kanal att störa något annat. Eller...
- Det är ett ärligt tips. Kanske t o m stämmer.
Citera
2020-02-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Jag tror och hoppas att PU:s intresse för SE enbart handlar om att kolla upp alla närvarande på mordplatsen i sömmarna.

Där tror jag du har rätt. Brukar vara en del av åtalsförberedelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in